Rollkür- Varför denna metod?

Sv: Rollkür- Varför denna metod?

Jag håller INTE med om att ta hästens "intelligens" så långt som du själv så tillvida att den tänker och resonerar i mänskliga banor och med mänsklig framtidsuppfattning osv.

Där håller jag med. Det är ett faktum att djur lever i nuet och är mycket sämre på att analysera saker och ting än människor.

Just där ser det ju inte så illa ut. Om det "bara" såg ut så där så hade nog inte debatten varit så livlig. Men det där är inte Anky som rider, och med "hatten på" så är det väl även dags att börja plocka fram tävlingsformen..?

Tänkte skriva detsamma. Vet otaliga ryttare som rider häste sådär dagligen , även jag rider så djupt (dock inte så mkt bakom lod även om det kan råka hända och kanske än lite lägre) då och då i ett pass.

Senast ändrad:

Jag tror dig, du behöver inte brusa upp.

Jag vill förtydliga att eftersom jag själv blivit "anklagad" för att vara strikt emot så skulle jag vilja att fokk såg på mina inlägg med det i bakhuvudet, precis som jag i fortsättningen ska se andras.

Var det bättre?

Vem har "anklagat" dej för att vara mot:confused: fattar inte vad du får det ifrån. Det är bristen i såna här diskussioner att folk genast vill klassa in alla i "för eller mot". Så enkelt är inte livet.

Tja, han är död så det blir svårt:D
Resterande känns mest som att du vill vara lite spydig. Så det struntar jag i. Om inte, får du förklara vad du menar.

Jag menar att du i ord kan förklara vad du blev ombedd att göra egentligen, har inte bett dej VISA. Du kan väl förklara vad det var du sa nej till, i så fall.
Att rida djup o rund och att flexa i sidled gör ju många inte minst hoppryttare.

Erinrar mig tex. en tråd där du hävdar att hästen SA till dig att den inte var redo för tävling riktigt än - men att den snart skulle vara det, om du gav den lite mera tid.....

Nej så tror inte ens jag att hästen kan tänka faktiskt :rofl::rofl: fast jag tycker vissa är väldigt smarta. Låter mer som ryttarens/ägarens önsketänkande:angel:

Vem har "anklagat" dej för att vara mot:confused: fattar inte vad du får det ifrån. Det är bristen i såna här diskussioner att folk genast vill klassa in alla i "för eller mot". Så enkelt är inte livet.

Mackan gjorde det i ett tidigare inlägg, du får läsa hela diskussionen så du får en överblick över saker och ting.

Det jag markerat med fet stil håller jag för övrigt med om.

Jag blir tacksam om du inte tar mina inlägg och hackar upp dem i små partier. Det blir meningar tagna ur sitt sammanhang och det ställer jag inte upp på.
Fråga mig gärna frågor i ett eget inlägg istället.
Mvh Malin

Jag kan försöka, men jag citerar för att lättare komma ihåg och hinna ta med allt. Folk brukar ibland uppfatta det som att man "försöker slingra sig ur" annars. Det är så tröttsamt.

Sista frågan är egentligen en allmän fråga. Så för denna gången låter jag den stå kvar och du får gärna försöka svara på den frågan . Gärne med ngn substans nämnd, alltså att du baserar åsikten på något.

Jag baserar alltid mina åsikter på något, oftast något eller någon i min egen verklighet.
Vad var det för fråga? Hittar ingen.
Malin

Och du får gärna citera mig, men ta hellre med större partier så att man ser mer av inlägget, tack.

KL
Kanske mina upplevelser av hästars känsloliv och högt medvetande om saker på ett emotionellt plan, parat med en barnslig nivå på intelligensen (hos hästen:))och en enorm välvilja gentemot omvärlden och vilja att följa en ledare och vara till lags, ger den enorma avsmak jag känner då jag ser såna bilder och filmer som de här. Även Flash´s exempel.

Ser låsta kontollerade djur som inte tillåts röra sin kropp på ett sätt som är välgörande för både kropp och mentalitet.

Låsta händer och halsar och nackar som vippar framåt runt en stilla axel. Bändande och till synes hårt fastlåst energi, som kommer bakifrån och "bänds över" och stannar upp fram.

Det kan låta så himlans fint och bra när vissa resonerar om ridning. men då det visar sig på bild vad man egentligen accepterar så faller trovärdigheten och samstämmigheten i mina ögon.

Blir lite mer införstådd med hur stora skillnader det finns i grundsyn på ridning öht. Tänker vänligen lämna diskussionen och låta folk hålla på med vad de mår bättre av och ägna tiden åt de härliga djuren i stället.

peace och glad sommar!:)

Självklart är det viktigt att inlärningen är positiv, säger absolut inte emot dig. Men jag menar inte det på samma vis som du.
Och jag tror inte att man får framgångar genom att tukta sin häst. Positiv inlärning är jätteviktigt men som sagt, jag tror inte att en hoppsadel bidrar till positiviteten hos hästen - jag tror fortfarande att det är din inställning som bidrar

Här tex då. Det vi vet (dvs det som är faktum) är att djur kan betinga. De kan betinga saker med ljud, de kan betinga saker med lukt och föremål och även personer.

Varför skulle de inte kunna betinga miljö med..? (ex tävlingsplats)

Att djur kan betinga föremål vet vi dels genom studier, dels genom vad de flesta redan vet. Jag tror de flesta någon gång i sitt liv stött på en häst som är rädd/får panik av ridspiskor/spön eller föremål som liknar dessa. Varför? Oftast av tidigare obehagliga upplevelser med föremålet.

Jag vet att de flesta djuren associerar en hink med mat eller vatten.

Jag vet iaf två hästar som inte gillat män pga av tidigare svåra erfarenheter.

Jag vet att hästar som ofta hoppar kan bli lite extra upprymda om de kommer in på en ridbana med hinder.

Slutligen: Varför skulle inte en speciell sadel kunna associeras till en speciellt övning?

Jo det tror jag att den gör om det sker tillräckligt många gånger så att det blir ett mönster.
Men jag svarade utifrån det du skrev och du skrev att du tog på sadeln c:a fyra gånger per år och nej, då tror jag inte att hästen associerar till det nej.

Jag förstår inte att folk inte kan skilja på TÄVLING och TRÄNING

Hela tävlingsmomentet går ju ut på taktik och att i stort sett lura domaren till att tro att här är något fantastiskt!!

TÄVLING innebär att man skall dölja alla brister och visa alla förtjänster som man har.

Att vända framdelen runt i hörnet med en rak häst i öppnatänk innebär att du vinner ca 1m på kortsidan och ca 1m när du kommer ut till långsidan vilket är oerhört mycket och långt när du skall förbereda för nästa rörelse.

Det är nog oerhört svårt för folk att fatta som inte tävlar på högre nivå

Det är en oerhörd skillnad att rida hemma och göra den där piaffen, piuretten när det känns bra och att rida den på en bestämd punkt för det skall ske på den där bestämda punkten oavsett om hästen råkade sparka bakut 2m innan och att ha 1m till att förbereda på kan göra skillnaden mellan att få en 4:a och att få en 8:a.

Varför i helvete skall man inte se till att vinna den där extra metern i förberedelse om man kan ?

Saker händer oerhört fort och det är oerhört trångt på en dressyrbana om man råkar missa något i den optimala förberedelsen.

Finns massa trix och knep för att lura domarens öga för att få bättre poäng och om någon ens funderar på att tro att dom där 5-7minuterna man är inne på banan och inte använder sig av den optimala skolan av grundridning att det skulle på något vis skada hästen så måste den personen vara oerhört korkad.

/fio som har varit på tävling i lervälling och ösregn och är sur....

hej fio :)

Jag är lyckligt ovetande om det mesta i denna tråd - men hittade detta du har skrivit.
Om, jag - är 'folk' - så är de hörnpasseringar 'jag' syftade på från träning i dvd'n Anky - Her winning formula.
Alltså handlar det om träning. Och jag blev väldigt förvånad när jag såg den dvd'n.

Det är ju väldigt stor skillnad på hur folk rider på tävling o träning utan att blanda in HF överhuvudtaget

KL

säkerligen ingen vits men...

Det jag menade med minkommentar är att det inte finns _ett_ rätt sätt att rida, utan vi har alla olika ideal.

Jag konstaterar att SJEFS elever är ganska långt ifrån Klassisk Dressyr - och det är ju han den första att säga också så...det är ju inget konstigt med det egentligen.
Han uppfann ju sin metod för att han inte tyckte den Klassika metoden fungerade :idea:

Släpper nu igen bukes hetaste potatis, vilket faktiskt inte är HF....

( hm axel startade på barock för hundra år sedan en tråd som som hette "rör inte min guru"... applicerbart här kanske med modifikation.)

http://www.youtube.com/watch?v=PLgxoDH7hXs

Ville hinna få med att jag inte anser att denna snutten är något att höja ögonbrynen åt. Jag tycker bitvis att det ser ganska trevligt ut.

kan ju inte låta bli:angel:

Är det bara jag som ser hur dessa tygeltag inte går igenom till bakhoven:confused: Att det bara är halsen som dras ihop:confused:

Är det bara jag som förstår varför de lagt in galoppen i slowmotion:confused:

Vi hade en diskussion om dap = displacement advanced postitive tidiagre. hä rpå buke Altså att bahoven landade en millisekund före fram i dagonalerna.

Kolla hur långt före _fram_benet sätts i i diagonalen.:o
DAN:angel:

Nej detta är inte Klassisk Dressyr där gångarternas _renhet_ SKALL bevaras.

Detta är nåt helt annat - och gillar ni det så - fine by me....

Ett förtydligande:
Det är ingen som sagt att de gillar HF överhuvudtaget.
Det var bara ett exempel som någon gav på ett videoklipp som inte var lika extremt.

Du får nog läsa mer noga, för jag har inte heller påstått att Lusidor förespråkar rollkur. :smirk:

Men Briar har ju också enormt luftiga frambensrörelser, och han är väl inte riden i rollkur, vad jag vet. Tycker mig minnas att t.ex. Matador var enormt luftig fram, men Kyra rider inte rollkur. Så hur skulle luftiga frambensrörelser kunna vara symptom på rollkur? Jag är bara nyfiken, för jag tycker inte detta resonemang håller.

Vem hade "teorin", var det en expert? Jag vet att namn inte får nämnas, men är nyfiken på i vilket sammanhang teorin hölls, och om något mer intressant sas.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 355
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 293
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 560
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka