Russinburken

Sv: Russinburken

Har du barn - och läste du in en beprövad uppfostringsmodell som du sedan konsekvent höll dig till för att inte ungen skulle bli förvirrad? Jag brydde mig inte ens om att söka rätt på någon modell - men shit vad jag är nöjd med resultatet!



Jag ":rofl:" för att visa att jag förstod att du skojade lite där. Nu förstår jag att du inte skojade.

Ok du förstår fortfarande inte? Ja jag har barn ;)

Det finns olika modeller för hur man "uppfostrar" sina barn De flesta väljer inte medvetet utan tar över mönster för hur man själv blev bemött utan att tänka på det. Andra väljer medvetet andra sätt än föräldrarnas. Vare sej man vill eller ej går de flestas sätt att ta hand om sina barn att inordna under olika system.Det finns mängder av forskning om du googlar

Du kan bilda dej mera HÄR (behövs nog om du ska förstå låter det som) Det första som dök upp när jag googlade.

Om en förälder har ett auktoritativt system och plötsligt börjar plocka "russin" från ett auktoritärt system så är risken stor att barnet bara blir förvirrat. Du får läsa dej till vad det skulle innebära:)

Jag ser stora likheter med hästhållning och ridsystem. Precis som med föräldraskap så är folk numera så förvirrade när det gäller hästar och söker nätinformation och hoppar mellan synsätt som tex nannymetoder för barn, AR och annat för hästar, varvat med ditten och datten som nån råkar föreslå. Det gäller nog många av oss, vi översköljs av åsikter och förslag om mirakellösningar för allt.

Fattar du mera nu?
 
Senast ändrad:
Sv: Russinburken

Jag tror inte på mirakellösningar - varken för barnuppfostran eller hästträning. Jag har testat mig fram. Själv och tillsammans med maken.
Boj Det är väl en sak att testa sig fram, vad som passar för var och en. Det som funkar för ett ekipage funkar inte för nästa eller kanske ännu bättre osv.
Tracey Jaha gör du på samma sätt när du uppfostrar dina barn, om du har några? Du testar dej fram?

Vilken modell följde du när du uppfostrade dina barn?
 
Senast ändrad:
Sv: Russinburken

Jag tror inte på mirakellösningar - varken för barnuppfostran eller hästträning. Jag har testat mig fram. Själv och tillsammans med maken.


Vilken modell följde du när du uppfostrade dina barn?

Antingen har du inte förmågan att fatta eller vilja att fatta, jag struntar i vilket egentligen för det känns rätt meningslöst att lägga energi på dej tyvärr.
 
Sv: Russinburken

Jag ser stora likheter med hästhållning och ridsystem. Precis som med föräldraskap så är folk numera så förvirrade när det gäller hästar och söker nätinformation och hoppar mellan synsätt som tex nannymetoder för barn, AR och annat för hästar, varvat med ditten och datten som nån råkar föreslå. Det gäller nog många av oss, vi översköljs av åsikter och förslag om mirakellösningar för allt.

Du har absolut en poäng i att det finns stora likheter och beröringspunkter i hästhållning/djurhållning, ridning och föräldraskap. Konstigt vore det annars. Det handlar ju om förhållningssätt. Om man är medveten om vilket förhållningssätt man vill ha mot sina medmänniskor och sina djur är det lättare att utveckla detta. (och då ta till sig sina russin i livet som passar in med det förhållningssätt man har). Med livserfarenhet blir man ju mer och mer medveten om vem man är och vad man vill, hur man vill vara osv. Om man utvecklas som människa visar detta sig både i föräldraskapet och i djurhållningen tycker jag. Det går inte att isolera det ena eller det andra. Det hänger ihop för att det är varje människas personliga utveckling det handlar om.
 
Sv: Russinburken

*KL*

Nu ska jag gå emot mig själv och bjuda på lite russin med ursprung, för att visa att de inte behöver förvirra, och att man inte behöver vara en superstjärna för att kunna plocka russin.

Från SRS: Det konstnärliga uttrycket av upphöjt lugn beundrar jag mycket. Samt, från deras uppvisning i Globen, den unga hästen som blev busig mitt i uppvisningen - och det gjordes ingen affär av det. Och så brukar jag hänvisa min vana att alltid ha gott om sockerbitar i fickan till dem! ;)

Från Hempfling: Av honom lärde jag experimentera mer med min kroppsposition i förhållande till hästen i arbetet från marken.

Från Sally Swift: Många av hennes fantastiska liknelser för att förbättra sitsen.

Från tävlingsridningen: Nyttan av att rida program och tvinga sig att rida exakt. Det avslöjar obönhörligen en massa brister.

Från den spanska ridningen: Även där konstnärligt uttryck, att våga sätta glöd i ridningen. Samt att rida med garrocha, jättenyttig och kul lek!

Och så vidare, nu måste jag sticka!
 
Sv: Russinburken

såna russin kan jag absolut ta till mig, bra exempel! sen tror jag i.o.f att lika bra såna russin, kan plockas ur en och samma disciplin, bara av att hitta vissa ekipage - eller ryttare, som är bra förebilder och inspirerar!
 
Sv: Russinburken

Jag har lekt lite med en del av WE-hindren, och planerar att prova på lite mer "på allvar" (nåja, klubbtävling i alla fall) under året. Nuvarande häst är dock ingen lysande tävlingsindivid, jag kan inte riktigt tycka att tjurvallning går ihop med att vara rädd för gråsparvar och sånt. :mad:

Jag har hållit på lite med brukskörning och bruksridning. Också bra test om ridningen (eller körningen) funkar.
 
Sv: Russinburken

Människor är ombytliga. En egenskap som hästarna förhoppningsvis har överseende med, precis som de har överseende med mycket av våra andra brister. :)
Vi måste prova för att utvecklas, man har ju inte per automatik förutsättningarna för att kunna vara konsekvent, tydlig, rättvis, trygghet för hästen med fler egenskaper som man vill ha som hästmänniska, utan det kräver kunskap och utveckling, som jag för övrigt aldrig tror man blir färdig med.
 
Sv: Russinburken

Jag har lekt lite med en del av WE-hindren, och planerar att prova på lite mer "på allvar" (nåja, klubbtävling i alla fall) under året. Nuvarande häst är dock ingen lysande tävlingsindivid, jag kan inte riktigt tycka att tjurvallning går ihop med att vara rädd för gråsparvar och sånt. :mad:

Jag har hållit på lite med brukskörning och bruksridning. Också bra test om ridningen (eller körningen) funkar.

Det vore jätteintressant att se en film om du har, på hur alla russinen påverkat din ridning :idea:

Det är nog ingen som säger att det inte GÅR att blanda det är klart det går, men hur ser resultatet ut? Det är ju det som diskuteras tycker jag. Tillför det något till helheten eller inte? Blir det i värsta fall tvärtom? Så det vore väldigt intressant med en ridfilm från nån som tycks ha en rymlig russinburk!
 
Senast ändrad:
Sv: Russinburken

Jag tror att du skulle bli besviken på en sån film, för det är liksom inget i min ridning som sticker ut, jag gör ju liksom bara mitt bästa för att sitta så bra som möjligt och rida med så små hjälper som möjligt, vissa dagar går det bra och vissa dagar har kroppen egna idéer.

Sen har jag knappast någon lust att lägga ut någon film på Buke, det är ungefär lika lockande som att skära sig i fingret och sen tvätta såret i en damm med pirajor.
 
Sv: Russinburken

Så det vore väldigt intressant med en ridfilm från nån som tycks ha en rymlig russinburk!

Kanske lite OT, men angående det där med russin så uppfattar jag inte det som att man plockar en massa russin och stoppar i en burk...
Snarare som att man har en bra grunddeg eller smet, och till den tillsätter man sedan russin (som man plockat i olika burkar), allt för att göra kakan ännu godare.

Jag är övertygad om att svea har ett riktigt bra grundrecept :D
 
Sv: Russinburken

Sen har jag knappast någon lust att lägga ut någon film på Buke, det är ungefär lika lockande som att skära sig i fingret och sen tvätta såret i en damm med pirajor.

OJ är det så illa att lägga ut film :rofl:

Det var en riktigt målande liknelse:D
 
Sv: Russinburken

Precis. Man har en deg, och så stoppar man i russin eller chokladbitar för att få en godare kaka.

Däremot om man blandar kakdeg, köttfärs och ärtsoppa till en smet och sen stoppar i russin eller chokladbitar så blir det inte så bra.
 
Sv: Russinburken

Precis. Man har en deg, och så stoppar man i russin eller chokladbitar för att få en godare kaka.

Däremot om man blandar kakdeg, köttfärs och ärtsoppa till en smet och sen stoppar i russin eller chokladbitar så blir det inte så bra.

:rofl: bra liknelse!
 
Sv: Russinburken

Jag tror att du skulle bli besviken på en sån film, för det är liksom inget i min ridning som sticker ut, jag gör ju liksom bara mitt bästa för att sitta så bra som möjligt och rida med så små hjälper som möjligt, vissa dagar går det bra och vissa dagar har kroppen egna idéer.

Sen har jag knappast någon lust att lägga ut någon film på Buke, det är ungefär lika lockande som att skära sig i fingret och sen tvätta såret i en damm med pirajor.

Tack snälla Svea!

Ett gott skratt förlänger livet, och mitt blev just ett år längre.....:love:

Hoppas Du har det JÄTTEBRA!:rofl:

Tillägg:

- Ett av mina bästa sitstips har jag fått från Anky v G via en tränare som jobbat hos henne. Det är ett fint russin!
 
Sv: Russinburken

Håller med!

Har inte orkat läsa något utav det där med vem som kan hämta russin bla bla, gillade däremot chokladkake-idén eftersom det är klart mycket godare än russin :D

Mina "russin" (och nu skriver jag även ut lite härstamningar)
- från barnen :P våga busrida! Hästen blir visst en superatlet av dressyr 6 dagar i veckan, men hur kul är det??
- från tävlingsdressyren, träna oftare på att rida flera moment i följd, precision!
- från tyska ridningen, rida lätt mera! Inte sitta ner och nöta nöta nöta på ryggen utan lätta, gör plats för ryggen mera (ffa unghästarna!).
- från gamla tider? 'vaggan', rygga 5, fram 5, rygga 5 igen, (använda ryggningen oftare i arbetet).
 

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp