Sv: Rollkür- Varför denna metod?
Hm utifrån de här diskussionerna på dressyrforum fick jag tvärtom känslan av att de flesta snarare använde den (än var avskräckta). Framför allt om man räknar in LDR i rollkur.
Och delvis *KL*
Jag rider absolut tyskt, det hoppas jag i a f
Och jag rider garanterat vare sig Roll-kur eller LDR. Förr i tiden - innan jag var UPPLYST (
) så trodde jag att tysk ridning var typ kläm & dra... Ingenting kan vara mer fel. Tysk ridning baseras på helt andra kriterier än vad de flesta svenskar begriper. Man rider väldigt mycket för vikthjälper och alla andra hjälper skall vara så lätta som möjligt. Man hamnar vid skampålen om man gör för mycket!! Usch och FY, ut med dig i stallet och skrubba boxen med tandborsten! Ungefär så
Jag har tur för jag har en god vän som är utbildad av Reiner Klimke, hon brukar hjälpa mig med de problem jag har via telefon, det kommer man också långt på. Eftersom det är så förbålt svårt att hitta en bra svensk tränare, eller i a f en som tror på samma sak som jag och som dessutom är lite serviceminded, så rider jag numera dressyr för en hopptränare istället. Vissa svenska dressyrtränare uppför sig som om de vore någon slags Gudar, och kan man inte ta sig till dem p g a olika orsaker så kan de inte ens tänka sig att sätta sig i bilen och åka en enda kilometer. Tyvärr. Vilket är lite märkligt om man frågar mig. Det är väl HÄSTENS bästa allt handlar om, inte tränarens prestige? Jag kanske inte är heeelt populär heller eftersom jag har mina åsikter om hur man rider iberier. Lustigt nog så har Klimkes adept inga som helst invändningar mot de åsikterna, de går tvärtom helt i linje med hans grundtänk. Och hon är alltså tysk A-tränare i dressyr, så hon borde veta.
Ifrån början så drogs jag som så många andra helt med i den här Roll-kur debatten. Naturligtvis skall man inte rida sin häst så!!
Men sen har det gått sådan hysteri i allting så numera kan ingen ens rida sin häst bakom lod utan att folk går i taket. Det finns ingen rim och reson i "debatten" längre, folk har drabbats av masshysteri. Och det största lågvattenmärket hittills har väl ändå EPONA bidragit till. VAD är det i den filmen som är djurplågeri?? Någon har legat i en buske och filmat när någon (var det Patrik?) rider sin häst en pytteliten stund LDR. Det var så kort stund så det räckte inte ens till en film, utan personen i fråga har lagt ut samma sekvens flera gånger och klippt ihop det + att det dessutom är utlagt i ultrarapid, säkert för att dra ut på det ännu mer. Kör man sekvensen långsamt så räcker den liksom längre... Såna här grejer gör att hela debatten tappar all trovärdighet. Jag personligen kan nog komma på minst 100 andra grejer som jag skulle klassa som djurplågeri före det här inslaget.
Tycker det är ytterst märkligt att en mängd saker i vårt land är helt ok, men att rida sin häst bakom lod i en låg form är det skottpengar på? Speciellt som i stort sett varenda person som har en åsikt om detta faktiskt inte kan rida. Samma personer som för övrigt för det mesta har sina hästar ute så att de springer ihjäl sig när de jagas av blinningar och andra otrevliga bitande insekter på sommaren. Det ÄR ju så skönt för hästen att gå på bete... och så slipper man mocka... Och att rida med sin häst helt förböjd åt SIDAN är ju inte alls samma sak som att rida den LDR. Nähä. Och att sko om den mer än max var 8:e vecka, det behövs ju inte. Helst skall den gå barfota dessutom. Och att rida med utrustning som inte passar, det gör väl inget, den sadeln har ju legat bra på alla ANDRA hästar. Och regelbunden motion? What? Måste man det? Det hinns liksom inte med. Räcker väl med att man rider som attan ena dan så kan den vila andra dan... " Min häst har aaaldrig varit halt eller sjuk..." Det beror oftast på att folk inte begriper att det är något fel på hästen... Och utbildade hästtandläkare, massörer, kiropraktorer, sadelutprovare, utbildade skickliga hovslagare, skickliga tränare, duktiga veterinärer, väl genomtänkta foderstater och Gud vet allt, behöver man verkligen det om inte hästen är halt
Att hålla en häst i toppform kräver sin man, det är inte "bara". En häst är inte bara en häst, det är en elitidrottsman.