Sv: Russinburken
Okey, nu ska jag göra myteri och vara motvalls käring och göra tvärtom emot vad Svea sa. Jag tänker presentera exempel på några russin ur olika discipliner som JAG använder mig av, utifrån eget tänk och utifrån "tips från coachen".
Centrerad ridning - "sitsen och andningstekniken" för att koppla av, hamna rätt och hitta sittbenen och inverka med minimala hjälper.
Islandshästridning - "Främst nersittning i ridningen" (Läs hur jag menar och inte hur jag skriver), pga mitt funktionshinder med dåliga muskler och leder.
Western - "bananslack på tygeln" oavsett vilken betsling jag rider av, vilket gör att min häst kopplar av och blir lyhörd för hjälperna och ja, även mellan hand och skänkel. Vill jag min häst ngt i munnen "ringer jag på klockan".
Hoppning - "trepunktssitsen från markarbetsträning" - byxan i sadeln rumpan ur. Det funkar faktiskt bättre för mig lagom stunder än lättridning, vilket jag inte längre har muskler, leder och ork för. Främjar framåtbjudningen hos min dam om hon mot förmodan segar ihop under ridning.
Dressyr - "Kyrafyrkanten" vilken är min "jordning" i ridning, den övning jag ofta utgår ifrån. Både sen ridskoletiden och träning på den tiden jag skötte hästar i full träningskondition och fick äran att rida igenom dem för dressyrtränare, då ägaren var hoppinriktad. Bättre att få igenom det man vill på mindre yta, där man "rår på hästen", innan man bjuder hästen "hela universum", att göra vad den vill på.
Galopp och/el Trav - Heta hästar som bara drar som galningar och inte kan stanna. "Helt lång tygel" på hästen och den blir i 99 % av fallen (åtminstone de hästar jag ridit) så förvirrade att de i stort sett tvärnitar och "frågar efter vägen". Givitvis måste man tänka på säkerheten och därför gå efter eget huvud och utnyttja sättet vid rätt tillfälle. För mig har det INTE funkat med att rida på mindre och mindre volt, då min dam har klarat springa fort ändå, eller inte... utan i stort sett gå omkull.
Alla russin passar inte på alla individer. Men som sagt. Det här är russin som har fungerat på MIN typ av häst. Det betyder alltså INTE att det fungerar på "DIN" typ av häst.
Eftersom jag inte har ridit ordentligt på över två år och inte suttit på häst på i stort sett ett år på grund av från början ofräsch häst och ryttare och för närvarande hästmänniska som har tappat tilltron på sig själv med hjälp av tidigare omgivning, så har jag tyvärr glömt en hel del russin. Men det här är i alla fall lite av sånt som jag/min tränare mixat in ur olika discipliner, för att ge mig en "funktionell och glad ridning".
Mvh
IngelaH