Rollkür- Varför denna metod?

Sv: Rollkür- Varför denna metod?

Enligt min uppfattning vore det nog ingen höjdare med rollen på såna heller. De är för känsliga i munnen för att kunna ridas så framifrån. De börjar backa av genom hela kroppen och blir mer trippiga än innan.
För mig är det med halvbloden mer att snabba upp dem i steget och iberier mer att få dem att länga ut och dröja.

Jag har ju under ett gäng år ridit dressyr på Islandskorsning, Islänningar, araber och Iberier framför allt. Jag började på halvblod, skadade mig och gick över till dessa raser för att nu igen mest vara tillbaks på halvblod.
Men jag upplever att araber och Islänningar också har lite samma problematik. De har lätt för att använda kroppen fel. Men har lätt för sig att använda den rätt med eg, om du förstår.. Jag tror du borde göra det iom vad du har för ras.
Sen är Islänningen väldigt olik de övriga två på sitt sätt. Men de har ändå den där extrema rörligheten och taktmissarna det kan medföra. Ett halvblod sitter ihop mer och tål mer felridning generellt. De modernare mer högblodiga dock i mindre utsträckning än det gamla blodet.

Jag tycker dock att man nog kan rida iberier lite låga om man bara får dem långa i steget och upp ryggen. Men det är svårare än på ett halvblod. Svenskar luras gärna att tro att de jobbar trots att de är "av på mitten".

Jag har dock haft turen att få plågas av PRE-van tränare på PRE som är överrörlig tom för att vara PRE. Även om det är för jäkla svårt att få det rätt och vara känslig nog så är det fantastiskt nyttigt och kul. Nästa Pjuttaraaaaza var mycket enklare!:p

Även om iberiska hästar är känsliga i munnen så måste de precis som alla andra hästar lära sig att gå fram till handen, annars har man noll ridbarhet. Det felet de flesta gör är att de släpper stödet och tror att hästen skall hamna där av sig självt. Det tror inte jag på. En häst måste kunna gå mellan skänkel och hand, oavsett ras. Och att lösa den grejen med skänklar som inte kan ligga intill hästen och tyglar som glappar, det tror inte jag på, och jag har testat detta. Mindre framgångsrikt.
Vad det gäller att ARBETA en iberisk häst i en låg form så kan jag inte se någon vits med det. Varför skall man göra det? Iberier har en sådan kroppskonstruktion och ett sådant rörelsemönster - att det enl min mening strider totalt mot det de är avlade för. En häst som stretar emot väljer man ju att lägga ner lite för att få den mer eftergiven och man kan även välja en något lägre form för att göra hästen relaxad. Men det är stor skillnad på det och på att jobba en häst! Sen får din tränare säga vad h*n vill. Tvivlar på att det finns fler än något fåtal till i det här landet som har ridit lika mycket på iberier som jag har gjort och dessutom så har ingen av mina tränare förespråkat att man skall jobba dem i en låg form. Att man länger ut hästen är en annan sak, jag länger och kortar hela tiden, det tycker jag är bra. Att få ut halsen på dem är också helt nödvändigt för att få en bättre balans och harmoni.

Senast ändrad:

Det tycker jag låter hur konstigt som helst att en spansk/iberisk häst inte skulle behöva jobbas i en låg form. Vad är det som undantar dessa hästar från vanlig simpel dressyrgymnastik? I clinicen för Carl Hester som det finns länk till i OS-tråden rider Charlotte Dujardin en PRE. Den kämpar dom mycket med att får låg och att sträcka ut sig för annars drar den bara upp nacken och sprattlar på. När den kommer ner och söker stöd-då är den otroligt fin!

Därför att hästar är byggda på olika vis och man kanske inte ska kämpa mot deras förutsättningar? (kanske bättre då att köpa en annan häst? En som passar det sätt man vill rida på?) Lång och låg med stretch på en Iberisk häst kanske är en betydligt högre form än lång och låg på en svensk ridhäst (Svenskt halvblod). (Har ingen erfarenhet av Iberiska hästar men det verkar konstigt om de skulle kunna gå stöpta i en form för svenskt halvblod).

Sedan finns det ju olika åsikter om lång och låg också. Det är inte så att alla nödvändigtvis är överens om att det är en bra form för arbete.

2. En normal häst ska inte jobbas i någon speciell form. Den ska ridas i den form den har av sin födsel. Läs Svenska Arméns Ridinstruktion från 1940 (RI) mom 610-612 och i min Hemsidebok. Riktigt arbete skapar muskler på de ställen hästen behöver dem för att lösa de uppgifter han ska ställas iför. Detta skapar hästens utseende (form).
3. Det är fel att "jobba" en häst i en lång och låg form. Däremot är det inte fel att låta en häst röra sig (stretcha) i lång och låg form. Då ska ryggens avlastas och händerna mjukt följa med nosens rörelser.
http://www.jakobslund.se/dadde/lasbrev4.htm

Sedan går det väl mode i hur man tycker en häst ska se ut när den är "fin", just nu ska den gå med extremt kurvig nacke och kanske lite bakom lod (eller ganska mycket till och med om man ser foton i hästtidningar), då är det väl klart att folk också tycker en Iberisk häst är fin när den går så som man är van att en fin häst ska gå. Vi människor är vanedjur.

Senast ändrad:

Detta tog jag upp med min goda vän som är dressyrdommare h*n påstod att rollkur är när hästen går med nosen inne men med bakdelen med sig och bakom hand menas nosen inne och utan bakdel.

Men är det fysiskt möjligt för hästen att att ha med sig bakdelen i Rollkur, för jag tycker inte det ser ut så.

Baken ut har dom ju inte men någon samling är det ju inte tal om. Det är väl inte heller meningen om jag förstått metoden rätt.

Enligt länken ovan är det inte ens fysiskt möjligt för hästen att ha med sig bakvagnen om den går med nosen bakom lodlinjen, det finns bara så mycket rygg på hästarna och den är inte gjord av gummi. Så skulle inte tro det. Å andra sidan kanske det som Fio sa inte var meningen heller.

Jag har inte sett en enda bild eller film på en häst i Rollkur som ens har ryggen med sig, jag förstår inte vitsen med att dra ihop hästen på det sättet. Vad är det som är stärkande i sättet att rida så. Det för mig går emot allt som har med dressyren att göra. Vad hände med att rida bakifrån och fram?

Det tycker jag låter hur konstigt som helst att en spansk/iberisk häst inte skulle behöva jobbas i en låg form. Vad är det som undantar dessa hästar från vanlig simpel dressyrgymnastik? I clinicen för Carl Hester som det finns länk till i OS-tråden rider Charlotte Dujardin en PRE. Den kämpar dom mycket med att får låg och att sträcka ut sig för annars drar den bara upp nacken och sprattlar på. När den kommer ner och söker stöd-då är den otroligt fin!

Har inte sett så långt ännu i det inlägget där C D rider PRE,n. Har sparat ner det och skall titta på det.
Att man sträcker ut dem är en helt annan sak, det skrev jag ju också att jag gör hela tiden. Och det som C H menar med låg tvivlar jag allvarligt på är samma sak som de flesta menar med låg. Jag skrev ju också att man lägger ner iberier om de inte är eftergivna! Är de det så finns det ingen anledning att jobba dem i en låg form. De är inte skapta för att gå så!! Vill man ha ett halvblod skall man köpa sig ett halvblod, inte försöka göra om en iberier till ett, för då går de sönder! :mad:

Han pratar om sträcka ut, inte låg, och att den skulle släppa ner nacken och komma fram till handen, precis som du säger här . Han pratade just om skillnader osv, se den, det var intressant :)

Tack skall du ha! :) Det är så svårt att beskriva något i ord, det jag menar med mina ord uppfattar ofta någon annan som något helt annat. Jag skulle kunna illustrera i bilder vad jag menar, men det är inte mina kort och jag kan därför inte lägga ut dem. Tyvärr.

Jag har nog ridit ungefär alla ridstilar man kan tänka sig dessa dryga tolv åren som jag har ridit iberier. Testat mig fram helt enkelt. Det jag har kommit fram till är att man rider dem på samma sätt som vilken häst som helst, mellan skänkel och hand m a o. Skillnaden är att man inte jobbar ibeierier i en låg form eftersom det frestar på deras kropp för mycket. Man kan lina dem lite försiktigt i ett lugnt och avspänt tempo i en lägre form, man lägger ner dem i skritt i en relaxform, man sänker dem i arbetet om de inte är eftergivna. Men man jobbar dem never ever i en låg form. Med det säger jag inte att man alltid jobbar dem i en hög form, för det gör man naturligtvis inte. Under en "normal" arbetsform tycker dock inte jag att man skall gå när man rider en sån här häst, förutsatt att den är eftergiven.
Det baserar jag på egna erfarenheter + det jag har lärt mig via sådana som verkligen kan träna såna här hästar. Som ex kan jag säga att den svenska A-tränare i dressyr som jag red en clinic för, hade noga pratat igenom iberiska hästars anatomi och rörelsemönster med chefen för spanska ridskolan i Jerez. Det var ett big NO NO att jobba dem låga eftersom de har en sådant rörelsemönster som de har. En iberisk häst måste få plats att röra sina bogar, det får de inte om man lägger ner dem för mycket. De har dessutom en svag punkt (min åsikt) i sitt bäcken och ländrygg, och att då trycka ihop dem som ett upp o ner påvänt U är inte bra. De måste få plats att röra sig! Deras svaghet är att de inte håller för att gå med bakbenen väl under sig och ihopdragna i halsen. (Om det nu är en svaghet). De behöver tvärtom längas ut för att stretcha sina korta muskler.
Sen har jag ju varit i Portugal också och ridit för ett superproffs på såna här hästar, hade jag ridit hästen låg i arbete hade jag nog fått sitta av... Förutsatt att den var eftergiven alltså. Ajabaja att rida hästarna så. Enda gången man red en häst i en något lägre form var om den hade en taskig rygg.
Har även ridit jättemycket för en av Kyras adepter på en av de PRE som vi har haft. Allt jobb las på att hästen skulle upp med nacken och vara bärig! Ingen gång sas det ett pip om att den skulle ridas i någon låg form.

Allt det jag skriver om har grunden i att hästen är mentalt avspänd. Man kan själv påverka hästens gång enormt mycket med hur man rider den, men det sitter inte i var den har sitt huvud. Är den mentalt avspänd, fysiskt lösgjord och korrekt mellan hjälperna så ger det sig självt. Bara man ser till att ha med sig bakbenen för då kommer den också väl igenom ryggen.

Senast ändrad:

Det var väldigt intressant att se PREn i klippet, det sades många kloka saker.

Att rida en iberier mellan hjälperna är nog bland det svåraste jag gjort. Lägger jag honom för låg så hamnar han i total framvikt. att få aktiv rygg och kunna rida bakbenen fram mot handen på en häst son kan slingra sig i tusen olika riktningar samtidigt är ett stort projekt. Han vill gärna "jogga" omkring med avknäppt nacke.

I slutet av passet när jag har fått honom att arbeta genom hela kroppen så kan jag lägga ned honom utan att tappa bakbenen, men detta handlar bara om ca 5 minuter. Finns ingen anledning att rida honom så mer än i stretchsyfte. Har hört av många att man inte ska rida dem låg, däremot näsan fram.

Har en bild på honom som är en bra arbetsform, kan lägga ut den senare när jag sitter vid datorn.

Skall bli roligt att se korten på din fina häst! :) Nu har jag i a f fått lov att ta alla de korten jag vill ifrån den där ryttaren jag tänkte på. Typiskt nog har min dator bestämt sig för att vara mindre samarbetsvillig... :( Får göra ett nytt försök imorgon med att kopiera bilderna. Det är kort som verkligen står för allt som jag tror på när det gäller hur man rider en iberier på ett fint sätt :)

Äsh, jag kan inte hitta länken, alls. Tror inte du att du skulle kunna kopiera in den här? (om det är ok enl forumregler att dubbelposta länkar).

Här kommer de där korten som jag fick ta som visar hur en iberisk häst (alla följande kort är på Lusitanos) på bästa sätt, som enligt MIG, rids i en avspänd och bärig form. Tror nog att vilken ryttare som helst blir grön av avund när man ser det här. Vem vill inte ha sin häst i det här utgångsläget? Notera att halsen fortfarande är i en rätt hög form, det är bara nacken på hästen som är sänkt. Halsen är väl ute och hela hästen utstrålar harmoni och bärighet. Tycker jag i a f. Så här anser jag att man skall rida en iberier i ett avspänt läge när det är som bäst. Den här hästen är 5 år men det spelar ingen roll vilken ålder hästen är i, detta är alltid en bra relaxform med bibehållen bärighet och hästen har utrymme för att röra sig lätt och ledigt.

283613_511398435553466_2054579191_nangeliquehoffman.jpg

483934_429902990393056_633314325_nahoffmanrelax.jpg

Skall man lina dem är detta den perfekta formen tycker jag, hästen är i total balans och rör sig utmärkt. Notera att halsen fortfarande är uppe i form även om nacken är sänkt.

484061_511397072220269_942847733_nahoffmanlongering.jpg

Det normala utgångsläget på en iberisk hästs hals/nacke/nos när man rider som vanligt, bör enl mig (igen) vara ungefär det här:

430070_399401983419779_431218556_nlusitano.jpg

Denna unga häst gör sin debut i en LB, den har ju ett guldläge inför framtiden i den trevliga form den rids i. Detta är rastypiskt för iberiska hästar att man önskar det här utgångsläget när de börjar komma upp i lite lätt arbete. Den rör sig utan anspänning och tillåts ta ut sina rörelser.

402915_422076254509063_249397259_nahoffmandressyr.jpg

Hoppas ni förstår vad jag menar nu? :)

Har man ridit så så känner man hur hästen mer kan sätta under sig. höja ryggen o inte behöver drivas eller ej heller balanseras upp hela tiden- balans o jämnvikt- till skillnad om den blir lämnad framstupa. Hästen trivs där o kan arebta i lugn o ro.

Han pratar ju oxå mkt om hållbarheten på sikt (10-15 år) i detta moment.

vilken fin häst o duktig ryttare du la in.:bow::love: ja det hänger ju ihop att ryttaren är den som ska ge hästen bra förutsättningar för att kunna jobba fördömligt

Tack Axel! :) Den här tjejen är fantastiskt duktig och jag har sett många fina kort på henne när hon rider olika Lusitanos. Hon kan verkligen det där som man själv vill uppnå när man rider, en mentalt avspänd häst i perfekt balans och som rör sig mycket bra. Ur det här kan man komma hur långt som helst, bara att samla ihop, plocka upp formen lite, och sätta lite tryck - så dansar hästen fram som en smäck.
Till er andra som fortfarande tror att en häst är en häst är en häst... Det är de inte, de är olika individer och raserna är framavlade på olika sätt. Vid det här laget är det ingen större hemlighet att jag är måttligt imponerad över hur en stor del av PRE-aveln bedrivs, därför har jag gått över till Lusitanos istället. Det finns självklart många fina PRE också, men i Portugal har man ett större tänk vad det gäller hållbarhet och prestation, det är därför de hästarna i regel ser mer mediokra ut än PRE. I Spanien har man prioriterat utseendet till stor del, det var på väg bort, men nu är det många som har dragit med i att hästarna skall ha en viss färg och det tycker jag är tråkigt. Nu har jag inte ridit så många Lusitanos, betydligt fler PRE, men de är ungefär likadana att rida. Jag kan inte se någon direkt skillnad i a f. Den stora skillnaden är att man avlar mer på det som jag prioriterar i Portugal.
En iberisk häst har ett annorlunda anslag än vad ett halvblod har, och återigen, de är födda i en viss balans och form, de har betydligt rörligare bogar än vad de flesta halvblod har, och de går att böja och bända hur mycket som helst utan att det tar emot. Därför måste man vara försiktig med vad man ber om, bara för att det är lätt att rida in bakbenen under dem betyder inte det att man kan lägga dem i en låg form och rida ihop dem hur som helst. Man skall akta sig för det eftersom det inte finns något stopp så att säga. Visst kan man väl göra det några steg här och där om man prompt vill, men personligen så kan jag inte se varför?? Den enda anledningen jag kan se att lägga ner en iberisk häst i formen är för att få den avslappnad och eftergiven. Att få en häst att gå som på de första bilderna jag la ut är inte lätt. Men kan man det så är den formen att föredra. Det är det här man skall sträva efter, inte att rida hästen låg för då rider man emot hästens naturliga balans. Skulle vilja säga att detta gäller alla hästar, och i synnerhet iberiska hästar.
I Sverige finns det tyvärr inte så många som är bra på att träna iberier, de flesta tränarna vill göra om dem till halvblod. Men då har man missat hela poängen med att sitta på en sån här häst. Det finns otroliga kvaliteter i väldigt många iberiska hästar, om man låter bli att försöka göra om dem till något de inte är!! Morr. Jättemånga människor tror att iberiska hästar är som skenande symaskiner, det är de inte, det beror bara på hur de är ridna. De är väldigt känsliga och ställer stora krav på sin ryttare, inte alls så där lättridna som många tror. Men om folk i det här landet kunde begripa att de måste tänka på ett annat sätt när de sitter på en iberier skulle mycket vara vunnet. I grunden rids de som vilken häst som helst vad det gäller mental avspändhet och fysisk lösgjordhet. Men de måste upp i formen mer än halvblod när man har den grunden. Man måste våga släppa loss kraften i dem och inte sitta och backa upp hästen för mycket. Förutsatt att den är lugn alltså. Då får man en kraft som går uppåt/framåt, det är då de verkligen kan briljera! De här hästarna kan verkligen dansa, bara man låter dem göra det också! Många ryttare här rider dem antingen för långsamt eller för fort, de skall trycka ifrån i steget så att det säger schwopp i varje steg. Schwopp schwopp schwopp! Ge dem luft under vingarna! :) Och ta upp formen lite på dem när de har kommit en bit i styrka och utbildning, blir snart galen på alla bra hästar här i Sverige som jag ser på kort lite överallt och som hela tiden rids i en för låg form. Man får aldrig fram kvaliteterna i dem på det sättet.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 355
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 560
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod