Sv: Rollkur vs ldr
Sjef kallade Rollkuren LDR. Jag vet inte om han idag accepterat att alla andra kallar den Rollkur och själv gör lika.
Han har dock inte uppfunnit något nytt. Det tror kanske han att han gjort. Eller så kanske han säger det för att casha in. Eller så tror de som skriver det. Jag vet inte. Vad jag vet är dock att både systemet och signalsystemet funnits.
Sjef använder många av de tygeltag som jag själv använder. Och som de gamla fanska gjorde. Och som många boskapsryttare gör etc etc.
Han balanserar hästarna i sidled med trängande/indirekt/neckreining-liknande tygeltag fokuserat på att flytta balansen i manken utåt i böjning/ställning eller tex i sidvärts.
Han tror också på att hästen ska ge efter för tygeln och inte ta och ge.
So far so good!
Sen är inte jag så förtjust i den extremt djupa formen. Eller att rolla en en häst i hög och djup form tex.
Men han har helt klart poänger i sitt system här och var.
En markbunden häst är en som har nära till marken. Dvs snabbt kan vända.
Du kan inte bibehålla mycket gång och vända kvickt iom att man vill ha så mycket rörelse uppåt. I det stigande skedet eller då foten är högt upp tar den för lång tid innan den når backen för att man ska hinna vända fort.
Och visst helvete går det att få mer lyft i hästar än de oftast ser ut att ha - mycket i mångas fall!
Jag har tränat till många såna. Oftast har de balansproblematik alt är vana att ryttaren ska förstöra deras balans och vågar inte lätta mer. De går alltså ofta lite spända och alltid lågt.
När de litar på att slippa vända kvickt och är genomsläppliga kan man börja rida upp dem i steget, rida passagetänk eller om man nu är mer vän av bommar tänk hur de kan trava cavaletti.
Att de flesta inte har den kunskapen ens bland de som tävlar högre klasser är en annan femma. Man köper helt enkelt ny häst med "bättre gång" istället.
Jag kan quarterns historia. Och just löphästar har sällan mycket luft. De förlorar tid på att lyfta benen för högt. Det är slöseri.
Precis som det är slöseri att ha en cowhorse att gå så. Den skulle inte hinna vända och den skulle bli jävlgt förolämpad och/eller skraj om den skulle behöva kasta sig i sidled om den har den höjden, fjonget och gunget i steget. Det är ett förtroende man ska vakta! Och inte genom att slänga dem ur balans. Så de måste rädda sig på annat vis än de skulle landat genom kroppen om de bara fluffade på.
Testa på en GP-häst..
Kan räcka att du inte rider med sitsen varje steg för att den ska tjura till eller bli orolig.
Och visst går det att få mer lyft i även en quarter. Men de tränas inte till det. För de används inte till sånt där det är till gagn.
Skulle man ha en häst i GP-form en hel dag? Impossible! Det är inte 100% bärighet, som i levad. Men i piaffen är det iaf ca 75%. Vem orkar ligga på 75% av maxnivå en heldag?
Inte jag iaf! Och jag är ändå fulltidsidrottare och får man anta rätt fit. :P
FÖ så använder jag mig av jog ibland. Tex när hästar ska lära sig trava vid hand. Då får de lufsa på lite så innan man sätter mer energi i dem och ber dem samla sig och även lyfta benen mer.
Jag ser inte jog som något superavancerat. Men det tror jag lite beror på vad man har för mål. Har man jog och långsam galopp som mål bärighetsmässigt finns ju inget mer kvar. Sen finns ju en massa ANDRA mål.
Jag har svårklass(piaff, passage, pirutter, byten i serier), levad etc kvar över det. Men inte så mycket mer mål att utföra ngt vettigt med min häst.
Ja, jag teoretiserar mycket i mina inlägg. Men jag har ändå en förankring i verkliga livet kring det jag skriver om.
Jag skriver inte om andras ord och hur det borde vara. Jag skriver om det jag ser och det jag upplever då jag utbildar hästar, rider eller ser ekipage.
Det mesta har jag inte bara provat utan blivit hemmastadd vid.
Svara gärna på hur du utbildar en häst till piaff?
Och hur du i riden piaff förbättrar den? säg att ena bak är off. Eller att båda är lite bakom sig. Välj problem du..