Röta, vilka medle hjälper?

Sv: Röta, vilka medle hjälper?

okej, ska se hur det blir där hemma nu, har inskaffat blue spray, eftersom det var mer krånglit med virkon de hade inte det hemma på apoteket och likande.

Får se hur det blir, snart ska hovis komma och verka igen så vi får se:)

Hej,

Väteperoxid är nog det bästa medlet för att ta död på bärrandsröta, då den uppstår av anaeroba baketerier ( bakterier som trivs i en syrefri miljö = instängda dit den syre som finns i luften inte når)
När väteperoxiden sönderfaller = reagerar med ett organiskt material (smuts o var) så frigörs syreatomen från molekylen(det bubblar eller "kokar") och kvar blir endast en vattenmolekyl, vilken är harmlös. ( 2 x H2O2 blir H2O + O2 )

Väteperoxid andvänds mycket ofta som ett desinfektionsmedel t.ex inom livsmedelsindustrin tack vare att det aldrig blir några rester kvar av kemikalien i den förpackning som konsumenterna skall köpa utan endast vatten (H2O)

Du bör späda ned väteperoxiden till en ca 3-5 %-ig lösning, dra upp i en spruta för att kunna dosera exakt var du vill att vätska skall hamna, håll uppe hoven ett par minuter, så att medlet får tid att verka, om hoven sätts ned för fort, upprepa igen, då medlet "rinner ut" och ej hinner reagera med bakterierna.

Saltomortal
produktansvarig för Väteperoxid
hos ett kemiföretag samt f.d. hästägare

Hej,

Man skall alltid vara försiktig vid hantering av alla kemikalier såsom virkon, bluespray, dryfeet, och väteperoxid, etc och undvika att få dem i ögonen.

Beroende på vilken koncentration du kan köpa, bör man även använda skyddshanskar ( disk- latex)

När du har blandat till din brukslösning med kranvatten - skall den användas upp samma dag, då du har tillsatt metalsalter (finns naturligt i kranvattnet) och detta gör att syreatomen frigörs sig från molekylen, och om vätskan är instängd i en flaska med åtskruvad kork, kan flaskan börja "bukta ut" för att sedan exklodera.

Om du blandar till för mycket, får du slå ut det i avloppet ( max 3%) och kom ihåg att spola rikligt med vatten efteråt.

Om du har fått medlet på huden brukar det klia/svida (jag har själv råkat ut för detta) tvätta huden ordentligt och smörj in med en fet hudcreme, upprepa med att smörja tills att det slutat svida, det brukar gå över inom någon timme. Om du dock har bestående besvär kontakta VC- men de har inte mycket mer att erbjuda.

Saltomortal

Har hovis skurit rent?

Man ska använda bakteriedödande.
TrustBuster har min hovis på när han kommer sen så håller jag rent med Jodopax.
Tidigare har jag använt Virkon men det är lite starkt.

Intressant och läsa, vart kan man få tag på detta?

när jag sa på apoteket att jag ville ha virkon, blev de lite förvånade just för att det va så starkt som det va, och de sa att de oftast användes i stallar och till större ytor.

Låter som att Väteperoxid, är ett bra medel att använda då det verkligen renar och tar ut all skiten och bakterierna.

Hur ofta ska man behandla med det och hur länge? tills man ser att det är borta?

kanske man kan använda Väteperoxid några dagar och sedan gå ner till något mer mildare som tar "resterna"

Hej,

Jag vet inte vilken koncentration som finns i handeln, kolla med apoteket, bland kemtekniska produkter hos de större livsmedelskedjorna eller hos färghandeln eller rent av hos Lantmännen. Tidigare fanns det förpackat i småflaskor (typ max 200 ml) med märket Gripen, som aceton mm, men då jag inte behöver köpa väteperoxid "över disk" som vanligt folk, så har jag inte den "bästa" kollen på var ni kan köpa förutom det jag har nämnt.

Till frågan om antal dagar som du skall behandla med medlet, så hade jag själv tagit en diskussion med min hovvis om detta, helt beroende på om det är ett enklare eller ett svårare angrepp som hästen lider av. Dessutom kan det ju vara olika långt gånget i de olika hovarna - då får du behandla hovarna olika.

Lycka till med behandlingen av hästen.

Saltomortal

På apoteket kan man köpa väteperoxid, klart att använda. Det är inte speciellt dyrt. Man brukar dock få fråga personalen om det eftersom de förvarar det i kylen.

Nu ska ni få höra vad jag fick lära mig för bara två veckor sedan av en internationell topp/hopp ryttare i Europa.

På strål/bärrandsröta behandlar man med WC Anka!!
På mugg med diskmedlet YES!

Först höll jag på att skratta på mig men det funkar kanon, jag har själv sett resultaten både före och efter.

Man ska dock komma ihåg en sak, all strål/bärrandsröta eller mugg har alltid sitt primära trauma i dålig närmiljö o/e bristade hästvård.

Går hästen i en skitig bakteriell hage eller befinner sig 23 timmar i en lika skitig box så spelar det ingen roll hur noga man som hovis renskär och verkar hovarna. Problemet kommer komma tillbaka inom en vecka så vida inte hästägaren orkar ta tag i själva grundproblemet. (läs närmiljön)

Tja, det är ju starka grejer det med som ska ta död på bakterier och torkar ut.

Av någon konstig anledning så har bärrandsrötan nästintill försvunnit på min lilla sedan hagarna tinade upp och blev leriga :crazy:

om en häst misstänks ha någon form av röta, vad ska man då använda för att ta död på bakterierna?

Ingen stor röta alltså, Jag fick ett tips från en person att man skulle använda T-röd. kan verkligen det stämma?

Vad finns det mer för alternativ?
Vill gärna veta all:)

Har läst lite och hittade även Väteperoxid= vad är det och var hittar man det?
Sedan läste jag om något som hete Virkon, vad är det? Hittade det på granngården tror jag:P

Trust Buster

Går hästen i en skitig bakteriell hage eller befinner sig 23 timmar i en lika skitig box så spelar det ingen roll hur noga man som hovis renskär och verkar hovarna. Problemet kommer komma tillbaka inom en vecka så vida inte hästägaren orkar ta tag i själva grundproblemet. (läs närmiljön)

Hur fixar man en bakteriell jord, då?
Att plöja torde ju inte göra någon större nytta i längden, eller?

Hur fixar man en bakteriell jord, då?
Att plöja torde ju inte göra någon större nytta i längden, eller?

Man plöjer upp marken, låter den lufta en tid, vältrar och sår om. Sedan får marken vila i ett år. Gör man återkommande detta minst vart 5:e år så gör det nytta i längden, så vida man inte under den tiden man brukar jorden har en för stor besättning på en för liten yta.

Jag får en vibb av att du inte är bonde men kanske du känner ngn bonde som kan hjälpa dig.

Finns ett bra reportage i tidningen Hästar (april-juni 2009) där man beskriver problemet med röta.

Har läst att många här rekommenderar tjära, precis som vår hovslagare gjorde. Man rekommenderar inte att man använder tjära. I reportaget står det följande: "Tjära som traditionellt används för behandling av strålröta är något av det gifitgaste som finns i naturen och kan ge olämpliga bieffekter på sula och stråle. Sulans förmåga att göra sig av med överflödig tjocklek och strålens material förändras så att det naturliga slitaget inte längre fungerar som det är tänkt."

De rekommenderar ofarliga behandlingar såsom EM (effektiva Microorganismer). Läs mer på http://emhorses.greenfoot.se

De skriver också att 4 villkor måste uppfyllas för att hästen skall bli av med svår strålröta:
1. Hästen behöver ha en bra hovform och maximalt stråltryck
2. Hästen äter kolhydratbalanserad kost
3. Hästen rör sig mycket
4. Hästen lever i en torr miljö

Köp gärna tidningen. Det står en hel del bra om strålröta.

Jag köper inte riktigt påståendet av skitig bakteriell hage. Det kan dock säkert äga sin riktighet i omockade små lerhagar

Vi har totalt snötäckt stoor hage (så mycket renare kan det inte bli) nu på vintern (lösdrift) och har aldrig någonsin haft problem med bärrandsröta.
Nu i år har 4 st hästar fått bärrandsröta (2 olika hagar) och alla är bebisar (3 åringar, 1 st 2-åring). De andra 12 hästarna är helt opåverkade.

Personligen är jag helt övertygad om att det beror på att hovarna inte hinner torka upp i den utsträckning som de skulle behövas, ex. vis om de stod på stall över natten. Ligghallen hålls fräsch och tiden de spenderar där inne mot för i hagen är försumbar.

Våra hästar verkades igår och trevligt nog så är bärrandsrötan helt borta på bakhovarna och bara lite kvar fram. Jag har använt virkon och thrustbuster 3 ggr per vecka och det ha tydligen hjälpt.

Okej det låtrer ju bra, ska se om jag kan å tag på den, hoppas det:)

Hovis kommer nu i nästa vecka och då ska vi se om det förändrats:P

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 292
Senast: netia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 048
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 414
Senast: Jeps
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 307
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar