Sv: Rollkür- Varför denna metod?
KL typ..
Det Adelinde visar på filmen antar jag är hennes vanliga ridningoch verkliga försök till piaff. Dock inte så lyckade.. Och hade inte filmteamet varit där kanske hon skulle försökt korrigera det på något vis. Men nu var kamerateam där. Då får hon försöka pressa fram något på sitt sätt.
Hon håller för mycket i tygeln för att få lätthet i framdel och därmed korrekta lyft fram och då också mer satthet bak och mindre bakbenssprätt.
Det är genomgående på hela filmen för stumt i tygeln och hästen har en lite stum och halvt otrevlig krok i halsen. Bröstryggen är stum och inte eleverad. Den lider lite av den här klassiska gångartshästens problematik som ses mycket idag. De kan sprätta heeelveeeetes med frambenen även om de är i framvikt. För de har sån framavlad bogfrihet. Bakbenen är inaktiva eller ser i en grönare människas ögon kanske rent av aktiva ut stundtals iom att de lyfter så. Men de hade aldrig kunnat lyfta så mycket om de verkligen bar.
Adelinde är inte ensam om att rida så här. Just samlingen har ju de flesta problem med även på VC-nivå.
Och redan första minuten av filmen fattade man att det problemet komma skulle. Hästen kunde inte stå still då hon satt upp. Och hon klappar den glatt när hon får kravla upp i farten. Hur ska hästen orka vänta på henne i en piaff där det dessutom ska läggas in så mycket energi det går, snudd på, när den inte ens kan vänta i halt? För att kunna gå piaff bra måste hästen tåla att behöva vänta. Den måste ha impulskontroll. Ska vi kräva det av hästen så bör vi ha det själva med. Det tror jag få har.
Att rollkuren skulle vara ny är lite snicksnack tycker jag(och många med mig). Det går att finna allt det där i skrifter från de gamla mästarna från barocktiden och kanske tom tidigare. Men iaf från barocktiden är jag säker på det. Så att man ridit så förr med lyckat resultat går inte att komma ifrån. Om det finns trevligare sätt eller ej är ju annat.
Om tungan åkte ut på den tiden kapade man av den "i lagom längd". Ville man ha en stjärn skar man ut en. Dvs det var rätt brutalt redan då.
MEN! Det fanns också redan då en väldig massa kunskap som tyvärr inte lärs ut mer till gemene man. Det är synd! För det fanns mycket bra med på den tiden!
Nu börjar man våga leta kunskap på olika ställen. Och speciellt i Sverige kan vi må bra av att få hit ny info. För sverige ligger långt efter många andra länder ridmässigt.
Jag tror rollkuren hittar sin målgrupp just för att man under en tidsperiod avlat fram väldigt känsliga hästar. Och under den perioden också varit väldigt mycket peace and love.. Man ska absolut inte misshandla hästar. Sånt gör mig galen. Men något som gör mig väldigt irriterad med är att det i sverige snudd på är ful att säga att man uppfostrar en häst. Man får inte säga åt en häst. Så är det förmodligen i många länder, om än mer här. Det har ju lett till rätt många livsfarliga hästar. För hästarna idag blir farligare än om man lät ett tungt och lite trögare halvblod av den äldre stammen bli olydigt. De var inte lika rörliga och explosiva. Och ärligt talat var de ofta mycket, mycket smartare den äldre stammen.
Idag köper gemene man alltså hästar som bara borde ridas av proffs. Samtidigt som fler och fler rider in själva.
Klart som fasen då att mer extrema metoder behövs. Och att problemlösare får mer och mer jobb.
Jag tror också tyvärr att det går trender i saker. Många rider nog på ett visst vis utan att veta varför. Gör stora namn det så måste det vara bra typ.. Men stora namn förstår ofta metoderna på ett djup som en vanlig Svensson aldrig kan. Och en mer extrem metod som rollkur kan då skada om Svenssons försöker efterapa det proffsen gör.
Jag tror absolut att välgymnasticerade elitatleter till ekipage klarar av att rida i ldr utan skador/slitage om man nu medvetet gör det så att man inte rider med tryck i tygeln. Men jag tror otroligt få Svenssons klarar det och förstår vägen till den extrema formen. Man startar inte bara och gör så direkt. Man tränar dit från stillastående.