Rollkür- Varför denna metod?

Sv: Rollkür- Varför denna metod?

Vilket kommer sig av att jag absolut inte stödjer nån form av våld gemtemot hästen. Rollkur är inte min grej. Men jag ville inte rata nåt utan att ha gett det en chans

Jag kunde för det mesta, på den hästen som spjärnade, byta gångart utan att "formen" ändrades. På hästen som var inriden efter de principerna behövde man aldrig ta i tyglarna eller nånting, den gick där av sig själv no matter what. Men jag lärde mig aldrig metoden fullt ut, just med tanke på att hästarna verkade ogilla det så starkt. De som utövar det praktiskt taget dagligen på sina hästar byter lätt gångarter utan att tappa kröken.

Tillägga: Lättaste gångarterna att plocka ner hästen i är just trav och galopp, drivningen är behjälplig på nån vänster.

Senast ändrad:

En dressyrhäst av idag är ett krutpaket innanför skalet. En sån häst är vaken o explosionsartad.
Vad gör en sån häst-tittar o letar efter skräckobjekt- en ful hatt räcker.;)
Publiken sitter närmare o närmare-riktigt vanligt utomlands, där publiken inte förstår sig på hästar som inte kan utsättas för polishästars vardag.

En sån häst blir hög i nacken o tappar ryggen o blir halvt om halvt okontaktbar.

vi har pratat tidigare om att hästar som sänker huvudet utvecklar ngn form av endorfiner, mens hästar i hög form får adrenalin- potentiell flyktberedskap.

Man kan se att hästar t o m på banan kan vilja söka sig ner- för att det är skönt. De ska kunna visa det i ökade skritten.

vaken allert och elektrisk är inte samma sak som explosionsartad.

Det här med explosionsartad har med stress att göra, på psykologispråk pratar man om att det kokar över....
och sådant ulöses - av en hatt

Varför skall hästen vara så stressad så att den kokar över av en hatt?

Det har också med ridteknik att göra - ALLA hästar även oädla icke tävlningsindivider sådan blir stressade av handridnig.

.........läste mer och ser attd et ramlar ner på personlig nivå, och med rullande huvuden och tappar intresset mitt i.

Senast ändrad av en moderator:

Vilket kommer sig av att jag absolut inte stödjer nån form av våld gemtemot hästen. Rollkur är inte min grej. Men jag ville inte rata nåt utan att ha gett det en chans

Jag kunde för det mesta, på den hästen som spjärnade, byta gångart utan att "formen" ändrades. På hästen som var inriden efter de principerna behövde man aldrig ta i tyglarna eller nånting, den gick där av sig själv no matter what. Men jag lärde mig aldrig metoden fullt ut, just med tanke på att hästarna verkade ogilla det så starkt. De som utövar det praktiskt taget dagligen på sina hästar byter lätt gångarter utan att tappa kröken.

Tillägga: Lättaste gångarterna att plocka ner hästen i är just trav och galopp, drivningen är behjälplig på nån vänster.

Alltså, jag blir lika fascinerad av dina svar varje gång. Det jag sett av din ridning så precis som Axel säger, så har dessa hästar gått i endera en helt fri form eller med huvudet otroligt högt, svanhals och svankrygg och i övertempo. Och sen åt det andra extremhållet så beskriver du nu detta. Varför sitter du och mixar med såna här metoder över huvud taget? :confused:Jag försöker förstå resonemanget runt varför man gör det, om man ö.h.t är intresserad av god ridning och framför allt sina egna begränsningar.

men de flesta verkar ju veta vem du är ändå :D

ja jag har inte gjort nån hemlighet av det.

Sedan jag personen jag är jag, sedan har många sin högst privata bild av 'susan' - den blev jag spytrött på
susan hit och susan dit rena hänt i veckan :D

åter till ämnet

Nästan

ett till OT

Vilken braaa artikeln det var om Carde clinicen i ridsport.

Så fascinerande att så många - säger i princip samma sak.
Och på den nivån :bow:

Hade precis kommit från ridskolan och hade ingen större koll på nånting, hittar en medryttarhäst och ägare och ägares tränare pratar massor om den här metoden men i helt andra ordalag. Det pratas om lätthet, man ska inte ha nån tyngd i handen osv. Vilket låter jättetrevligt. Men som det sen kändes var det inte speciellt trevligt. Men jag ville väldigt gärna rida den hästen (och gör det fortfarande, dock aldrig dressyr, därav svanhalsen :smirk:) så jag gav metoden en chans och tänkte att det kanske känns bättre när man lär sig men efter en handledsinflammation fick det räcka. Vad gäller min katastrofalt dåliga ridning i övrigt så beor det till stor del på att jag försökt lära mig rida vettigt på dåligt ridna hästar. Det är ingen hit direkt. Sen är det inte speciellt konstigt att ingen har sett mig rida ner hästarna sådär djupt, det är inte direkt material jag flashar till höger eller vänster. Men vill du ha bildbevis så pma, jag är inte omöjlig

kl

Kan vi inte försöka hålla en diskussion utan att racka ner på varandras ridning? Kritisera är en sak, men man behöver ju inte gå över gränsen.

vaken allert och elektrisk är inte samma sak som explosionsartad.

Det här med explosionsartad har med stress att göra, på psykologispråk pratar man om att det kokar över....
och sådant ulöses - av en hatt

Varför skall hästen vara så stressad så att den kokar över av en hatt?

Det har också med ridteknik att göra - ALLA hästar även oädla icke tävlningsindivider sådan blir stressade av handridnig.

.........läste mer och ser attd et ramlar ner på personlig nivå, och med rullande huvuden och tappar intresset mitt i.
Hatten var bara ett exempel, Kurtan.
T o m du vet att hästar blir rädda för harven, stenen eller vad de nu ser.

Om man sen har en fulltankad häst i superkondition är den än mer vaken.
Varför hästen är stressad:confused::angel::rofl:

Ja om man har tävlat lite så vet man att det blir svårt att lugna dem o får göra så gott det går.. Kan tänka mig att det är ännu värre på t.ex Globen.

vill vi se trötta ök som går som de vore lobotomerade- nää. trodde inte det.

Senast ändrad:

Tanken var väl att om man har tävlat mycket (som AvG och gänget) så ska det gå att hålla hästen lugn och lydig - och samtidigt lätt och uttrycksfull.
Dressyren ska fungera hela vägen.

Ungefär som med hundar - inkallning ska fungera även när rådjuren kommer farande, inte bara hemma i vardagsrummet.

Ja, det var varken bra reklam eller särskilt mysigt att se Salinero skena omkring på prisutdelning i Aachen förra året...
Det kan hända den bästa iofs men det var skitläskigt...
Lite offtopic.
/Malin

Tanken var väl att om man har tävlat mycket (som AvG och gänget) så ska det gå att hålla hästen lugn och lydig - och samtidigt lätt och uttrycksfull.
Dressyren ska fungera hela vägen.

Ungefär som med hundar - inkallning ska fungera även när rådjuren kommer farande, inte bara hemma i vardagsrummet.

Dock så är ju "problemet" inte särskilt unikt utan reflekterat även i hopptävlingskretsarna. Blir vanligare och vanligare pga explosiva och hög-reagerande hästar, att man väljer att låna en lugnare häst på tex prisutdelning, alternativt önskar få hämta sitt pris till fots. Pga att hästarna ser "hattar" och annat av diverse sort. Det diskuteras väl tillochmed ur säkerhetsaspekt x antal tillåtna uppsuttna ekipage på prisutdelningar.

så inte heller detta fenomenet är en följd av "behov" eller "beslut" att utöva HF på sin häst......

Fast är det då jakthundsinslag så kommer instinkten in- jag vet:angel::mad:

när hästarna är äldre o rutinerade så blir det så, men innan dess..........
o på en del går det aldrig över till rutin.

En del blir oxå himla exalterade- spritter i benen o missförstår då gärna.
Det är ju de där svåra hästarna som oftast blir riktigt bra, inte de snälla lydiga.
Titta på Baloubet.- Pessoas häst.

om man ska kunna vinna en stor elittävling gäller det inte bara att glida runt o utföra sakerna sisådär.
för att den ska lyssna o växla mellan momentetn krävs det det där lilla extra.
Uttrycksfullt med energi som är så avspänt som det går.

Sprinterlöpninig är lite samma. De som kan springa på max utan spänning- vinner.

Senast ändrad:

Exploderar pga ful hatt? Angenämt? :angel:

Skrev ett svar sen var det "database error" och tappade allt, och nu har andra redan svarat.
Att få en vaken, laddad häst i bra kondition att använda sin styrka och energi i arbete är angenämt men inte lätt, visst är det bekvämare med en som tuffar på oavsett, men bra dressyrhästar är väl inte alltid lätta:confused: Vi kanske menar olika saker med "angenämt".

Tycker också det var illa att hon tappade kontrollen (AvG) samtidigt tycker jag själv att i dressyrsadeln är det svårare att stoppa en häst som vill iväg, men visst tycker även jag att sånt ska inte hända. Men har även sett andra dressyrhästar göra liknande, (ej RK-ridna hästar, bla svensk elitryttare).

- Fenomenet "explosiv häst" blir vanligare och vanligare inom hopp och dressyr.

Beror det på användning av hyperflexion? Nej, det tror inte jag. Inte direkt iallafall. Kanske att man kan visa upp hästar som är mer reaktiva OCH inte lika tränade??

Dock så är ju "problemet" inte särskilt unikt utan reflekterat även i hopptävlingskretsarna. Blir vanligare och vanligare pga explosiva och hög-reagerande hästar, att man väljer att låna en lugnare häst på tex prisutdelning, alternativt önskar få hämta sitt pris till fots. Pga att hästarna ser "hattar" och annat av diverse sort. Det diskuteras väl tillochmed ur säkerhetsaspekt x antal tillåtna uppsuttna ekipage på prisutdelningar.

så inte heller detta fenomenet är en följd av "behov" eller "beslut" att utöva HF på sin häst......

- Fenomenet "explosiv häst" blir vanligare och vanligare inom hopp och dressyr.

Beror det på användning av hyperflexion? Nej, det tror inte jag. Inte direkt iallafall. Kanske att man kan visa upp hästar som är mer reaktiva OCH inte lika tränade??

ja precis. Men vad menar du med reaktiva OCH inte lika tränade? :confused:

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 355
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 293
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 560
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka