Rollkür- Varför denna metod?

Sv: Rollkür- Varför denna metod?

kan ju inte låta bli:angel:

Är det bara jag som ser hur dessa tygeltag inte går igenom till bakhoven:confused: Att det bara är halsen som dras ihop:confused:

Är det bara jag som förstår varför de lagt in galoppen i slowmotion:confused:

Vi hade en diskussion om dap = displacement advanced postitive tidiagre. hä rpå buke Altså att bahoven landade en millisekund före fram i dagonalerna.

Kolla hur långt före _fram_benet sätts i i diagonalen.:o
DAN:angel:

Nej detta är inte Klassisk Dressyr där gångarternas _renhet_ SKALL bevaras.

Detta är nåt helt annat - och gillar ni det så - fine by me....

Ja vi är ju inte alla lika skickliga här:angel: (Kunde inte heller låta bli:smirk:)

Den enda frågan jag ställde ang den videon var om det såg plågsamt ut för hästen? Samt VAD folk såg. Jag skrev inte ens vad jag såg tex.......

Resten har du själv lagt till. Du skriver vad du ser, bra, men varför måste du i samma andetag ifrågasätta alla andra som yttrat sej?

Ang gurus så finns det nog en del gurus som inte får röras du har ju även dina har jag för mej. ANky tillhör inte mina. Jag är inte för RK. Men i dessa diskussioner måste man skriva MOOOOOOT för att inte klassas FÖR, av vissa.
Men jag ser att Anky kan rida och då är jag intresserad av att veta mer, - även om det inte är något jag är intresserad av att utveckla.

Och så här skrev du om hörnpasseringarna:

Detta med hörnpasseringen skall jag förklara...

I den klassiska ridningen så vänder man inte genom att dra i innertygeln - att dra i innertygeln är tabu = ajja baja.
(Läs gärna artiklarna om Ulla Salzgeber i nätupplagan av The horse magazine" så förstår du mera)

Därför blir det så att om någon erkänner att de vänder genom att dra i innertygeln så blir det som att svära i kyrkan, därför skulle de svimma...

Utifrån att G svarat att hon "svänger" i hörnen..........vilket väl alla gör - på ett eller annat sätt. Fast knappast med innertygeln, tror du det på allvar?
.Du drog egna slutsatser och det framgick inte alls att du pratade om en video som inte ens nämns.......

Vill bara återföra till vad som orsakade diskussionen om detta.

Senast ändrad av en moderator:

Det vore väldigt konstigt med tanke på att just hästar är en av många få djurarter som har riktigt bra minne. Det har inte hundar eller katter. Men elefanter faller nog under samma kategori.

Men Briar har ju också enormt luftiga frambensrörelser, och han är väl inte riden i rollkur, vad jag vet. Tycker mig minnas att t.ex. Matador var enormt luftig fram, men Kyra rider inte rollkur. Så hur skulle luftiga frambensrörelser kunna vara symptom på rollkur? Jag är bara nyfiken, för jag tycker inte detta resonemang håller.

Vem hade "teorin", var det en expert? Jag vet att namn inte får nämnas, men är nyfiken på i vilket sammanhang teorin hölls, och om något mer intressant sas.

Fast vissa hästar har ju hög aktion i sitt gångartsregister.
Det finns ju även raser som är åt det märkvärdigare hållet vad gäller högra framknän , ex lusitano/andalusier och frieser. Det är ju vanligare på halvblod att de har långa steg än mptsatsen.

Den enda frågan jag ställde ang den videon var om det såg plågsamt ut för hästen? Samt VAD folk såg. Jag skrev inte ens vad jag såg tex.......

Resten har du själv lagt till. Du skriver vad du ser, bra, men varför måste du i samma andetag ifrågasätta alla andra som yttrat sej?

Jo precis, (svarar egentligen dig fredrik) . Jag sa dessutom att det bitvis såg ganska trevligt ut och om hästen inte jobbar ändamålsenligt så ser jag inget obehag i ridningen. Det ver ju det som var hela poängen med frågeställningen till videon...eller?

och en sak till...är fredrik susan??? Jag är helt förvirrad.

Precis!
Vissa hästar har högre aktion, luftigare frambensrörelser än andra. Därmed faller teorin att luftiga framben skulle tyda på att hästen rids i rollkur.

Precis!
Vissa hästar har högre aktion, luftigare frambensrörelser än andra. Därmed faller teorin att luftiga framben skulle tyda på att hästen rids i rollkur.

Nej det går ju verkligen inte att peka ut någon vars häst rör sig såpass att det ska beskyllas för rollkur. Hästen får ju dock högra knälyft pga av att den muskeln blir starkare när allt "krullas ihop" om den rids på det sättet.

antar att det inte var Sjef som instruerade dig.

Jag skulle varken ge mig på eller klara av att försöka rida HF,eftersom det även där krävs en riktig timing, men har provat djup o rund i skritt.

Dra dit hästen gör man inte, utan har "nedåtsökning" som Lucidor skulle säga:rofl: o sen s u c c e s i v t får hästen rundare.
klart att det går lättare om man tror att det görs med styrka eller går med bara en stång.

En dressyrhäst av idag är ett krutpaket innanför skalet. En sån häst är vaken o explosionsartad.
Vad gör en sån häst-tittar o letar efter skräckobjekt- en ful hatt räcker.;)
Publiken sitter närmare o närmare-riktigt vanligt utomlands, där publiken inte förstår sig på hästar som inte kan utsättas för polishästars vardag.

En sån häst blir hög i nacken o tappar ryggen o blir halvt om halvt okontaktbar.

vi har pratat tidigare om att hästar som sänker huvudet utvecklar ngn form av endorfiner, mens hästar i hög form får adrenalin- potentiell flyktberedskap.

Man kan se att hästar t o m på banan kan vilja söka sig ner- för att det är skönt. De ska kunna visa det i ökade skritten.
Lucidor:
Med tanke på hur piafferna kan se ut även hos eliten så är jag inte förvånad och släpper alla tankar om såna undersökningar och sådan forsknings egentliga värde för andra dressyrintresserande.
Tänk att AR-folk alltid vet hur en perfekt piaff ska se ut, fast de flesta inte har ridit ett enda steg sådant.
Nu är GP inte en tävling i det, utan en kombination av alla svåra rörlser. Den piaffen de rider i träningssyfte är inte den de visar på banan- de vill oxå ha en lång överlinje- som försvinner med hög nacke.

måste ärligt säga att jag föredrar det istället för ett ständigt pågående nötande i 15 min. för att få fram den perpekta P O P som heller inte ger 10;or inne på banan.
HF är till för att få en genomarbetad/ stretchad avspänd häst, samlingen tar man senare.
95 % av all ridning går till lösgjordhet o rakriktning o lydnad.

Den ridning som jag sett av AvG är korta korta repriser av rörelser- inget nötande- klapp o sen fram. Hon rider inte tills det blir perfekt utan lägger ihop små pusselbitar till ett pussel först på banan. hennes hästar håller tydligen t o m.

ang. filmen på länken.

ser en följsam ryttare som rider med passagesäte- varav sitsen.
Hon är med o förstärker hästens rörelse- uppmuntran- inte för att det ska vara fullkomligt på en gång- men hästen försöker o de kan gå vidare.
Ser låsta kontollerade djur som inte tillåts röra sin kropp på ett sätt som är välgörande för både kropp och mentalitet.
Vari ligger skillnaden i din gren- trav?
Fast uppkäkad med viftande ben o ryggen ngn annanstans???
I en onaturlig gångart. Så fort de går över i den naturligt snabbare gångarten blir det - hängandes i truten- baklänges.

Senast ändrad:

Det såg jag också på filmen. Det var orsaken till att jag ville ha synpunkter.
Håller med även ang AvG. Har även sett kloka uttalanden av henne ang hållbarhet o uppvärmning mm.
För mej är inte världen svartvit. Ibland är det inte OK på buke:rofl:

Vill man se djurplågeri och dålig ridning ser man det - om man vet var man ska "klassa in" ryttaren:rofl::rofl:

Jag tycker att det här verkligen illustrerar dilemmat i dagens dressyr.

En dressyrhäst av idag är ett krutpaket innanför skalet. En sån häst är vaken o explosionsartad. *************

HF är till för att få en genomarbetad/ stretchad avspänd häst, samlingen tar man senare.
95 % av all ridning går till lösgjordhet o rakriktning o lydnad.

Dressyren enligt TR ska göra hästen angenäm att rida. Föråldrat?

Varför skulle inte en sån häst vara angenäm att rida:confused:

Dagens moderna dressyrhäst är HELT fantastisk att rida. Man kan inte jämföra med dressyrhästarna "från förr" så det är inget fel på angenämiteten...Som att jämföra en järnstång med ett gummiband.:devil:
Bara lite mer laddat.:o
Och det är det man måste få kontroll på, på tävling blir det som Axel skriver, hög nacke och sänkt rygg annars...

/Malin

iom att du är färgad av att ha "provat".
det slår dig inte att du kanske gjorde fel eller inte klarar av det?

Metoden är minst lika illa som gramanridning- på felaktigt sätt.
Men jag undrar hur många som ens klarar av att DRA dit hästen. För det krävs det mer än styrka o tillit o mjukhet från hästen.

om man drar så skulle hästen försöka att slå sig fri ännu mer än vad många hästar gör från t o m från horisontellt läge.

Upprepar mig!
varför behövs Gramanen??? om det nu är så lätt att få dit den.

aveln har gått framåt o fått fram hästar med mkt större rörelse o man rider på max- utnyttjar dens kapacitet till tillika idag.
Varför beslutade man att det skulle ridas på Kandar? Om det är sytrådar man ville ha- sätesridning allena.

Men jag undrar hur många som ens klarar av att DRA dit hästen. För det krävs det mer än styrka o tillit o mjukhet från hästen.

om man drar så skulle hästen försöka att slå sig fri ännu mer än vad många hästar gör från t o m från horisontellt läge.

Upprepar mig!

Även tränaren red och jag har inte sagt att det inte funkade eller gav ett visst gott resultat, jag kände mig bara väldigt illa till mods och den typen av ridning var inget för mig alls. Jag vill att hela känslan ska kännas harmonisk när jag rider och det kände jag inte alls här, det var märkbart jobbigt och "annorlunda" för hästen. Jag får ungefär samma känsla när jag ser på videon där anky rider hästen på det viset. Det här med att "dra" förstår jag inte riktigt vad du menar.

Av vilken anledning skulle du rida så?
Var den stel/ över tygeln eller sprang den?
Vet bara en tränare som rider så själv.
ingen som jag känner rider HF bara för att tränaren rider så- inte ens sambon.

du har tidigare skrivit att du drog ner den. hur gör man egentligen då? Såga järnet eller?

Upprepar mig!

Det är faktiskt lättare än man tror att dra ner hästen så den har nosen nere i bringan. Ja, jag har provat och ja, jag är dålig på det :smirk: Hur som helst... Hur ovillig hästen än var från början släpper det vid en viss punkt. Varför vet jag inte, men så har jag upplevt det både när jag gjort det och när jag sett andra göra likadant. Nu var det väldigt länge sen jag gjorde det och höll inte på speciellt länge så jag minns inte allt men jag har för mig att ett av knepen var att flexa halsen åt sidan maximalt och sen ta i yttertygeln och lägga motsvarande tryck där. Sen ger man full eftergift när hästen dyker ner med nosen. Mycket med den här metoden tror jag handlar om inlärd apati, vet ej om det är samma med vanlig rk.

Det här är nog inte speciellt relevant för resten av tråden i och med att det inte är sjefs variant, men det jag ville säga var att det är otäckt lätt för en klen liten människa på dryga 50 kilo att dra ner huvudet på 500 kilo muskelpaket som spjärnar:(

det jag har sett av din ridning har varit i helt fri form.

då undrar jag-Kan du sätta igång i trav eller galopp o hästen går kvar?

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 355
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 293
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 560
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka