Russinburken

Sv: Russinburken

*KL*

Nu ska jag gå emot mig själv och bjuda på lite russin med ursprung, för att visa att de inte behöver förvirra, och att man inte behöver vara en superstjärna för att kunna plocka russin.
Jag gör som du och skriver ut russinets ursprung.

För mig som doppat sleven i stort sett varenda ridstil som finns (nåja...) så har jag nog med mig lite ifrån nästan allt. Ibland kan russinet vara att jag insett att det inte finns några russin alls och andra gånger har jag inom en viss inriktning snarare upptäckt att även andra gör som jag redan tidigare gjort. Jo:

Från westernridningen; Att lämna över hästens del av ansvaret till hästen, inte hålla på och passa den hela tiden.
Höja ribban för vad den ska mentalt tåla och på så vis vidga hans vyer lite.


Från SRS: Japp, som Svea säger, lugnet med de busiga hästarna. Och noggrannheten i övningarna. Sen är ju ridstilen kanske den som jag tror att jag är mest hemma i, så egentligen är nog SRS mer min "deg" och övriga stilar bidrar med russinen?


Från tävlingsridningen: Att ibland våga "slarva" lite :o med att slaviskt kontrollera hästens balans och bara rida i det tempo som hästen klarar av, utan istället "fräsa på lite". Att en liten stund offra lite balans för lite kvickhet och fräschhet. Kanske menar jag överprestationsprincipen? (dvs pusha lite längre än förmågan räcker, och sen gå tillbaks och se om våra gränser förflyttats lite. (Kanske fel att tillskriva detta till tävlingsridningen men den är väldigt icke-noggrann och hafsig om jag jämför med hur jag rider vanligtvis) Sen testar jag ibland och rider övningar från Hippsonböckerna, där är definitivt en del russin.

Från Cesar Millan: Japp, hundkillen från tv =) Han är min stora idol och själsfrände när det kommer till hantering, i princip allt som inte är hundspecifikt utan flockdjurspecifikt går att tillämpa på hästar. Inget speciellt russin kanske utan mer hela idén med "rules boundaries and limitations" som jag upplever ger en långt mer harmonisk häst som slipper förhandla om allt och som själv vet var skåpet ska stå.

Mary Wanless: Också mera deg än russin (jag inser nu att jag kanske inte borde skrivit i tråden för jag är nog väldigt mycket deg och väldigt lite russin?) Jag älskar i princip alla hennes liknelser alltifrån att hästens balans är en stenkula som bor inne i hans bål och som kan rulla hit och dit, till att ryttarens överkropp kan låtsas befinna sig i en box (som hindrar den från att svaja, böja sig, vrida sig osv). Hela hon är som en enda stor russinburk. Ni som inte läst henne, gör det!
 
Sv: Russinburken

Blev nyfiken på Mary Wanless. (är väldigt förtjust i liknelser och det sättet för att förändra och förbättra) Googlade och hittade boken: Ride with your mind. Finns den översatt till svenska någonstans?
 
Sv: Russinburken

Hennes filosofi är inte att rida med telepati utan att insikten att man måste rida målmedvetet.

En som kommer till insikt

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=WymBzUTN5l8


Här är ett högt utbildat ekipage.
den ngt lägre takten har att göra med hästens ovsnlig stora storlek o därmed röreslemönster.

kolla in den samlade galoppen som mer är piruetgalopp samt den samlade traven- där framdelen är lätt.

Själva ridningen är inte annan än hur man rider på den nivån.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=2PuAQKwWOSA

Jag som har en så stor häst kan förlika mig med den ridningen. Känner igen känslan.
 
Sv: Russinburken

Ingen aning? Kolla adlibris, sök på hennes namn och bocka i svenska som språk, kanske det kommer upp nåt? Annars tycker jag inte hennes engelska är så svår.
 
Sv: Russinburken

Hennes filosofi är inte att rida med telepati utan att insikten att man måste rida målmedvetet.
Öh...Telepati?? Vem har pratat om det? Nu drömmer du allt. (Att ridning inkluderar målmedvetenhet vet nog alla som vill komma framåt.)
En som kommer till insikt
Japp. Det är just därför som jag gillar liknelser. Min erfarenhet är att de kan på ett väldigt bra sätt hjälpa ryttaren att få större insikter och hjälpa till att både förändra och förbättra ridningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Russinburken

Ska kolla. Tycker det är så lätt att missa skiftningarna i språket och tappa detaljer när jag läser på engelska, men finns den inte översatt så får jag helt enkelt läsa engelska.
 
Sv: Russinburken

Öh...Telepati?? Vem har pratat om det? Nu drömmer du allt. (Att ridning inkluderar målmedvetenhet vet nog alla som vill komma framåt.) Japp. Det är just därför som jag gillar liknelser. Min erfarenhet är att de kan på ett väldigt bra sätt hjälpa ryttaren att få större insikter och hjälpa till att både förändra och förbättra ridningen.
Du har väl inte tittat på filmerna.

Instruktionerna skiljer sig inte, men ryttaren blir förvånad över hur mkt hoon måste RIDA själv för att få hästen att göra ett bra jobb.

Hästen behöver ha ett arbetstempo där den gynnsamt börjar med pilbåge. Där börjar den själv att bjuda till o blir inte så störd.
 
Sv: Russinburken

Jag försökte, men det bara buffrar stup i kvarten så det går knappt att få sammanhang. Såg att den första filmen visade en orutinerad ryttare och den andra filmen en ryttarepå hög nivå (och på en härlig häst). Har heller ingen datorljud hemma just nu. Tittar på jobbet istället om jag hinner senare idag.
Om en ryttare blir förvånad över hur mycket hon behöver göra i sadeln beror det väl på att denne ryttare inte insett det förut. Det är ju högst normalt tycker jag. Att inse att man inte kan åka häst om man vill komma någon vart är ju en högt relevant insikt för alla ryttare. Att hästen behöver gå i ett lämpligt arbetstempo är inte heller något ovanligt utan snarare rätt självklart, men detta har ingenting att göra med varför jag frågade om boken. Jag vill läsa boken på grund av att hon, enligt "Dreamer" använder sig av mycket liknelser i ridning och det gillar jag. Vill gärna få fler liknelser som kan vara till nytta.
 
Sv: Russinburken

Att liknelser funkar så bra har att göra med att de talar till högerhjärnan; den som uppfattar helheter, den som ser i bilder, den som förstår analogier och symbolik. Den är oxå fantastiskt bra på att få alla kroppsdelar att lyda allihop samtidigt, till skillnad från vänsterhjärnan som bara kan koncentrera sig på en ny sak eller en ny kroppsdel i taget. Därför har den vanliga undervisningen på ridskolor och bokstavstränare fungerat så dåligt på mig. Jag kan inte rida vänsterhjärnigt, för mitt minne håller inte för att samtidigt tänka på mina hälar, mina händer, mina höfter, mina skänklar, min blick, och allt annat de brukar "tjata" om. För jag kan verkligen bara göra en sak i taget då. Säger däremot tränaren att "tänk dig att hästen har en magnet i sin bringa, som drar din sits nedåt-framåt. Så vet hela kroppen med en gång vad den ska göra: Hälarna sänks utan att benen börjar spjärna, armarna slappnar av eftersom sitsen stabiliseras, bäckenet hamnar i rätt vinkel osv.
(Nu var det ett exempel på en liknelse som funkar för just mig, för en ryttare som kanske har andra tendenser (tex luta sig för mycket bakåt) kanske den liknelsen är jättedålig. Det som är medicin för den ena är gift för den andra men det ska ju tränaren ha koll på.)
 
Sv: Russinburken

Ja jag gillar liknelser och tycker de är till stor hjälp för just helheten, precis som du skriver. Ska skaffa boken.
 
Sv: Russinburken

Tack för tipset (Mary Wanless)! Jag inser (nu) att en av av "skärningspunkterna" för "min deg" är Hilary Clayton.
Jag håller också med Bigganl i inlägg #133. Jag tar lättare till mig de russinen.

.....och så säger jag bara: Paul Belasik. :)
 
Sv: Russinburken

kl

fick ett konkret russin igår som är supernytt för mig iaf men kanske är gammal kunskap för er rävar här på buke :p

Är alltid lärd att man ska berömma hästen/klappa på insidan, kanske ursprungligen ifrån att man ska se om hästen går kvar? Men för det mesta så höjer den huvudet en aning pga av att tygelkontakten släpps.

Men iaf i går fick jag lära mig att det var mycket bättre att klappa på utsidan för det som händer då är att hästen sänker huvudet när tygelkontakten släpps. självklart när man tänker på det. Erkänner villigt att här har jag följt traditioner och inte tänkt själv:o fy mig *s*

Nytt russin för mig att stoppa i min deg! :bump:
 
Sv: Russinburken

Fast höjer den huvudet om du släpper tygeln på insidan är ju inte hästen eftergiven nog på insidan. Det är ju inte därför man klappar på utsidan :confused::confused:
 
Sv: Russinburken

Fast höjer den huvudet om du släpper tygeln på insidan är ju inte hästen eftergiven nog på insidan. Det är ju inte därför man klappar på utsidan :confused::confused:

nej så har ju jag tänkt med klapp på insidan, en check för eftergivenheten. vart klappar du och varför? få höra!
 
Sv: Russinburken

Jag tänker också att det är bättre att släppa tillfälligt på yttersidan, oavsett om det är beroende på en klapp eller för att testa om hästen går själv eller vad som är syftet, därför att för mig personligen är det ibland lätt hänt att missa att ge plats nog för yttersidan i sin vilja att forma hästen/hålla bakdelen på plats. Att systematiskt ge efter med jämna mellanrum i ytter blir som en påminnelse för mig själv att inte sitta och hålla för kort yttertygel och därmed ge mer plats för hästen, samtidigt som man fortfarande strävar efter en ram, att hästen formar sig.
Det svåraste med ridningen - "lagom"? :p

Men egentligen tänker jag eftergift i båda tyglarna, eftergiften i ytter är mer tänkt som en påminnelse till mig själv, men som hästen nog upplever som en eftergift och att den ges mer utrymme, varpå jag lättare hittar hur lång yttertygel som var lagom och inte råkar hindra yttersidan.
 
Sv: Russinburken

Fast höjer den huvudet om du släpper tygeln på insidan är ju inte hästen eftergiven nog på insidan. Det är ju inte därför man klappar på utsidan :confused::confused:

vill förtydliga mig själv här oxå :) sa inte att det var därför man klappar på ytter utan det hörde mer till varför jag var lärd att klappa på inner, för att kolla eftergivenheten. läste igenom mitt inlägg o såg att det var lulligt.

kontentan va iaf att jag numer kommer klappa på ytter när jag vill berömma, men kommer nog även i fortsättningen glänta på inner när jag vill se eftergivenheten.
 
Sv: Russinburken

Ok, det var det jag reagerade på. Jag brukar klappa med ytter för att kontrollera om hästen verkligen är korrekt uppe på yttertygeln eller inte.
 

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp