Rollkür- Varför denna metod?

Sv: Rollkür- Varför denna metod?

Skulle du kunna göra mig en tjänst och citera fios inlägg? Jag har kollat igenom alla sidorna nu men missar/hittar den inte.

du - jag har inte en susning exakt var den tråden är - det var en annan tråd. du får väl göra en sökning på hennes inlägg......

Vilken sandlåda hamnade du i nu då?
Jag gör, om du gör....

Det är enbart fakta att ingen än så länge försvarat HF.

Jag tror dig, du behöver inte brusa upp.

Jag vill förtydliga att eftersom jag själv blivit "anklagad" för att vara strikt emot så skulle jag vilja att fokk såg på mina inlägg med det i bakhuvudet, precis som jag i fortsättningen ska se andras.

Var det bättre?

Att du upplever att din häst tycker det är roligt när hoppsadeln kommer på är när dina egna tankar överförs på hästen.
Håller inte med där. Tror absolut att de har intelligens nog att förutse saker.

Tex då hästtransporten är framdragen och de direkt fattar att det är tävling/träning.
och om de har en sämre period och inte mår på topp, kanske vänder nere i hagen och vägrar komma. Medans de vid full energi och glatt sinnelag kommer travande och snabbt springer in i transporten vid lastning.

De fattar direkt att det blir tävling om de flätas i pannluggen o vi har bilen kopplad till transporten ute på gården, är de stressade över det blir de lite nervösa och lösa i magen, om de mår prima och är upphöjt laddade kanske de ställer sig och fokuserar blickstilla med blicken i fjärran och spetsade öron. De fattar! Iaf om de varit med ett tag.

Osv osv. Min känner igen huvudlag och förknippar vissa bett med viss träning. Viss utrustning med viss glädje/press. De är inte korkade.

Exempelvis var min travare kolugn under sadel bland full kommers sist han tävlade. Omgivningen störde inte då den betingade reflexen av sadel o ryttare höll honom i den sinnesstämning han brukar ha vid ridning medans vi värmde. Med sulkyn efter brukar det vara spänning o huvud upp från steg ett. (Kan ni tänka utanför lådan o acceptera en jämförelse mellan trav o dressyr igen??:)
Jag tror visst att en häst som tränas med 110% hård konsekvens och ganska hög arbetsbörda lättar upp och slappnar av och ser jättefin ut då de vet att nu ska jag "bara" prestera visst mycket i en bekväm form och här innanför staketen kommer inga hårda tillrättavisningar.
Det betyder inte att jag tycker att ryttaren är en djurplågare. Gissar på en kanske oplanerad men positiv effekt av en kanske inte så snygg träningsmetod.
Kan vara helt fel, men det är väl ok att tro o spåna! välkomna med andra förklaringar nu!:)

och gärna länkar med bilder/filmer. har visst hört positiva komments här i tråden. All är inte emot!

Konstigt, jag upplever att hästar blir trygga av att veta vad de ska göra...
Ju fastare rutiner och konsekventare träning desto tryggare häst.

Var detta verkligen menat till mig?

Att du upplever att din häst tycker det är roligt när hoppsadeln kommer på är när dina egna tankar överförs på hästen

Har du ngn källa som understryker det? Menar du att du inte kan se om din häst reagerar positivt eller negativt på situationer?

Har du läst om pavlov? Hans forskning understryker att djur betingar saker och ting med positivt eller negativt. Det är en ganska primitiv egenskap som de flesta djur har...såvitt man inte tycker att hästar är mer korkade än hundar.

Varför tror du öht att det går att dressera djur?

Kanske just för öppenheten framstår det lätt som helt ok. Gjorde man ngt man vet eller tror skadar hästen skulle man förmodligen skydda verksamheten. men om man tror på den välgörande effekten och visar det öppet, är det nog många som andas ut och sällar sig till skaran som beundrar och accepterar metoden.
Men de HAR ju inte varit så öppna med det. De som försökt filma framridning har blivit ivägkörda, utskällda och hotade. De som publicerat bilder på nätet har fått brev från diverse holländska advokater och andra hot. Kanske det inte är så längre, men för några år sen verkade de ju inte så sugna på att detta "kom ut".

Dr. Ulrike Thiel har om jag förstått rätt ägnat sig åt någon form av forskning angående rollkur, men jag lyckas mest googla fram holländska sidor... Här finns i alla fall en del filmer hon gjort
http://www.youtube.com/profile_videos?user=ulrikethiel&p=r

och här finns en del artiklar på engelska http://www.hippocampus-nl.com/s2e.php?content_id=8

Jag måste säga att en del av de där filmerna är ganska gräsliga.....:(

En häst som går så där har ingen möjlighet att gå i försvar, eller protestera.

Den borde bli tämligen lättmanövrerad och extremt lydig.:crazy:

Har du ngn källa som understryker det? Menar du att du inte kan se om din häst reagerar positivt eller negativt på situationer?

Jo, jag tror att de kan reagera positivt och negativt men inte på samma förmänskligande sätt som du vill se det...
Jag tror att det är din sinnesstämning som förs över på din häst. När du tänker "ja, du din lilla stackare, nu ska vi gå till manegen idag igen" eller "åh vad du kul du ska få det nu, vi ska rida ut", då tror jag att du för över det.

Mina hästar steppar alltid iväg till ridbanan, jobbet är i stort sett detsamma varje dag, de rids ut en dag i veckan men jag märker inte att de skulle tycka det vara roligare än något annat.
Beror snarare på att jag tycker allt är lika roligt.

Varför tror du öht att det går att dressera djur?

Självklart är det viktigt att inlärningen är positiv, säger absolut inte emot dig. Men jag menar inte det på samma vis som du.
Och jag tror inte att man får framgångar genom att tukta sin häst. Positiv inlärning är jätteviktigt men som sagt, jag tror inte att en hoppsadel bidrar till positiviteten hos hästen - jag tror fortfarande att det är din inställning som bidrar.

Jo, jag tror att de kan reagera positivt och negativt men inte på samma förmänskligande sätt som du vill se det...
På vilket sätt är betigningen jag gav exempel på annorlunda i jämförelse med betigningen pavlovs hundar uppfattade en ringklocka?
Vad skiljer mänsklig betigning mot djuren betigningar?

Jag tror att det är din sinnesstämning som förs över på din häst. När du tänker "ja, du din lilla stackare, nu ska vi gå till manegen idag igen" eller "åh vad du kul du ska få det nu, vi ska rida ut", då tror jag att du för över det.
Men hallå där, du kan ju inte sitta och hitta på!
Jag tycker personligen att det är långt mycket roligare med ett dressyrpass än en uteritt. Anledninge till att jag tog upp mitt exempel var just att jag hajjade till när jag märkte att han associerade hoppsadeln (som han bara bar ett par gånger om året) med någonting och hela hans beteende ändrades. Förvisso tycker jag att det är kul att rejsa runt på lantvägarna , men inte så att jag gåroch småler för mig själv och bygger upp förväntningar innan ritten. Rida ut är jättekul , att träna är långt mycket roligare och intressantare.

Och OM det nu skulle vara så att jag för över min positivtet till det hela. Betyder det isåfall att hästen associerar min positivitet med en kul ridtur? Då stämmer ju pavlovs teorier trots allt.

Självklart är det viktigt att inlärningen är positiv, säger absolut inte emot dig. Men jag menar inte det på samma vis som du.
Och jag tror inte att man får framgångar genom att tukta sin häst. Positiv inlärning är jätteviktigt men som sagt, jag tror inte att en hoppsadel bidrar till positiviteten hos hästen - jag tror fortfarande att det är din inställning som bidrar

Förklara kontra betigningsteorin. Förstnämna går ju att bevisa, har du en motsägande teori måste det finnas en källa på det.

Och du säger emot dig själv lite. Hästen blir positiv för att jag är positiv. Då betingar den ju min positivitet till ngt bra..eller hur?

Men snälla du....
Jag behöver ingen källa för att förklara hur jag ser det eller hur mina hästar har det. Jag behöver ingen källa för att skriva hur jag tror att det fungerar i dina exempel. Naturligtvis VET jag inte hur du tänker, jag gissar så klart likväl som du gissar hur AvG:s träningar går till...:angel:

Jag jobbar professionellt med hästar, har i genomsnitt tio hästar i träning varje månad. Jag har mycket erfarenhet och det är det jag skriver om här.

Tro vad du vill men det är hur saker och ting fungerar i praktiken som är viktigt.:devil:

Men varför kan de som förespråkar metoden inte förklara varför bättre och illustrera hur det ska se ut? Iallafall jag känner tvärtom ,att de som förespråkar gärna gör det med viss arrogans och menar på att "äh, ni fattar ju ingenting" när de själva inte kan komma med en grundlig och vettig teori och/eller faktiskt förklaring på tex filmen Lusidor länkade till.

Om det fortfarande är mej du riktar dej till så förespråkar jag inte heller metoden i de extrema former som visas på filmerna med nosen i bringan. Jag blir bara så trött på dem som vet så mycket om hur allt är trots att det framgår tydligt av inläggen både här och i andra trådar att det knappast rids på GP nivå........:crazy:
Det enda jag skriver är att man kanske ska inse att man inte kan allt här i världen för att man har suttit på en häst nån gång..

Rund och djup är en annan sak och det ser jag vitsen med att använda på välridna hästar som en del i uppvärmningen.

Du som skulle rida Rk på din häst, du vet väl huir det ska vara då, du måste väl ha fått det förklarat för dej?

Det är ju samma gamla filmer som vi sett tidigare i andra tråden och mycket ser hemskt gräsligt ut, ja.:(

Men på tex denna ser jag inget som är uppenbart plågsamt för hästen faktiskt.

http://www.youtube.com/watch?v=PLgxoDH7hXs

Vore intressant att höra vad andra ser på just denna film:confused: Titta på hennes säte (rider även lätt en del) Det är klart uppmjukande lösgörande arbete, tycker jag. (Och alltså av den anledningen inget som man skulle använda på banan självklart!)
Hur tycker ni halsen och öronen ser ut på hästen, tex? Ser det svårt ut för denna häst att gå där hon lägger den:confused:

Bara för att få en diskussion.

Senast ändrad av en moderator:

Måste hålla med Fredrik i det mesta och hela!
Även om hörnpasseringarna. Har reagerat på de konstiga vändningarna ibland med raka hästar o sladdande bakdelar. Det förklarade andra här som ett taktiskt drag inför en övning efter hörnpasseringen. men det känns som en krystad förklaring! Varför släppa något grundläggande?? :böjning efter spårets böjning och vändninga utifrån bakdelens kraft. Inte vändning TILL SYNES runt med framdelen först o motställd.

Jag förstår inte att folk inte kan skilja på TÄVLING och TRÄNING

Hela tävlingsmomentet går ju ut på taktik och att i stort sett lura domaren till att tro att här är något fantastiskt!!

TÄVLING innebär att man skall dölja alla brister och visa alla förtjänster som man har.

Att vända framdelen runt i hörnet med en rak häst i öppnatänk innebär att du vinner ca 1m på kortsidan och ca 1m när du kommer ut till långsidan vilket är oerhört mycket och långt när du skall förbereda för nästa rörelse.

Det är nog oerhört svårt för folk att fatta som inte tävlar på högre nivå

Det är en oerhörd skillnad att rida hemma och göra den där piaffen, piuretten när det känns bra och att rida den på en bestämd punkt för det skall ske på den där bestämda punkten oavsett om hästen råkade sparka bakut 2m innan och att ha 1m till att förbereda på kan göra skillnaden mellan att få en 4:a och att få en 8:a.

Varför i helvete skall man inte se till att vinna den där extra metern i förberedelse om man kan ?

Saker händer oerhört fort och det är oerhört trångt på en dressyrbana om man råkar missa något i den optimala förberedelsen.

Finns massa trix och knep för att lura domarens öga för att få bättre poäng och om någon ens funderar på att tro att dom där 5-7minuterna man är inne på banan och inte använder sig av den optimala skolan av grundridning att det skulle på något vis skada hästen så måste den personen vara oerhört korkad.

/fio som har varit på tävling i lervälling och ösregn och är sur....

:bow::bow:

*kl*

Det är oxå fel att tro att hästarna tycker om att gå in på dressyrbanan under tävling därför att de kan "glida runt" där och veta att ryttaren inte kan komma åt dom. Det är FEL FEL FEL, en skicklig dressyrryttre sätter oerhörd press på sin häst och det är riktigt krävande 6 minuter inne på banan. Alla ryttare på högre nivå kan rida hästen lika krävande (om inte mer) inne på tävlingsbanan som hemma - annars har man sållats bort redan i de lägre klasserna!

Måste bara säga - vilket sidospår det blivit:rofl:

Men snälla du....
Jag behöver ingen källa för att förklara hur jag ser det eller hur mina hästar har det. Jag behöver ingen källa för att skriva hur jag tror att det fungerar i dina exempel. Naturligtvis VET jag inte hur du tänker, jag gissar så klart likväl som du gissar hur AvG:s träningar går till...:angel:

Det är tråkigt att du måste förlöjliga och hålla en tråkig ton i dina inlägg. Vad sägs som en seriös diskussion? DU kanske inte behöver en källa. Men för att jag ska förstå hur du tänker ur djurpsykiatrisk/psykologisk/etoligisk synvinkel skulle jag vilja ha en bättre förklaring. Vad är annars poängen med en diskussion om du ska säga "såhär är det" ungefär. Du får även gärna citera mig där jag skrivit om hur jag förklarar hur Ankys träningar går till.

Jag jobbar professionellt med hästar, har i genomsnitt tio hästar i träning varje månad. Jag har mycket erfarenhet och det är det jag skriver om här.
Jaha? Ska jag kontra med att jag hållt till på ett likadant tävlingstall och både skött och ridit tävlingshästarna där? Jag förstår inte riktigt resonemanget. Man kan ha hur mkt riderfaranhet somhelst och vara jätteduktig utan att veta ett dyft om etologi.

Tro vad du vill men det är hur saker och ting fungerar i praktiken som är viktigt

Ja, så gott som iallafall håller jag med (varför skulle jag inte göra det?). Men jag är iallafall en person som inte kan åka på en träning och bli tillsagd att "gör såhär" och bara göra det (om det skulle vara ngt jag inte gjort förr vill säga). Jag vill veta hur det fungerar också. Varför jag ska göra det. Förstår jag vad jag gör upplever jag det som att jag blir bättre på det också.

delvis knapplån

Hur kommer det sig (som du tror tex) att en häst kan betinga pos/negativitet till ett föremål eller en person/ett kön men inte en miljö?

Jag är iaf övertygad om att jag inte är den enda här som stött på hästar som associerar en pisk eller ett föremål som liknar en pisk till något negativt och blivit rädda/fått panik. Iaf två hästar jag haft att göra med har inte tyckt om karlar pga av tidigare erfarenheter.

Om det fortfarande är mej du riktar dej till så förespråkar jag inte heller metoden i de extrema former som visas på filmerna med nosen i bringan.
Läs inlägg 121 högst upp.

Jag blir bara så trött på dem som vet så mycket om hur allt är trots att det framgår tydligt av inläggen både här och i andra trådar att det knappast rids på GP nivå........:crazy:
Det enda jag skriver är att man kanske ska inse att man inte kan allt här i världen för att man har suttit på en häst nån gång..

Jag vet inte vem du riktar dig till, men om det är någon som påstår att de vet allt om denna metod så förstår jag att du blir irreterad.
Däremot dom som vill diskutera kring det (jag bla) och spåna lite kring saker och ting utan att vara bäst måste faktiskt få göra det utan att folk tycker att "man ska hålla truten". Jag kan inte mycket om fysiologi, däremot en del om etologi.

Rund och djup är en annan sak och det ser jag vitsen med att använda på välridna hästar som en del i uppvärmningen.
Jo, men jag har diskuterat HF hela tiden. Metoden anky använder sig av på den länkade videon.

Du som skulle rida Rk på din häst, du vet väl huir det ska vara då, du måste väl ha fått det förklarat för dej
Tja, han är död så det blir svårt:D
Resterande känns mest som att du vill vara lite spydig. Så det struntar jag i. Om inte, får du förklara vad du menar.

Senast ändrad:

Tack Fio, och ditt namn har som sagt nämnts av mig i tråden vilket jag hoppas att du inte tycker gör ngt ang. detta ämnet.

Lusidor:
jag håller självklart med om allt du skriver att givetvis förknippar hästar saker med roliga/dåliga uppelvelser - det är ju det de GÖR! Transporten som du nämner osv - de tillhör ögonblicklig association.
Jag vidhåller dock oavsett detta faktum som de flesta vet ang. hur hästar tränas/tänker/reagerar, att det för mig är intressant att du har en så fastställd uppfattning om hur hästen känner/tänker/reagerar runt ett ridsätt/metod du vet mkt lite om.

och återigen - om min förmåga att vända och ifrågasätta saker misstolkas till att jag är POSITIV till HF, så kan jag bara beklaga.

Jag håller INTE med om att ta hästens "intelligens" så långt som du själv så tillvida att den tänker och resonerar i mänskliga banor och med mänsklig framtidsuppfattning osv. Erinrar mig tex. en tråd där du hävdar att hästen SA till dig att den inte var redo för tävling riktigt än - men att den snart skulle vara det, om du gav den lite mera tid.....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 356
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 294
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 560
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka