Rollkür- Varför denna metod?

Sv: Rollkür- Varför denna metod?

ja jag har inte gjort nån hemlighet av det.

Sedan jag personen jag är jag, sedan har många sin högst privata bild av 'susan' - den blev jag spytrött på
susan hit och susan dit rena hänt i veckan :D

åter till ämnet

Samma bild återkommer oavsett vilket namn du än använder, eftersom du fortsätter i samma anda...:o:o

Genom att sätta dig över folk så fortsätter du att bränna dina broar i vanlig ordning...

"Är det bara jag som ....?" mentaliteten går inte hem hos så många. :idea:

- Fenomenet "explosiv häst" blir vanligare och vanligare inom hopp och dressyr.

Beror det på användning av hyperflexion? Nej, det tror inte jag. Inte direkt iallafall. Kanske att man kan visa upp hästar som är mer reaktiva OCH inte lika tränade??
Fast hoppryttarna får ha BÅDE skarpa bett OCH Graman på prisutdelningarna. Många är dessutom starka män.

Hästar som har blivit placerade förr- kan gången:devil:
hopphästar får dessutom mer utlopp för sin energi än dressyrhästarna- får galopppera på hela tiden. har mössa på med bomull i öronen.
En FT-häst ser inget annat än hindrena på terrängen- all energi går till att galoppera..

nog om det.

men de som använder sig av HF eller kallar det för ngt annat- som tyskarna t.ex klarar sen av att rida hästarna enligt TR.

Senast ändrad:

Av vilken anledning skulle du rida så?
Just för den goda effektens skull, att få en smidig och rörlig häst (gummibandshäst) med förbättrat steg och mer aktivitet i kroppen.

Var den stel/ över tygeln eller sprang den?

Den här frågan förstår jag inte öht.

Vet bara en tränare som rider så själv.
ingen som jag känner rider HF bara för att tränaren rider så- inte ens sambon.
Vad vill du ha sagt?

du har tidigare skrivit att du drog ner den. hur gör man egentligen då? Såga järnet eller?
Dåligt uttryckt kanske, men det är svårt att förklara när man inte har en bild eller filmsnutt man kan visa. Däremot ser man ju hur Anky gör i sin film (men hennes häst går inte att jämföra med den jag hade)..Hon kramar/leder tygeln för att hästen ska sänka sig ner/in. Har man en känslig häst är det inte ett dugg svårt att böja ner hästen på det viset.

knapplån

Hur kommer det sig egentligen att framridningen inte övervakas av en domare också? Jag förstår absolut tanken i att rida hästen annorlunda på framridningen än på banan men om man på framridningen använder HF på ett sätt som hästen inte mår bra av tycker jag det borde finnas nån där som kan ta hand om det. (och självklart alla andra eventuella otrevligheter som kan dyka upp där, men tråden handlar om HF)

Visst är det så att om man samlar hästen ordentligt och rider så ett tag så får hästen en sjujäkla framåt neråt sökning om man sen lägger den lång och låg? En katt som legat hopkrullad och sovit en längre stund sträcker på sig maximalt det första den gör när den vaknar. I alla fall tycker jag det känns väldigt logiskt att en häst som gått djup och rund /HF rent instinktivt borde tycka det känns skönt att arbeta musklerna på ett annat sätt. HF kanske fungerar som nån sorts action-yoga. De gånger jag provat yoga har jag kännt mig stark, smidig och lätt efter. Varför skulle då Mrs Scabtrees gummibandsteori vara så uppåt väggarna? Tycker den känns väldigt logisk.

Vill påpeka för att slippa trista missförstånd att jag Inte hävdar att HF bestämd är skadligt hur det än utövas. Det tänker jag inte hävda förrän jag har vetenskapligt övertygande bevis svart på vitt framför näsan. Vad jag däremot TYCKER och TROR är en helt annan femma:D

Domare dömer på banan o överdomaren håller koll på övrig plats.
Inom samtliga grenar.
Att jmfa med katt förstår jag inte.

så du menar att det är lätt att få dit hästen?

Inte ens A. får/ tar dit hästen på en dag.
Varför finns då gramanen?

Till axel också

Kanske lite långsökt jag vet, det jag menar är att om man har jobbat/stretchat musklerna på ett sätt en stund är det skönaste man kan göra sen att jobba/stretcha dem åt andra hållet. Om jag själv jobbar och sen stretchar känner jag mig stark igen. Hur det är med hästarna vet jag inte säkert, men jag gissar att det är ungefär likadant. Är inte principen med att växla mellan lång form och samlad samma med HF fast bara mer extrem?

Man stretchar inte åt andra hållet sen, utan går tillbaka till normalläge.

nu har jag inte läst hela tråden. men innom westernridning så förekommer det att man "böjjer upp" hästen ibland för att lära den gå undan för bettet då en westernhäst ska lära sig att när man tar i tyglarna så är det huvudet/halsen som ska böjjas.
det förekommer ofta att man kontraställer ( dvs böjjer huvudet mot bogen utåt, tex hästens huvud åt vänster medans man rider åt höger) för att se om hästen följer skänkel/vikthjälper rätt.
dock inte under lika långa perioder som dressyrryttarna rider men det kanske är ifrån westernridningen som "dressyrnissarna" fått sin metod ifrån?

knapplån

Hur kommer det sig egentligen att framridningen inte övervakas av en domare också? Jag förstår absolut tanken i att rida hästen annorlunda på framridningen än på banan men om man på framridningen använder HF på ett sätt som hästen inte mår bra av tycker jag det borde finnas nån där som kan ta hand om det. (och självklart alla andra eventuella otrevligheter som kan dyka upp där, men tråden handlar om HF)

Nu rider man ju inte fram i tävlingsform speciellt lång stund.
De flesta joggar igång, böjer mer och rider överhuvud taget mer lösgörande på en framridning.
Några minuter innan man ska in checkar man av tävlingsformen.
Oftast rider man på framridningen som man rider hemma (nåja, nästan alltid:o)
Ibland sitter överdomaren vid framridningsbanan, det är inget konstigt med det.
Men man är bedömd under sina 6-9 minuter på banan, ingen annanstans.
Det är sällan man ser något särskilt hemskt...förstår inte var ni fått det ifrån. :eek:Möjligen att man kan se någon ryttare rida fram i hundra år men överlag är det inget konstigt.
/Malin

Början till stormen kring RK/HF var ju just detta med framridningen - folk såg kända och vinnande ryttare rida fram väldigt länge och väldigt tufft. Man ansåg inte att det var ett lämpligt sätt att rida. Fler och fler såg och upprördes, även duktiga, tränare och domare som inte var funktionärer i de aktuella tävlingarna.
En kvinna filmade framridning vid holländska mästerskapet och la ut på nätet. En annan tog bilder som spreds över världen via Internet. En stor tysk tidning publicerade bilder....
FEI har yttrat sig lite luddigt. Verkar hoppas på att allt ska lugna ner sig. Kanske de också hoppas att ryttarna inte ska visa extremer på framridning.
Vi får se - fortsättning följer.

Nu rider man ju inte fram i tävlingsform speciellt lång stund.
De flesta joggar igång, böjer mer och rider överhuvud taget mer lösgörande på en framridning.
Några minuter innan man ska in checkar man av tävlingsformen.
Oftast rider man på framridningen som man rider hemma (nåja, nästan alltid:o)
Ibland sitter överdomaren vid framridningsbanan, det är inget konstigt med det.
Men man är bedömd under sina 6-9 minuter på banan, ingen annanstans.
Det är sällan man ser något särskilt hemskt...förstår inte var ni fått det ifrån. :eek:Möjligen att man kan se någon ryttare rida fram i hundra år men överlag är det inget konstigt.
/Malin

Det har du säkert helt rätt i, men jag har aldrig sett det. På de svenska lokala, regionala och nationella dressyrtävlingar förekommer det inte mycket konstigt.
På internationella VM har jag sett AvG live på framridning och visst, det är mer dominans i hennes sätt att rida men jag har inte reagerat på att det skulle vara djurplågeri. De andra världsryttarna rider inte fram lika extremt men de sitter absolut inte och rider fram i tävlingsform särskilt länge någon av dem.
Har du sett AvG rida live?
/Malin

Men djurplågeri är det väl inte talan om? Man kan rida ojuste utan att uppenbarligen plåga hästen.

nu har jag inte läst hela tråden. men innom westernridning så förekommer det att man "böjjer upp" hästen ibland för att lära den gå undan för bettet då en westernhäst ska lära sig att när man tar i tyglarna så är det huvudet/halsen som ska böjjas.
det förekommer ofta att man kontraställer ( dvs böjjer huvudet mot bogen utåt, tex hästens huvud åt vänster medans man rider åt höger) för att se om hästen följer skänkel/vikthjälper rätt.
dock inte under lika långa perioder som dressyrryttarna rider men det kanske är ifrån westernridningen som "dressyrnissarna" fått sin metod ifrån?

Den här metoden använder jag mig också av ibland för att "checka av" om hästen följer tygeln med en mkt lätt hand.

framridningen använder HF på ett sätt som hästen inte mår bra av

Men saken är ju den att folk inte är överens (världen över) om rollkur gör hästen "illa" eller inte. Jag tycker personligen att det inte känns bra och jag tycker inte att hästen som rk:as i ankys video ser harmonisk ut alls. Men att hästen plågas, det tycker jag verkligen inte.

Kan du ta ett exempel på var du tycker gränsen går?

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 355
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 293
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 560
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V