Rollkür- Varför denna metod?

Sv: Rollkür- Varför denna metod?

Men jisses. (Jag ger bara upp. Jag som trodde man samlade hästar och försökte flytta i alla fall 50-60 % bakåt för att bakbenen faktiskt sitter fast i resten av skelettet till skillnad från frambenen som hänger i muskler. Bröstryggen är säkert väldigt rörlig i alla fall, gah. Dressyr är inte för mig.)

Det beror på hurdan dressyr du utövar, så visst är dressyr för dig ;)

Jag är simpel hobbydressyrare, strävar efter aktiv häst och varierar form och samling under arbetspasset. Ju starkare häst, destomer samling. Såklart rider man ju inte piaff/passage ett helt pass, men du förstår. Tror jag rider ganska "klassiskt".

Min ena häst är 18år gammal, har inte varit halt en enda dag i sin livstid trots att jag aldrig tänkt på bröstben osv. Min andra är bara 10 men hoppas att min filosofi ska hålla honom frisk i många år.

Jag tror jag kan sammanfatta min bild av bakom lod-ridningen.

1. Det är modernt! Om de bästa rider så leder det självklart till att alla andra gör det också. Råkade åka förbi en framridning där 8 av 9 red sina hästar bakom lod. En ny ideal-bild håller på att växa fram.

2. Om en häst bakom lod behöver jobba mer för att lyfta frambenen kommer den muskla sig för det. Vi vet att höga frambenslyft också ger höga poäng, faktiskt utdelas dessa höga poäng även om inte bakbenen är riktigt med. Klart man tränar på det. Jag tävlar inte i dressyr, så ni som gör det- kan det stämma eller är jag ute och cyklar?

scandic_122326743.jpg

3. Man rider en häst som är bråkig och den blir mer hanterbar om den har huvudet nedåt-inåt. Inte säkert att den blir mindre stressad dock, hänvisar till tidigare nämnd undersökning.

4. Så länge det är tillåtet och man inte till 100% kan bevisa dess skadliga effekter eller förbjuder det kommer det användas. Jag har inte sett någon undersökning som visar på dess hälsomässigt positiva effekter. Dock har jag inte sett det hos gymnaster heller men de stretchar likväl.

Som svar till dig catta så tycker inte jag heller att Adelindes piaffarbete är bra men hoppas och tror att det måste finnas en anledning till att en elitryttare visar piaff så. Synd att man inte fattar bättre holländska så kanske hon förklarar det. Kanske ger det inga eller tillräckligt lite avdrag på tävling?

Lodplanet är till för uppvisningar- färdig produkt.

vad är det som säger att det gamla allmänt vedertagna är rätt i alla lägen?

Idealet från förr behöver inte vara en sanning. Nu kan man mer om biomekanik än inte alls.. förr.

varför har man i många år förfasat sig över hästarnas låga medellivslängd?

Det bör finnas med i studier- hållbarheten.

Jag menar nu inte RK utan en rundare form där hästen går lägre. för oss som inte kan rida i GPform o då räknar jag in hela övriga hästen.

formen ska ju komma sig av hur den arbetar- inte vara ditlagd o sen forma till resten.

Jag vet när jag tränade min 6 åring för en duktig svårklassryttare där jag aldrig fick böja hästens hals som var som en telefonstolpe att rida på.

När hon äntligen satt upp själv så böjdes det hit o dit hela ridpasset:confused:

Jag lider av samma fenomen, utan tanke på bröstben. Har ridit två nu 21 och 17 åriga damer i många herrans år, de är praktiskt taget aldrig dåliga eller halta och är i riktigt god kondition (även om det är läge att ta det lugnare i år med 21 åringen).

De går i med bakbenen under sig, men aldrig med näsan nära lod eller (ush!) bakom. (De verkar inte betrakta handen som ett straff utan som en hjälp precis som ben och vikt.)

Men visst vanlig dressyr rider jag också ibland, (det är självklart det var sporten jag klagade på inte grundfenomenet), på ridskola. Men jag kör efter de gamla hederliga reglerna, aldrig någonsin med nosen bakom lod (ett herrans trassel på vissa hästar och med vissa ridlärare nuförtiden :crazy:).

Jag tror jag kan sammanfatta min bild av bakom lod-ridningen.

1. Det är modernt! Om de bästa rider så leder det självklart till att alla andra gör det också. Råkade åka förbi en framridning där 8 av 9 red sina hästar bakom lod. En ny ideal-bild håller på att växa fram.?

Jag var på en framridning i dressyr (inte speciellt avancerad tävling tror jag) där 8 av 9 red bakom lod och den 9 onde försökte förtvivlat hamna där :eek:, på ridskolehäst, med hjälp av ridläraren. (Som senare uppenbarligen tyckte jag var helt dum i huvudet när jag frågade om det.)

4. Så länge det är tillåtet och man inte till 100% kan bevisa dess skadliga effekter eller förbjuder det kommer det användas. Jag har inte sett någon undersökning som visar på dess hälsomässigt positiva effekter. Dock har jag inte sett det hos gymnaster heller men de stretchar likväl.

Så är det säkert, om inte någon lyckas genomföra det här med att bedöma ryttarna enligt tr. Det är nog svårt att förbjuda utan bevis på att det är riktigt dåligt för hästarna, och det kanske det inte är. Men att bedöma dressyren annorlunda kanske skulle ha effekt.

Som svar till dig catta så tycker inte jag heller att Adelindes piaffarbete är bra men hoppas och tror att det måste finnas en anledning till att en elitryttare visar piaff så. Synd att man inte fattar bättre holländska så kanske hon förklarar det. Kanske ger det inga eller tillräckligt lite avdrag på tävling

Det finns det säkert, jag är lite konservativ. Jag vet egentligen väldigt lite men de läromästare jag beundrar verkar förakta det något fruktansvärt. Det är säkert superbra för den effekt det ger. Frågan är om den effekten inte är den rakt motsatta mot vad man ville ha för bara 30 år sedan (och runt 2000 år innan dess).

KL typ..

Det Adelinde visar på filmen antar jag är hennes vanliga ridningoch verkliga försök till piaff. Dock inte så lyckade.. Och hade inte filmteamet varit där kanske hon skulle försökt korrigera det på något vis. Men nu var kamerateam där. Då får hon försöka pressa fram något på sitt sätt.

Hon håller för mycket i tygeln för att få lätthet i framdel och därmed korrekta lyft fram och då också mer satthet bak och mindre bakbenssprätt.
Det är genomgående på hela filmen för stumt i tygeln och hästen har en lite stum och halvt otrevlig krok i halsen. Bröstryggen är stum och inte eleverad. Den lider lite av den här klassiska gångartshästens problematik som ses mycket idag. De kan sprätta heeelveeeetes med frambenen även om de är i framvikt. För de har sån framavlad bogfrihet. Bakbenen är inaktiva eller ser i en grönare människas ögon kanske rent av aktiva ut stundtals iom att de lyfter så. Men de hade aldrig kunnat lyfta så mycket om de verkligen bar.
Adelinde är inte ensam om att rida så här. Just samlingen har ju de flesta problem med även på VC-nivå.
Och redan första minuten av filmen fattade man att det problemet komma skulle. Hästen kunde inte stå still då hon satt upp. Och hon klappar den glatt när hon får kravla upp i farten. Hur ska hästen orka vänta på henne i en piaff där det dessutom ska läggas in så mycket energi det går, snudd på, när den inte ens kan vänta i halt? För att kunna gå piaff bra måste hästen tåla att behöva vänta. Den måste ha impulskontroll. Ska vi kräva det av hästen så bör vi ha det själva med. Det tror jag få har.

Att rollkuren skulle vara ny är lite snicksnack tycker jag(och många med mig). Det går att finna allt det där i skrifter från de gamla mästarna från barocktiden och kanske tom tidigare. Men iaf från barocktiden är jag säker på det. Så att man ridit så förr med lyckat resultat går inte att komma ifrån. Om det finns trevligare sätt eller ej är ju annat.
Om tungan åkte ut på den tiden kapade man av den "i lagom längd". Ville man ha en stjärn skar man ut en. Dvs det var rätt brutalt redan då.
MEN! Det fanns också redan då en väldig massa kunskap som tyvärr inte lärs ut mer till gemene man. Det är synd! För det fanns mycket bra med på den tiden!
Nu börjar man våga leta kunskap på olika ställen. Och speciellt i Sverige kan vi må bra av att få hit ny info. För sverige ligger långt efter många andra länder ridmässigt.

Jag tror rollkuren hittar sin målgrupp just för att man under en tidsperiod avlat fram väldigt känsliga hästar. Och under den perioden också varit väldigt mycket peace and love.. Man ska absolut inte misshandla hästar. Sånt gör mig galen. Men något som gör mig väldigt irriterad med är att det i sverige snudd på är ful att säga att man uppfostrar en häst. Man får inte säga åt en häst. Så är det förmodligen i många länder, om än mer här. Det har ju lett till rätt många livsfarliga hästar. För hästarna idag blir farligare än om man lät ett tungt och lite trögare halvblod av den äldre stammen bli olydigt. De var inte lika rörliga och explosiva. Och ärligt talat var de ofta mycket, mycket smartare den äldre stammen.;)
Idag köper gemene man alltså hästar som bara borde ridas av proffs. Samtidigt som fler och fler rider in själva.
Klart som fasen då att mer extrema metoder behövs. Och att problemlösare får mer och mer jobb.

Jag tror också tyvärr att det går trender i saker. Många rider nog på ett visst vis utan att veta varför. Gör stora namn det så måste det vara bra typ.. Men stora namn förstår ofta metoderna på ett djup som en vanlig Svensson aldrig kan. Och en mer extrem metod som rollkur kan då skada om Svenssons försöker efterapa det proffsen gör.

Jag tror absolut att välgymnasticerade elitatleter till ekipage klarar av att rida i ldr utan skador/slitage om man nu medvetet gör det så att man inte rider med tryck i tygeln. Men jag tror otroligt få Svenssons klarar det och förstår vägen till den extrema formen. Man startar inte bara och gör så direkt. Man tränar dit från stillastående.

Framför lod har under många hundra år ansetts vara färdig produkt. Sen har vissa ansett att man rider framför hela tiden. Andra har ansett att man kan rida i rundare form och att man skiter i om nosen hamnar bakom, bara ryggen kommer upp.

Jag tror även jag på att nosen på de flesta kommer hamna bakom lod om man verkligen vill ha upp ryggen optimalt. Det är betydligt svårare för en häst att hålla ihop bålen när muskulaturen är så utsträckt som den är. Det vet du ju själv om du gör situps/magövningar. Om du får dra ihop dig ngt så orkar du hålla ihop magmuskulaturen och krumma med ryggen på ett annat vis än om du har hals utsträckt och benen långt ut tex. Detsamma gäller för häst.
Och man vill ju att hästen ska orka hålla ihop bålen för att sen orka hålla ihop och vinkla mer bak.
Orkar den inte hålla ihop bålen är det ju skitsamma om den vinklar bak eller sprätter med fram. För den bär iaf inte upp ryttaren på ett hälsosammare sätt.

Hållbarheten på svensk ridhäst var för inte så många år sen 7-9 år någonting. Det tycker jag är skandal! Men det beror nog inte på att folk rider nosen bakom lod.;)
Däremot beror det på att folk rider sönder hästarna. Så att skaffa sig kunskap om varför man rider som man gör och inte bara köra på det gamla vanliga skulle gagna många!

Jag har en 29-åring som tills jag skadade benet och sedan han skar sönder sitt för 1½ år sedan var i full gång. Då gjorde han piaff och galoppiruetter. Han har ridits med nosen bakom lod i många år, tills han blev stark nog för annat.
Var nosen hamnar beror på exteriör och var i utbildningsgrad de är.

Rider man i fri form och ute i terräng eller över bommar kan hästen själv balansera upp sig. Men problemet är att det gör inte alla som inte rider i balans. Många rider fooort på banan de flesta dagar i ett försök till dressyrform. Sen undviker man böjda spår för att man har hört att det är ju skadligt. Men man tänker inte på att hästen kan gå i obalans iaf. Vilket de ju ofta gör. Och en del av dem går sönder.

Kollar man på hur dressyren har utvecklats som sport kan man ju kanske ta och fråga sig varför det är så mycket mer tempo och framåt och stora rörelser nu. Kan det vara enbart för att det är svårare att rida så? Eller för att man rent av inte kan rida piaff/samling mer? Man kan fundera åt båda håll..
Förr var det ju dessutom inte slut vid piaffen. Då tillkom ju skolor ovan mark och andra rörelser. En häst räknades som inriden då den gick motsvarande GP.
Idag har vi nog alla rätt mycket lägre krav på en häst för att kalla den inriden?;)
Jag tycker man gör gott i att lite kallt försöka vara objektiv och granska dressyrsporten ur andra än de hemtama dressyrryttarglasögonen..

Jag är dressyrryttare själv. Men jag roar mig en hel del med att vara kritisk. Och jag träffar ofta folk ur andra inriktningar.

Att rollkuren skulle vara ny är lite snicksnack tycker jag(och många med mig). Det går att finna allt det där i skrifter från de gamla mästarna från barocktiden och kanske tom tidigare. Men iaf från barocktiden är jag säker på det. Så att man ridit så förr med lyckat resultat går inte att komma ifrån. Om det finns trevligare sätt eller ej är ju annat.

Jovisst, men som jag hade uppfattat det så har det varit föraktat av de flesta av de ryttare vars böcker vi läser idag och det har varje omgång det dykt upp försvunnit igen. Å andra sidan har jag kanske läst bara en sida av myntet.

Hållbarheten på svensk ridhäst var för inte så många år sen 7-9 år någonting. Det tycker jag är skandal!
Var det verkligen så illa? hur många år sedan då? Jag har som sagt mest ridit svensk ridhäst på ridskolor (i ungefär 27 år) och såvitt jag minns brukade hästarna tackla av mellan 17 och 24, lite beroende på, och då få bli promenad och/eller sällskapshäst hemma hos skötare eller ridlärare. Lite förvånansvärt många av dem lever än. Eller var det hästarna som tävlade i dressyr som var problemet?

Såvitt jag läst mig till om bakom lod och musklernas anatomi så går det inte att ha kontakt med hela hästen på så vis. Och att träna lång och låg (istället för stretcha lång och låg) var inte heller optimalt. Utom på unga hästar som ska få gå i den form som de väljer. Det är ju onekligen så att det finns olika teorier. Jag säger inte att du har fel och jag har rätt, men jag tycker det är enklare att göra så som jag lärt mig och läst mig till (I Muesler, armens ridhandbok osv).

Det tror jag.

Det är också alltid läskigt att vara först ut med att stå för någonting. Börjar en börjar ofta fler och fler våga.

Sjef har fått ta smällen under många år nu.

Jag tror att man väljer hur man vill tolka de gamla mästarnas böcker. De har tolkats om och om igen.
Och man ska också vara medveten om att man på den tiden de skrevs använde hästen i strid. Den behövde vara lidig och rörlig till 100%. Annars dog man!
Att ryttarna verkligen kunde rida när man stred i närstrider var enormt viktigt. Ett felsteg och man blev spetsad av fienden.
Då behövde man verkligen kunna kontrollera sin hästs balans och rörlighet. Idag är inte det lika viktigt för gemene man. Men lika viktigt för hästen. För den dör fortfarande. Men om ett gäng år. Pga slitagerelaterade skador som vi ridit fram..
På den tid man levde och dog med sin häst så fick man jääävlar i mig lära sig rida!;)

En del av det där har Sjef börjat ta tag i. Sen om man tycker det är på rätt sätt eller ej får väl vara osagt. Jag håller inte med om allt. Men jag tycker han har en stor poäng i att folk rider sina hästar för statiska och stela. Statiskhet och stelhet leder till obalans och slitage.

I min värld rider många med för mycket tryck i truten för att hästen ska vara självbärig. Med det trycket måste hästen bli låst och trycka mot med underhalsen. Då kan man aldrig rida fram optimalt med gång eller ryggverksamhet.
Jag ser fram emot när det blir det viktigaste! Mjukheten! Så man kan växla mellan olika övningar/rörelser bara pangpangpang tom på hästar som inte har den medfödda talangen som dagens VC-hästar har.

Rollen i låg form har ju funnits flera hundra år. Det går att använda den för att få dem lättare fram och mer loss. Men då kan man inte dra ihop hästen. Och man måste ha utbildat den till framåt/nedåt först. Så den inte börjar backa av. Och den bör vara hyfsat utbildad och ryttaren väldigt utbildad och det ska ske över överseende av instruktör med vana av sånt jobb.
Feldenkrais-instruktörer nyttjar också sånt, både human och häst.

Men jisses. (Jag ger bara upp. Jag som trodde man samlade hästar och försökte flytta i alla fall 50-60 % bakåt för att bakbenen faktiskt sitter fast i resten av skelettet till skillnad från frambenen som hänger i muskler. Bröstryggen är säkert väldigt rörlig i alla fall, gah. Dressyr är inte för mig.)

Inte ens den skickligaste ryttare kan förflytta vikten bakåt med mer än 3-4% max. 60% ligger få framdelen och 40% på på bakdelen, så du kan aldrig få mer än absolut max 44% på bakdelen. Mer än i piaff då. Där sätter sig hästen så mycket så det borde vara mer. Vet dock ej exakt hur mycket vikt man kan förflytta dit via piaffen.

Det är inte så jättemånga år sedan. Jag tror ridskolor har sina hästar hyfsat länge faktiskt. De köper ofta in lite tåligare saker. De behöver inga gångartsmonster heller. Det skulle inte vara lönsamt med såna hästar som så få elever kunde rida. Det är ju ofta de hästarna som går sönder. Den gamla militärstammen tex höll ju väldigt bra.

Jag är inget fan av ridskolor, har sett för mycket skit. Men de har de sällan så illa som de allra värsta privathästfallen. Dels är det så många som kommer och går, så någon ser ju och anmäler om det nu skulle vara katastrof. Men också så är ridskolan beroende av att hästarna är arbetsföra och har utbildad personal. Så ridlärarna(om de är normala) skulle inte låta sjuka och halta hästar gå. Förhoppningsvis inte heller med kass utrustning.

Kolla vilka hästar som vinner 3-årstester, 4-års och 5-års. Kolla sedan om de lysande hästarna återfinns några år senare i GP. För det mesta är de hästarna puts väck. Det känns ju inte rimligt att de hästarna alla bara slutar tävla.

Jag åker runt rätt mycket i mitt jobb och ser olika stallar och hästar. Det finns vissa raser som verkar hålla bättre och vissa typer av människor som har friskare och sjukare hästar. Det är rätt intressant.

Min första ponny var bara ren tur att han höll de första åren jag hade honom, första 10 åren skulle jag tro var ren flax. För jag kunde för lite. Men han är en tålig sort. Hade det varit en annan typ av häst är det inte lika säkert att han skulle blivit 29 som han är idag. De sista 10 åren har jag dock varit väldigt petig med honom. Så kanske hade han kunnat gå och rädda iaf. :P

Viktförflyttningen i sidled pratar man på tok för lite om. Den och farten.

Obalans i sidled och för hög fart är vad jag tror dödar mest. Nästan alla rider hästarna i obalans i sidled och kan inte rida balansen i manken.

Du som rider PRE tror jag borde ha större koll på sladder i sidled än många halvblodsryttare. ;)
De blir ju gärna mer störda av den obalansen och visar det.
Halvbloden stonkar på tills de går sönder i ena fram ist. :p

Det går att rida bakom lod och ha kontakt med bakbenen. Men då får man utbilda hästen korrekt. Det är många steg mer än bara ta tyglarna och vänta på att nosen droppar.:D

Man får se till att hästen förstår flera olika signaler i tyglarna och att den söker sig framåt nedåt korrekt utan att gå emot.

Har lämnat PRE och gått över till Lusitanos istället... :D

Jag rider inte så fort när jag gör diagonalslutor och liknande, iberier har för korta ben och för kort rygg (de flesta i a f), de har svårt för dessa rörelser och det är megaviktigt att man rider dem i balans och inte tjongar iväg dem för mycket. Däremot kan man ju alltid be dem att flexa lite till - om man bara är försiktig och understödjer dem ordentligt :)

Ah! Jag ber om ursäkt! Att jag inte har koll på vilken sorts iberier! Fadääääs!;)

Ja, och med sin rörlighet i de leder där halvbloden inte kan sladdra på samma sätt så kan man ju bli lurad till att tro att de kan röra sig lätt i sidled med. Just iom att de känns så som de gör och kan glida i sidled lättare än halvblod om ryttaren inte är på linjen och inte placerar dem rätt på linjen.

Jag har ett halvblod i träning nu som har rätt kort rygg och är lite rörligare än normalt på vissa sätt. Han har också svårt för den diagonla rörelsen. Visst kan man pressa. Men då tappar man balans och kvalitet. Man får som du säger gradvis tänja på spannet med gott om guide-ning.

Hade inte ridit Iberier på nästan ett år nu när jag fick hem en kompis PRE. Men nu kopplade jag ju vad jag tyckte det lilla livet i texten ovan påminde om i vissa rörelser. :P
Och började längta.. Kanske man skulle ändå.. Jag älskar ju den där rasen insåg jag nu - igen. Hade förträngt det.. :p

Lite intressant tycker jag också det är med den geografiska spridningen av olika avarter eller inriktningar. I Spanien och Portugal känns ju inte Rullkur som så befäst. Är det kanske för att man har en annan tradition där och andra raser på hästar som inte gynnas på samma sätt av rollen?

En spansk häst tex har ju ofta tuktats rejält där. Och man har ju generellt sett en lite hårdare syn på djurhantering än i Sverige. Men just Rollkuren verkar ju inte ha blivit så stor. De har väl mer stångbett och serretas etc.
Jag har hört en del om rätt brutala läggningar och hobbling också. Men inte om just rollen.

Iberiska hästar är ju rätt känsliga i truten och rätt rörliga i sidled. De känns för gemene man inte stumma ens då de är det en dålig dag, om man inte är van vid att sitta på Iberier. Så att behöva sitta och rolla dem rörliga och eftergivna känns inte som ngt folk skulle vilja.

Kommer rollen inte få fäste där? Det finns ju halvblod även där. Men nu när man börjar avla fram Iberier med större gång och större storlek borde de väl börja tävlas mer och mer på?

Om jag skall hålla mig till frågan om iberiska hästars arbetsform så är de enligt min uppfattning inte betjänta av att arbetas LDR. De har en kort ländrygg, ett kort (ofta) kraftigt vinklat bäcken och en stor bogfrihet. Man vinner inget på att rida dem låga och ihopknycklade. De behöver tvärtom stretcha ut sina rörelser och komma upp i formen för att kunna ta ut sina rörelser ordentligt. Sen jobbar man dem naturligtvis lite olika och i olika form beroende på vad man vill, men svårigheten med dem är ju inte att rida ihop dem precis. Jag tror dessutom att det är rent skadligt för dessa hästar att man rider dem i för låg form. De är inte skapta för att ridas på det sättet, det behöver längas ut istället. Och de behöver ridas med tyngd i steget så att de inte blir så spattiga.

De flesta iberier kan man plocka fram rätt mycket gång i, speciellt i traven, men även i galoppen. Om man rider lätt väldigt långsamt (alltså långsammare än vad hästen travar) och knappt lyfter byxbaken ur sadeln + är liiite lätt framåtlutad, kan man få fram en mycket bättre trav som man sen kan göra något bra av. Galoppen får man RIDA som f-n för att få hästen att ta för sig och sluta fuska sig igenom, sen kan man göra något jättebra av den med, men galoppen är ofta ett problem eftersom iberier inte gärna jobbar igenom kroppen ordentligt i den gångarten, utan är bra på att lura ryttaren där. Men det går att få till en bra galopp också med lite jobb. Det svåraste är att hålla dessa hästar mentalt avspända tycker jag, och utan det så blir det bara pannkaka av alltihop.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 355
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 560
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka