Sv: Russinburken
Så upplever jag det också, att även om den teoretiska grunden är samma så beror det helt och hållet på tränaren hur det kommer bli i praktiken. Hur bra känsla man har för ekipagen, hur mycket man kan kräva, hur pedagogisk tränaren är, om man har en bra balans mellan teknik/känsla, vissa är lite mer åt "coach"-hållet och försöker ge verktygen till att ryttaren ska kunna utveckla sig själv, andra vill mer skapa en kopia av sig själv och då gäller det ju att rätt förutsättningar finns..
Att man har samma mål och är hyfsat lika som person, vi är ju liksom olika utvecklade även som människa överlag, inte bara ryttare.
(Håller f ö med MorvanMorr att russin egentligen inte behöver vara några stora eller konstiga grejer, snarare såna Aha-upplevelser när man fått till det i praktiken och fått en skjuts framåt tack vare det.)
kl
Fler russin
*"Hämta hästen" om häst och ryttare glider ifrån varandra för mycket, t ex att ryttaren ger en hjälp och det genererar i att hästen blir ännu mer benägen att göra tvärtom (oftast för att den inte hade förutsättningarna att göra det som krävdes eller att den var i för taskigt läge för stunden), då kan man behöva gå tillbaka och hitta hästens läge först innan man börjar ge signalen igen.
*En ärlig eftergift får man, den kan man inte "ta" eller be om.
Det är ett par grejer som jag själv hajjat till över när jag kollat på gamla bilder. (Skaffat ny dator så jag håller på att sortera ut bilder från den gamla som ska sparas.) Väldigt intressant att titta på bilder från olika tidsperioder med olika tränare och dagsstatus, tänka efter vad som påverkat vad både positivt och negativt , är ju lätt att man glömmer det flera år i efterhand (eller t o m vill förtränga hur det såg ut!
). Blev ibland positivt överraskad över sånt som jag faktiskt gjort BRA också och kan ta till mig att göra mer av i fortsättningen eller klura på varför det var bra just under den perioden, så man kan ta till sig det.
Titta igenom gamla videoklipp/bilder rekommenderas!