Rollkür- Varför denna metod?

Sv: Rollkür- Varför denna metod?

På den bildserien blir jag dessutom ännu mer övertygad att sekvensen handlar om att det är precis som Patrik säger. Hästen blev rädd och for iväg.

För övrigt kryper det i kroppen på mig när jag ser titln på denna tråden. Det heter rollkur om man nu ska använda sig av ett gammalt uttryck, kür är ett program till egenvald musik.

Många ögonblicksbilder i sånt fall måste jag ju säga.

Sen kan man ju undra varför en ryttare på den nivån med en häst på den nivån behöver ta i så mycket, med kandar dessutom, för att få den att lyssna.

Man slutar aldrig att förundras...:confused:

Hade det inte varit allmänt känt att Patrik använder sig av hyperflexion hade jag också kunnat köpa att det var ögonblicksbilder. Jag tror inte att han satt och rollade konstant heller, för det är ju inte tillåtet. Men jag tror på något mellanting helt enkelt.

Jag tror som du. Jag har sett t.ex. Patrik Kittel rida IRL vid några tillfällen och bitvis har han till synes medvetet ridit hästen i en annan variant av djup/låg än de former FEI illustrerar.

Jag tycker nog att det var väl klantigt att rida alls i den formen när folk inte fattar bättre.
Det SER inte bra ut! Ngt vad som alltid har varit ett feltolkande- alltid i lodplanet. Jorden var inte platt- nosen i lod.

Patrik rider med en lika fina hand som Hester- annars.

Ang. metoden i sig o då hänvisningen till skaderisk mm, så bevisar väl Salineros tredje OS deltagande det exakt motsatta.

Däremot är det inte en metod för gemene man iom att det kan lätt missbrukas som Kyra så väl beskrev i jämförelsen med den liggande valpen. Om man tror att man drar dit näsan.

Jag tror på hållbarheten o bibehållen rörelse i bröstryggen samt att skona bakknäna från för mkt samling- slitage.

Jag tror på hållbarheten o bibehållen rörelse i bröstryggen samt att skona bakknäna från för mkt samling- slitage.

Jag tror inte jag förstår helt här. Jag trodde man red i samling för att skona den annars överbelastade framdelen av hästen (med både hals och ryttare som tynger ned). Om man snarare behöver skona bakknän från samling genom att belasta framdelen extra, kan man inte bara strunta i hela projektet då och rida i öppen form istället :).

Ungefär så har jag sett Kittel rida Scandic bitvis IRL, senast i år i Falsterbo, men jag såg ingen tunga hänga ut då.

I sammanhanget kan även nämnas att det har gjorts en vetenskaplig studie av hur hästar reagerar på att arbetas i denna form. Studien visade att hästars stressnivå stiger när de arbetas low-deep-round. Nivån följdes genom mätning av stresshormonet kortisol. Undersökningen gjordes på hästar som var vana vid att bli ridna i den formen. En sammanfattning av undersökningen presenteras på s. 8 i Ridsport nr 15 från den 26 juli 2012.

Senast ändrad:

Fast allvarligt.. tungan hänger ju inte ute för att han rollar?? Kolla på hopphästarna där fladdrar tungan hej vilt ibland mot hindren och då är dom framför lod ganska så rejält!

Jag förmodar att tungan hänger ute på Scandic resp. hopphästarna du hänvisar till därför att de inte är tillfreds med ryttarens inverkan vid tillfället. Inverkan och situationerna ser olika ut i de olika fallen, men effekten blir likartad avseende tungan. Hopphästarnas tungor brukar dock inte se blå ut när de fladdrar förbi.

Det är ju knappast så att Scandics tunga brukar hänga ut normalt sett. Det är väl enda gången och mest troligt hade den klämts mellan betten eller något liknande. Det hör ju inte till det normala att det brukar bli/se ut så...

Jag tror inte jag förstår helt här. Jag trodde man red i samling för att skona den annars överbelastade framdelen av hästen (med både hals och ryttare som tynger ned). Om man snarare behöver skona bakknän från samling genom att belasta framdelen extra, kan man inte bara strunta i hela projektet då och rida i öppen form istället :).

Det finns ngt som ligger emellan framtungt o baktungt;)
Den öppna formen o även den höga formen ger sämre bröstryggsarbete- över hela ryggen.

Jag föreslår att du läser mina inlägg en gång till och läser vad som faktiskt står där.

Ungefär så har jag sett Kittel rida Scandic bitvis IRL, senast i år i Falsterbo, men jag såg ingen tunga hänga ut då.

I sammanhanget kan även nämnas att det har gjorts en vetenskaplig studie av hur hästar reagerar på att arbetas i denna form. Studien visade att hästars stressnivå stiger när de arbetas low-deep-round. Nivån följdes genom mätning av stresshormonet kortisol. Undersökningen gjordes på hästar som var vana vid att bli ridna i den formen. En sammanfattning av undersökningen presenteras på s. 8 i Ridsport nr 15 från den 26 juli 2012.
Vi har den där undermåligt ridande Heuschmann o ett test där RK ridande hästar påstgs vilja vända till ett specifikt håll. hästar som inte reds av de som kan metoden, reds på ihodragna med graman o hästar som vi inte vet var vana vid det.

Mätningarna ska ju utföras på hästar som kan ridas så lätt o som sedan läggs i tävlingsform- vilket dessa ryttare inte har det minsta problem med.

Jag är inte för HF för gemene man, men tittar man på bjudningen o då i synnerhet i piaffen så vet inte jag om man inte ser att hästarna har lärt sig av för mkt förhållningar till att visa ren ovilja att ens röra sig framåt.

Vad är vad?
Ta en häst som parcival eller andra liknande. vad krävs inte för att dämpa en sdn? Det ser vi ju på banan. Med en vanlig dödlig ryttare hade såna hästar varit oridbara.

Jag vill inbilla mig att det skulle räcka med rund o djup:confused:

skulle vara intressant att höra de aktivas argument.

Jag tror dock inte att vi behöver oroa oss mer nu när britterna rider så himla fint.

Vi har den där undermåligt ridande Heuschmann o ett test där RK ridande hästar påstgs vilja vända till ett specifikt håll. hästar som inte reds av de som kan metoden, reds på ihodragna med graman o hästar som vi inte vet var vana vid det.

Mätningarna ska ju utföras på hästar som kan ridas så lätt o som sedan läggs i tävlingsform- vilket dessa ryttare inte har det minsta problem med.

Jag är inte säker om jag förstår hur du menar. Som jag skrev gjordes mätningarna på hästar som var vana att ridas i LDR. Så här sammanfattar Ridsport mätmetoden i sin artikel:

"15 danska dressyrhästar på medelsvår till GP-nivå som rutinmässigt brukar ridas i LDR, användes för försöket. Som jämförelse reds hästarna även i tävlingsform (nosen precis framför lodplan) samt över tygeln. Varje ryttare genomförde ett tiominuters program i skritt, trav och galopp i de tre olika formerna för hållning.

Puls, variation i hjärtrytm, koncentrationen av kortisol i saliven, beteende och spänningen i tyglarna registrerades. Man fann då en signifikant ökning i kortisolkoncentrationen efter tio minuters ridning i LDR-position jämfört med övriga, trots att hästarna var vana vid denna träningsform. Stor kraft i tyglarna uppmättes också."

Nu är det här bara en mätning på 15 hästar och det är inte Scandic & Co som deltog så man bör nog inte se undersökningen som "så här är det", men jag tycker att resultatet är mycket intressant och tankeväckande.

Jag är inte för HF för gemene man, men tittar man på bjudningen o då i synnerhet i piaffen så vet inte jag om man inte ser att hästarna har lärt sig av för mkt förhållningar till att visa ren ovilja att ens röra sig framåt.
Jag har lite svårt för läsförståelsen igen.:) Menar du att hästarna bjuder bättre i piaffen när LDR ingår som en del i deras träning eller att de bjuder sämre då?

Vad är vad?
Ta en häst som parcival eller andra liknande. vad krävs inte för att dämpa en sdn? Det ser vi ju på banan. Med en vanlig dödlig ryttare hade såna hästar varit oridbara.
Jo, det finns nog flera av proffsens hästar som skulle vara livsfarliga både för omgivningen och sig själva i fel händer. Å andra sidan kan man fråga sig varför man ska avla fram hästar som är så svåra att man känner sig tvungen att ta till, i mitt tycke, tvångsmetoder för att "kuva" hästen? Det är i och för sig en annan diskussion så den behöver vi inte blanda in här mer.

Jag vill inbilla mig att det skulle räcka med rund o djup:confused:
Ja, det vill jag inbilla mig också om syftet är att, som någon uttryckte det, träna i ytterlighetslägen.

OK studien var bättre.

Men. Jag vill se fler parametrar. såsom lång o låg o om skillnad utomhus vs inomhus- publik eller störande yttre faktorer.

Vad visade fri form? Alla vet hur tittiga hästar som håller span på allt oxå är flyktberedda. Hur högt är stresshormonet då. Ska vi rida i skyddad verkstad- Samhall?:D

Jag vill vidhålla att det inte ska till mer kraft i tygeln iom att tygeln är längre i RoD. I HF har jag ingen kunskap om o tänker inte försöka.

Givetvis ökar stressen om man har tryck i tygeln. Den ökar även om du skänklar mer, vid ljud eller tillför smärta eller andra känslor. Det är inget nytt att hästens stress ökar vid ökat tryck. Lägger mandäremot en välskolad och välstretchad häst van vid formen i ldr med loss kontakt i tygeln får man omvänd effekt.
Den blir lugnare.

HUR man gör studierna påverkar STORT. Vissa rider ldr med lätt tygelkontakt och andra med brutal force. Resultatet blir väldigt olika.

Det finns ngt som ligger emellan framtungt o baktungt;)
Den öppna formen o även den höga formen ger sämre bröstryggsarbete- över hela ryggen.

Men finns det någon forskning som antyder att den moderna dressyren lägger mycket extra tyngd bakåt? http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/forskningskollen-rorelsemonstret-paverkas-av-haste.htm Så bakknäna verkar ganska skonade från speciellt mycket tyngd om inte annat.

Senast ändrad:

Nej, men det beror ju på hur mkt folk sitter o trampar.
I övrig ridning förutom extremsamling som i piruettgalopp var det inte så stor skillnad, men här pratar vi duktiga ryttare som alltid kan rida i balans. då kan man ju föreställa sig hur det ser ut med medelryttaren
SEn stog det just
Hög huvud ger mindre rörelse i ryggen

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 355
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 560
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka