Rollkür- Varför denna metod?

Sv: Rollkür- Varför denna metod?

Jag hittade filmen på youtube till slut:

http://www.youtube.com/watch?v=3refcSYM_V4&feature=youtu.be

Var läser du in djurplågeri nånstans? Dom förklarar ju i texten att dom visar detta, ihopklippt på detta sätt, för att "bevisa" att dom foton, som spridits tidigare och påstods vara tillfälligheter, faktiskt i själva verket var ett sätt att träna/rida på som förekom mer frekvent än just tillfälligt, dom här bilderna tror jag det var:

Patrick-Kittel-at-the-Olympics.jpg

Det var ponnyryttaren som lade in dom här, inlägg nr 259.

Jag tycker det är bra att någon håller koll, det verkar ju fullkomligt absurt att man använder träningsmetoder som man måste dölja och som inte får filmas/fotas annat än i smyg.

Fast hästen/hästarna(?) På filmen är väl ändå inte Scandic, eller? Och såvida inte Patrik har "moobs" (mansbröst för de som inte vet :D) så är det även en annan ryttare, vad jag kan se?

Fast ryttarna på filmen är inte någon av dom Patrik , jag trodde det var en film på Patrik där det skulle bevisas något??.. jaja jag har inte hängt med sååå noggrant i den där debatten men dom kan ju inte "bevisa" att bilderna var sanna på Patrik genom att visa en film när andra ryttare rider? :confused:

Själva DET förfarandet blir ju löjligt som dom håller på..

Och ännu en gång, det är INTE Patrik på filmerna!

Jag tycker att många som sitter här och skriver och tror att de har koll på allt ska ge sig ut lite i livet och kanske åka till de personerna och titta när de rider. eller varför inte prata med ryttarna på tävling, i en trevlig ton, fråga hur deras tänk är och varför och hur de utbildar sina hästar.
Då kan man få en bra inblick i hur de tänker och tro mig de förklarar gärna så länge man inte skriker djurplågare det första man gör ;)

Och halvt *KL*

De har gått in och ändrat på sin FB-sida, förmodligen för att de riskerade att bli stämda. Jag är helt 100% säker på att de la ut filmen och skrev att det var djurplågeri. Och det är den filmen du har länkat till. Jag förstår inte vad EPONA.tv sysslar med? Jag tar precis som alla andra här avstånd ifrån Roll-kur, men man måste ju som sagt var ha lite relevans i vad det är man lägger ut - och vad man påstår att det är. EPONA har gjort en halv pudel, de fattar väl att de gick över gränsen med sitt påstående om att det här var djurplågeri. Och vad själva "filmen" har för syfte begriper inte jag. Mer än att underminera hela den seriösa Roll-kur debatten möjligen. Men det tvivlar jag på var meningen med det hela.

Vad det gäller bilderna på Patrik Kittel så anser jag att det är urlöjligt att anklaga honom för en massa skit när det bevisligen var så att en journalist med på plats som såg precis vad som hände. Hennes åsikt är att ingenting otillbörligt skedde på den där framridningen och det skrev hon också om i Aftonbladet. Men se, det där blev inte populärt bland många människor på FB, hon närmast omyndigförklarades, idiotförklarades och Gud vet allt. Av människor som INTE var där. De bilderna som publicerades visar en ytterst kort stund där Patrik fick ta tag i hästen som for iväg för att den reagerade på något som var i närmiljön. Vem som helst kan nog fastna på sådana där kort, eller värre, om någon står och plåtar med minst 3 bilder i sekunden. Man kan ju inte alltid styra över vad som händer runtomkring menar jag, alla vill väl ha en så trevlig ridning som möjligt! Det gäller självklart Patrik Kittel också.

Jag förstår inte varför just Patrik har blivit utsedd till en sån slagpåse, det tycker jag är djupt orättvist och dåligt påläst. Det är en sak om man vänder sig mot hela Roll-kur fenomenet, men att peka ut just Patrik som en företrädare för hela baletten leder inte till någon konstruktiv framgång om man vill ändra på ett sätt att rida. Det enda som kan ändra något är att en annan typ av ridning än Roll-kur visar sig vara mer framgångsrik, och där tror jag att vi är nu med Carl Hesters framgångar i senaste OS.

Det som är så otrevligt med hela den här Roll-kur debatten är också att väldigt många människor dras med i en lynch-mobb. De blir fullständigt oresonliga och är bara förblindade av ett hat som är rent skrämmande. Sen spelar det ingen roll vad det handlar om eller nånting, de verkar älska att hata. För gör man inte som de gör med sin häst så är man helt slut i huvudet. Ingen av de människor som har ridit väldigt mycket fördömer någon annan bara för att den personen inte rider som man gör själv, men de flesta som inte kan så mycket har mängder med åsikter om precis allting. Vet att jag skrev en halvsur kommentar för några inlägg sedan, det var inte menat som nån åsikt, det var bara en jämförelse för att överhuvudtaget få något att jämföra med.
Jag kanske redan har skrivit detta? Kommer inte ihåg längre för det blev betydligt mer skrivet än vad jag hade tänkt mig :)

Jag tycker det var ganska lustigt i våras någongång när Epona tv la ut en ryttare som i deras ögon var fantastisk, en duktig klassisk ryttare visserligen men hästen han red på var oren i gången ;)

Inte för att det behöver betyda att hästen är halt men det blir väldigt konstigt när dom inte uppmärksammat det.

Tycker jag :cool:

Jag förstår inte varför just Patrik har blivit utsedd till en sån slagpåse, det tycker jag är djupt orättvist och dåligt påläst. Det är en sak om man vänder sig mot hela Roll-kur fenomenet, men att peka ut just Patrik som en företrädare för hela baletten leder inte till någon konstruktiv framgång om man vill ändra på ett sätt att rida. Det enda som kan ändra något är att en annan typ av ridning än Roll-kur visar sig vara mer framgångsrik, och där tror jag att vi är nu med Carl Hesters framgångar i senaste OS.

jag har varit inne och skivit lite på den fb-sidan och jag vände mig emot just det du skriver, att de hänger ut Patrik. Jag är inget fan av rollkur/hyperflexion, men jag gillar inte alls att de ger sig på en enskild ryttare på det viset. Jag tror också att det gör mer skada än nytta i kampen mot rollkur. Det är själva metoden man ska angripa om det ska vara fruktsamt. Det tror jag på. Inte enskilda ryttare. Att dessutom göra det med bilder som är tagna i situationer som egentligen inte visar på problemet, ja, det gör bara saken värre. Jag ifrågasatte denna hets mot Patrik och fick till svar att det blev han (den gången) för att det var den enda som hon (fotografen) fått sådana användbara bilder på vid det tillfället.:crazy:

Jag läser med intresse inläggen från dig, fio, tracy och tuaphua finns även andra som jag inte kommer på nu. Det är intressant att läsa är också en diskussion utan att någon blir lynchad.

Jag tror att de flesta här vet vad jag tycker :D men tycker ändå att ni har mycket bra tänkvärda saker att säga och inget system är perfekt, man kan alltid lära av varandra man måste bara ha ett öppet sinne =)

jag har varit inne och skivit lite på den fb-sidan och jag vände mig emot just det du skriver, att de hänger ut Patrik. Jag är inget fan av rollkur/hyperflexion, men jag gillar inte alls att de ger sig på en enskild ryttare på det viset. Jag tror också att det gör mer skada än nytta i kampen mot rollkur. Det är själva metoden man ska angripa om det ska vara fruktsamt. Det tror jag på. Inte enskilda ryttare. Att dessutom göra det med bilder som är tagna i situationer som egentligen inte visar på problemet, ja, det gör bara saken värre. Jag ifrågasatte denna hets mot Patrik och fick till svar att det blev han (den gången) för att det var den enda som hon (fotografen) fått sådana användbara bilder på vid det tillfället.:crazy:

Ja det är på paparazzinivå och riktigt pinsamt:mad: Det slår ju bara tillbaka på dem själva, de känns mest som halvgalna fanatiker.

Sen har väl Patrik alltid varit öppen med att han tränar för Sjef, fattar inte vad folk gastar och skriker om? Sjefs träningsmetod är inte förbjuden på något sätt, inte heller på framridning. Jag gillar Patrik och han är faktiskt vår bästa svenska dressyrryttare f n så hans sätt att träna har uppenbarligen fungerat, annat kan väl ingen påstå!

Kryddan: :bow: till ditt långa inlägg jag håller helt med!

Och Lancet: :bow: till dej med, jättekul att du kommer med din syn, du har ju koll på verkligheten :D

Ett syftningsfel i mitt inlägg, det kan inte ha gått någon förbi.

Kryddan: Jag har dem inte på facebook, så intresserad är jag inte av deras verksamhet.

St Georg publicerade bilder på hästar med näsan i bringan --> ett uttalande görs att det bara är ögonblicksbilder --> Epona håller inte med utan filmar något som är (om än ytterst lite) mer än ett ögonblick för att göra en poäng.

Från Hippsonlänken:
"Hur kom det sig att ni åkte till OS?
- Vi hade inte tänkt göra det egentligen. Men så såg vi de omdebatterade St Georg-bilderna på nätet och läste på FEI:s Facebook-sida att de menade att dessa hyperflexion-foton var missvisande, alltså att hästar inte alls reds på det sättet under OS-veckorna. De hade kunnat säga att hästarna reds så här under kortare tid än tio minuter eller att formen hade åstadkommits utan tvång, det hade ju varit inom reglerna. Men det sa de inte, utan de förnekade att detta alls förekom. "

Vad gäller grunden till stämningen så verkar det en smula oklart om publiceringen av filmen är tillåten eller inte, men jag är inte det minsta insatt i de engelska lagarna.

Sen har väl Patrik alltid varit öppen med att han tränar för Sjef, fattar inte vad folk gastar och skriker om? Sjefs träningsmetod är inte förbjuden på något sätt, inte heller på framridning. Jag gillar Patrik och han är faktiskt vår bästa svenska dressyrryttare f n så hans sätt att träna har uppenbarligen fungerat, annat kan väl ingen påstå!

Det här tycker jag är ganska intressant faktiskt, medieintresserad som jag är! Jag har heller aldrig sett att Kittel sagt något om hur hans träningssätt benämns, om det är rollkur eller något annat. Media däremot har inte lika bra koll.

Här är ett exempel

Rubriken är "Patrik Kittel tillbakavisar anklagelserna om rollkur", men i artikeln står det såhär (det är ganska redigt saxat men helheten finns ju i länken) : "Upptakten är att en tysk tidning under dagen publicerat bilder från onsdagens framridning där Patrik Kittels Scandic ger intryck av att gå allt för sammanhållen, i en så kallad rollkur. Rollkur är en ridteknik som anses skadlig och därför är otillåten. Den innebär att ryttaren aggressivt tvingar hästens huvud nedåt, bakåt /.../ Men jag använder ingen form av aggressiv force i min ridning, min häst mår bra, var Patrik Kittels kommentar..."

Han uttalar sig aldrig egentligen huruvida han använder sig av rollkur eller inte (eller jo, att han tar tag för att hästen blir rädd och inte rider så som bilderna visar säger han men han säger inget allmänt), utan vad han säger är att han inte har gjort något otillåtet.

Det är nog så att den här diskussionen om rollkur är stor och snårig samtidigt som det förmodligen råder en förvirring i media kring reglementen och begrepp. Jag tänker särskilt på när den fantastiskt kvalitativa kvällsposten ( :grin: ) hakade på, där var det med största sannolikhet inte många rätt.

Ja frågan för mej blir ju vad det spelar för roll, varför kastar man sej till London för att smygfilma och sen går ut med det som dom gör, enligt vittnen så stämmer svaret från FEI och även om det skulle varit medvetet så var det inte längre stund än tillåtet så...? :confused: Snacka om fanatism:crazy: Och fanatiker har jag svårt för vad det än gäller.

Senast ändrad:

Nej absolut, det handlar ju om journalister som hör ett ord/begrepp och som ställer frågor dom inte fattar själva och inte heller svaren.....kan det bli annat än fel..:o Vem kallar det "rollkur"?? Bara en sån sak att fråga, vad menar dom då?
Jag vet, jag har för hundra år sen jobbat i den världen..

Jag får erkänna att jag har sådana anfall också, fast inte inom hästeriet på annat håll :o Kanske inte så dramatiskt att jag åker till England visserligen, men bläddra hundratals sidor kan jag lätt göra när jag fått för mig att jag ska ta reda på något även om det är ganska obetydligt.

Det är så, ibland kan man undra vad för sväng det är man hamnat i, men det är allt bra intressant med medievärlden!

Fast ryttarna på filmen är inte någon av dom Patrik , jag trodde det var en film på Patrik där det skulle bevisas något??.. jaja jag har inte hängt med sååå noggrant i den där debatten men dom kan ju inte "bevisa" att bilderna var sanna på Patrik genom att visa en film när andra ryttare rider? :confused:

Själva DET förfarandet blir ju löjligt som dom håller på..

Fast jag bryr mig faktiskt inte om VEM det är, det var ju ändå kryddan som från början skrev (trodde) att det var Patrik, jag missupfattade ju från början vilken film det var.

Mitt sista inlägg i den debatten handlade INTE om ifall det var Patrik eller ej, utan var detta med djurplågerianklagelserna kom ifrån, ingenting annat.

Jag har inget intresse i att "bevisa" något, jag tycker att man ska försöka hålla sig till fakta, det var allt. Sen bilderna på Patrik räcker för mig, jag är inte född i farstun och kan faktiskt se vad som pågår där...

Senast ändrad:

Jag har inget intresse i att "bevisa" något, jag tycker att man ska försöka hålla sig till fakta, det var allt. Sen bilderna på Patrik räcker för mig, jag är inte född i farstun och kan faktiskt se vad som pågår där...

Ja, det syns tydligt på bilderna att Scandic blir rädd och hoppar iväg.

Jag förstod aldrig att denna diskusion handlade om Patrik, jag trodde den handlade om Rollkur och dom filmer och diskussioner som Epona skapat kring detta. Jag missförstod vilken film du menade från början och nu senast så undrade jag mest var detta med djurplågeri kom in i bilden. Du verkar i alla fall ha förstått det (vad jag syftade på nu sist), jag är inte intresserad av att smutskasta någon särskild, tycker bara att det är ledsamt att detta fenomen (Rollkur) förekommer även på OS i år (oavset vem som utövar det) och att det måste smygfilmas för att komma fram i ljuset.

Diskussioner på FB har jag inte läst eller ens hört talas om så där har jag inget att tillägga.

Att jag sen anser att bilderna på Patrik faktiskt avslöjar en del om hans ridning och att dom 9.57 min från den gamla filmen ligger honom i fatet än i dag, är kanske en annan diskusion.

Senast ändrad:

Jag förstår inte varför just Patrik har blivit utsedd till en sån slagpåse, det tycker jag är djupt orättvist och dåligt påläst. Det är en sak om man vänder sig mot hela Roll-kur fenomenet, men att peka ut just Patrik som en företrädare för hela baletten leder inte till någon konstruktiv framgång om man vill ändra på ett sätt att rida.

Jag håller verkligen med om att det är lite lustigt att plocka ut just en ryttare när det verkar som att en väldigt hög procent av alla deltagare i tävlingarna rider på det viset.

Däremot rider väl även Carl Hester klart bakom lod ibland, eller inbillar jag mig bara att jag såg LDR på hans video och blev besviken och stängde av. Tror nog fortfarande att det är så att dressyren är sådan och inget för mig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 324
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 547
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 323
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.