Rollkur vs ldr

Sv: Rollkur vs ldr

dock verkar just det problemet innfinna sig ibland på just sociala media, där folk verkar läsa studier utan reflektioner eller vad en studie verkligen innebär, och därmed presentera/tolka eller konfrontera den som att det var bibeln som förkunnades i studien.

Amen! :bow:

Motargument? Såg du inte det komiska/omöjliga i att göra levad på ett rullband.
Strunta i levaden då om den blockerar ditt synfält. Halt ingår i tävlingsdressyr. Men någon sådan har inte heller ingått i studien.

I studien konstateras följande
"Det kan också konstateras att ryttaren tydligt förskjuter vikten mot frambenen i alla lägen och inte i någon av de positioner som vi testade lyckades att återställa balansen mellan fram och bak till motsvarande utan ryttare, utan endast påverkade denna balans marginellt."

Det står i studien att de deltagande ryttarna inte lyckades att ... Andra ryttare hade kanske lyckats återställa balansen.

Nej ledsen jag delar inte din humor..
Vad vill du föra fram med halt? För även om man nu skulle lyckas fördela vikten bakåt då så är det inte särskilt intressant i och med att i halt så är slitaget på hästen minimalt. Det är ju allmänt känt att slitaget ökar ju högre farter hästen utsätts för. Naturligtvis så kan någon ryttare lyckas bättre än dom i studien, dock står det ju elithästar så man får väl förutsätta att det är skickliga ryttare dom valt och då borde inte resultatet bli helt missvisande.
Jag tycker dock att det är väldigt intressant att dom lyckades flytta vikten relativt bakåt när dom höjde upp huvudet men att då belastningen, trots viktfördelningen, ökade på frambenen. Samt att nackvinkeln inte påverkade rörelsemönstret något. Så att hästen gick något framför eller något bakom hade inte någon som helst betydelse för hur hästen rörde sig.

Jag tror inte det är bra med trånga ganascher för någon ridhäst egentligen, inte om den behöver kunna spänna bågen. Kan tänka mig att hästen på bilden har svårt att vinkla huvudet inåt så mycket mer än så, man får helt enkelt lov att anpassa sin ridning efter hästen, inte trycka ihop den bara för att det borde vara så. Tror inte att en människa med 10 dubbelhakor tycker det är bekvämt att dra in hakan mer än vad det egentligen finns utrymme för heller.

Det är ju självklart att övningarna ska ridas i god form, men lika viktigt, om inte viktigare, är intervallerna, att man skiftar övning ofta och/eller skiftar med avslappning och vila ofta, då menar jag med 20-30-40 sekunders intervaller, inte längre än så. Stretching är också vila, dvs inte arbete, det är viktigt att hålla isär, inte minst för hästens motivation. Samlingsövningar behöver alltid åtföljas av vila och stretching, inte stretching och arbete samtidigt (LDR), för ALLA muskler som arbetat under samlingsövningarna behöver ju vila.

Här hittade jag en intressant artikel.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/samla-med-latthet-the-french-way.htm

Till TS

Här hittade jag en artikel som kanske kan förklara ytterligare varför gränsdragningen mellan LDR och Rollkur är så svår att göra.

http://www.gp.se/sport/1.1608356-ifragasatt-ridform-i-horse-show

Senast ändrad:

Men fortfarande handlar det om rörelser (på ett rullband) som inte är särskilt samlande. Vad huvudpositionen har för effekt på en verkligt samlande rörelse är väl ändå intressantare i den här diskussionen?

Man måste ju ändå tänka lite på vad man utgår ifrån när man ska fastställa någon slags sanning. Jag hade en superlärare i fysik för 100 år sedan, han sa alltid, innan han skulle gå igenom eller förklara vetenskapliga grunder, att "allting är relativt, kom ihåg det". Då menade han att all vetenskap och forskning bygger just på något som någon utgått ifrån, och om det är fel, så faller hela resonemanget och så även "sanningen". Ganska intressant tanke. Det är egentligen bara sånt som man kan pröva sig fram till själv, tex att äpplet faller till marken alltså finns tyngdkraften, som man kan vara helt säker på är sant.

Vad menar du med att rullband inte är särskilt samlande? Vi vet inte hur rullbandet ser ut men jag tror knappast det kan jämföras med ett rullband som lutar på ett gym. Jag kan inte tänka mig att dom använder ett rullband som inte simulerar i största möjliga mån hur det ser ut när man rider på ett "normalt" underlag. Det är ju omöjligt att mäta hur hästen placerar vikten utan ett rullband..

Naturligtvis så finns det mer att veta om hur hästen använder sin kropp när vi arbetar med den, det är ju inte slutforskat på något sätt i och med denna rapport. Och jag hoppas att dom fortsätter för det är högst intressant, tycker i alla fall jag, vad som är hållbar träning etc. Men jag tycker resultatet är mycket intressant i alla fall!

Tror också variationen är viktig. Men var 20 s?
Ibland måste man öka längden på hur länge man plankar om man vill utvecklas. Borde vara samma sak med en häst.
En dressyr häst ska ju hålla en ganska konstant form i flera minuter- ett helt GP program är väl nästan fem minuter?
Då får man ju träna så att musklerna klarar det !

Men få duktiga rider svåra övningar mer än så.
man kan skritta hästen på långa tyglar eller bara avbryta övningen o då andra muskler sätts i bruk.

Absolut. Men man behöver ju inte köra lika hårt och länge under själva förberedelsen och uppbyggandet. Man tränar ju för att orka med denna form i skarpt läge, inte för att man alltid rider i denna form som förberedelse.

Sen angående plankan så är det inte många som orkar den mer än max någon/några minuter och då skakar kroppen av ansträngning. Det är inget man vill utsätta en häst för, den har inte förmågan att tänka så målmedvetet så att den kan känna sig motiverad för det.

Att variera sin ridning ofta kräver mer aktiv ridning, att man verkligen får saker gjort och fokuserar preciserat mot när man håller på och nöter då det lätt blir att man nöter in en massa fel, utöver att man tröttar ut musklerna. När man blir trött blir man lätt ofokuserad, gäller både häst och ryttare.

Jag kan tom tycka att 40 sekunder är för länge ibland, ofta begär jag inte mer än något/några steg för att sen växla ner, beror helt på hästen och dagsformen. Man måste lära sig att sluta i tid, det gäller att hålla hästen nöjd och motiverad hela tiden så kommer han att hålla sig motiverad även i skarpt läge när man behöver tänja på gränserna till det yttersta. Konsten att sluta i tid är nog den allra viktigaste (och svåraste) konsten av alla.

Det är väl därför det är så viktigt att hästen är genomsläpplig och lösgjord även i GP form. Då blir det inte som att göra plankan. En muskel som arbetar dynamiskt blir mindre trött än tungt statiskt arbete.

...
Det är ju självklart att övningarna ska ridas i god form, men lika viktigt, om inte viktigare, är intervallerna, att man skiftar övning ofta och/eller skiftar med avslappning och vila ofta, då menar jag med 20-30-40 sekunders intervaller, inte längre än så. Stretching är också vila, dvs inte arbete, det är viktigt att hålla isär, inte minst för hästens motivation. Samlingsövningar behöver alltid åtföljas av vila och stretching, inte stretching och arbete samtidigt (LDR), för ALLA muskler som arbetat under samlingsövningarna behöver ju vila.

Här hittade jag en intressant artikel.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/samla-med-latthet-the-french-way.htm

Till TS

Här hittade jag en artikel som kanske kan förklara ytterligare varför gränsdragningen mellan LDR och Rollkur är så svår att göra.

http://www.gp.se/sport/1.1608356-ifragasatt-ridform-i-horse-show
Roligt att du hittat en artikel om Carde (http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/samla-med-latthet-the-french-way.htm).
Han har mycket bra att säga, tyvärr har han inte skrivit så mycket själv.

Naturligtvis går det att få all vikt på bakbenen om man tar till stegringar, levad etc.. Det är dock inga rörelser som används i tävlingsdressyr så därför är det inte intressant eller motbevisar något i överhuvudtaget! Eller menar du att vi ska kräva att hästen hoppar runt i levad hela tiden?

Jo, visst kan det vara intressant att prata om viktfördelning i samling mot levad och skolsprång här. Forumet heter Ridning och inte (Tävlings)Dressyr.

Varför det?
Det är väl solklart.
Grejen är väl att man vill ÅTERställa balansen i den mån man kan i ALL övrig ridning.
nu ser man att det knappt går. En ganska säker vetenskaplig studie.

Jo, visst kan det vara intressant att prata om viktfördelning i samling mot levad och skolsprång här. Forumet heter Ridning och inte (Tävlings)Dressyr.

förvisso men iof så vänder sig själva trådens ämne mot just tävlingsdressyr i och med LDR/rollkur och alla dess varianter, så jag kan faktiskt förstå svaret ;)

förvisso men iof så vänder sig själva trådens ämne mot just tävlingsdressyr i och med LDR/rollkur och alla dess varianter, så jag kan faktiskt förstå svaret ;)

Samtidigt är ju inte LDR/rollkur något specifikt för just tävlingsdressyr heller.

Nu har ju Axel och mackan redan svarat så bra, tack för det :), så jag vet inte vad jag skulle tillföra men jag kan ju tillägga att jag inte tänkte på att vi var i just forum "Ridning", my bad! Och jag tycker att levader inte har något att tillföra diskussionen viktfördelning eller skillnaden mellan rollkur och ldr. Det är klart hästen bär hela vikten på bakbenen i en levad men jag tror inte att alla hästar som kan levad alltid går i balans varken före eller efter en eventuell levad och vi kan ju som sagt inte kräva att hästen ska gå i levad var och vartannat steg. ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 263
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 002
Senast: lizzie
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 441
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat