Rollkür- Varför denna metod?

Sv: Rollkür- Varför denna metod?

PS!
Fio har ju tillochmed frågat en av våra svenska elitryttare som också är bekant med metoden emellanåt, och fått svar som är i linje med det som några i den andra tråden varit inne på.....kanske värt att du går in och läser lite i den tråden?

Nu har jag gått igenom alla sidor i den tråden, som ligger efter fios inlägg att hon skulle fråga PM. Det finns ingen uppföljning med vad han svarade. Är det någon som vet vad han svarade?

Nu har jag gått igenom alla sidor i den tråden, som ligger efter fios inlägg att hon skulle fråga PM. Det finns ingen uppföljning med vad han svarade. Är det någon som vet vad han svarade?

jag har även svarat senare i tråden att det är i en annan tråd vi diskuterade detta, och att jag inte kan namnet på den tråden eller kommer ihåg exakt datum då den skrevs. Den finns ngn stans så man får väl söka vidare, tyvärr har jag inte mer detaljerat minne :D eller fråga Fio!

Nej, det var inte det, men det var intressant ändå, och tack för att du letat!

Är det då du anser att det är djurplågeri eller inte? Jag förstår inte riktigt hur du menar.

jadu, då har jag väl hittat på det bara och rent och skärt ljuger här i tråden. :angel:

skämt åsido, - Fio hade frågat denna person om effekterna av HF och fått lite svar och startade en tråd ang. detta. vad tråden heter eller vart den är vet jag inte vid detta laget. det jag erinrar mig var att personen hade svarat ung. som Fio redan kommenterat i tråden som Axel hänvisade till.

Nej då, du har inte ljugit - jag kommer allt ihåg diskussionen.:idea:

Fio skulle fråga PM när hon ändå var på en helgkurs. Har för mig att hon återkom utan några konkreta svar, är väl svårt även för PM att förklara vad en annan ryttare gör och varken han själv eller någon annan anser väl att det är den sortens ridning han utför själv.

/Malin

Fio skulle fråga PM när hon ändå var på en helgkurs. Har för mig att hon återkom utan några konkreta svar, är väl svårt även för PM att förklara vad en annan ryttare gör och varken han själv eller någon annan anser väl att det är den sortens ridning han utför själv.

/Malin

Bra skrivet

Nu skall jag göra en egen tråd....

/Malin

Tack! :D :bow:

Nejdå, jag vet - lät nog sur , sorry!

men som malingbg sa - det var ingen större utredning utan bara faktumet att h*n tillfrågats, och svarade ngt i linje med det Fio själv redan beskrivit i tråden.

Detta citat hittade jag när jag googlade efter annat. Det kommer från sidan Euro Dressage och är ett citat från debaten om RK på Globl dressage forum

Sjef Jansen

The benefits of LDR, according to Janssen, are gaining a better connection with the horse, the whole body is trained and it is used to ride dominant or unfocused horses.

Från hästens mun...

Jag kan i sådana fall inte se skillnad på en häst som lär sig ramen.
den törs inte gå på.
Det gör iallafall de få hästar som jag har sett som rids rollade.
Det har oxå varit gåpåiga hästar, som antagligen skulle vara alldeles trasiga i munnen annars- "olydiga hästar":rofl:

Jag kan i sådana fall inte se skillnad på en häst som lär sig ramen.
den törs inte gå på.
Det gör iallafall de få hästar som jag har sett som rids rollade.
Det har oxå varit gåpåiga hästar, som antagligen skulle vara alldeles trasiga i munnen annars- "olydiga hästar":rofl:

Funderar på om det är bättre att rolla en gåpåig häst eller sätta in ett skarpare bett...??

Min fundering är som sagt bara en fundering och inget antagande för eller emot!

Trasig/hård mun eller krullig häst en stund. Talar alltså om en häst som inte tar samlande eller framåtdrivande hjälper på rätt sätt, utan bara ångar på.

Senast ändrad av en moderator:

The benefits of LDR, according to Janssen, are gaining a better connection with the horse, the whole body is trained and it is used to ride dominant or unfocused horses.

Visst var det av denna anledning det börjades med RK från S sida....en häst som var extrem svårriden....sen har dom utvecklat detta mycket och kommit fram till att fortsätta.
Nånstans så måste dom ha kredit över att leda världstoppen....

Till skillnad från många andra i denna tråd tror jag aldrig att det går att tvinga, dra ner hästen och hålla den där med tvång.
Likväl som det troligen tar tid att stretcha den långsamt ner till RK som jag är helt säker på att den rids med en mycket skicklig tajming och eftergift....annars skulle inte hästarna ha en sån energi och spänst.

Sen tycker jag att det skiljer extremt mycket på ridskicklighet emellan ryttarna som utövar RK.
Ta tex AvG och Edvard.G....en enorm skillnad !

Senast ändrad:

Ja risken med att betsla upp är just att den bara knäpper av och släpper ryggen....är övertygad om att man måste välja en annan väg.

Visst var det av denna anledning det börjades med RK från S sida....en häst som var extrem svårriden....sen har dom utvecklat detta mycket och kommit fram till att fortsätta.
Nånstans så måste dom ha kredit över att leda världstoppen....

Till skillnad från många andra i denna tråd tror jag aldrig att det går att tvinga, dra ner hästen och hålla den där med tvång.
Likväl som det troligen tar tid att stretcha den långsamt ner till RK som jag är helt säker på att den rids med en mycket skicklig tajming och eftergift....annars skulle inte hästarna ha en sån energi och spänst.

Sen tycker jag att det skiljer extremt mycket på ridskicklighet emellan ryttarna som utövar RK.
Ta tex AvG och Edvard.G....en enorm skillnad !

Precis vad jag tycker :bow::bow::bow: Mycket bra formulerat!

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 355
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 293
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 560
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka