Russinburken

Sv: Russinburken

:bow: Jättekul initiativ med den här tråden!
Skitsamma om man vill kalla det russin, tips eller whatever!
Jag rider iaf inte bättre om det kallas tips eller russin eller blå elefanter. Skitsamma vad det heter och ös på med tips och erfarenheter!

Jag återkommer med ngt tips/russin när jag har hjärnan med mig. :p
 
Sv: Russinburken

kanske är trög idag, men dessa russin ska de vara ridrelaterade? Eller kan det vara mer som en filosofi? eller är det enstaka tips man fått från tränare som gäller?
 
Sv: Russinburken

ursäkta men jag blir fruktansvärt irriterad på att HELA TIDEN loggas ut från buke så jag har verkligen tröttnat. och inte kan man ändra inläggen heller :grin:..

hur som helst, russin var det. tanken att man kan jobba från marken det man kan göra uppsuttet först. Att hela tiden lyssna, på hästen och även sig själv. Sen ha roligt, då går det oftast bättre dessutom. inte ha en karta mellan händerna :rofl:... mer pocket. Det var länge sen men jag minns tydligt fortfarande. bara en sån sak ;). ta en sak i taget, jag vill ju bli bäst och helst igår, så att ha någon som bara säger att det är helt ok på den nivån man är på och det har jag verkligen lärt mig, att inte ha för bråttom, lyssna på hästen men även mig själv, bäst att skynda långsamt. eller har jag fel? Och var detta några russin eller va.

glömde nästan -inte underskatta sitsen!
 
Sv: Russinburken

KL
Kom på ett par russin till:

-få bollkänslan. Den har varit till stor nytta för mig.
-att våga "fulrida". Jag tänker för mycket på hur det ser ut (rest från tävlingstiden) och fastnar ibland i det. Att våga "fulrida" innebär för mig att släppa tanken på hur det ser ut och lägga fokus på att det ska bli effektivt istället. Ibland ser inte allt så fint ut, men när effekten kommer kan man finslipa det sedan. Detta är väldigt nyttigt för mig och något jag måste tänka på emellanåt.
-att lära mig rida med mycket lättare kontakt i handen än tidigare då jag red med mera stöd.
-en tränare är bra på att påminna om hur viktigt det är att ha roligt tillsammans med hästen. Bra att ha i bakhuvudet så att det inte blir så attans seriöst hela tiden. Lite lek ibland är bara positivt. (ibland alltså)
-en tränare tog med en feldenkraisterapeut till en kurs. Det var var väldigt positivt just när det gäller sitsen och kroppskontrollen.
 
Sv: Russinburken

KL

-att våga "fulrida". Jag tänker för mycket på hur det ser ut (rest från tävlingstiden) och fastnar ibland i det. Att våga "fulrida" innebär för mig att släppa tanken på hur det ser ut och lägga fokus på att det ska bli effektivt istället. Ibland ser inte allt så fint ut, men när effekten kommer kan man finslipa det sedan. Detta är väldigt nyttigt för mig och något jag måste tänka på emellanåt.

Den här håller jag verkligen med om! Kan dessutom lägga till denna att man emellanåt måste ta några steg tillbaka - tillåta att det blir SÄMRE - för att sedan kunna lyfta ytterligare en nivå. T ex för att renodla en hjälp eller att hästen har "glömt" :angel: att den ska gå fram för skänkeln omedelbart.
 
Sv: Russinburken

"Benämningen klassisk beror på att den grundar sig på genom generationer vunnen kunskap om hur hästens anatomi och rörelseschema genom träning kan anpassas till hållbarhet och användbarhet inom alla ridningens discipliner. Den klassiska dressyrens systematik kräver i första hand en för hästen stegvis anpassning till att bära på en ryttare och finna en balans i sitt rörelseschema inom samtliga gångarter. Systemet är helt anpassat efter hästen som biologisk varelse och det finns inga snabba genvägar."

Detta är ett citat från en artikel som omnämns i Stora diskussionstråden, där bland annat Bo Tibblin citeras. Tack Bo Tibblin, jag har nog aldrig sett det bättre beskrivet än så här. :bow:

När jag plockar russin är det främst för att sålla och bekräfta vilken kunskap som hör till detta. Jag försöker alltså hitta vilka russin som är närmast stammen, och sålla bort dem som växer längst ut på grenarna. Kanske är det därför jag har så svårt att förstå argumentet att man måste vara så himla kunnig och långt framme för att plocka russin. För mig handlar det om att göra min ridning tightare och "renare", inte att hatta hit och dit.
 
Sv: Russinburken

Där sa du ngt bra!

Jag tycker inte heller det blir hattigt att plocka russin eller ha fler tränare. Jag har en hel del olika influenser kring mig. Har tre tränare, sammarbetar med en annan kring en elev och sammarbetar med en vet som rider svårklass i rehab av en häst.
För mig handlar det också om att hitta det som är närmast stammen. Gud, vad bra du beskrev det!
Ju mer info jag hittar, ju tightare och renare blir jag.
Ibland kan ju en tränare sagt en sak på sitt sätt utan att det riktigt gått in. Men när nästa säger samma sak på ett lite annorlunda sätt så fattar man plötsligt! Och man inser att: "herregud, vad stackars människa ett tjatat om detta utan att jag förstått riktigt."
Och jag är varken mer talanglös eller trög än någon annan. Så jag tror fler upplevt den känslan.

När man rider och lärt sig lite så inser man ju när saker och ting faktiskt funkar. Man känner så stor skillnad med vissa saker att man inser att det måste vara "rätt". Och vad som är rätt för mig avgörs mycket av det bimekaniska. Så vad det heter är skitsamma. Man känner om det funkar eller ej. Funkar det är det bra. Vad det än heter eller kommer från.

Lite det menade jag i diskussionstråden.
Alla mina 3 tränare, veterinären och en tyskutbildad beridare ser likadant på vad som funkar i ridningen. Just för att de alla förstår biomekanik och hästens sinne. De har alla en stabil stam och plockat russin/bären nära den stammen. Så det skiljer ytterst, ytterst lite. Och diskuterar man med dem och berättar vad en annan sagt håller de med och kan i vissa fall plocka saker av varann. Även om de inte gjort själva övningen förstår de pga att de vet hur en häst rör sig att övningen torde funka.
Flera av dem har trots skilda inriktningar sammarbetat/tränat för varann etc. De tänker lika helt enkelt. Just för att de förstår hästar.

Hittar man såna personer att plocka olika tips och övningar från blir ridningen inte alls spretigare, tvärtom.
Man bara kanske får en förklaring som passar just mig bättre.
 
Sv: Russinburken

"Benämningen klassisk beror på att den grundar sig på genom generationer vunnen kunskap om hur hästens anatomi och rörelseschema genom träning kan anpassas till hållbarhet och användbarhet inom alla ridningens discipliner. Den klassiska dressyrens systematik kräver i första hand en för hästen stegvis anpassning till att bära på en ryttare och finna en balans i sitt rörelseschema inom samtliga gångarter. Systemet är helt anpassat efter hästen som biologisk varelse och det finns inga snabba genvägar."

Detta är ett citat från en artikel som omnämns i Stora diskussionstråden, där bland annat Bo Tibblin citeras. Tack Bo Tibblin, jag har nog aldrig sett det bättre beskrivet än så här. :bow:

När jag plockar russin är det främst för att sålla och bekräfta vilken kunskap som hör till detta. Jag försöker alltså hitta vilka russin som är närmast stammen, och sålla bort dem som växer längst ut på grenarna. Kanske är det därför jag har så svårt att förstå argumentet att man måste vara så himla kunnig och långt framme för att plocka russin. För mig handlar det om att göra min ridning tightare och "renare", inte att hatta hit och dit.

Men hur ska du som nybörjare kunna veta detta då? Alltså vilka russin du ska plocka in?
 
Sv: Russinburken

Det kan man omöjligt veta, tyvärr!

Därför tycker jag det är så synd att det är så låg nivå på ridlärarnas utbildningar i Sverige.
På ridskolan börjar de flesta. Och där får folk inte lära sig mycket. Det jag fick lära mig där som jag än idag känner var av värde var av en outbildad militär och en outbildad ridande polis.
Jag tycker det borde vara högre utbildning för att bli aukt ridlärare. Sen hade jag inte tackat nej till att det krävdes mer för att bli aukt bokstavstränare, hippolog etc heller.

Till oss på vår anläggning kommer mycket bokstavstränare, hippologer etc. Av dem är det endast mina tränare och en tysk beridare som jag hört påtala saker som gör att hästarna verkligen kommer loss och rör sig så de borde kunna fungera skadefria. Och som gör så ryttarna utvecklas med sina hästar.
I övrigt är det ett evinnerligt harvande år efter år på samma ställe. Och ryttare som tror att det beror på att de eller hästen är begränsade. Det handlar om att de har tränare som inte kan hjälpa dem.
Trist att folk tror att det är deras eget max de ligger på. Allt för att de inte vågar byta saker och testa nytt. Det behöver inte vara nytt som i ny inriktning. Men ligger man stadigt och harvar på samma ställe år efter år bör man tänka om tycker jag.
Jag vill känna varje ridpass för mina tränare att jag lärt mig så jag håller på att spricka. Och drabbas av aha-upplevelser! Varje ridpass ska avslutas i en utveckling av där man börjat från den dagen. Och förhoppningsvis en rejäl utveckling på sikt så stadigt går mest uppåt.
 
Sv: Russinburken

Fast jag vet inte riktigt vad man kan säga att det beror på, inte tror jag det är system och för lite "russin" :confused: Snarare dåliga pedagoger med för lite egen kunskap inom sitt eget. Det finns hundra tusen sätt att variera inom samma system,jag inser det hela tiden, grundtänket är samma men man kan variera på många sätt. Dessutom räcker mycket av det som inte är så komplicerat bra till om eleven får möjlighet att förstå vad den ska göra och varför och sen är väldigt konsekvent och inte hoppar mellan att testa olika saker för att det första inte fungerar direkt.

Jag går till mej själv och hur jag fungerar och vad lite jag har fått av tränare när det gäller att verkligen få verktyg att lägga en bra grund. Det handlar verkligen inte om att behöva plocka in annat ur andra system:confused: Jag har ändå ridit länge och för många tränare, men det har aldrig blivit en bra hel grund tycker jag. Tyvärr. Kan säkert bero på mej med. Det är mera en fråga om utbildning av tränare och att kunna lära ut. Det nötandet du pratar om tycker jag är brist på kreativitet och förmåga att utveckla hos tränaren, och/eller oförmåga att lära ut, inte brister i system.

Sen är det inte så många som kommit så långt att man kan förstå vad det man "plockar in" verkligen innebär eller inte, både just nu och på sikt, hur blir det för hästen, för den linje man har, till det krävs att man är rätt välutbildad och duktig ryttare själv, då kan det fungera men, excuse me - jag tror inte särskilt många här är på den nivån.
 
Senast ändrad:
Sv: Russinburken

Håller med om att det borde krävas mer för att bli auktoriserad instruktör i Sverige. Vi har mängder med utbildade instruktörer och bokstavstränare och det är endast ett fåtal av dem (enligt mig) som är bra. Många har nog den teoretiska kunskapen, men de har inte känslan och är inte pedagogiska nog för att kunna förmedla sina kunskaper.
Kom för övrigt på ett russin till som har varit av stor vikt för mig.
"Det första steget tillhör hästen" En uppmaning om att vid byte av gångart eller någon annan typ av övergång så låter man hästen vara de första stegen. Det är lätt att ta en förhållning eller annat direkt om man känner att övergången inte blev vad man tänkt, men att låta de första stegen vara hästens och vara stilla där har varit positivt för mig. Dels för att vara tydlig i sina signaler mot hästen (den gjorde ju faktiskt den övergång jag bad om) och sen förbereda övergången bättre för att få bättre kvalitet.
 
Sv: Russinburken

Så upplever jag det också, att även om den teoretiska grunden är samma så beror det helt och hållet på tränaren hur det kommer bli i praktiken. Hur bra känsla man har för ekipagen, hur mycket man kan kräva, hur pedagogisk tränaren är, om man har en bra balans mellan teknik/känsla, vissa är lite mer åt "coach"-hållet och försöker ge verktygen till att ryttaren ska kunna utveckla sig själv, andra vill mer skapa en kopia av sig själv och då gäller det ju att rätt förutsättningar finns..
Att man har samma mål och är hyfsat lika som person, vi är ju liksom olika utvecklade även som människa överlag, inte bara ryttare.

(Håller f ö med MorvanMorr att russin egentligen inte behöver vara några stora eller konstiga grejer, snarare såna Aha-upplevelser när man fått till det i praktiken och fått en skjuts framåt tack vare det.)

kl
Fler russin
*"Hämta hästen" om häst och ryttare glider ifrån varandra för mycket, t ex att ryttaren ger en hjälp och det genererar i att hästen blir ännu mer benägen att göra tvärtom (oftast för att den inte hade förutsättningarna att göra det som krävdes eller att den var i för taskigt läge för stunden), då kan man behöva gå tillbaka och hitta hästens läge först innan man börjar ge signalen igen.
*En ärlig eftergift får man, den kan man inte "ta" eller be om.


Det är ett par grejer som jag själv hajjat till över när jag kollat på gamla bilder. (Skaffat ny dator så jag håller på att sortera ut bilder från den gamla som ska sparas.) Väldigt intressant att titta på bilder från olika tidsperioder med olika tränare och dagsstatus, tänka efter vad som påverkat vad både positivt och negativt , är ju lätt att man glömmer det flera år i efterhand (eller t o m vill förtränga hur det såg ut! ;) ). Blev ibland positivt överraskad över sånt som jag faktiskt gjort BRA också och kan ta till mig att göra mer av i fortsättningen eller klura på varför det var bra just under den perioden, så man kan ta till sig det.
Titta igenom gamla videoklipp/bilder rekommenderas! :)
 
Sv: Russinburken

Men hur ska du som nybörjare kunna veta detta då? Alltså vilka russin du ska plocka in?

Jag tänker att man måste kunna grunderna innan man börjar plocka russin. Om man nu ska fortsätta med fruktmetaforerna så ser jag det hellre som ett körsbärsträd där man först måste ta sig upp längs stammen och därefter kan börja ta sig ut på grenar och plocka bären.

Jag tror att man måste ha en viss föreståelse för ridning och hästar för att kunna se hur det funkar, och vet man inte hur det fungerar så vet man ju inte om det är bra eller dåligt.
 
Sv: Russinburken

Jag tror man behöver mer än bara grunder för att kunna plocka russin i ordets bemärkelse. som jag skrev tidigare i tråden så i min erfarenhet är det inte ens tillrådigt för folk som inte kommit betydligt längre, att rida för mer än en tränare i taget, just för att man inte förmår sätta ihop konceptet eller kunna nyttja självständigt att "plocka och lägga ihop" koncept. Än mindre kunna se sammanhang självständigt mellan små guldkorn som kan dyka upp på sina respektive håll, och göra ngt bra av det.

fortfarande så är det det jag ser att tråden från början ursprungligt handlade om. allmänna favvo övningar och tips osv är ju lite av en annan sak, men det är i första hand enligt den linjen som folk svarar i tråden. Det säger väl också en del just ang.det jag skrev överst. Jag tror inte det är många som plockar väldigt mycket från olika discipliner/skolor faktiskt, som inte varit med väldigt länge och är väldigt etablerade i sin ridning.
 
Sv: Russinburken

Tror nog vi har lite olika syn på russin i så fall.
Jag har tolkat det mer som övningar som passar ihop med ens filosofi och ridstil.
Det var jag som efterfrågade vad som skiljer sig åt mellan de olika ridstilarna som ni här på forumet ägnar sig åt, för det går inte att läsa sig till nån skillnad (alla säger ju sig ha grund från de gamla mästarna och vara till för hästens hållbarhet och så vidare) så därför undrade jag vad som skiljer sig åt rent ridmässigt i hjälperna och i träningen. Därefter startade Svea tråden, och därför har jag tolkat det som att russinen är hur man rider.

Och jag kan bara tala för mig själv, men jag vet precis vilken typ av ridning som funkar för mig. Jag kan efter en lektion med en tränare säga om vi har samma grundfilosofi och sätt att se på hur ridning ska vara. Sen kan jag förstås ta till mig tips och tankar ändå, det är ytterst få träningar som inte gett mig något alls.

Jag märkte ganska tydligt vad som funkade för mig och vad som inte funkade. Jag har vetat i alla fall sen jag var 15 vilken typ av ridning jag inte ville lära mig, vissa ridlärare lyssnade jag knappt alls på för att jag inte tyckte att de gav mig något positivt. Sen efterhand så har jag hittat tränare som haft samma filosofi och syn på hur ridning ska vara och kännas, och där har jag kunnat plocka betydligt mer och fått många, många AHA upplevelser.


Vad är russin för dig? Och vad är grund för dig? Vi kanske har olika långa och tjocka stammar på våra fruktträd?

Jag har tränat för mer än en tränare och de matchar båda mitt sätt att se på ridning. Däremot är de ganska olika och jag tycker att de kompletterar varandra bra. Det jag saknar hos den ena får jag från den andra. Men det är inget som motsäger varandra, utan det är bara att de har olika fokus.
 
Senast ändrad:
Sv: Russinburken

I stora diskussionstråden har vi diskuterat det här med att vara russinplockare och att det går att hitta russin hos alla möjliga tränare och inriktningar även om man kanske inte köper konceptet som helhet eller tycker att det räcker till.

I den här tråden tänkte jag att vi kunde samla lite sådana russin. Men för att det inte ska bli pajkastning direkt och för att vi inte ska bryta mot några forumregler tänkte jag att vi kanske kunde anonymisera våra russin, för att öka chanserna att vår russinburk får vara kvar och kanske bli en resurs och inspirationskälla i stället för att spåra ur och dumpas i stora diskussionstråden.

Så, dela gärna med er av någon erfarenhet här, det kan vara allt från stora teorier till små praktiska tips, eller tvärtom. Men tala inte om var de kommer ifrån!

detta tolkade jag som att det var fråga om att blanda från olika skolor.

vad russin är för mig? russin för mig är övningar inom den skola/system jag valt att följa, som jag använder mig av och finner givande. dvs russinburken fylls på efter hand som utveckling och nya aha upplevelser infinner sig. Men inte ett plockande från diverse disciplin/system. för att plocka lite efter eget tycke från skilda system, så skulle jag säga att grunder som krävs är rätt höga. man behöver vara rätt etablerad som ryttare och inom ett grundsystem, där man förmår sen ganska länge, att utbilda och utveckla sig själv och sin egen ridning samt sin häst självständigt, även utan tränare på plats, för att börja hoppa mellan discipliner och samtidigt ha det hoppandet med i sin utvecklings tråd. Om vi utöver det pratar att hoppa mellan system så tror jag snäppet över krävs utöver det.
 
Senast ändrad:
Sv: Russinburken

Kl
Vad är russin för er?

För mig låter det som korrigeringsövningar när annat inte funkar.

Genvägar leder sällan någonstans.

om man inte fladdrar ut åt olika håll i sin ridning o har bascis med hela tiden o bara finjusterar brukar den röda tråden förbli.

hästen måste ju vara med på vad man vill- eller är det oviktigt?
 
Sv: Russinburken

Kl
Vad är russin för er?

För mig låter det som korrigeringsövningar när annat inte funkar.

Genvägar leder sällan någonstans.

om man inte fladdrar ut åt olika håll i sin ridning o har bascis med hela tiden o bara finjusterar brukar den röda tråden förbli.

hästen måste ju vara med på vad man vill- eller är det oviktigt?

ja jag vet inte, jag ser mig ju som en russinplockare, men jag ahr ju alltid en grund, dvs klickerträningen, min over all grundfilosofi med hur jag ser på träningen. kanske en något annorllunda grund men den är min iaf. Iom den grunden så ser jag det itne som att min häst blir förvirrad, hon är väldigt klar över hur inlärningen fungerar och är med på det mesta jag ber henne om. Just klickerträningen blir ju väldigt effektiv när det kommer till rena inlärnignssituationer så förvirrad blir hon inte. Med min filosofi kommer även väldigt tydliga träningsplaner för vad som ska tränas och även det gör det ju tydligt för hästen.

Sen ser jag det som att det finns olika saker att hämta i olika stilar, mina russin kanske inte är ändringar i grundutbildningen ( följer den klassiska)utan kanske mer övningar och tips för att lyckas längs vägen. inte genvägar men olika övningar helt enkelt. Från AR har jag fått mycket "yogaövningar" som jag tycker kompletterar den övriga ridningen som är mer fitness.

ex ett russin från mig där jag är nu kan vara att man i en sluta på diagonalen kan låta ytterhanden gå ut lite för en sekund och på så sätt få mer böjning. kallar inte det genväg utan mer ett tips från coachen :idea:
 

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp