Rollkür- Varför denna metod?

Sv: Rollkür- Varför denna metod?

Jag har inte sett så många iberier.

det enda som jag dock tycker att de verkar behöva hjälp med är travtakten o då:love: för stadgan.

Ang. formen så har vi haft diskussioner här om en som reds i en för hög form som påverkade hela hästen negativt- nacken högt.

Jag tror på en icke statisk form på de flesta raser. En som vill vara hög- ner. i vice versa..

Vad det gäller traven så har jag skrivit om det innan, man rider lätt, med ett väldigt lätt framåtlutat överliv och sitter ned långsammare än vad hästen travar + att man inte lyfter byxbaken mer än pyttelite. Med ett lätt stöd på tyglarna. Det är ett enkelt sätt att få fram bättre gång i dem. Att hästen har dålig takt brukar bero på att den är stressad. Oftast, när det gäller iberier i a f.
Naturligtvis plockar man inte upp hästen högre i form än vad den klarar av, men många här är rädda för att plocka upp formen på sina hästar, de rider dem som traditionell halvblodsridning. Och varför skall man göra tvärtom det som hästen vill? Brukar mer gälla framridningen i så fall :) Vill hästen gå i den form man själv vill att den skall gå i så ser jag ingen anledning att inte säga "ja tack"! :) Det behöver ju inte vara statiskt för att man vill samma sak.

Klappade på nosen på din fina för en timme sedan...såg ut som han ville ha godis ;) fiiiiin men blev förvånad att han är så liten.. ser större ut på bilderna.

Vad händer om man har halsen lite lägre på dom men nacken fortfarande som högsta punkt?

Han är en liten skit! :D Bara 1,58. Hur gärna jag än vill att han skall vara större så är han inte det... Men han växer under ryttare så det är ju tur det.

Om du kollar på den där bruna som jag la ut en bild på så tycker inte jag att den är så hög i formen, den är normal enl mitt sätt att se det. Det är mer när man skall samla dem som man måste höja formen på dem. Men det är ju mycket jobb som sker ur samling, inte minst arbetstrav. Även en arbetsgalopp med god aktion måste vara tämligen samlad. Och då måste de upp i formen, annars blir det inte bra. Många tror ju att samling är lika med lustempo, men allt jobb i samling bygger ju på en jäkla framåtbjudning. Och alla samlade rörelser som piruetter, passage, piaff och inte minst ökad trav, där är det ett måste att man får upp hästen i form för att den skall kunna sätta sig. Jag menar ju inte att hästarna skall springa runt som giraffer, bara att folk skall förstå att det finns ingen mening med att rida en iberier i en låg form OM den är eftergiven. Klart jag inte rider runt på min häst som en stjärnkikare, han börjar jogga i normal arbetsform, kan man få det som de översta bilderna jag la ut så är man ju lycklig, men det går ju oftast inte tyvärr. Även om jag vill det.

Nacken på min häst är inte högsta punkt mer än när han verkligen skall komma till arbete. Men det är ju inte samma sak som att man rider hästen i en låg form. Det är det jag vänder mig emot när det gäller pratet om hur man rider iberier. Att man även kan jobba dem i en låg form alltså. För det tycker inte jag! Låg form är för relaxing och för att få dem eftergivna, inte för att jobba dem i. Det strider emot deras anatomi och rörelseschema helt enkelt.

Jätteintressant diskussion. Jag då som precis skaffat en frieserkorsning där friesern nog slagit igenom mycket, vad gäller för frieser?

Hon vill ju gärna gå i hög form, henne försöker jag alltid få lång och låg i början av passet, och försöker få fram nosen. Mot slutet tar jag upp henne och försöker samla lite.

Jag har också hört det där förut att man bör rida lite tvärtom, en häst som vill gå lite låg, tar man upp och tvärtom.

Det beror ju helt på hästen.

Min häst (lusitano) kommer efter en stund arbete upp i formen av sig själv, ju mer samlande arbete desto mer samlad blir han och då tackar jag och tar emot. Är det däremot så att hästen spänner upp sig till en hög form så bör man (enligt mig) jobba den lägre.

kl

Är så tråkig att jag återgår till trådämnet - Rollkur - Varför denna metod?-och länkar till en ny tysk studie där man med hjälp av endoskop kopplat till en videokamera sett effekterna av RK/HF på hästens luftvägar/tillförsel, bl a att luftrören pressas ihop, kapillärer brister, musklerna hårdnar, pressen på svalget ökar och lufttillförseln utarmas/minskas.

http://www.cavallo.de/medizin/neue-...fert-alarmierende-ergebnisse.386954.233219.ht

Lägger även in en engelsk översättning, ej gjord av mig bör tilläggas,
av en del av studien.

Ulf-Michael Stumpe, vet, dilates the right nostril with his fingers and inserts a slim black pole. The gelding looks irritated but remains standing calmly. "This is a video-camera, an endoscope,
" the 29-yr old explains.

"Recordings are recieved via radio wavey by my laptop. While the horse is being lunged or ridden, I can thus examine the horse's pharynx and lanrynx". This endoscope is new: up till now, the respiratory tracts could only be examined while the horse was standing still or on the treadmill, as older equipment was so big that it had to stand next to the horse.

Together with the company Videomed GmbH from Munich, Stumpe developed a more handy device: The invention consists of a small black box which is fastened to the cavesson, a camera and a saddle bag which holds the transmission-equiment.

The endoscope is already being used by vets as well as by the Brandenburg Breeding Station in Neustadt/Dosse, to gain new data from the horse's pharynx.

Scientists of the Graf-Lehndorff-Institute for equine sciences use the device to examine the consequences of Rollkur - that training method which is also called Hyperflexion and during which the rider pulls the horse's head to its chest.

It goes on and on - basically they checked 16 horses ridden in Rollkur for two weeks and found that the respiratory tubes would tighten, cappilaries burst and muscles harden. Pressure in the pharynx increases and the oxygen supply is depleted. Also, when photgraphed with an infrared camera, the area behind the ears (about at the atlas) is shown to cramp. The horses secerned more cortisol due to being massively stressend and their backs were tight.

The vets conclude that Rollkur is an unphysiological method of training which harms the horse and causes a large amount of stress. "There should be no space for such methods if the horses are to be done justice", says Prof. Christine Aurich, Head of the Graf-Lehndorff Institut

Håller med Feel, man får skilja på om hästen släpper ryggen, har bakbenen bakom sig och stretar emot och gör sig fri igenom att inta en försvarsposition med högt huvud. Man kan tillåta det om man vet varför man tillåter det, t e x om man sätter igång en konvalescent som är allmänt motsträvig och man är glad för det lilla, men det är ju inte det man vill ha egentligen.
Man gör det svårt för sig om man skall rida dressyr på något som har Frieser i sig tycker jag, det går, det har vi ju sett, men det är svårare än med halvblod och iberier. Jag har haft två stycken, den ena bara i en vecka i o f s... :p Men jag tycker att de är jättesvåra att få att gå i en korrekt arbetsform om man tänker dressyr. De tre jag har ridit har haft problem med galoppen, där märks det rätt väl att de inte är avlade för dressyr egentligen. Men som sagt, jag såg en Frieser på Scandinavium förrförra året som tävlade i WC, den var jättefin så nog går det med skicklighet och rätt förutsättningar :)
Den jag hade en liiite längre tid var otroligt jobbig att rida, jag fick rida så jag nästan svimmade av utmattning när han skulle gå i en mer dressyrmässig form. Han ville helst bara vara skogsmulle och trava sig fram igenom livet, galopp var överkurs enligt honom. Men alla hästar är ju olika och att din är uppblandad med halvblod är säkert fördelaktigt.
Om jag tänker på den hästens "brister" så var det att han hade svårt för att aktivera sina bakben, komma igenom ryggen och länga ut halsen. Han ville helst ha huvudet högt, släppa ryggen och inte ta för sig med bak. Ärligt talat hade han gjort sig bäst framför en vagn. Sålde honom till en tjej som uppskattade honom för det han var, då blev alla glada och nöjda!

Ursäkta Zahlo att jag har svävat iväg... Skall inte uppta denna tråd med en massa OT mer :)

Ursäkta Zahlo att jag har svävat iväg... Skall inte uppta denna tråd med en massa OT mer :)

Fast jag tycker diskussionen om olika raser och hur de kan behöva jobbas är mycket intressantare än den uttjatade diskussionen om "rollkur" och alla hänvisningar till mer eller mindre tveksamma studier. :D

KL
Och till er som länkar till studier: Om man ska kunna sätta sej in i vad en studie egentligen har visat måste man veta en hel massa bakgrund som vem har beställt den, vem betalar:) , vad har man egentligen undersökt och är det ens jämförbart med det man diskuterar, osv osv osv. Hur hästar upplever är dessutom otroligt svårt att fastställa i en studie eftersom man inte kan intervjua dem:laugh:

Ja jag håller med, man kan få en studie vinklad precis dit man vill beroende på vem som betalar osv.. ärligt talat har jag tappat tron på en massa studier pga det. En tysk studie om nackdelar med hyperflexion känns sådär seriöst faktiskt i dagsläget efter ramaskriet att Totilas nu ska tränas av Sjef Jansen...

Jag håller med ridningen på de olika raserna osv är en mkt mer intressant diskussion.

Senast ändrad:

Och till er som länkar till studier: Om man ska kunna sätta sej in i vad en studie egentligen har visat måste man veta en hel massa bakgrund som vem har beställt den, vem betalar:) , vad har man egentligen undersökt och är det ens jämförbart med det man diskuterar, osv osv osv. Hur hästar upplever är dessutom otroligt svårt att fastställa i en studie eftersom man inte kan intervjua dem:laugh:

Förutom att det där nog är ett lite väl lättvindigt sätt att avfärde de studier som utförs, så är ju frågan vad du ser som alternativet.

Alternativet till forskning är ju tyvärr den brokiga skara av hemmagjorda teorier som diskussioner som den här flödar över av. Folk säger tvärsäkert än det ena än det andra, och har faktiskt väldigt ofta inget annat än just sin känsla av övertygelse att bygga upp resonemangen med.

Jag tycker att det är helt fascinerande att se hur forskning just om vad som sker med hästarna vid ridning tas emot bland ryttare.

Ah, så forskning på hästars hälsa är inte intressant helt enkelt. Jag är nog allt lite chockad över att folk tycker det är helt ointressant att ta reda på om ett ridsätt är är plågsamt för hästen eller ej (så länge det funkar...).

Själv tycker jag att forskning är det enda rimliga sättet att ta reda på någonting. Sedan ska den naturligtvis bli peer reviewed, ses vilka forskningstidningar den publiceras i och andra forskare ska argumentera emot och göra egna motsvarande undersökningar som kanske säger någonting annat.

(Helt ärligt jag baxnar lite inför det här förhållandet till forskning :eek:.)

Även jag tycker att diskussionen om olika hästtyper är intressant naturligtvis o rimlig, den stör inte mig ett dugg.

Hur hästar upplever är dessutom otroligt svårt att fastställa i en studie eftersom man inte kan intervjua dem

Fast just att kunna få syre och kunna andas brukar anses som ganska grundläggande normalt. Om det är syrebrist och en häst visar på stress så får man nog spontant gissa på att stressen är negativ tills det att annat är bevisat. Om man jämför med tex astma, (krympta luftrör) så brukar astmatikern anse det negativt att inte få luft i den situationen (De gånger jag drabbats har jag normalt stannat och haft lite panik tills det gått över).

Fast just att kunna få syre och kunna andas brukar anses som ganska grundläggande normalt. Om det är syrebrist och en häst visar på stress så får man nog spontant gissa på att stressen är negativ tills det att annat är bevisat. Om man jämför med tex astma, (krympta luftrör) så brukar astmatikern anse det negativt att inte få luft i den situationen (De gånger jag drabbats har jag normalt stannat och haft lite panik tills det gått över).

Det innebär att man ramlar ihop och dör om man inte får syre och hittills har jag inte hört talas om att någon häst gjort det pga någon träningsmetod i dressyr, och Anky har ju själv sagt att hon kan rida en halvtimme i den formen ibland, så då hade hästen dött flera gånger om utan syre. Som sagt, jag tar allt med en nypa salt och det har inte något med att göra vad jag själv anser om metoden.

Ja precis! Det är helt brilliant, även om de inte skriver ett dugg om själva forskningen i artikeln. Förr eller senare kommer de förhoppningsvis att komma fram till något slags konsensus i frågan, huvudsaken är verkligen att de tittar på den! (Är det bra, så javisst, är det dåligt måste vi veta).

När man sedan vet ungefär hur det känns och ungefär vad som händer så kan man göra ett initierat val. (Eller om det blir fastställt att det är djurplågeri så måste myndigheter naturligtvis ta sitt ansvar.)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 355
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 560
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod