Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det här har jag undrat mycket över för det är ju just vad alla hästar som tävlas i distans gör, och de hör väl till de hästar som används mest? Är det något speciellt med dressyrridning som gör att det sliter mycket mer än "vanlig ridning" som kräver att nosen måste dras in?
Jag frågar helt seriöst för jag förstår faktiskt inte ...
Det här har jag undrat mycket över för det är ju just vad alla hästar som tävlas i distans gör, och de hör väl till de hästar som används mest? Är det något speciellt med dressyrridning som gör att det sliter mycket mer än "vanlig ridning" som kräver att nosen måste dras in?
Var det inte i Ridsport för något år sen att ledningen för Distans ville öka kunskapen om markarbete bland ryttarna osv. för att det tydligen fanns vissa problem.
Hur vältränad menar du? Min häst är i "grundskolan" men klarar utmärkt väl att arbeta med mjuk rygg utan att för den delen dippa in nosen (eller man kanske hellre borde säga 'tappa nacken'). Men hon är också väldigt välbyggd, det är inte svårt för henne att arbeta rätt.
Jag föredrar också, precis som du skriver, att ryggen är mjuk och med än att nosen till varje pris är rätt placerad. Nosens placering kan knappast vara någonting statiskt. Utan mer beroende på i vilket läge hästen befinner sig just för tillfället. En häst som ännu inte riktigt har styrkan kommer förmodligen att hamna lite bakom lod t.ex., men det är ju inte alls någon katastrof så länge den arbetar rätt genom hela kroppen. Har den däremot tappat ryggen så blir det inte rätt bara för att nosen är lite framför lod.
Var det inte i Ridsport för något år sen att ledningen för Distans ville öka kunskapen om markarbete bland ryttarna osv. för att det tydligen fanns vissa problem.
Vad menar du med en god del framför? Kan du få in en bild på det så man vet hur du menar.. det är svårt att diskutera annars tycker jag.
Jag har bara sett urskickliga, superduktiga ryttare kunna rida med nosen fram och ryggen med och som arbetar genom kroppen , aldrig någon vanlig dödlig. Däremot har jag sett massor med folk ha nosen fram och stela i rygg och kropp, alltså ingen som arbetar genom kroppen.
Så bra för dig.. jag tycker nog dom flesta har problem med det ända upp i GP, extremt få man ser som kan det.