Rollkür- Varför denna metod?

Sv: Rollkür- Varför denna metod?

Det här har jag undrat mycket över för det är ju just vad alla hästar som tävlas i distans gör, och de hör väl till de hästar som används mest? Är det något speciellt med dressyrridning som gör att det sliter mycket mer än "vanlig ridning" som kräver att nosen måste dras in?

Jag frågar helt seriöst för jag förstår faktiskt inte ...

Hästar som åks på rör sig snålt-de fyra benen på bordet för att spara sig. när man rider i ytterlägen mellan varven o där bågen spänns krävs det en god sammanhållning av kroppen.

Men jag hade inte lagt in hoppande och rullande gubbar i det. (med otydlig innebörd). Så om du använder ett citat av mig, rama in det och lägg dina gubbar utanför ramarna, så att det syns tydligt att det är dina. Det är inte svårt.

Även om jag märkt att folk gillar att skriva inuti citat, tydligare att skära citatet i delar och kommentera utanför.

Om form har vi uppenbarligen lärt oss olika. Ingen av oss kan nog övertyga den andra om att den har rätt.

Nope, jag kan inte förklara utförligt tyvärr.

Men kanske skissartat, fram tills dess att hästen är stark nog att gå med mungipan i lodplan med ögat så får man rida den i en mer öppen form.

Den blir inte skadad av mer öppen form, en vanlig ridhäst för lättare dressyr och hoppning kan gå hela livet i en mer öppen form utan att skadas. Den ska däremot gå på tygeln, vara på hjälperna, arbeta bakifrån.

Alternativet att rida den med nosen bakom lodplanet genom ögat och mungipan (för att den är för svag) går bort.

Bara en skicklig dressyrryttare på hög nivå på en en fullt utbildad häst rider i full samling.

Jag är fullt medveten om att det är lite gammaldags och att ingen av er kommer att hålla med. :)

Senast ändrad:

Det här har jag undrat mycket över för det är ju just vad alla hästar som tävlas i distans gör, och de hör väl till de hästar som används mest? Är det något speciellt med dressyrridning som gör att det sliter mycket mer än "vanlig ridning" som kräver att nosen måste dras in?

Det går ju inte riktigt att jämföra det man kräver, fast å andra sidan kanske distansarna skulle ha lite mera tänk ang formen och gymnastik av hästen i träning, ryttaren sitter trots allt på deras ryggar och belastar. Deras enda A-tränare ansåg ju att de behöver lite mer kunskap om dressyr så.....inte vet jag.

Var det inte i Ridsport för något år sen att ledningen för Distans ville öka kunskapen om markarbete bland ryttarna osv. för att det tydligen fanns vissa problem.

Jo men det togs inte så väl upp var ryttarna vill jag minnas:D

Hur vältränad menar du? Min häst är i "grundskolan" men klarar utmärkt väl att arbeta med mjuk rygg utan att för den delen dippa in nosen (eller man kanske hellre borde säga 'tappa nacken'). Men hon är också väldigt välbyggd, det är inte svårt för henne att arbeta rätt.

Jag föredrar också, precis som du skriver, att ryggen är mjuk och med än att nosen till varje pris är rätt placerad. Nosens placering kan knappast vara någonting statiskt. Utan mer beroende på i vilket läge hästen befinner sig just för tillfället. En häst som ännu inte riktigt har styrkan kommer förmodligen att hamna lite bakom lod t.ex., men det är ju inte alls någon katastrof så länge den arbetar rätt genom hela kroppen. Har den däremot tappat ryggen så blir det inte rätt bara för att nosen är lite framför lod.

Så bra för dig.. jag tycker nog dom flesta har problem med det ända upp i GP, extremt få man ser som kan det.

Var det inte i Ridsport för något år sen att ledningen för Distans ville öka kunskapen om markarbete bland ryttarna osv. för att det tydligen fanns vissa problem.

En landslagsryttare i distans blev inte godkänd som tränare eftersom hon inte klarade av att rida eller hålla lektion på LA nivå.. så tror hon blev tillsagd att åka hem och träna dressyr för en A-tränare i ett år och sen komma tillbaka.

Försvaret var att dom inte behövde någon kunskap om dressyr i distans nähäpp!!

Vad menar du med en god del framför? Kan du få in en bild på det så man vet hur du menar.. det är svårt att diskutera annars tycker jag.

Jag har bara sett urskickliga, superduktiga ryttare kunna rida med nosen fram och ryggen med och som arbetar genom kroppen , aldrig någon vanlig dödlig. Däremot har jag sett massor med folk ha nosen fram och stela i rygg och kropp, alltså ingen som arbetar genom kroppen.

Sorry inga idealexempel 1a. Jag menar precis såsom vanliga dödliga rider med nosen framför lod :) jag är ju vanlig och dödlig så det duger bra för mig.

Men om jag tar dressyr som skönhetsupplevelse så brukade jag uppskatta den på 80-talet när jag var liten, återhållsam, elegant och svävande. Jag uppskattar såklart de som rider klassiskt och återhållsamt och övar högre skolorna.

Jag gillar fälttävlanshästarna :) (och då menar jag inte dressyren) mysigt, samarbete. Och betänk då att jag diskuterar form på ridhäst, inte form för högsta dressyren.

Och när det gäller rida med nosen bakom lod, så ser jag inte samma sak som det du ser.

Men strunta i att försöka hitta min idealbild och analysera :laugh: den finns inte på det sättet.

Jo distans är så läckert! (Men jag har inte sett så mycket av det faktiskt, ngn enstaka youtube på distansridning utomlands). Det är nog betydligt mindre form än jag skulle vilja ha annat än i skogen dock. Och då tydligen enl er mindre än vad som egentligen skulle behövas även i skogen. Protesterar inte, det vet jag inget om.

Senast ändrad:

Aha, jo jag ser det nu :) Det var din kommentar på min kommentar om ett citat som förvirrade mig att tro att du var en annan :rofl:

Så bra för dig.. jag tycker nog dom flesta har problem med det ända upp i GP, extremt få man ser som kan det.

Ja, det är väldigt väldigt ofta är ett problem. Men jag har som sagt förmånen att ha en häst som har väldigt lätt för sig, mycket uppskattad av våra tränare, vi behöver inte lägga krut på just detta, kommer förmodligen aldrig att få en sådan häst igen.
Och jag kan helt ärligt säga att jag inte på rak arm kan erinra mig att jag ridit någon annan häst som haft så lätt att arbeta rätt. Bara så du inte tror att jag anser mig vara världsbäst;)

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 324
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 547
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 323
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.