Russinburken

Sv: Russinburken

*kl*

Min chokladask:

Tonåren: Busridning är skoj. Har blivit lite si och så med det nu på sistone, vill hitta tillbaka till busryttaren i mig.

Western: Hantering från marken, konsekvens. Att inte tänka specifika övningar utan moment, små åttvolter för mjukhet, absolut lyhördhet för hjälper, att kontrollen inte sitter i handen.

Tornerspel: Att ridningen blir sekundär och funktionell. Att ha roligt inför publik.

AR: Utbildning i dressyr blev begriplig för mig.

SRS: Ridning som konst och historiskt arv.

Som jag ser det har varje period gett mig mycket erfarenhet jag har haft användning för senare. Man kan givetvis dela upp det än mer och gå in på specifika tränare o.s.v. men det klarar inte min mosiga hjärna av just nu.
 
Sv: Russinburken

Grattis på födelsedagen Jegra!

*kl*


Det jag tar inspiration av i det dagliga arbetet:

*Från cuttingen: Att balansera hästen och sedan låta den jobba självständigt. Eller som BB säger; Förvarande hjälper fyller en funktion men förvara inte det som inte behöver förvaras!

*Från reiningen: Att i största möjliga mån undvika att rida runt på fyrkantspåret så att det inte slutar med att hästen har mer stöd av väggen än av dig.

*Från NH: Att se saker man ber hästen om ur dess synvinkel.

*Från Flingan (KFH): Att inte krångla till det. Ska du rida en öppna så rid den som att du hade själv hade gjort en öppna. Det är inte svårare än så.

*Från körningen (jag tycker alla hästar borde köras in, det ger disciplin, självsäkerhet, mod och följsamhet): Att 80% av hästars kapacitet sitter i huvudet. Jag har haft fullblod som varit bättre draghästar än nordsvenskar drfr att de inte blivit lata när det blivit jobbigt, utan tvärtom tagit i mer.


Finns säkert en massa mer men det är det jag kommer på just nu!
 

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp