Rollkür- Varför denna metod?

Sv: Rollkür- Varför denna metod?

Jag blev också nyfiken. Vid en snabbgoogling hittade jag bara Strömsholmsmetoden relaterad till hoppning och ingen direkt beskrivning av vad den går ut på (utom att man kan köpa böcker och videos). Vad innebär den i förhållande till dressyr och vad är det som är fel med den? Varför är den lurendrejeri och varför vill ridutbildningen på strömsholm ägna sig åt det.

Senast ändrad:

Fast det där stämmer ju inte alls eftersom jag verkligen inte är en anhängare av rollkuren på något sätt. Tvärtom! Men jag köper inte studier där man inte vet bakgrunden till den och särskilt inte om man har i åtanke att Tyskland på alla sätt och vis försöker smutskasta Holländarna i alla avseenden dom bara kan.

Jag säger som tuaphua i det fallet att mer bakgrund behövs på ridkunskapen på ryttarna vars hästar varit med i studien, hur inlärningen har skett osv, vem tränar dom för? Sjef Jansen? Troligtvis inte så bara där är det ju fel..

Vad vill man med studien liksom? Jag tror nog redan dom flesta vanliga ryttarna är rätt avskräckta..

Hm utifrån de här diskussionerna på dressyrforum fick jag tvärtom känslan av att de flesta snarare använde den (än var avskräckta). Framför allt om man räknar in LDR i rollkur.

Hm utifrån de här diskussionerna på dressyrforum fick jag tvärtom känslan av att de flesta snarare använde den (än var avskräckta). Framför allt om man räknar in LDR i rollkur.

Och delvis *KL*

Jag rider absolut tyskt, det hoppas jag i a f :) Och jag rider garanterat vare sig Roll-kur eller LDR. Förr i tiden - innan jag var UPPLYST (:D) så trodde jag att tysk ridning var typ kläm & dra... Ingenting kan vara mer fel. Tysk ridning baseras på helt andra kriterier än vad de flesta svenskar begriper. Man rider väldigt mycket för vikthjälper och alla andra hjälper skall vara så lätta som möjligt. Man hamnar vid skampålen om man gör för mycket!! Usch och FY, ut med dig i stallet och skrubba boxen med tandborsten! Ungefär så :) Jag har tur för jag har en god vän som är utbildad av Reiner Klimke, hon brukar hjälpa mig med de problem jag har via telefon, det kommer man också långt på. Eftersom det är så förbålt svårt att hitta en bra svensk tränare, eller i a f en som tror på samma sak som jag och som dessutom är lite serviceminded, så rider jag numera dressyr för en hopptränare istället. Vissa svenska dressyrtränare uppför sig som om de vore någon slags Gudar, och kan man inte ta sig till dem p g a olika orsaker så kan de inte ens tänka sig att sätta sig i bilen och åka en enda kilometer. Tyvärr. Vilket är lite märkligt om man frågar mig. Det är väl HÄSTENS bästa allt handlar om, inte tränarens prestige? Jag kanske inte är heeelt populär heller eftersom jag har mina åsikter om hur man rider iberier. Lustigt nog så har Klimkes adept inga som helst invändningar mot de åsikterna, de går tvärtom helt i linje med hans grundtänk. Och hon är alltså tysk A-tränare i dressyr, så hon borde veta.

Ifrån början så drogs jag som så många andra helt med i den här Roll-kur debatten. Naturligtvis skall man inte rida sin häst så!! :mad: Men sen har det gått sådan hysteri i allting så numera kan ingen ens rida sin häst bakom lod utan att folk går i taket. Det finns ingen rim och reson i "debatten" längre, folk har drabbats av masshysteri. Och det största lågvattenmärket hittills har väl ändå EPONA bidragit till. VAD är det i den filmen som är djurplågeri?? Någon har legat i en buske och filmat när någon (var det Patrik?) rider sin häst en pytteliten stund LDR. Det var så kort stund så det räckte inte ens till en film, utan personen i fråga har lagt ut samma sekvens flera gånger och klippt ihop det + att det dessutom är utlagt i ultrarapid, säkert för att dra ut på det ännu mer. Kör man sekvensen långsamt så räcker den liksom längre... Såna här grejer gör att hela debatten tappar all trovärdighet. Jag personligen kan nog komma på minst 100 andra grejer som jag skulle klassa som djurplågeri före det här inslaget.

Tycker det är ytterst märkligt att en mängd saker i vårt land är helt ok, men att rida sin häst bakom lod i en låg form är det skottpengar på? Speciellt som i stort sett varenda person som har en åsikt om detta faktiskt inte kan rida. Samma personer som för övrigt för det mesta har sina hästar ute så att de springer ihjäl sig när de jagas av blinningar och andra otrevliga bitande insekter på sommaren. Det ÄR ju så skönt för hästen att gå på bete... och så slipper man mocka... Och att rida med sin häst helt förböjd åt SIDAN är ju inte alls samma sak som att rida den LDR. Nähä. Och att sko om den mer än max var 8:e vecka, det behövs ju inte. Helst skall den gå barfota dessutom. Och att rida med utrustning som inte passar, det gör väl inget, den sadeln har ju legat bra på alla ANDRA hästar. Och regelbunden motion? What? Måste man det? Det hinns liksom inte med. Räcker väl med att man rider som attan ena dan så kan den vila andra dan... " Min häst har aaaldrig varit halt eller sjuk..." Det beror oftast på att folk inte begriper att det är något fel på hästen... Och utbildade hästtandläkare, massörer, kiropraktorer, sadelutprovare, utbildade skickliga hovslagare, skickliga tränare, duktiga veterinärer, väl genomtänkta foderstater och Gud vet allt, behöver man verkligen det om inte hästen är halt :confused: Att hålla en häst i toppform kräver sin man, det är inte "bara". En häst är inte bara en häst, det är en elitidrottsman.

Och det största lågvattenmärket hittills har väl ändå EPONA bidragit till. VAD är det i den filmen som är djurplågeri?? Någon har legat i en buske och filmat när någon (var det Patrik?) rider sin häst en pytteliten stund LDR.

Det här är den oklippta versionen, efter 9.57 min håller han fortfarande på, pytteliten stund, verkligen.:confused:

Djurplågeri blir det när man missbrukar sitt övertag på detta vis, med ett skarpt bett dessutom, och bara mal på och aldrig ger hästen ens en stunds pustande.

Hur mycket nackspärr hade du haft efter en sådan dust tror du? Inte bara ska du gå där med huvudet fastsatt mot bröstet, du ska gymnastisera också, och aj aj aj dig om du gör ett misstag, då får du känna på hur det känns i munnen...kolla in tygeltagen han gör ...det känns som rena styrkedemonstrationen mellan vaven.

Om vi inte reagerar mot detta, eller tom tycker att folk som reagerar är överdrivna, ja då är det väl slut måste jag säga, är det nån gång vi borde kunna ena oss om att visa avsky, så är det väl mot sånt här..?

Jag ÄR en motståndare till Roll-kur, men det finns ingen relevans i den hatkampanjen som bedrivs över hela internet. Om man kunde skilja agnarna ifrån vetet så hade det varit mycket bättre och man kunde få en klarare bild över vad det är man skall ta avstånd ifrån. Som det är nu så har allt flutit ihop till en enda röra och folk vrålar ut sin avsky bara hästen går bakom lod och under hand. Minsta lilla skitgrej och alla blir helt galna, så känner jag det. Naturligtvis försvarar jag inte Roll-kur.

Jag förstår iof vad du menar, men vi kan aldrig acceptera ett sånt beteende som uppvisades på den filmen bara för att höja acceptansnivån i övrigt. Jag upplever att den här diskussionen går i den riktningen, att det är ok för hästarna håller, tävlas och vinner/får höga poäng år ut och år in. Ett missbruk kan aldrig vara ok oavsett vad hästen ändå kan prestera, det är en skymf mot hästen som inte kan försvara sin sak i frågan, det är också farligt eftersom risken är att vi börjar acceptera detta som ett fullt legitimt träningssätt. Nej vi måste hålla ihop och ifrågasätta, alltid, när något så galet som detta. Inte vara rädda för vad det får för konsekvenser för vårt eget sätt att träna/rida.

Jag sitter på piss-uppkoppling och har inte orkat kolla på filmen förr. Känns också overkill att leta efter den. Orkar någon länka?

Sylvatica och Cattan:

Det vi i tråden kallat Strömsholm är för mig en förkortning och ihopklumpning av/för Strömsholm, Flyinge, etc som utbildar ridlärare och tränare i Sverige. Det är ju en skyddad yrkestitel om man vill bli bokstavstränare, hippolog eller ridinstruktör (RIK-vaddenuheter idag), dressyrdomare, ridledare etc..
Så då måste man gå på de ställen som lär ut det. Det är ett krav för att få arbeta inom Svenska ridsportsförbundets regi.
De har en kursplan och en ridlära de jobbar utefter då de utbildar sina tränare och domare.
Så vad som lärs ut av alla dessa tränare är givetvis kraftigt färgat av vad de fått lära sig på Strömsholm och Flyinge. Även om många sedan själva söker sig vidare till utländska tränare, tar del av utländska skrifter och kanske testar själva och får annat resultat. Men många tycker det räcker med att fortbilda sig genom Svenska Ridsportsförbundets kurser, om alls.

Jämför man med det tyska tex så upplever jag att det Svenska är en förenkling och en avart som utvecklats. Även i andra länder, som Spanien, Portugal, Frankrike etc så finns lite mer avancerad ridning. Jämför man tex det som i tyskland är deras "statliga" utbildning för ridlärare så är det lilla våra tränare får lära sig ett skämt.
Dessvärre är ju även tränarens, tränares, tränares.. Ja, du förstör.. lika lite utbildad. Så man utbildar inte folk så bristfälligt för att medvetet blåsa människor på pengar. Men När man tränare för en tränare med så bristfälliga kunskaper så blir man slänger pengarna i sjön jämfört med om man tränar för en tysk med utbildning. För de kan så mycket mer och kan då hjälpa eleverna så mkt mer. Dvs man får mer för pengarna.

Tyvärr är ju detta inget som görs medvetet. Då är det svårare att stoppa. För att råda bot på detta skulle man ju behöva justera hela SRF-utbildningar. Det kommer väl inte ske inom någon snar framtid i en dramits form iaf. För då idiotförklarar ju de som sitter i styrelsen sig själva och sin egen utbildning. Iom att de själva har den utbildningen lär de bäl heller inte komma till den insikten pang bom.

Tex så är det Svenska nuvarande signalsystemet ngt som tillkom för att lära en grupp människor hålla sig kvar på hästryggen från punkt a till punkt b. Det behövde vara så simpelt att även den största idioten i gruppen skulle klara av att styra sin häst dit. Hur hästen bar sig var då inte av vikt. För allt man skulle göra var att forsla ett gäng soldater till fronten så de kunde sitta av och skjuta på andra. Man räknade med att många skulle dö. Iom att man inte skulle strida i närstrid så behövde man(till skillnad mot då man stred i närstrid till häst och då behövde ha en häst som på mm rörde sig dit man bad, var rörlig i sidled/fram/bak/upp/ned och därmed också samlad för att bli så rörlig) inte mer än bara kunna styra ngt så när och ta sig till slagfältet. Väl där var man sk kanonmat.. man skulle vara en i gänget som ev dog kvickt.

Förr i tiden innan skjutvapnena kom red man i rustning. Det var då vikthjälperna uppkom. Men inte enbart för att hästen skulle bli mer styrbar. Utan också för att om man ramlade av kom man inte upp iom att rustningen vägde för mkt. Man fick baxas upp av sin väpnare. Då behövde hästens inridning syfta till att göra den omöjlig/svårare att ramla av. Därför skulle den då om man lutade sig åt ett håll följa. Så ryttaren inte åkte i backen.

Det fanns också många, många olika tygeltag som syftade till att formge hästen. Och man red inte med tryck i handen. För hästen skulle bli självbärig.
En häst räknades som inriden om den gick motsvarande GP. Inriden! Sen började skolningen. Det var skolorna ovan mark.
När piaffen inte är slutmålet så inser man att den måste gå att arbeta i. Den tjänar ett syfte och blir inte bara en sista konst. Vill man ha en piaff som går att arbeta i måste hästen vara lösgjord och det får INTE vara ngt i handen.
Där skiter det sig ju rejält för de flesta svenska idag.
Rider man PRE tex så har man ju per natur inte så mkt i handen. De vill inte vara där. Ett halvblod kan ju faktiskt gärna vräka sig på lite mer. Och de kan spänna till i sidled på ett annat vis.

Idag har man behövt göra ett system som även en utan timeing klarar. Annars höll man kvar i tygeln tills hästen gav efter. Men ger man inte efter i rätt stund/gör rätt kommer hästen bli föööörbannad och inget lära sig. Därför uppfanna man systemet med att ge och ta i tygeln. Hästen blir inte arg. Och efter ett tag så får man iaf ett hyfsat resultat. Men för att få det 100 % måste man ta igenom.
Kolla Tinnes och Lyssans piaffer tex. Och fundera över varför Tinne aldrig kan pressa sina hästar i samlingen om det är lite spänd situation. För de hästarna är inte skolade att ge efter. De är skolade att hon ska ge efter. Annars ballar de ur. Så hon måste rida fram. Då kan man inte lägga in så mycket energi som man vill i piaffen. Hennes piaffer skulle aldrig gå att göra levad ur. Och ännu mindre skolor ovan mark.

och Fidaor:

Jag håller med Kryddan i hur hatkampanjerna spårar ur. Och de gör tyvärr att rollkuren mer och mer vinner iaf acceptans tror jag. För man orkar inte läsa all den där påhittade skiten. Det är ju överallt, på FB i tidningar, på nätet. Och överallt med faktafel skrivet av folk som inte har nog kunskap om inlärning,betingning, dressyr eller biomekanik.

Jag är INTE för RK. Men jag tycker att ska man dissa ngt ska man ta reda på VAD det är. Och man ska hålla sig till fakta. Kan man inte diskutera kring fakta och sakmässigt påvisa att någonting är skit gör man bäst i att låta bli. För att inte göra bort sig eller förstöra ännu mer för en sakfråga man tycker är viktig.

Så vill man jobba aktivt för att motverka ngt bör man läsa på om det. Så man kan försvara sin åsikt och övertyga andra. Annars blir det bara pinsamt!

Absolut, men jag har nog missat denna hatkampanj, för jag har då inget märkt av detta alls. Men när jag ser den här filmen så inser jag att det inte ens behövs särskilt mycket kompetens utöver att själv vara ryttare och hästtränare för att göra en bedömning. Det är bara sorgligt tycker jag att det ens ska behövas "särskild kompetens" för att avgöra om ett missbruk är missbruk, bara för att det är "eliten" som utövar det. Då har det spårat ur tycker jag.

Orkar inte kolla hela filmen. Sett den förr och minns lite hur det såg ut. Kollade halva ca.

Jag förstår tanken bakom det han gör. Hade det varit jag som red(jag kommer aldrig rida så bra i övrigt och aldrig sitta på en så bra häst) för mina tränare så hade jag förmodligen fått en omgång för att jag inte släppte efter då hästen svarar korrekt. Men jag förstår lite hur han tänker även om jag kanske inte håller med.

Vad jag dock förundras lite över är varför det där väcker så stor avsky. Det är många som rider med betydligt mer tryck i tyglarna dagligen, tom andra i den ringen. MEN! De har inte skolat hästarna att följa med in med näbben och ge efter. De har inte stretchat dem nog att klara det heller.
Man ska INTE glömma att det där är en elitgymnast!
Att tungan klämdes ser jag faktiskt mer som en olyckshändelse. Inte som någonting som beror på RK:n. Ej heller ser jag all dålig ridning på framridning eller öht som ngt som beror på systemet folk använder sig av. Inför och på tävling kommer nerver in. Hos både häst och ryttare.
Jag tror nog att hästen i fråga går betydligt mkt mer eftergiven i form hemma. Och jag tror och hoppas att Patrik då också är lättare i handen.

Jag har ju frågat dig förr. Och jag vet därför att du aldrig suttit på en häst av den kalibern. Varken med de rörelserna/gången eller som är så utbildad.

Att kunna lägga en svårklasshäst så är för mig inget märkligt. Det går att rida min lillhäst i den formen fram om man skulle vilja. Just för att han är mjuk och ger efter för handen. Och för att han rent fysiskt ser ut så att det går. Han skulle alltså inte må psykiskt eller fysiskt dåligt av att ridas i den formen en stund. Sen vill jag inte rida så av andra skäl. Mest för att jag tycker kvaliteten på rörelserna blir lidande. Men på framridningen ska han ju värma, stretcha och förbereda inför en uppvisning av världsklass. Han ska inte arbeta hästen så som han arbetar den och utbildar och tränar den hemma. Det är en helveeeets skillnad.

Jag förstår att han vill ha ner hästen i formen när den spänner för mkt uppåt och då tappar rygg. Inom RK lär man ut just ett annat signalsystem för hästen. Det betyder inte stopp om man drar i tygeln. Det betyder ge efter och ta ned halsen vid stadigt tryck. Det man tappar i skarpt läge(tex på banan) är just eftergivenhet och lösgjordhet och man tappar det uppåt. Så ju lägre en häst GÅR att rida(obs man ska inte rida där hela tiden) desto högre klasser kan den gå.
Tappar man form uppåt i första bytet i en serie på lika många som de ska göra så kommer huvudet vara ett varv runt bakåt vid svansen när man når slutet av serien. Därför vill man kunna rida dem extremlåga.
Det kan vara svårt att förstå om man inte sysslar med rörelser som kräver så mkt övergångar eller samling som tex piaffen(på halvblod som P sitter på, som inte är avlade för samlng).

Måste bara förklara mig lite. När jag skriver huvudet upp eller upp/ner fram så menar jag den rekation som är genomgående genom hästens kropp som gör att huvudet/halsen åker upp och vad det gör med att halsen dras in i manken, ryggen trycks ned i framdelen och buken släpper så bakbenen inte kan dras in genom vinklat bäcken.
Inte isolerat huvud/hals.

Man ser på Ps video efter ett tag att att gästen ger efter liiite mer för tygeln och slutar trycka emot uppåt. Då rundas parteit framför manken ngt och halsen välvs ngt mer i en båge ist för i s-form. Om man då man fått till det läget lättar lite mer och rider resten av kroppen fram till handen så får man en utridning av halsen i eftergift.

och Fidaor:

Jag håller med Kryddan i hur hatkampanjerna spårar ur. Och de gör tyvärr att rollkuren mer och mer vinner iaf acceptans tror jag. För man orkar inte läsa all den där påhittade skiten. Det är ju överallt, på FB i tidningar, på nätet. Och överallt med faktafel skrivet av folk som inte har nog kunskap om inlärning,betingning, dressyr eller biomekanik.

Jag är INTE för RK. Men jag tycker att ska man dissa ngt ska man ta reda på VAD det är. Och man ska hålla sig till fakta. Kan man inte diskutera kring fakta och sakmässigt påvisa att någonting är skit gör man bäst i att låta bli. För att inte göra bort sig eller förstöra ännu mer för en sakfråga man tycker är viktig.

Så vill man jobba aktivt för att motverka ngt bör man läsa på om det. Så man kan försvara sin åsikt och övertyga andra. Annars blir det bara pinsamt!

Exakt min åsikt, nu behövde jag inte ens skriva det utan kan bara kopiera dej:bow: Tack!

Fast det där klippet är ju 3 år gammalt?? Vad har det med klippet från OS att göra nu? Trodde ju att det var ett längre klipp från OS men då finns det alltså inget sådant utan det är ett typ 3 sekunders klipp som upprepas om och om igen?

Aha, jag visste inte att det finns en till film från i år, sorry men då missuppfattade jag kryddan. Men samtidigt är det ju ändå mer sorgligt då att denna Patrik fortsätter och inte ens avskräcks fast det är framridningen på OS. Då har det väl uppnåts en viss tolerans måste jag säga.

Inte sett Epona filmen. (sett delar av någon av de filmer som är ute på internet för några år sedan, är inte titta hemsk film typen. Läser däremot gärna om ridning.)

Det vi i tråden kallat Strömsholm är för mig en förkortning och ihopklumpning av/för Strömsholm, Flyinge, etc som utbildar ridlärare och tränare i Sverige. Det är ju en skyddad yrkestitel om man vill bli bokstavstränare, hippolog eller ridinstruktör (RIK-vaddenuheter idag), dressyrdomare, ridledare etc..
Så då måste man gå på de ställen som lär ut det. Det är ett krav för att få arbeta inom Svenska ridsportsförbundets regi.
De har en kursplan och en ridlära de jobbar utefter då de utbildar sina tränare och domare.
Så vad som lärs ut av alla dessa tränare är givetvis kraftigt färgat av vad de fått lära sig på Strömsholm och Flyinge. Även om många sedan själva söker sig vidare till utländska tränare, tar del av utländska skrifter och kanske testar själva och får annat resultat. Men många tycker det räcker med att fortbilda sig genom Svenska Ridsportsförbundets kurser, om alls.

Ah, kanske ska leta efter en tråd med diskussion om detta. (har vissa små saker jag hakar upp mig på hos rak-utbildning-rik ridlärare, ser om det sammanfaller).

Tex så är det Svenska nuvarande signalsystemet ngt som tillkom för att lära en grupp människor hålla sig kvar på hästryggen från punkt a till punkt b. Det behövde vara så simpelt att även den största idioten i gruppen skulle klara av att styra sin häst dit. Hur hästen bar sig var då inte av vikt. För allt man skulle göra var att forsla ett gäng soldater till fronten så de kunde sitta av och skjuta på andra. Man räknade med att många skulle dö. Iom att man inte skulle strida i närstrid så behövde man(till skillnad mot då man stred i närstrid till häst och då behövde ha en häst som på mm rörde sig dit man bad, var rörlig i sidled/fram/bak/upp/ned och därmed också samlad för att bli så rörlig) inte mer än bara kunna styra ngt så när och ta sig till slagfältet. Väl där var man sk kanonmat.. man skulle vara en i gänget som ev dog kvickt.

Svenska officerare var väl ändå riktigt bra i internationella jämförelser runt 1900-talets början.

Utan också för att om man ramlade av kom man inte upp iom att rustningen vägde för mkt. Man fick baxas upp av sin väpnare. Då behövde hästens inridning syfta till att göra den omöjlig/svårare att ramla av. Därför skulle den då om man lutade sig åt ett håll följa. Så ryttaren inte åkte i backen.

Faktiskt inte ;) Speciellt de riktiga riddarna högmedeltid/korståg, var inte speciellt tungt rustade. Senare tider med tyngre rustningar var inte heller så förfärligt. (har en del bekanta som äger och larvar runt i dylika ibland. Själv har jag joggat i 10 kg ringbrynja.)

Idag har man behövt göra ett system som även en utan timeing klarar. Annars höll man kvar i tygeln tills hästen gav efter. Men ger man inte efter i rätt stund/gör rätt kommer hästen bli föööörbannad och inget lära sig. Därför uppfanna man systemet med att ge och ta i tygeln. Hästen blir inte arg. Och efter ett tag så får man iaf ett hyfsat resultat. Men för att få det 100 % måste man ta igenom.

Ge och ta kontra timing. Gärna närmre beskrivning. Intressant.

Kolla Tinnes och Lyssans piaffer tex. Och fundera över varför Tinne aldrig kan pressa sina hästar i samlingen om det är lite spänd situation. För de hästarna är inte skolade att ge efter. De är skolade att hon ska ge efter. Annars ballar de ur. Så hon måste rida fram. Då kan man inte lägga in så mycket energi som man vill i piaffen. Hennes piaffer skulle aldrig gå att göra levad ur. Och ännu mindre skolor ovan mark.

Hm jag har svårt att föreställa mig merparten av dressyrhästarna på OS ens ta sig över ett litet hinder, än mindre upp i levad. Minns inte deras piaffer nog att jämföra (men har sett en del från klassiska ryttare som det är stor skillnad på i jämförelse med dressyrvärlden, på film). Tinne kanske kommer att få fantastiska piaffer om några år? Ger det lite tid?

Det finns ingen rim och reson i "debatten" längre, folk har drabbats av masshysteri. Och det största lågvattenmärket hittills har väl ändå EPONA bidragit till. VAD är det i den filmen som är djurplågeri?? Någon har legat i en buske och filmat när någon (var det Patrik?) rider sin häst en pytteliten stund LDR. Det var så kort stund så det räckte inte ens till en film, utan personen i fråga har lagt ut samma sekvens flera gånger och klippt ihop det + att det dessutom är utlagt i ultrarapid, säkert för att dra ut på det ännu mer. Kör man sekvensen långsamt så räcker den liksom längre... Såna här grejer gör att hela debatten tappar all trovärdighet. Jag personligen kan nog komma på minst 100 andra grejer som jag skulle klassa som djurplågeri före det här inslaget.

Jag är egentligen inget större fan av Epona heller, men i det här fallet måste jag lägga mig i en smula. Epona har på inget vis påstått att det är djurplågeri som de filmade på OS. Ingenstans har de gjort ett sådant uttalande vad jag har kunnat hitta. Deras filmande är en reaktion på bilderna från St Georg (som nog visats tidigare i tråden?). "Försvaret" mot bilderna var att det bara för ögonblicksbilder, man gick t.ex. ut med att Scandic hade blivit skrämd och på så vis fått in näsan så långt. Det Epona säger att de vill visa med sitt klipp är att huvudet var i den positionen mer än ett ögonblick och att hyperflexion förekom på OS.

Hippson har intervjuat representant för Epona.

Jodå, det har de visst det. Har man dem på FB så har man sett det, uttryckligen. De har lagt ut en liten liten filmsekvens som de har gjort sitt bästa för att dra ut på så mycket som möjligt. Den är filmad av någon som uppenbarligen gömmer sig i en buske. Rubriken till filmen hänsyftade absolut till att det var djurplågeri. Det är väl därför de har hotats med stämning också. Vet ej om filmen ligger kvar, men nog låg den där allt. Och något som liknade djurplågeri kunde i a f inte jag se.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 353
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 560
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka