Sv: Rollkür- Varför denna metod?
Att du upplever att din häst tycker det är roligt när hoppsadeln kommer på är när dina egna tankar överförs på hästen.
Håller inte med där. Tror absolut att de har intelligens nog att förutse saker.
Tex då hästtransporten är framdragen och de direkt fattar att det är tävling/träning.
och om de har en sämre period och inte mår på topp, kanske vänder nere i hagen och vägrar komma. Medans de vid full energi och glatt sinnelag kommer travande och snabbt springer in i transporten vid lastning.
De fattar direkt att det blir tävling om de flätas i pannluggen o vi har bilen kopplad till transporten ute på gården, är de stressade över det blir de lite nervösa och lösa i magen, om de mår prima och är upphöjt laddade kanske de ställer sig och fokuserar blickstilla med blicken i fjärran och spetsade öron. De fattar! Iaf om de varit med ett tag.
Osv osv. Min känner igen huvudlag och förknippar vissa bett med viss träning. Viss utrustning med viss glädje/press. De är inte korkade.
Exempelvis var min travare kolugn under sadel bland full kommers sist han tävlade. Omgivningen störde inte då den betingade reflexen av sadel o ryttare höll honom i den sinnesstämning han brukar ha vid ridning medans vi värmde. Med sulkyn efter brukar det vara spänning o huvud upp från steg ett. (Kan ni tänka utanför lådan o acceptera en jämförelse mellan trav o dressyr igen??
Jag tror visst att en häst som tränas med 110% hård konsekvens och ganska hög arbetsbörda lättar upp och slappnar av och ser jättefin ut då de vet att nu ska jag "bara" prestera visst mycket i en bekväm form och här innanför staketen kommer inga hårda tillrättavisningar.
Det betyder inte att jag tycker att ryttaren är en djurplågare. Gissar på en kanske oplanerad men positiv effekt av en kanske inte så snygg träningsmetod.
Kan vara helt fel, men det är väl ok att tro o spåna! välkomna med andra förklaringar nu!
och gärna länkar med bilder/filmer. har visst hört positiva komments här i tråden. All är inte emot!