Russinburken

Sv: Russinburken

Ja, jag säger inte att andra INTE kan plocka russin - bara att JAG inte kan det. ;) Jag är på för basal nivå för det. '

Jag är runt en del och tittar, förstås - och sätter min egen utbildning i korrelation till vad jag ser - så att jag inte ska riskera att missa viktiga saker genom att ha haft samma tränare ett tag nu. För det är viktigt som du skriver - genom att "stanna" i en lärare/hos en tränare, finns risken att man får kunskapsluckor! Å andra sidan, jag har ridning som hobby och rider max 4 ggr per vecka, så eventuella kunskapluckor hos min tränare kommer inte vara det som får min OS-debut att försenas...
 
Sv: Russinburken

Jag är runt en del och tittar, förstås - och sätter min egen utbildning i korrelation till vad jag ser - så att jag inte ska riskera att missa viktiga saker genom att ha haft samma tränare ett tag nu. För det är viktigt som du skriver - genom att "stanna" i en lärare/hos en tränare, finns risken att man får kunskapsluckor!

Det där tycker jag är jätteviktigt.

Men minst lika viktigt som att hitta saker man kanske missar, är att hitta sakerna som är gemensamma mellan olika (bra) tränare. För jag tror att det är där man hittar den där kärnan till den goda klassiska ridningen, eller om man så vill, stammen till vinstocken som druvorna som ska bli russin växer på.

Jag lägger inte ner en massa tid på att prova en massa grejer som vilken helkonbejkonguru som helst viftar med framför näsan, jag tror inte att ruttna vinstockar ger goda russin. Men om vars ridning jag gillar gör någon grej som inte jag har tänkt på och som verkar ge bra resultat, då är det klart att jag är öppen för att prova!
 
Sv: Russinburken

Jag var intresserad av en jämförelse mellan AR och klassiskt, framförallt så var jag intresserad av att få höra vad de som plockade saker från AR pockade för saker, och vad det var för saker som folk kritiserade inom just denna inriktningen.

Ja precis det jag var nyfiken på också! :idea:

När det gäller AR är jag inte imponerad eller ser så mycket russin så det hade varit intressant att höra just om dem.

Men en sak som jag har ändrat mej i av att ha lärt mer om AR är att våga jobba lite mer i skritt. Det skrev jag i andra tråden men det passar ju här. Att inte bara ha skritt på lång tygel som skritt utan göra det mesta i alla gångarter. Men sen vet jag att Kyra pratade också om det nån gång att kan man inte göra något i skritt kan man knappast i annan gångart heller....Så det är väl kanske mera jag som lärt mej att inte jobba så mycket i skritt, och det har jag ändrat i alla fall. Nu växlar jag mycket mera mellan alla tre gångarterna på ett annat sätt även i rörelser som skänkelvikning o skolor.

Annars tycker jag det är viktigt att som flera har skrivit, att man själv verkligen är duktig om man ska plocka russin och verkligen veta att det passar in och blir vettigt för hästen. Jag tillhör som Jacko inte dem som anser mej vara på den nivån, att kunna experimentera alltför mycket.
 
Sv: Russinburken

Jag är på alla sätt en glad amatörryttare, men jag kände väldigt tydligt när jag passerade en gräns för att kunna ta till mig olika skolor, förmin del hände det när jag hittade en tränare vars tänk stämde överens med min känsla och mitt tänk. Först då kunde jag riktigt definiera min ridning. Efter det blev det betydligt lättare att plocka det som jag gillade och som funkade ihop med min grundtanke om hur ridning bör kännas. Jag har inte så värst många inriktningar i bagaget, men jag suger i mig allt jag kommer över och till skillnad mot för 4-5 år sen blir jag inte förvirrad när något motsäger något annat utan jag kan analysera och välja de jag gillar bäst.

Så jag tror inte det handlar så mycket om utbildningsnivå, utan mer om att "hitta hem". Å andra sidan tror jag man behöver en grund för att kunna hitta hem, eller i alla fall för ayt förstå ayt man har hittat hem. Det är svårt att veta hur det känns när det känns rätt om man inte vet hur det känns när det känns fel.
 
Sv: Russinburken

Ja, det där med skritten är också ett bra russin, och att du har det från olika håll gör det på inget vis till ett sämre russin. Själv brukar jag bli glad när ett russin kommer igen, för det ökar sannolikheten att det är ett bra russin.

Ett russin som jag har fått med mig är upplägget av träningspassen, att komma ifrån det här med "idag ska jag rida dressyr i en timme" och "jag tar en skrittpaus när jag har ridit si och så länge". Nu rider jag ganska ofta, särskilt om jag ska göra mer krävande grejer, ridpass där en stor del av passet går ut på att jag skrittar på helt lång tygel, sen tar jag tyglarna och gör någon grej, berömmer och ger långa tyglar igen om det gick bra, o s v. Det har hänt att jag har värmt upp och sen bett om en grej, och så har hästen gjort den så bra att jag har suttit av och tagit in den i stallet. Så kan man ju inte göra varje pass, för då får ju hästen ingen vidare fysträning! Men ibland är det bra.
 
Sv: Russinburken

KL

Russin

Dessa russin kommer från bokstavstränare, AR-tränare, westernryttare, körtränare, hopptränare och psykolog som arbetar mycket med djurägare. Det är bara ett axplock. Sätter man sig och funderar finns det massor, men detta är vad som kommer upp i mitt huvud just nu. (man kan ju fylla på med mera senare)

• Att ge yttertygeln istället för att ta inner. vart man lägger fokus ger stor skillnad.
• Att titta lite utåt i galoppen för att inte vika sig i innersidan.
• Vikten av att kunna ändra/påverka även takten. Inte bara tempo och steglängd.
• Alltid rätta framåt
• Känslan i tygeln ska vara som att hålla ett barn i handen. En lätt kontakt.
• Att inte korrigera så mycket när det blir fel. Våga invänta hästen och känna efter. Att tänka på att om det inte blev som jag tänkt mig kanske hästen gav mig vad jag bad om? Att uppmuntra hästens försök även om det inte blivit vad jag tänkt mig. (ger en mera aktiv häst) Detta gav mig en bättre möjlighet att hörsamma hästens signaler till mig och tvåvägskommunikationen ökade.
• Att tänka från andra hållet. Tex för att förbättra galoppen. Jag vill helst jobba på att få en bättre galopp innan jag rider rörelser i galoppen, men en tränare fick mig att tänka från andra håller och istället strunta i att galoppen inte var så bra utan rida rörelser och då få en bättre galopp. Just att man kan närma sig målet från väldigt olika håll. Galoppen är bara ett exempel på det.
• Att våga arbeta mycket mycket mera i skritt. Det finns så otroligt mycket bra skrittarbete som jag inte givit mig på innan. En stor variation. I skrittarbetet var jag väldigt begränsad.
• Att fokusera mera på sätet och mellandelen och då få mindre fokus på underskänklar och tyglar.
• Att arbeta med hästen från marken, både dressyrarbete, toleransträning och kommunikationsträning.
• Hur små hinder, cavaletti och bommar används i dressyrarbetet.
• Att lägga upp träningspasset annorlunda. Att lägga fokus vid enstaka detaljer ibland och lägga in det i helheten sen.
• Att veta vad, hur och varför.
 
Sv: Russinburken

Okey, nu ska jag göra myteri och vara motvalls käring och göra tvärtom emot vad Svea sa. Jag tänker presentera exempel på några russin ur olika discipliner som JAG använder mig av, utifrån eget tänk och utifrån "tips från coachen".

Centrerad ridning - "sitsen och andningstekniken" för att koppla av, hamna rätt och hitta sittbenen och inverka med minimala hjälper.

Islandshästridning - "Främst nersittning i ridningen" (Läs hur jag menar och inte hur jag skriver), pga mitt funktionshinder med dåliga muskler och leder.

Western - "bananslack på tygeln" oavsett vilken betsling jag rider av, vilket gör att min häst kopplar av och blir lyhörd för hjälperna och ja, även mellan hand och skänkel. Vill jag min häst ngt i munnen "ringer jag på klockan".

Hoppning - "trepunktssitsen från markarbetsträning" - byxan i sadeln rumpan ur. Det funkar faktiskt bättre för mig lagom stunder än lättridning, vilket jag inte längre har muskler, leder och ork för. Främjar framåtbjudningen hos min dam om hon mot förmodan segar ihop under ridning.

Dressyr - "Kyrafyrkanten" vilken är min "jordning" i ridning, den övning jag ofta utgår ifrån. Både sen ridskoletiden och träning på den tiden jag skötte hästar i full träningskondition och fick äran att rida igenom dem för dressyrtränare, då ägaren var hoppinriktad. Bättre att få igenom det man vill på mindre yta, där man "rår på hästen", innan man bjuder hästen "hela universum", att göra vad den vill på.

Galopp och/el Trav - Heta hästar som bara drar som galningar och inte kan stanna. "Helt lång tygel" på hästen och den blir i 99 % av fallen (åtminstone de hästar jag ridit) så förvirrade att de i stort sett tvärnitar och "frågar efter vägen". Givitvis måste man tänka på säkerheten och därför gå efter eget huvud och utnyttja sättet vid rätt tillfälle. För mig har det INTE funkat med att rida på mindre och mindre volt, då min dam har klarat springa fort ändå, eller inte... utan i stort sett gå omkull.

Alla russin passar inte på alla individer. Men som sagt. Det här är russin som har fungerat på MIN typ av häst. Det betyder alltså INTE att det fungerar på "DIN" typ av häst.

Eftersom jag inte har ridit ordentligt på över två år och inte suttit på häst på i stort sett ett år på grund av från början ofräsch häst och ryttare och för närvarande hästmänniska som har tappat tilltron på sig själv med hjälp av tidigare omgivning, så har jag tyvärr glömt en hel del russin. Men det här är i alla fall lite av sånt som jag/min tränare mixat in ur olika discipliner, för att ge mig en "funktionell och glad ridning".

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Russinburken

Utifrån hur det sett ut nu i bra många år på forumet är det tyvärr ingen diskussion "vi" AR-ryttare gärna hamnar i, då det alltid förr eller senare spårar ur.
Det är ju jättesvårt att förklara sånt man själv tycker är bra med det man håller på med utan att någon annan antingen hajjar till över att det låter helt fel (svårt om man inte upplevt det och satt sig in i helheten) alternativt känner sig trampad på om det låter som att man påstår att andra inte pysslar med just det, tänker på det sakerna. Alla vill ju väl och mycket låter väldigt lika men upplevs väldigt olika i praktiken. :)

Tänkte på en sak utifrån det svea skrev - även om EN tränare har ett helhetskoncept som fungerar bra för denne kan det ju vara så att man inte lyckas ta till sig vissa delar, så även fast en tränare tjatat om "gör såhär!" många gånger kanske man inte lyckas verkligen ta till sig det och förstå det förrän man får det förklarat eller demonstrerat på ett annat sätt. Därför kan det ju också vara så att en tränare (eller en stil för den delen) har en bra helhet, men att man själv ändå behöver plocka från olika källor för att få ihop sin helhet.
 
Sv: Russinburken

Utifrån hur det sett ut nu i bra många år på forumet är det tyvärr ingen diskussion "vi" AR-ryttare gärna hamnar i, då det alltid förr eller senare spårar ur.

Precis. Det var det jag ville undvika genom att anonymisera russinen.
 
Sv: Russinburken

Tänkte på en sak utifrån det svea skrev - även om EN tränare har ett helhetskoncept som fungerar bra för denne kan det ju vara så att man inte lyckas ta till sig vissa delar, så även fast en tränare tjatat om "gör såhär!" många gånger kanske man inte lyckas verkligen ta till sig det och förstå det förrän man får det förklarat eller demonstrerat på ett annat sätt. Därför kan det ju också vara så att en tränare (eller en stil för den delen) har en bra helhet, men att man själv ändå behöver plocka från olika källor för att få ihop sin helhet.

Bra synpunkt!

Och ni som känner er lite rädda för att plocka russin - ni kanske förväxlar russin med katrinplommon? Såna växer på fel stam, är för stora, och tar man för många så blir det bara skit av alltihop! :D :rofl:
 
Sv: Russinburken

Utifrån hur det sett ut nu i bra många år på forumet är det tyvärr ingen diskussion "vi" AR-ryttare gärna hamnar i, då det alltid förr eller senare spårar ur.
Det är ju jättesvårt att förklara sånt man själv tycker är bra med det man håller på med utan att någon annan antingen hajjar till över att det låter helt fel (svårt om man inte upplevt det och satt sig in i helheten) alternativt känner sig trampad på om det låter som att man påstår att andra inte pysslar med just det, tänker på det sakerna. Alla vill ju väl och mycket låter väldigt lika men upplevs väldigt olika i praktiken. :)


Jo, jag förstår precis vad du menar (har hängt med i en annan tråd på ett annat forum där en av "pessimisterna" gillar att hänga och kasta skit på allt och alla utan någon som helst anledning. :mad:

Men samtidigt så blir det väldigt stängd verkstad och det är svårt för oss (jag säger oss för jag är övertygad om att jag inte är ensam) som är nyfikna och vill veta mer att faktiskt komma in i det. Nu ska jag ju testa på det på riktigt med en tränare och kommer då få en introduktion på så sätt, men ridning är ju så mycket mer än en eller ett par tränare. Därför hade det varit jättekul att få läsa om vad andra har för erfarenheter, tips och idéer att dela med sig av.

Jag gillar att det inte är tävlingsfokuserat, men för mig som utifrån är det svårt att se vad det egentligen handlar om eftersom man inte direkt får någon bild av hur ni tränar heller. Nu har det ju börjat komma upp lite grann, men jag vill ha mycket, mycket mer! :D
 
Sv: Russinburken

Bra synpunkt!
Och ni som känner er lite rädda för att plocka russin - ni kanske förväxlar russin med katrinplommon? Såna växer på fel stam, är för stora, och tar man för många så blir det bara skit av alltihop! :D :rofl:

Så här sa en (lite irriterad där han fick ungefär samma fråga för femte gången) tränare när han besökte Svergie:

Differences, what you call this or that and right or wrong does not interest me. Dressage is dressage the way we see it. It is the training of the horse. By spending time with other skilled horse men you are able to pick up tools and idéas that can help you when you train your horses. I don't care about names. Spend time with the horses and good people. Don't think so much. Use what you learn.

Detta var kanske ett russin förresten :)
 
Sv: Russinburken

Hej!

Mina bästa russin är nog:
* Ha roligt MED hästen.
* Strunta i vad andra tycker, ibland behövs konstiga övningar för att få något att fungera.. (I mitt fall har jag ibland fått stå i fältsits med näsan i pållans man för att 1. sluta trycka ner mina sittben i hennes rygg och 2. lära mig hitta balansen mitt över).
* Det räcker med små rörelser i fingrarna och händerna kan vara stilla.

Annars håller jag med om markarbetet, men lägger också till att lyssna på hästen. Det är inte hästen som gör fel- den gör bara vad jag ber den..

/Lavinia, har sadeln i vardagsrummet och saknar att rida avrje gång jag går förbi den..
 
Sv: Russinburken

Bra synpunkt!

Och ni som känner er lite rädda för att plocka russin - ni kanske förväxlar russin med katrinplommon? Såna växer på fel stam, är för stora, och tar man för många så blir det bara skit av alltihop! :D :rofl:

Fast jag håller med vissa andra, det verkar som de flesta förväxlar russin med sånt som normalt folk får lära sig om man rider för en vettig tränare.

Du Svea tex tycker jag personligen inte har ett enda russin utan du har ju bara hänvisat till samma lära hela tiden, även hoppning kör enligt dom klassiska principerna.
 
Sv: Russinburken

Du Svea tex tycker jag personligen inte har ett enda russin utan du har ju bara hänvisat till samma lära hela tiden, även hoppning kör enligt dom klassiska principerna.

Det tar jag som en stor komplimang.

Jag brukar ju alltid tjata om att det som skiljer lärorna åt är avarterna.

Har du några russin att bjuda på?
 
Sv: Russinburken

Ja det behövde inte nödvändigtvist vara kritik ;)

Jag säger bara att om man har haft en vettig tränare så kan man ju finna alla dina russin där.

Ett russin... hmm nä inga direkt faktisk men jag tänkte på en gång det var en en artikel jag läste om en westernclinic i globen eller scandinavium där Nelson Pessoa tog till sig deras spinn eller halvspinn kanske man ska säga för att kunna vända snabbare i omhoppningarna.
 
Sv: Russinburken

Ungefär som att man kan hålla sitt dressyrspö och låtsas att det är ett svärd som man ska jaga någon med för att få till sitsen bättre i diagonalslutor och piruetter! :idea:
 
Sv: Russinburken

Nej mer i som att hopphästen ska skruva sig runt på bakbenen eftersom det tar mindre tid istället för att trampa runt/galoppera runt som man vill att en dressyrhäst ska göra.

Jag skulle i vart fall passa mig för att någonsin skruva runt i vändningarna när jag rider dressyr men jag är väl ovanligt tråkig...
 
Sv: Russinburken

Nä, ditt Pessoa-russin var väl mer ett hopprussin. Men mitt russin kanske kan räknas som ett dressyrrussin?
 
Sv: Russinburken

Fast jag håller med vissa andra, det verkar som de flesta förväxlar russin med sånt som normalt folk får lära sig om man rider för en vettig tränare.

Du Svea tex tycker jag personligen inte har ett enda russin utan du har ju bara hänvisat till samma lära hela tiden, även hoppning kör enligt dom klassiska principerna.

Och tyvärr är det många oavsett ridgenre som tydligen har svårt att hitta vettiga tränare som kan lära ut det mest elementära i alla fall i Närke och Sverige består av mer ställen än Skåne, Göteborg och 08, hör o häpna... ;). Jag har sett skräckexempel inom ALLA discipliner - ingen nämnd och ingen glömd - även utanför Närketrakten...
 

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp