Rollkür- Varför denna metod?

Sv: Rollkür- Varför denna metod?

Jag håller verkligen med om att det är lite lustigt att plocka ut just en ryttare när det verkar som att en väldigt hög procent av alla deltagare i tävlingarna rider på det viset.

Däremot rider väl även Carl Hester klart bakom lod ibland, eller inbillar jag mig bara att jag såg LDR på hans video och blev besviken och stängde av. Tror nog fortfarande att det är så att dressyren är sådan och inget för mig.

Men bakom lod?:confused: På träning? Vad skulle nackdelen vara menar du som gör att du stänger av?

Ingen vet ens om den sk rollkurens flexande (eftersom alla envisas att kalla det så) är skadlig öht för hästarna, tvärtom har man ju sett att de ha över lag starka smidiga välgymnastiserade hästar. Det kan ju i o f s bero på annat i systemet, jag vet inte. Vet du?
Det finns inga neutrala studier vad jag känner till, men massor av tyckanden och försök att bevisa det ena eller andra, och en uppsjö hobbyryttare som jämför med sina egna hästar vilket är som att jämföra mej gammal otränad tant med en elitgymnast :rofl: :D

Fult som sjutton och inget jag vill lära mig.

Plågeri eller ej, det får forskarna avgöra.

Funka för den typ av känsla jag vill ha när jag rider, nope, så jag låter bli det. Jag lyssnar på Dadde Nätterqvist :) Mueslers ridlära, armens ridhandbok och försöker uppnå den känslan. Det funkar, makes sense, med den grund jag fick.

Senast ändrad:

Dadde red på graman o var hoppryttare.

Han kunde inte rida svår dressyr o hade sin uppfattning klar.

När folk beskriver i lod är det uppvisningsprodukten man strävar till.

Vad händer med en häst som rids med bibehållen energi o sen när man vill samla?
Jo då ploppar nacken upp o t o m bakåt- fulkrok utan att den jobbar över ryggen. Är det ergonomiskt?
hästarna är bara bakom lod i låg form- för att man kommit på att det är mer rätt.
Titta på dåtidens dressyr o avgör om det var bra. Starka underhalsar som gör det svårt för hästen.

Det jag sett har inte starka underhalsar.

Dadde var mot graman. Han skriver uttryckligen att han har gjort mycket fel i sitt liv och insett sina misstag men att de gjorde honom klokare.

Vad händer med en häst som rids med bibehållen energi o sen när man vill samla?
Jo då ploppar nacken upp o t o m bakåt- fulkrok utan att den jobbar över ryggen. Är det ergonomiskt?

Förstår inte vad du menar här. Fulkrok? det är säkert ett känt uttryck men jag vet inte vad det innebär.

Jag personligen eftersträvar inte att rida en häst med nosen i lod om den inte är tränad för det. Själv är jag inte kompetent nog i dressyr för att träna en häst för hög samling. Jag rider hästen på tygeln (när det inte går dåligt såklart) med nosen en god bit framför lod. I en form som förr betraktades som helt ok och skonsam i lägre dressyr och hoppning. Rider jag en högre tränad häst så kanske mitt mål är högre samling, men det får i så fall ta sin tid tills vi kommit överens. Fram till dess får formen vara mer öppen helt enkelt. Jag är inte dressyrryttare som sagt :laugh: mitt mål är att rida i för hästen och uppgiften lämplig form, det duger bra för mig. (Det är så jag lärt mig om hästens form, även innan jag någonsin läst Daddes artiklar. En lite öppnare form är perfekt för lägre dressyr och hoppning.)

Senast ändrad:

Fast hur kan du då döma ut Carl Hesters träning som ful och inte ens vilja titta? Där har du kunskap på hög nivå. Dadde var som axel säger en person med mycket underliga idéer också, har du sett hans sidor verkligen? Vet inte om de finns kvar, det kanske har uppstått nån myt om hans förträfflighet.:crazy:

Även Patrik är kunskap på hög nivå. Du kan ju boka in dej på Globen i höst och se hans clinic:idea: Det ska jag göra i alla fall. Det är ju som Lancet skrev, man borde lyssna på vad ryttarna har att säga innan man dömer....Jag har sett clinics av både Anky, Kyra, Balkenhol mfl Edward tyvärr bara via webtv :( Det är så otroligt intressant! :bow:

Näsan i eller framför lod är tävlingsform, du kan väl inte rida runt i sån hela tiden alltid på alla hästar? HUr tror du det skulle bli för hästarna? Det tror jag inte att nån gör, eller gjorde förr heller, Dadde diskuterar ju tävlingar och dagens dressyr och allt vad han fastnade i när han pratar formen (på ett ganska rättshaveristiskt sätt dessutom) , men så är det inte så bra att alltid se ut..inte bra för hästen

Senast ändrad:

KL

Bara en allmän reflektion. Jag tror att det vore väldigt bra om fler fokuserade på hästens rygg istället för var nosen är. Att ryggen är uppe, mjuk avspänd och "bred". Det är tillräckligt svårt att klara i varje moment och en förutsättning för korrekt arbete. Om sedan nosen hamnar lite bakom lod i vissa lägen, so what?

Fult som sjutton och inget jag vill lära mig.
:rofl::bow::rofl:
Plågeri eller ej, det får forskarna avgöra.

Funka för den typ av känsla jag vill ha när jag rider, nope, så jag låter bli det. Jag lyssnar på Dadde Nätterqvist :) Mueslers ridlära, armens ridhandbok och försöker uppnå den känslan. Det funkar, makes sense, med den grund jag fick.
Någon gång i livet är man tvungen att revidera sina kunskaper om det mesta faktiskt o det hänger som regel ihop med större kunskap- helheten.

Det man en gång fick förklarat för sig på basicnivå behöver inte vara rätt senare. som att barnet lärt sig- vovve, men senare blir rättad- det heter Hund!!!!:cry:

Solis.

Tror du inte att hästens nacke visar på hur hästen arbetar. tänk vad lätt det är då att se;)

I alternativa dressyrstilar pratar man inte alls om ryggverksamhet . bara "bärighet". O det kan innebära 4 ben- ett bord med ben i vart hörn- ingen mekanik finns med alls.

Jag tycker det blir alldeles för mycket fokus på var nosen är. Många verkar tro (efter vad man kan tolka t.ex. många inlägg här) att bara nosen är på "rätt" ställe så arbetar hästen korrekt. Men, det är ju faktiskt så att nosen kan vara där den ska MEN ryggen är ändå inte riktigt "uppe". När det gäller en djupare och lägre form så förkastas den av många bara för att nosen synbart hamnat bakom lod. Men man klarar då inte av att se hur formen blir när nacken kommer upp. Är hästen djup och rund med nosen bakom lodplanet så kommer den att hamna rätt när nacken kommer upp. På samma sätt som om hästen har nosen framför lod när den rids låg (eller eg. lång och låg) så kommer den att bli att alldeles för öppen när den höjs upp.

Det är att kraftigt förenkla det för sig att bara titta på var nosen är. Då har man förmodligen inte känt hur det känns att sitta på en häst som arbetar korrekt, med en mjuk och avspänd rygg (alltså "ryggverksamhet") och energiska bakben. Fokus måste väl ändå vara att i varje steg behålla ryggen mjuk och uppe. Inte på att nosen är i ett exakt läge hela tiden.

Jag rider hästen på tygeln (när det inte går dåligt såklart) med nosen en god bit framför lod. I en form som förr betraktades som helt ok och skonsam i lägre dressyr och hoppning.

Läs vad jag skriver.

Kanske ser ngn clinic av Carl Hester på internet ngn gång. Åker inte till globen :p

(Jo jag har läst hans skrivelser ett flertal gånger tillsammans med en hel del andra.)

Senast ändrad:

Jättesött om du inte mosar in gubbar i mina citat. Skär gärna av citatet istället och lägg gubbarna efteråt.

Läs vad jag skriver.

Kanske ser ngn clinic av Carl Hester på internet ngn gång. Åker inte till globen :p

(Jo jag har läst hans skrivelser ett flertal gånger tillsammans med en hel del andra.)

Det citatet var ju ditt eget? Och det stämmer ju inte. Det är inte hälsosamt att alltid gå med näsan en bra bit framför lod. Det blir en väldigt öppen form där hästen inte kan hålla ihop sej, och då är det inte stärkande heller, och ger inget träningsmässigt. Den kommer inte att dö av det men den kommer inte heller att ha någon vidare stark överlinje att bära upp sin ryttare med, utan vara rätt omusklad och det ökar förstås förslitningsrisken på sikt.

KL

Bara en allmän reflektion. Jag tror att det vore väldigt bra om fler fokuserade på hästens rygg istället för var nosen är. Att ryggen är uppe, mjuk avspänd och "bred". Det är tillräckligt svårt att klara i varje moment och en förutsättning för korrekt arbete. Om sedan nosen hamnar lite bakom lod i vissa lägen, so what?

Det krävs ju en väldigt vältränad häst att kunna gå med ryggen med och nosen fram, dom man ofta ser med nosen fram tappar ryggen alltsom oftast, personligen föredrar jag att dom dippar in nosen istället för att tappa mjukheten i ryggen

Eller en god del framför kanske... vilket folk verkar livrädda för.

Vad menar du med en god del framför? Kan du få in en bild på det så man vet hur du menar.. det är svårt att diskutera annars tycker jag.

Jag har bara sett urskickliga, superduktiga ryttare kunna rida med nosen fram och ryggen med och som arbetar genom kroppen , aldrig någon vanlig dödlig. Däremot har jag sett massor med folk ha nosen fram och stela i rygg och kropp, alltså ingen som arbetar genom kroppen.

Det är inte hälsosamt att alltid gå med näsan en bra bit framför lod. Det blir en väldigt öppen form där hästen inte kan hålla ihop sej, och då är det inte stärkande heller, och ger inget träningsmässigt. Den kommer inte att dö av det men den kommer inte heller att ha någon vidare stark överlinje att bära upp sin ryttare med, utan vara rätt omusklad och det ökar förstås förslitningsrisken på sikt.

Det här har jag undrat mycket över för det är ju just vad alla hästar som tävlas i distans gör, och de hör väl till de hästar som används mest? Är det något speciellt med dressyrridning som gör att det sliter mycket mer än "vanlig ridning" som kräver att nosen måste dras in?

Jag frågar helt seriöst för jag förstår faktiskt inte ...

Ja , dressyrhästar ska gå i samling och utföra en massa olika rörelser.

Att rida rakt fram i skogen och på vägar är inte jämförbart direkt. Distanshästen har inte de muskler som krävs i dressyrarbetet, dom har ju andra muskler för att klara sitt arbete. Jämför en bodybuilder och en långdistanslöpare

Var det inte i Ridsport för något år sen att ledningen för Distans ville öka kunskapen om markarbete bland ryttarna osv. för att det tydligen fanns vissa problem.

Det krävs ju en väldigt vältränad häst att kunna gå med ryggen med och nosen fram, dom man ofta ser med nosen fram tappar ryggen alltsom oftast, personligen föredrar jag att dom dippar in nosen istället för att tappa mjukheten i ryggen

Hur vältränad menar du? Min häst är i "grundskolan" men klarar utmärkt väl att arbeta med mjuk rygg utan att för den delen dippa in nosen (eller man kanske hellre borde säga 'tappa nacken'). Men hon är också väldigt välbyggd, det är inte svårt för henne att arbeta rätt.

Jag föredrar också, precis som du skriver, att ryggen är mjuk och med än att nosen till varje pris är rätt placerad. Nosens placering kan knappast vara någonting statiskt. Utan mer beroende på i vilket läge hästen befinner sig just för tillfället. En häst som ännu inte riktigt har styrkan kommer förmodligen att hamna lite bakom lod t.ex., men det är ju inte alls någon katastrof så länge den arbetar rätt genom hela kroppen. Har den däremot tappat ryggen så blir det inte rätt bara för att nosen är lite framför lod.

Var det inte i Ridsport för något år sen att ledningen för Distans ville öka kunskapen om markarbete bland ryttarna osv. för att det tydligen fanns vissa problem.

Jo, jag läste såg också det. Det var väl nyligen det stod, i våras? Förra hösten?

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 324
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 547
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 323
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.