Rollkür- Varför denna metod?

Sv: Rollkür- Varför denna metod?

jag tycke du har väldigt bra svar. inte massa svammel utan fakta och genomtänkta åsikter. sen får man avgöra själv om man håller med eller ej!
men jag håller tummen upp!

Jamen oj, tänk att denna tråden inte körde slut på sig när det begav sig :p
Inte så långvarig debatt som det brukar bli med omtvistade ämnen ;)

Det var nog mest för att det redan fanns minst 10 föregångare :p

FEIs definition; Definitionen av rollkur/hyperflexion är en böjning av hästens hals genom "aggressiv force" och därmed inte tillåtet. "Aggressiv force" är när man tvingar fram formen helt enkelt. Man får rida hästen i låg, djup och rund form om det inte görs med våld eller tvång. -Detta beslut gäller alla ridgrenar!

Nånstans så måste dom ha kredit över att leda världstoppen....

Till skillnad från många andra i denna tråd tror jag aldrig att det går att tvinga, dra ner hästen och hålla den där med tvång.

Ja det är en gammal tråd. Före min tid.

Världstoppen i vaddå? Dressyr med hästens välmående framför ära och berömmelse?

Man kan tro vad man vill, men den dag man börjar se hästen i ögonen och känner igen tecken på smärta och ångest har man slutat tro och börjat använda egen hjärna och intuition.

Det går att tvinga vilken häst som helst till vad som helst med smärta.

Och visst finns det forskning, en hel del. Det finns en film som heter 'Stimmen der pferde' av Gerd Heuschmann. Även med engelskt tal. Var man inte illamående förr så blev man det efter att ha sett omfattningen av smärta och skador som åsamkas våra älskade hästar i 'dressyrens' namn. FY FAN!

Jag tycker att det ser onaturligt ut. Jag lär mina elever att de ska strunta i var hästen har huvudet och fokusera på var de har hästens bakben i stället. Eftergiften är viktig och de som rider på det där sättet ger ju ingen eftergift alls, när får hästen sin belöning undrar jag då?

Funderar på om det är bättre att rolla en gåpåig häst eller sätta in ett skarpare bett...??

Min fundering är som sagt bara en fundering och inget antagande för eller emot!

Trasig/hård mun eller krullig häst en stund. Talar alltså om en häst som inte tar samlande eller framåtdrivande hjälper på rätt sätt, utan bara ångar på.

Jag skulle göra så här: Börja i skritt på lång tygel (som vanligt) sedan skulle jag göra skritt-halt övergångar tills hästen lyssnade på det. Därefter skulle jag göra trav-skritt övergångar till hästen lyssnade på det. Blir den för stark går jag tillbaks till skritt-halt. Mycket beröm när den gör rätt så klart. Jag skulle jobba på att få hästen i balans och på att få den lugn hellre än att jag skulle börja krulla i hop den eller dra den i munnen. Det gäller att vara envis, tålmodig och konsekvent.

Det jag tror fazer menade är att vad gör man när hästen inte ens tar hjälperna för halt redan i skritt? Skrittar på och väntar i någon timme innan hästen kanske behagar att stanna? Drar hårdare i tyglarna? Eller lägger den djupare("rollar" den)? Vad är bäst? Många av dagens hästar har ett helt annat go i sig, stor energi och vilja framåt och på något sätt måste man tämja den energin så att man kan använda sig av den.

Ja det är en gammal tråd. Före min tid.

Världstoppen i vaddå? Dressyr med hästens välmående framför ära och berömmelse?

Man kan tro vad man vill, men den dag man börjar se hästen i ögonen och känner igen tecken på smärta och ångest har man slutat tro och börjat använda egen hjärna och intuition.

Det går att tvinga vilken häst som helst till vad som helst med smärta.

Och visst finns det forskning, en hel del. Det finns en film som heter 'Stimmen der pferde' av Gerd Heuschmann. Även med engelskt tal. Var man inte illamående förr så blev man det efter att ha sett omfattningen av smärta och skador som åsamkas våra älskade hästar i 'dressyrens' namn. FY FAN!

Har du sett videon där G.Heuschmann själv rider på en frieser? Det är i stort sett värre ridning än någon rollkur, så antingen förstår man inte själv vad man talar om eller så kastar man stora bumlingar i glashus.
Tror ingen direkt förespråkar rollkur mer än de som aktivt utför fenomenet.

*KL*

det jag tror man ska vara noga med är att all "extrem" ridning inte är för oss vanliga dödliga. Man ska vara oerhört skicklig ryttare för att kunna få ut något av det tror jag. Inget man som msv ekipage bör hålla på med.

Sen kan man ju disskutera i all oändlighet huruvida rollkur är bra eller dåligt för hästen.

Och då ska man tillägg att dessa bilder är tagna på en clinic också! Den mannen kastar duktigt med sten i glashus, vet även att han hittat på saker ett flertal gånger, bla har han använt sig av hästar som i olyckor har skadat sig och sagt att det är pga rollkur. Han är verkligen inte omtyckt av någon längre... hycklare!

Var detta verkligen menat till mig?

Har du ngn källa som understryker det? Menar du att du inte kan se om din häst reagerar positivt eller negativt på situationer?

Har du läst om pavlov? Hans forskning understryker att djur betingar saker och ting med positivt eller negativt. Det är en ganska primitiv egenskap som de flesta djur har...såvitt man inte tycker att hästar är mer korkade än hundar.

Varför tror du öht att det går att dressera djur?

hur sent i urgammal tråden som helst och utan connection till HF :rofl:

måste bara få klargöra Pavlov är klassisk betinging, dvs reflexer, smärta osv. Skinner är operant betining, ex belöning o besdtraffning. vart HF och sadlar hamnar är inte i denna diskussion men det är inte säkert att det är klassiks betningn utan operant. :)

Senast ändrad:

Jag är inte helt 100% insatt, men för mig är det självklart att rollkur inte är naturligt för en häst.
Det gör mig ont att se Anky och Edward rida fram sina hästar i rollkur för jag blir tvungen att ställa frågan: Hur mycket är det värt att offra för att vara bäst?
Det är ju trots allt inte som gymnaster eller andra elitidrottare som väljer att dopa sig, för när du rider har du ansvar för din hästs välmående. Forskning man hittills gjort har ju knappast falsifierat teorin om att Rollkur är onaturligt för hästen och i det långa loppet även skadligt. Snarare har forskning som hittils genomförts styrk denna hypotes. Så hur kan man då fullt medveten välja detta träningssätt? Är man en av världens bästa ryttare borde man vara både duktig och erfaren nog att finna bättre metoder.

Jag tycker det jag sett av EG's ridning på tävling har varit fantastisk och så inspirerande, men om rollkur är den metod lägger grunden för de ritter jag sett, då vet jag inte om jag tycker det är värt det.

En video på engelska som baseras på den forskning som hittils gjorts i England på ämnet:
http://www.youtube.com/watch?v=Zhljcsuudd4

Grävde upp denna gamla tråd apropå rabaldret under pågående OS. Hittade denna bild på facebook och tycker den illustrerar väl hur FEI:s regler inte följs. Oavsett vad man tycker om metoden LDR/Rollkur/hyperflexion så borde det väl vara klart som korvspad att Kittel m.fl. inte håller sig inom de ramar som FEI faktiskt satt upp.

140fa6c.jpg

Har du sett videon där G.Heuschmann själv rider på en frieser? Det är i stort sett värre ridning än någon rollkur, så antingen förstår man inte själv vad man talar om eller så kastar man stora bumlingar i glashus.
Tror ingen direkt förespråkar rollkur mer än de som aktivt utför fenomenet.
:bow:Det var totalt vidrigt o då förstår man att en del inte har en susning om hur metoden fungerar.
Karln kan inte rida alls själv o drar därför sina egna slutsatser.

Grävde upp denna gamla tråd apropå rabaldret under pågående OS. Hittade denna bild på facebook och tycker den illustrerar väl hur FEI:s regler inte följs. Oavsett vad man tycker om metoden LDR/Rollkur/hyperflexion så borde det väl vara klart som korvspad att Kittel m.fl. inte håller sig inom de ramar som FEI faktiskt satt upp.

140fa6c.jpg

Ja men det är en bild och den behöver inte visa att han rider så hela tiden..

här är e bild på mig och min häst för ganska många år sen
33210132.jpg

Det som sker på bilden är att hästen kastar med huvudet upp och ner och fotot blev taget i nerläget och hästen var alltså inte i detta läget speciellt länge men det ser ju ut som om att jag rider sådär på bilden..

Vi vet inte vad som sker på bilden på Kittel.. Han kanske rider så med flit.. Hästen kanske biter efter en insekt.. osv osv osv..
Det är en bild som visar ytterst lite av hur hela ridpasset såg ut..

sista bilden i översta raden samt de två första i mitten verkar höra ihop och hästen hoppar till/blir rädd och pja då håller man ju faktiskt in hästen så den inte far iväg helt och ja då åkte visst huvudet in..

första bilden i sista raden är en ryggning som ser lite ovillig ut och hästen protesterar genom att hamna bakom hand och inte lyssna (så ser jag iallafall) och det kan hända oss alla.... utan att vi rider rollkur.

Det är fortfarande bara ögonblicksbilder och säger inget om hur det ser ut 5 sek efter bilden är tagen.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 355
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 560
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka