Russinburken

Sv: Russinburken

Härlig tråd! Några av mina "russin"...

Från hoppningen:
- Galopparbetet med att hitta bjudning och elasticitet. Att våga galoppera på vilket inte är samma sak som att skena runt

Från dressyren:
- A-ha upplevelsen efter att ha ridit i 30 år att man kan ställa en häst genom att ge efter på ytter istället för att dra i inner även om det a) tar sabla mycket längre tid än att bara dra men b) när man väl får igenom hästen är den mer lösgjord och "ärligare" ställd.
- Att våga släppa upp hästen i formen. Den kommer inte att älga iväg eller tappa bakbenen
- Min favoritövning (på rakt spår): Öppna 5 steg - rakrikta öka och våga släppa upp formen 10 steg - samla öppna 5 steg - rakrikta öka osv. Gav en helt annan samling med bibehållen bjudning på min gamla kuse (även om det garanterat inte bara blev 5 kontrollerade steg i början ;) )

Från "ko-ridning":
- Kontakten med hästen utan att ta den i munnen. Finliret med hjälperna. Mjukhet på nåt sätt.
- Den synbara skillnaden på min hästs rumpmuskler efter ett par cutting clinics med många ryggningar, "ko-vändningar" och stopp och hur man hela tiden har hästen på bakdelen även när man bara står stilla och pratar. Han satte mer rumpmuskler på 4 ko-kurser än senaste årens dressyrridning (beror ju iofs på piloten, men ändå)
- Övningen med att rygga några steg och sen vända hästen på bakdelen ut mot ridhusväggen en smula trångt för att få hjälp av den att få hästen på bakdelen.

Att sen våga sitta under uppvärmningen inför en dressyrlektion och stoppa och göra ko-vändningar för att få hästen på rumpan trots att dressyrtränaren tror att man är heeelt galen. ;)

Men mitt viktigaste russin är att det finns bra saker att plocka från alla grenar och filosofier bara man försöker bortse från sina egna förutfattade meningar och lyssna först, prova och sen utvärdera.
Det finns saker i alla grenar som jag väljer att kasta bort och några som jag stoppar i min burk. :laugh:
 
Sv: Russinburken

kl

Jag föredrar iallafall att inte koppla något till en viss disciplin, därför att jag tror att de flesta "russin" går att använda inom de flesta discipliner bara man anpassar lite utifrån sin egen helhet. De bästa russinen tycker jag ofta är just såna som hade kunnat utföras av nästan vem som helst och det ändå ger en skjuts framåt, men kanske med lite småjusteringar för att passa in i sin egen helhet.

Ett par till russin:
*Det är hästen som ska göra, inte vi. (Däremot behöver vi såklart jobba med att få hästen med på det vi vill göra, och få den förstå vad vi vill göra och hur den ska omvandla det till sin kropp)
*Att få göra fel (särskilt i början) är ett kriterie för att kunna prova sig fram till rätt, både för ryttare och häst. (och om man ser ur muskeltränings-aspekt kan det ibland ge mer att hamna i de vingliga lägena där man "utmanar" rätt muskler än att råka fastna i en bekväm zon och inte hitta rätt tonusr/teknik/balans.)
Vilket för övrigt är lite intressant att jämföra när jag själv tränar med Flexibar (en lång stav med vikter i ändarna som man ska hålla i skakning) när det vinglar som mest tränar man desto fler muskler samtidigt och desto mer balans mot när det känns mer harmoniskt och man kommer åt bara de muskelgrupper det är tänkt, vilket såklart också blir bra träning men kanske inte går i de svaga lägena.

Kommer säkert fler, men nu är det dags för fika! Appropå allt mat-prat! :D
 
Sv: Russinburken

Så här sa en (lite irriterad där han fick ungefär samma fråga för femte gången) tränare när han besökte Svergie:

Differences, what you call this or that and right or wrong does not interest me. Dressage is dressage the way we see it. It is the training of the horse. By spending time with other skilled horse men you are able to pick up tools and idéas that can help you when you train your horses. I don't care about names. Spend time with the horses and good people. Don't think so much. Use what you learn.

Detta var kanske ett russin förresten :)

:bow: ett mycket bra russin också:laugh:
 
Sv: Russinburken

Jag säger bara att om man har haft en vettig tränare så kan man ju finna alla dina russin där.
Ja, men olika tränare lägger sitt fokus på olika stället och de har var och en olika infallsvinklar och sätt att se på saker. Tar man till sig från många ökar man ju på sin egen verktygslåda rätt mycket och blir mångsidigare, mera flexibel själv. Olika sätt att tänka och fukusera påverkar ryttare väldigt olika. därför tycker jag det är bra att få influenser och tips från flera. Övningar likaså. Det finns ju mängder av olika övningar och kombinationer av dessa, men det är lätt att fastna i några få. Där kan man få många fina ideer att ta med sig, prova och utvärdera.
 
Sv: Russinburken

Och tyvärr är det många oavsett ridgenre som tydligen har svårt att hitta vettiga tränare som kan lära ut det mest elementära i alla fall i Närke och Sverige består av mer ställen än Skåne, Göteborg och 08, hör o häpna... ;). Jag har sett skräckexempel inom ALLA discipliner - ingen nämnd och ingen glömd - även utanför Närketrakten...

Klart det är så.. hade det funnits en massa bra klassiska tränare hade ju inte Bent kunnat tjäna så mkt pengar för ingen hade ju stannat kvar inom AR :p

Det är ju likadant egentligen i hela världen, brist på BRA tränare.. fast egentligen borde det inte vara det, borde finnas fler i rakt nedstigande led från tränarna som kan lära ut, fast jag tror väldigt många inte kan eller vill ge lektioner utan bara rida och sen ha annat jobb kanske?

Det kan ju inte bara var så att alla som är dåliga på att lära ut ger lektioner heller. Det borde mao finnas fler bra tränare.
 
Sv: Russinburken

Ja, men olika tränare lägger sitt fokus på olika stället och de har var och en olika infallsvinklar och sätt att se på saker. Tar man till sig från många ökar man ju på sin egen verktygslåda rätt mycket och blir mångsidigare, mera flexibel själv. Olika sätt att tänka och fukusera påverkar ryttare väldigt olika. därför tycker jag det är bra att få influenser och tips från flera. Övningar likaså. Det finns ju mängder av olika övningar och kombinationer av dessa, men det är lätt att fastna i några få. Där kan man få många fina ideer att ta med sig, prova och utvärdera.

fast likagärna kan det ju bli tvärfel och bara ett sammelsurium av olika grejer som inte leder till ngn helhet eller hopkoppling i ett sammanhang. Som sagt är man superrutinerad och självständigt förmår att utbilda sin egen häst och har kommit så långt på den vägen att man kan plocka och mixa så visst. Samtidigt så vet jag inte om det finns ett sånt jättebehov av att plocka från olika dressyr skolor, om man hittat en skola som passar och fungerar för en själv och hästen. Alla skolor har ju ett koncept och följer en väg i stort. Om man då har ett stort behov av att skapa egna vägar eller mixa och matcha så undrar jag lite vart ngnstans det behovet grundar sig. Om jag kände ett stort behov av att mixa och matcha den skola jag "valt" så är det ju lite som att jag inte fullt ut köper konceptet, och då blir det liksom inte bra, man måste ju tro på det man gör, annars funkar det inte och då borde man byta. Det blir inte riktigt förenligt med att följa en utbildningsväg eller en skola att ha ett stort behov av att skapa sin egen skola liksom. ska man lära sig franska så sitter man ju inte och mixtrar och har sig med spanska liksom, även om språken är jobbigt lika ibland gällande grammatik samtidigt som de är helt olika.


att plocka tips och influenser från andra discipliner blir inte riktigt det tråden efterlyste från början, där handlade det om dressyr ridning som var inspirerad av olika skolor inom just dressyren. Och där har jag lite svårt att se att gemene man har jättestor nytta av att sitta och plocka ihop lite här och där rent generellt så att säga.

Och nej - det säger jag inte för att jag tycker jag är särskilt enkelspårig eller har snöat in mig på en viss skola, utan oavsett skola så anser jag nog detta. Det behövs en klar röd tråd om man ska utvecklas som ryttare och utveckla sin häst, och då är det inte så tillrådigt för gemene man att plocka för vilt så att säga. Kanske är det annorlunda för AR ryttare ang. det tänket? det kan jag kanske tänka mig, som jag uppfattar AR så provar man gärna lite dit och hit och det är ingen större katastrof om det inte funkar eller tar väldigt många år osv. Jag tror den (i ordets rätta bemärkelse) klassiska skolan vare sig det gäller tävling som mål eller inte, är lite mera målinriktad på det sättet. Iallafall har jag den uppfattningen att det nog är så.
 
Senast ändrad:
Sv: Russinburken

Ja, men olika tränare lägger sitt fokus på olika stället och de har var och en olika infallsvinklar och sätt att se på saker. Tar man till sig från många ökar man ju på sin egen verktygslåda rätt mycket och blir mångsidigare, mera flexibel själv. Olika sätt att tänka och fukusera påverkar ryttare väldigt olika. därför tycker jag det är bra att få influenser och tips från flera. Övningar likaså. Det finns ju mängder av olika övningar och kombinationer av dessa, men det är lätt att fastna i några få. Där kan man få många fina ideer att ta med sig, prova och utvärdera.
Fast en häst behöver inte så många övningar för att få ett bra grundarbete.
basics.
Övergångar böjda o raka spår. Repertoaren behöver inte vara stor- om man rider seriöst o vill utvecklas med sin häst.
Övningar är ju till för att göra det lättare o lättare att sedan kunna göra annat.

Jag använder gärna bytesserier då jag tycker att det är både lösgörande o rakriktande även en check av att jag rider skapligt liksidigt. Där ser man om hästen orkar vara rak eller inte under svårigheter.

Jag tror mer på att det är ryttaren som tycker att det är trist med grundridning o vill göra lite mer spännade saker.
Själv är jag nog sådan:o

Det är nog en helt annan kaliber av ryttare som söker sig till AR.

Kan det ha med att göra att man inte vill ha kritik- som är till för att bli bättre...:confused: som man även blir utsatt för på tävling.
 
Sv: Russinburken

Jag som nu ska testa på AR kan ju svara för min del. Jag är betydligt bättre på att ge kritik till mig själv än de flesta tränare är och jag vill ha en tränare som är hård men rättvis. När jag tränar vill jag ha resultat i ridningen, inte åka runt och mysa.

Anledningen till att jag vill testa AR är att alla nya tränare jag provat har velat att jag ska kräva saker av min häst som den i dagsläget inte klarar. Ocj nu med en ny yngre häst vill jag få en bra grund att bygga vidare på. Jag vill inte rida för någon instruktör vars "hjälp" gör att hästen går sämre än vad den gör annars. En stressad och frustrerad häst lär sig inte.

Jag har fått uppfattningen att AR är väldigt noga med just grunden, och att det ska vara på hästens villkor. Så därför vill jag prova. Om det nu inte är så mycket fokus på energi så är det inga problem, det får jag tillräckligt från andra tränare.
 
Sv: Russinburken

fast likagärna kan det ju bli tvärfel och bara ett sammelsurium av olika grejer som inte leder till ngn helhet eller hopkoppling i ett sammanhang. Som sagt är man superrutinerad och självständigt förmår att utbilda sin egen häst och har kommit så långt på den vägen att man kan plocka och mixa så visst. Samtidigt så vet jag inte om det finns ett sånt jättebehov av att plocka från olika dressyr skolor, om man hittat en skola som passar och fungerar för en själv och hästen.
Håller med. Det jag menar är att man kan plocka bra saker från olika tränare, men att de ska ha samma grund i ridningen. Finns inte en gemensam grund så blir det ju svårt eller omöjligt att få in det i sin egen ridning. Man måste behålla den röda tråden, men samma röda tråd kan man finna hos tränare inom olika inriktningar. Jag menar att olikheterna/likheterna finns mera i den röda tråden och att det inte är olika inriktningar eller skolor som i alla fall jag samlar mina russin från. Om man inte har en grund att utgå ifrån blir det nog lätt förvirrat. Jag har mängder med exempel på ryttare jag träffat som inte vet riktigt hur de ska rida och byter tränare titt som tätt, vilket gör att de liksom börjar om hela tiden och inte kommer framåt. Vad man vill ha för grund och röd tråd i sin ridning är jätteviktigt för varje ryttare för att kunna komma vidare.
Alla skolor har ju ett koncept och följer en väg i stort. Om man då har ett stort behov av att skapa egna vägar eller mixa och matcha så undrar jag lite vart ngnstans det behovet grundar sig. Om jag kände ett stort behov av att mixa och matcha den skola jag "valt" så är det ju lite som att jag inte fullt ut köper konceptet, och då blir det liksom inte bra, man måste ju tro på det man gör, annars funkar det inte och då borde man byta.
Samma grund är som sagt avgörande för mig. Det handlar mer om olika tränare och inte olika skolor för mig.


att plocka tips och influenser från andra discipliner blir inte riktigt det tråden efterlyste från början, där handlade det om dressyr ridning som var inspirerad av olika skolor inom just dressyren.
Ber om ursäkt om jag missuppfattade TS och trådens mening.
 
Sv: Russinburken

Fast en häst behöver inte så många övningar för att få ett bra grundarbete.
basics.
Fler övningar ger bättre träning tycker jag. Mera allsidigt och är väldigt bra även för ryttaren. Hästen blir mera aktiv och arbetsvillig samtidigt som man upptäcker brister och förtjänster lättare. Ju fler variationer, desto bättre tycker jag. (efter vad jag upplevt) Det behöver ju inte vara något alla ryttare vill ha för det. Det passar mig.


Jag tror mer på att det är ryttaren som tycker att det är trist med grundridning o vill göra lite mer spännade saker.
Själv är jag nog sådan:o
Variation behöver inte vara spännande eller svårare. I grundridningen kan man göra mycket varierat arbete. Grunden går ju inte att hoppa över. Jag vill ha en häst med hög ridbarhet. I alla dessa variationer märks ridbarheten av tydligt.


Kan det ha med att göra att man inte vill ha kritik- som är till för att bli bättre...:confused: som man även blir utsatt för på tävling.
Vill man inte ha kritik ska man nog inte hålla på med dressyr. Då kanske en skogmulletur passar bättre. Vill man bli bättre och utvecklas måste man få kritik och lära sig att ta den för att ha en chans till utveckling. Visst gör vi säkert alla vissa saker bra, men vi har också mängder av saker som vi kan bli betydligt bättre på. Att få kritik handlar ju också om att vi ska lära oss att känna. När det blir fel på något sätt (eller mindre bra) måste man få veta det för att kunna känna igen känslan när ingen finns som ser. Att utveckla vår känsla som ryttare är ju väldigt viktigt och då behövs ett öga på marken som hjälp. Speciellt för den ovana ryttaren, men även då man lär in nya rörelser, övningar osv. Utan kritik kommer vi ingenstans.:) Beröm är givetvis också viktigt, för att känna igen känslan av hur det känns när det är riktigt bra, men en bra tränare får inte ge beröm när det inte är befogat.
 
Senast ändrad:
Sv: Russinburken

Mycket trevligt initiativ!!

Jag definierar inte russinen som något "nytt" eller särskilt speciellt som flera här gett uttryck för - utan något som verkligen hjälpt MIG och MIN RIDNING och MIN HÄST att komma vidare. Något som jag återkommer till även flera år senare.

Ett sådant russin för min gamla häst var att vi jobbade väldigt mycket med höjda bommar för att arbeta de något "struttiga" och stela bakbenen. Nu tycker säkert någon att detta inte är ett russin ("det är väl inget nytt") - MEN FÖR OSS var det en nyckel till galoppen.

Jag har smakat på en del andra russin som nämnts i tråden och flera av dem gillar jag skarpt :D
 
Sv: Russinburken

Bra inställning tycker jag. Du vet vad du är ute efter och varför du vill prova detta. Är man öppen så är chansen så mycket större att man hittar bra saker. Om det inte är bra så vet man även det. Man samlar erfarenheter. Lycka till!
 
Sv: Russinburken

Fast en häst behöver inte så många övningar för att få ett bra grundarbete.
basics.
Övergångar böjda o raka spår. Repertoaren behöver inte vara stor- om man rider seriöst o vill utvecklas med sin häst.
Övningar är ju till för att göra det lättare o lättare att sedan kunna göra annat.

Jag tror mer på att det är ryttaren som tycker att det är trist med grundridning o vill göra lite mer spännade saker.
Själv är jag nog sådan:o

.

Fast jag skulle säga att det beror mycket på hästen också. Min gamla häst (lipizzaner / arab) hade VÄLDIGT mycket i huvudet. Med honom var det en utmaning att rida 1 varv längs fyrkanten. Rörelser och övningar blir då ett sätt att fokusera och att behålla intresset hos hästen.

Min nyblivna 4-åring (SWB) är något helt annat - här "räcker" det med övergångar och lite volter. Hon är helt fokuserad och oändligt mycket långsammare, både i inlärningen och i hela nervsystemet liksom :angel:
 
Sv: Russinburken

KL

Vad är det ni gör och hur skiljer det sig gentemot klassiska systemet? BESKRIV!!:bump:

Vilket är för mig totalt oviktigt, vem bestämmer vad arbetssättet har för inriktning?

Markarbete har jag tagit från AR ja, om man nu ens ska kalla det för så. Jo kanske därför att arbetssättet tillämpas mer där än i övriga discipliner, och jag måste säga att för oss har det varit en ren hit faktiskt. Jag har lyckats öva in en bra bärig galopp på en femgångshäst vilket kan vara svårt från ryggen även om det inte är omöjligt, nu har det gått fortare från marken än jag hade hoppats på.
 
Sv: Russinburken

Det är nog en helt annan kaliber av ryttare som söker sig till AR.

Kan det ha med att göra att man inte vill ha kritik- som är till för att bli bättre...:confused: som man även blir utsatt för på tävling.

Hej!

Måste bara påpeka att jag aldrig fått så mycket kritik som sen jag började rida "AR". Min tränare är som en hök, ALLT ska vara perfekt och minsta lilla fel påpekas omgående.. Slår mig gör hon också, men bara om jag förtjänar det, men då har jag ridit riktigt, riktigt dåligt.

Jag har ridit för många "vanliga" tränare, många riktigt duktiga, men jag har ändå inte varit i närheten av så kritiserad som nu.

Jag söker mig till "AR" för att jag är perfektionist och vill rida så bra jag bara kan. Jag har ridit i mängder med år och tränat upp till svår dressyr, men tyckte ändå alltid att något saknades, det har jag hittat nu.. Hänsynen till hästen och kunskapen om hur min kropp påverkar hästen.

Därmed inte sagt att jag inte rider "vanligt" också, jag bara inte rider "vanlig" dressyr för tränare. De flesta vanliga dressyrtränare häromkring har svårt att acceptera bettlöst..

/Lavinia, saknar sin pålla
 
Sv: Russinburken

KL

är det bara jag eller börjar den här tråden likan ALLA andra trådar där AR måste kritseras och försvaras in i döddagar.

Håller er i STORA DISKUSSIONSTRÅDEN tycker jag och låt det här vara en russinburk där man lägga i egna och ta del av andras

/Linda som fortfarande inte fattar vad vissa gör på den här forumdelen...
 
Sv: Russinburken

Vilket är för mig totalt oviktigt, vem bestämmer vad arbetssättet har för inriktning?

Markarbete har jag tagit från AR ja, om man nu ens ska kalla det för så. Jo kanske därför att arbetssättet tillämpas mer där än i övriga discipliner, och jag måste säga att för oss har det varit en ren hit faktiskt. Jag har lyckats öva in en bra bärig galopp på en femgångshäst vilket kan vara svårt från ryggen även om det inte är omöjligt, nu har det gått fortare från marken än jag hade hoppats på.

Jag kanske bör skriva att arbetet sker på 1 eller 2 linor så att ingen missförstår.
 

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp