Rollkur vs ldr

Sv: Rollkur vs ldr

jo. man har visst avlat på dom trots att de inte har några dressyrgångarter i grunden i sig själva som ras. anledningarna har jag skrivit om redan.

Ja, precis. Man vill få fram en lättare modell av häst, kvickare i reaktionen och inte så tung som äldre tiders halvblod.

Läs mitt svar till Lundsbo...;)

Se de svar du fått. Fullblod används för att få en ädlare häst, kvickare, inte den "stridsvagnstyp" som många äldre tiders halvblod var. Är man ute efter att förbättra gångarter så väljer man inte fullblod i första hand. Och seriös avel handlar om att förbättra och utveckla önskvärda egenskaper.

Fullblod används inte särskilt frekvent inom dressyrhästaveln. Det finns, och har alltid funnits, fullblod i stammen på halvbloden, både svenska och utländska. Men andelen halvblod (dressyr) med fullblod i första eller andra led är inte så jättestor. Här används däremot frekvent utländska hingstar från linjer som är kända för att ge hög ridbarhet och goda gångarter.

Ditt citat:
Men samtidigt, man hade inte avlat på fullblod alls om dom hade haft markbundet steg. Och vad är det vi ser idag, med mer fullblodsinslag i aveln? jo just det, mycket mer steg, mot förr i tiden när hästarna var "tyngre".

Galopphästarna är avlade för uthållighet och snabbhet inte den kadens och kraftutveckling som eftersöks hos dressyrhästar.
Möjligen bidrar fullbloden med möjligheten att få en mer "elektrisk" häst, men det är en balans med anspänning/spänning också.

Med anledning till vad du skrev i filmtråden på dressyr och att du återigen tar upp viktfördelning så postar jag den faktiska forskningen igen, inte någon självpåhittad teori utan riktig forskning, som finns om viktfördelning och nyttan med att rida hästen ldr. Du verkar lämpligt ha glömt detta..

Forskningen är gjord av bla Lars Roepstoff i samarbete med internationella forskare:
"Det kan också konstateras att ryttaren tydligt förskjuter vikten mot frambenen i alla lägen och inte i någon av de positioner som vi testade lyckades att återställa balansen mellan fram och bak till motsvarande utan ryttare, utan endast påverkade denna balans marginellt.""Hästarna har studerats med och utan ryttare i skritt och trav på en rullmatta.
Hästarnas huvud- och halspositioner (HNP) varierades enl. följande1) Fri position med långa tyglar2) Nacken som högsta punkten med nosryggen något framför lodplanet3) Nacken som högsta punkten med nosryggen något bakom lodplanet4) Nacken låg och halsen krökt med nosryggen kraftigt bakom lodplanet5) Nacken extremt hög med nosryggen mycket framför lodplanet6) Halsen sträckt framåt/nedåt med tygelkontakt

"Detta står även: De olika huvud- och halspositionerna som användes under försöket kan grovt delas in på två olika sätt, de med höga huvudpositioner (2, 3, 5) resp låga (4, 6 ). Det fanns ett signifikant inflytande från huvud- och halsposition på länd- och bröstryggens rörelsemönster. Positioner med högt huvud gav en sänkning av thorakalryggen och en höjning av ländryggen. Lägre positioner gav den motsatta effekten. Höga positioner gav generellt en begränsning av rörelseomfånget i kotkropparna framför allt i ländryggen. Låga positioner gav motsatt effekt. Nackvinkeln tycks inte påverka rörelsemönstret i nämnvärd utsträckning. Dessa effekter sågs både med och utan ryttare. Dessa fynd stämmer i stort överens med den bild ryttare och tränare har av formens betydelse för ryggmotoriken möjligen med undantag för den extrema sk rollkur-positionen (Pos. 4 i försöket) som även den gav ett ökat rörelseomfång i böjning/sträckning av ryggen. Ur ett medicinskt perspektiv i samband med t ex rehabilitering av rygglidanden är detta viktig kunskap.

Framdelen höjdes vid de låga positionerna vilket kanske inte är det en ryttare eller tränare skulle förvänta sig. Detta fynd kan dels bero på att hästen de facto lyfter sin framdel med den muskelförbindelse som finns mellan bogblad och kropp och/eller rätar ut armbågs- och bogledsvinkel i större utsträckning. Det kan också vara en effekt av att tornutskotten som är något bakåtvinklade reses upp när nackbandet drar dem framåt i samband med sänkning av halsen."
Lars Roepstorffs har gjort flera liknande studier med dressyrryttare/-hästar inblandade. Jag tror att det är "Influence of different head-neck positions on vertical ground reaction forces, linear and time parameters in the unridden horse walking and trotting on a treadmill". Du kan väl lägga ut länken till rapporten så den kan läsas i sin helhet. De här rapporterna debatterades i buke ( http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=15386325#post15408743 ), t.ex. i inlägget med nr 297.

Visst är det bekvämt med vetenskapliga studier. Men jag är inte säker på att den du skrivit av är någon av de bättre ur ett rent vetenskapligt perspektiv - oavsett vad studien kommit fram till.
- Vad har opponenterna ansett om hur studien genomförts och dess resultat? Varje vetenskaplig artikel bör granskas. Den som läser bör läsa kritiskt och verkligen analysera vad där står.
- De studier som innehåller texten HNP1-HNP6 har teckningar som bevismaterial. Det ser ut som om tecknaren har använt ett par grundbilder och bara har ändrat huvudets position inte resten av kroppen. Det borde naturligtvis ha varit fotografier. Vad vet läsaren annars om hur hästarna verkligen såg ut? Hästarna med hög huvudposition kanske var ihopdragna, de kanske inte hade fått ut "halsen ur manken". I det läget är de ju på framdelen.
- Studierna gjordes med begränsat studiematerial både vad gäller utförare (GP-hästar och ryttare) och bedömare (dressyrdomare). Hur hade resultatet blivit med andra typer av hästar t.ex. travare, galoppörer, hoppare, etc?
- I studierna har använts hästar utan ryttare. Där har man verkligen bortsett från att ryttaren ger hjälper som skall förmå hästen att göra något, t.ex. att flytta vikten framåt/bakåt.
- Studierna gjordes på levande varelser med egen hjärna/objekt. Detta gör att objekten inte är jämförbara/desamma i de olika situationerna/testerna eftersom det finns andra faktorer som påverkar resultatet än de som redovisats/studierna avser t.ex. ryttarnas hjälper/skicklighet, hästarnas uppmärksamhet/erfarenhet.
- I första stycket skriver du "... ryttaren tydligt förskjuter vikten mot frambenen i alla lägen och inte i någon av de positioner som vi testade lyckades att återställa balansen mellan fram och bak till motsvarande utan ryttare ...". Detta innebär bara att just dessa ryttare inte lyckats återställa balansen, någon annan skulle ha kunnat göra det. Det bevisar inte att det inte går, därmed har den delen av studien inte bevisat något alls.
- Alternativet HNP7) "Nacken som högsta punkten med nosryggen något framför lodplanet och halsen hopdragen" finns inte med. Därför kan det faktiskt vara alternativ HNP7 som är bedömt och inte alternativet HNP2 (Nacken som högsta punkten med nosryggen något framför lodplanet).

Det du skrivit av från studien bevisar inte till det du vill ha det till - att LDR är nyttigt. Studien visar enligt ditt citat att "ryttaren tydligt förskjuter vikten mot frambenen i alla lägen och inte i någon av de positioner som vi testade lyckades att återställa balansen mellan fram och bak till motsvarande utan ryttare, utan endast påverkade denna balans marginellt".

För att försöka förklara viktförskjutningen gör jag en jämförelse av vad som händer med en lyftkran resp. en häst när lasten hamnar för långt utanför tyngdpunkten/kroppen. Både hästen och lyftkranen har en kropp, fyra stöd och en lyftanordning samt en tyngdpunkt. Lyftkranen använder lyftanordningen för att lyfta last och hästen använder lyftanordningen/halsen för att lyfta huvudet. När lyftkranens last hamnar för långt ut från tyngdpunkten/kroppen tippar kranen. Hästen tillåter sig inte att tippa utan använder sina muskler eller farten (springer i fatt huvudet) för att flytta tyngdpunkten och hålla balansen. Den kan också flytta in bakbenen längre under kroppen för att balansera/kompensera den "större tyngden" av huvudet så att den bär mindre vikt med bakbenen, den "hänger" i stället över/på frambenen. Det kan ses i en felaktigt utförd (triangulär *) piaff där hästen är för låg fram och har bakbenen för långt under kroppen. Med bakbenen för långt under kroppen klarar hästen inte att hålla balansen utan trillar baklänges.

* hästarnas ben formar en triangel i piaffen. Då bär hästen vikten på det icke lodräta frambenet i stället för att flytta vikten bakåt över bakdelen.

En av anledningarna till dressyren är att hjälpa hästen att fördela ryttarens vikt bättre, mer mot bakdelen, så att ryttarens vikt inte bara belastar framdelen. Det finns en uppfattning (den är t.o.m. inskriven i TR) som säger att målet med dressyren är att hästen skall "få in bakbenen" mer under kroppen. Det kanske gäller tävlingsdressyr men är inte alltid till gagn för hästens förmåga att bära ryttaren på bästa sätt. Dressyrens mål är att hästen skall förmås att balansera sig så att den fördelar och bär ryttarens vikt även med sina bakben.

En häst fungerar inte som en lyftkran.

Möjligen Toker på Prosit.

en häst är beroende av muskelkedjan från bakhov till nacke/ bett.

Man ska inte alls vara ute efter att få bakdelen att bära så mkt som möjligt, utan sträva efter att få tillbaka hästens naturliga jämnvikt o förbättra de som har genetiskt svårt för sig.

Huvudformen a la HF gjordes med graman- ej mätbart eftersom dessa hästar då troligen aldrig rids så normalt sett- stress.

Din expertis på piaff orkar jag inte kommentera-:banghead:

Alla Världens duktiga ryttare har fått revidera hur bästa formen är i träning.
Sen att vissa stofiler vill vara kvar i samma, tja det får man stå ut med.
Jorden skulle fortfarande anses vara platt....

Biomekanik är ett ganska nytt påfund.

Jaha så man ska kritiskt granska det som världsberömda forskare har kommit fram till men samtidigt helt okritiskt köpa allt som dr Deb, Carde mfl skrivit och ritat bara för att det passar dina åsikter bättre?!? Ja vad säger man, det är tur att alla inte tycker som du för då skulle all utveckling stanna!

Senast ändrad:

Jaha så man ska kritiskt granska det som världsberömda forskare har kommit fram till men samtidigt helt okritiskt köpa allt som dr Deb, Carde mfl skrivit och ritat bara för att det passar dina åsikter bättre?!? Ja vad säger man, det är tur att alla inte tycker som du för då skulle all utveckling stanna!
Världsberömd forskare?!
- Du skämtar. Inte ens du som anhängare av LDR har lyckats hitta och presentera en länk till den artikel du skrivit av. Det är inte ens säkert att Roepstorff skrivit det du citerat.
- Roepstorff är möjligen världsberömd i Sverige för de som är anhängare av LDR. Ph Dr Deb är "bara" världsberömd i Amerika och Europa. Carde har aldrig gjort anspråk på att vara forskare. Han har inte publicerat någon egen artikel, åtminstone har jag inte hittat någon.

Världsberömd forskare?!
- Du skämtar. Inte ens du som anhängare av LDR har lyckats hitta och presentera en länk till den artikel du skrivit av. Det är inte ens säkert att Roepstorff skrivit det du citerat.
- Roepstorff är möjligen världsberömd i Sverige för de som är anhängare av LDR. Ph Dr Deb är "bara" världsberömd i Amerika och Europa. Carde har aldrig gjort anspråk på att vara forskare. Han har inte publicerat någon egen artikel, åtminstone har jag inte hittat någon.

Bara för att du inte har hört talas om Roepstoff betyder inte att han inte är en värdsberömd och väl erkänd forskare.. Han är inte anhängare av varken det ena eller det andra utan presenterar det han kommit fram till.

Jag har aldrig påstått att Carde är forskare men du har länkat till hans sidor som veteskapliga bevis.. Vilket dom faktiskt inte är utan en högst personlig åsikt från honom. Dr Deb tror jag inte är speciellt känd någonstans..

Orkar inte leta fram länken igen men det är ju bara att googla. Du å andra sidan har inte lyckats precentera en enda video på en häst som är utbildad enligt ditt sätt och som går ett helt GP program? Dom enda videona du har plockat fram är på spända hästar i piaff eller på lågt utbildade hästar.. Hur kommer det sig?? Om rörelserna får så mycket högre kvalitet med ditt ridsätt så borde det väl rimligt vara jätte enkelt att kunna visa det på video??

Det blir ingen substans i dina åsikter när du inte kan bevisa annat än teoretiskt pladder! Tills du kan komma med några som helst bevis, och då menar jag video inte massa obevisat teoretiskt pladder, på att dina teorier stämmer så kommer jag inte kommentera eventuella svar från dig då vi inte kommer komma vidare i diskussionen!

Jag undrar om du inte blandat ihop Phillippe Karl med Christian Carde? Den senare är/var FEI-domare och har bland annat ridit i franska dressyrlandslaget.

Det kan nog vara så, vet att Carde var på tapeten men du har nog rätt i att det är P Karl som Brille har lagt in massa högst ovetenskapliga teckningar från för att bevisa sin teori.

Bara för att du inte har hört talas om Roepstoff betyder inte att han inte är en värdsberömd och väl erkänd forskare.. Han är inte anhängare av varken det ena eller det andra utan presenterar det han kommit fram till.
Hur läser du egentligen? Jag frågade ju vilken av RoepstoRffs studier du avsåg, vilken DU SKRIVIT AV. Eftersom inte heller du har hittat något på nätet som du kan länka till så kanske hans arbeten inte är så väl kända - inte ens av dig. Vem vet då om dina "citat" verkligen är korrekta eller vad studien egentligen påstår. Du kanske har skrivit av fel.
Dr Deb tror jag inte är speciellt känd någonstans..
Det är bara att googla på hennes namn.
Orkar inte leta fram länken igen men det är ju bara att googla. Du å andra sidan har inte lyckats precentera en enda video på en häst som är utbildad enligt ditt sätt och som går ett helt GP program? Dom enda videona du har plockat fram är på spända hästar i piaff eller på lågt utbildade hästar.. Hur kommer det sig?? Om rörelserna får så mycket högre kvalitet med ditt ridsätt så borde det väl rimligt vara jätte enkelt att kunna visa det på video??
Har du varit så intresserad av vad jag skrivit så du har läst alla mina inlägg och tittat på alla filmer? Det tror jag inte.

Det du kräver är fullständigt omöjligt att uppnå. Ingen utomstående vet hur en viss GP-häst på en googlad film är tränad.

Det ridsätt jag förespråkar (nosen framför lod och ingen knyck vid 2-3 nackkotan) har använts innan rollkur/LDR blev "modernt". Det är även sådan ridning TR efterfrågar.

Dessutom så är kommunikationen med hästen lättare då hästen har nosen framför lod. Jag förstår att den som inte har upplevt vad mycket mer som kan åstadkommas med nosen framför lod har svårt att tro på det.

Det blir ingen substans i dina åsikter när du inte kan bevisa annat än teoretiskt pladder! Tills du kan komma med några som helst bevis, och då menar jag video inte massa obevisat teoretiskt pladder, på att dina teorier stämmer så kommer jag inte kommentera eventuella svar från dig då vi inte kommer komma vidare i diskussionen!
Vilket svammel!
Jag tror att också du har någon teori/ide bakom din ridning. Men du har valt att inte redovisa den utan bara komma med påhopp på dem som för fram teorier som inte passar dig.

Oavsett om jag skulle bevisa något så skulle du inte bry du dig om det. Det är helt ok för mig, du får naturligtvis ha vilka åsikter, tro på och tycka vad du vill. Om du tror på fel saker är det du (och inte jag) som drabbas. Det är fullständigt ointressant för mig.

Det GÅR INTE att diskutera med två som inte rider ngn högre dressyr själva att prata om o har då inga EGNA erfarenheter utan TROR att det går- teori.

Går på i varenda tråd som den upprepande skivan om var ENDAST nosens läge SKA vara i.

En häst är så mkt mer.

Jag vet nästan inga IRL som är så fast i ett mantra.
att man säger- för MIG funkar det ganska bra o därför kör jag på tills det tar stopp, är en annan sak. Och stopp tar det garanterat, men såna som är så övertygande om sin sak kan inte se skogen.

Av dem du upprepade gånger har anklagat för personangrepp har ingen blivit bannad (inte ens du väl?). Men det har Brille. Man blir väl knappast bannad utan anledning, eller?

Sedan, Fiador, nej det är inte OK alls att gå till personangrepp och sedan ursäkta sig med att diskussionen "hettat till". Elakheter blir inte alls mer OK för det. Även om du fått för dig det.

Att ha nosen i eller framför lod är ju det optimala, förutsatt att hela hästen arbetar korrekt med sin kropp. Och förvisso var väl nosen mer framför lod förr, som Brille förespråkar. Men när man tittar på gamla filmer ser man påfallande ofta hästar som egentligen inte ens är riktigt eftergivna. Jag tror att dåtidens hästar var sämre gymnastiserade än nu, alltså inte lika mjuka och smidiga som nu när de rids och arbetas mer varierat än förr.

Att ha nosen i eller framför lod är ju det optimala, förutsatt att hela hästen arbetar korrekt med sin kropp. Och förvisso var väl nosen mer framför lod förr, som Brille förespråkar. Men när man tittar på gamla filmer ser man påfallande ofta hästar som egentligen inte ens är riktigt eftergivna. Jag tror att dåtidens hästar var sämre gymnastiserade än nu, alltså inte lika mjuka och smidiga som nu när de rids och arbetas mer varierat än förr.
Det är väl här synpunkterna går i sär. Du anser att det är det optimala när hästen redan arbetar korrekt med sin kropp.
Jag anser att nosen framför lod är en förutsättning för hästen att arbeta korrekt med sin kropp. Nosen bakom lod medför en "knyck" på halsen vid 2-3 halskotan som gör att hästen inte arbetar korrekt med muskler i hals, framdel och rygg. Nosen framför lod är också sn förutsättning för ryttaren att ge tydliga hjälper.

Fördelen med LDR ligger, enligt min mening, helt hos ryttaren aldrig hos hästen. Hästen är alltid eftergiven eftersom den inte kan annat, den kan inte protestera genom att höja huvudet för då gör det ännu mer ont i munnen.

Det är väl här synpunkterna går i sär. Du anser att det är det optimala när hästen redan arbetar korrekt med sin kropp.
Jag anser att nosen framför lod är en förutsättning för hästen att arbeta korrekt med sin kropp. Nosen bakom lod medför en "knyck" på halsen vid 2-3 halskotan som gör att hästen inte arbetar korrekt med muskler i hals, framdel och rygg. Nosen framför lod är också sn förutsättning för ryttaren att ge tydliga hjälper.

Fördelen med LDR ligger, enligt min mening, helt hos ryttaren aldrig hos hästen. Hästen är alltid eftergiven eftersom den inte kan annat, den kan inte protestera genom att höja huvudet för då gör det ännu mer ont i munnen.

Ja, det skiljer sig mellan vårt synsätt. Jag vill få hästen mjuk och smidig och "genom kroppen". På vägen dit bryr jag mig mindre om var nosen är. Det ger sig av sig självt om man inte hindrar sin häst. Att ge tydliga hjälper hänger inte och faller med var hästen har sin nos. har man problem med hjälpgivningen så får man se över och tänka igenom vilka signaler man ger som ryttare.

Det du förespråkar låter i mina öron väldigt gammaldags och att börja från fel ände. Det finns många hästar som förvisso har nosen framför lod, MEN som är stela som pinnar och lika böjbara som en planka. Allt annat än den genomsläpplighet man önskar. Du förespråkar TR-ridning, men utan en tanke på att TR beskriver det perfekta, det 10-mässiga. Vägen till det perfekta ser annan ut och gör så för alla idrottare, människor eller djur. Helt enkelt för att skapa smidighet och hållbarhet.

Sedan ser jag inte varför en djup och rund form skulle ge hästen ont i munnen. Om nu inte ryttaren använder ren råstyrka, men det torde vara svårt att rida då. Om man tänker vidare är väl "handridning" ett problem i Sverige. Och det blir inte bättre om man ber ryttarna fokusera på var hästen har sin nos i varje steg hela tiden. Det är bättre att fokusera på hela hästen och hur den arbetar och därmed fundera mer på sin sits och signalerna man ger hästen.

Hmm, jag tror det mycket mer handlar om att vissa har svårt för människor som går emot stömmen, det etablerade, det fastslagna, "sanningen" som man tror att man besitter bara för att "strömmen" går åt samma håll. Diskussionerna blir lätt "heta" då också.

Skulle alla bli bannade varenda gång dom går till personangrepp så skulle det inte finnas så många kvar att diskutera med här alls, faktiskt.

Man får nog lov att inse att i diskussioner där åsikterna går starkt isär och många är engagerade i saken och känner sig träffade, så hettar det till ganska ofta och det måste man tåla, annars får man hålla sig ifrån diskussionerna helt enkelt. Det finns ju ingen som tvingar en att läsa eller svara, eller hur?

Problemet är att du inte riktigt greppar tankesättet här. Hästen har inte huvudet in mot bogen "av sig själv". Och om den inte har nosen där "av sig själv" VEM är det så som orsakar det?

Spelar ju ingen roll om det är övriga kroppen man intalar sig att man har fokus på, när man i praktiken rider så att huvudet hamnar bakom. Då har man faktiskt fokus (medvetet eller ej) på just huvudet.

Det är ett underligt och motsägelsefullt argument. Om du istället säger att du har en uttänkt plan med detta (som tex Tua), då har du ju ändå insikt om att du har fokus på just huvudet i det momentet, att det finns ett syfte som kanske handlar om övriga kroppen. Sen kan man ju ha olika syn på nyttan med denna form för "övriga kroppen", men då diskuterar man ju verkligen något helt annat.

Jag skulle tro att det är detta som gör att du inte förstår mitt svar till dig tidigare i diskussionen. Att hästen var begränsad (av ryttaren) och därför hade huvudet "bakom", den kan inte länga halsen (stretcha) om tygeln förblir kort, då måste nosen in mot bogen.

knapplån

Vet inte riktigt hur stort utbyte det blir, men jag gör ändå ett litet inlägg här. Tyckte i övrigt att Tua försökte förklara LDR på ett väldigt pedagogiskt och trevligt sätt i början.

Exempel på LDR - Peters och Ravel, samt Hester på en unghäst han rider i remontform och i LDR:

http://www.barnmice.com/video/steffan-peters-and-ravel-warm
http://www.youtube.com/watch?v=bbk7HWtQWbM

LDR är ju för avslapping - där du får den där trevliga ovalen och "suget". Tycker själv att det är en utmärkt form för uppvärmning, nedvarvning, - eller på hästar som släpper kontakten. Man kan rida fram mer bjudning i den formen, och variera mycket.

Det går inte att rida hästen genomsläpplig och mjuk genom att dra i den. En dressyrhäst kan inte vara rädd för bettet - då kan du aldrig på en ärlig kontakt, eller kunna får den att släppa igenom kroppen. Då bara knäcker den av och börjar trippa - symaskinsridning.

Rollen - Anky på en uppvärmning, här ser man också "flexandet" i sidled som hon använder sig av.
http://www.youtube.com/watch?v=YODFSUs8_zw

Problemet är att du inte riktigt greppar tankesättet här. Hästen har inte huvudet in mot bogen "av sig själv". Och om den inte har nosen där "av sig själv" VEM är det så som orsakar det?

Spelar ju ingen roll om det är övriga kroppen man intalar sig att man har fokus på, när man i praktiken rider så att huvudet hamnar bakom. Då har man faktiskt fokus (medvetet eller ej) på just huvudet.

Det är ett underligt och motsägelsefullt argument. Om du istället säger att du har en uttänkt plan med detta (som tex Tua), då har du ju ändå insikt om att du har fokus på just huvudet i det momentet, att det finns ett syfte som kanske handlar om övriga kroppen. Sen kan man ju ha olika syn på nyttan med denna form för "övriga kroppen", men då diskuterar man ju verkligen något helt annat.

Jag skulle tro att det är detta som gör att du inte förstår mitt svar till dig tidigare i diskussionen. Att hästen var begränsad (av ryttaren) och därför hade huvudet "bakom", den kan inte länga halsen (stretcha) om tygeln förblir kort, då måste nosen in mot bogen.

Jag tror både Solis och andra greppar aldeles utmärkt vad du anser, och vad du vill ha sagt. Däremot håller de inte med dig, det är stor skillnad mot att inte "greppa" eller "förstå". eller hur?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 006
Senast: lizzie
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 441
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix