Graman och gummisnodd i dressyr?

Känner inte alls igen TS bild.
Jag rider privathästar, oftast för en "egen" instruktör som inte håller på med renodlad engelsk dressyr utan även lite centrerad ridning. Dessutom för en C-tränare som numera är godkänd domare tom Intermedière.
Ingen av dem förespråkar hjälptyglar och jag har inte sett någon annan kursdeltagare heller sätta på varken halsförlängare eller graman.

Så jag tycker inte att det verkar vara värst modernt.

Känner inte alls igen mig i de hästkretsar jag umgås i. Skulle vilja säga att det är sällan eller aldrig jag ser någon sitta och trimma med graman. Själv erkänner jag rakt av att jag hade graman när jag red ut på min förra häst. Hästen jag har nu har jag aldrig haft graman på, han går i rollkur bara man tömkör med lädertömmar, vilka han tycker är för tunga så med honom är det mer fram och upp som gäller. När jag ser hopphästträningar så kan jag se några inspänningar men kan inte erinra mig att jag ser graman eller snodd där heller.

Jag känner inte igen mig alls i TS uppfattning . Står i ett hästtätt län med mycket stora stall och tävlingar/träningar. Vet öht inga dressyrryttare som använder graman /gummisnodd som del av sitt dressyrarbete.

Kan börja med att förtydliga att jag sett det i "mina kretsar" i stort, inte i något visst stall. Utan om man typ rullar i mitt instagramflöde...

Konstigt, trodde det var en mer nationell "trend"! Men samtidigt är det ju bra om det inte är det... ;)
Och som några skrev, pratar vi graman som ett säkerhetssnöre i skogen eller en löst spänd snodd på en liten unge med liten ponny, så visst. Inget jag skulle göra, men det är ändå liksom okej så att säga. Men tycker det är lite "konstigt" att man liksom sitter och rider med graman i dressyr, om man t.ex. är 14-17 år och har en ponny som lätt går LA... Fast det kanske bara är jag...

Jag har provridit ett antal sk läromästare under hösten. Hästar tävlande på MSVB, PSG resp INT1 nivå med resultat 60-65%. En gemensam nämnare för samtliga är att de uteslutande rids på kandar eller träns med graman i vardagsträningen. Man har känt sig idiotförklarad då jag velat provrida på träns.

Hästarna har samtliga varit tämligen opåverkbara i form och kontakt. De har höjt nacken och krullat ihop sig vid tygelkontakt. Jag är ingen proffsryttare men jag påstår att jag kan rida hyfsat vettigt och avgöra om hästen går avknäppt i nacken. Jag kan inte göra annat än misstänka att den bristande grundridningen är anledning till denna o-reglerbarhet. För i min värld är detta ingenting annat än bristande grunder, om hästen inte kan ridas vettigt på träns, vettigt = i ärlig form.

Här där jag bor ser jag inte mkt graman på just träning, men det kan nog mest bero på en policy från den klubb där jag står. Men vissa tillresta använder det mer frekvent...

På min förra medryttarhäst hade jag graman i början , på hästägarens önskan, då hon kunde bli pigg och stark - särskilt på uteritter. När jag lärt känna henne plockade jag bort gramanen. Det är inte vanligt med graman här i området, vad jag har sett. I min klubbs ridskola finns en häst som går med thiedemanntygel på lektionerna men annars används bara martingal på ett par hästar (vid hoppning). Inga snoddar.

Väldigt vanligt häromkring. Sen hittar man på egna varianter om inspänningen inte ger tillräckligt knäckt nacke. Tex fäst ett grimskaft i bettringarna och fäst thight i sadelgjorden, liten volt och pisk det ger tydligen bra nack knäck. Eller varför inte dra in hästens huvud med bara graman, tvinga hästen galloppera i uppförsbacken på travbanan med hjälp av ett par rejäla sporrar Den varianten kan även användas på liten volt på ojämn gräshage. Då måste hästen sparka bakut för att komma framåt. Även på den fina anläggningen så används gramanen hårt åtdragen när dom värmer upp hästarna.

Väldigt vanligt häromkring. Sen hittar man på egna varianter om inspänningen inte ger tillräckligt knäckt nacke. Tex fäst ett grimskaft i bettringarna och fäst thight i sadelgjorden, liten volt och pisk det ger tydligen bra nack knäck. Eller varför inte dra in hästens huvud med bara graman, tvinga hästen galloppera i uppförsbacken på travbanan med hjälp av ett par rejäla sporrar Den varianten kan även användas på liten volt på ojämn gräshage. Då måste hästen sparka bakut för att komma framåt. Även på den fina anläggningen så används gramanen hårt åtdragen när dom värmer upp hästarna.
Och detta är sånt du bevittnat själv, dvs förstahandinformation...?

Varför skulle jag hitta på???? Behövs inte häromkring tyvärr. Den som skuttade runt på gräsvolt var ett par år sedan. Grimskaft longeringen, den paddocken ligger precis vid vägen. Hände nu i höstas. Knäppgöken på travbanan är bara för nån månad sen.

Varför skulle jag hitta på???? Behövs inte häromkring tyvärr. Den som skuttade runt på gräsvolt var ett par år sedan. Grimskaft longeringen, den paddocken ligger precis vid vägen. Hände nu i höstas. Knäppgöken på travbanan är bara för nån månad sen.
Vart insinuerade jag att du hittar på? Jag frågade om du sett det själv, det är ju rätt allvarliga händelser du beskriver, menar jag.

Rider just nu i princip enbart på träns. Ibland har jag på en graman för att kunna rama in henne bättre. Tex när vi tränar piruetter och serier. Tävlar msvB-msvA

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 965
Senast: Mia_R
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 220
Senast: Fiador
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 886
Senast: jemeni
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 365
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur