Rollkür- Varför denna metod?

Sv: Rollkür- Varför denna metod?

Jag kanske missförstod dig, men det är sällan någon skriver du när de menar du, utan "man" använder "man", "somliga" och "vissa" flitigt istället. men det var ju bra om du läst ordentligt och sett att jag inte förespråkar metoden - alls.

Lusidor: forumreglerna kommer väl in där man uttalar sig och anser att FEI stödjer djurplågeri och icke-humana metoder mot tävlingshästar.

Nej, om jag riktar mig till ngn är det isåfall mer åt flashlights håll.

kl

När jag jämför filmen på rollkuren och de andra filmerna där hon tävlar hästarna tycker iaf jag mig se en enorm positivtet hos hästarna. Kan det bero på att hästen aldrig associerar tävlingsbanan med den tunga formen den går i på träning? Att hela upplevelsen att tävla är enormt positiv? Positiv form, positiv ryttare, positiv energi på plats?

Stöder djurplågeri vet jag inget om! Men åsikten kvarstår att det ser plågsamt ut. Och att det verkar vara helt accepterat. om det är utom forumets regler ber jag moderatorn att säga ifrån snarast!

Stöder djurplågeri vet jag inget om! Men åsikten kvarstår att det ser plågsamt ut. Och att det verkar vara helt accepterat. om det är utom forumets regler ber jag moderatorn att säga ifrån snarast!

Men det ÄR ju inte helt accepterat. :eek: De har ju tillsatt en kommite som utreder vidare, just därför att de ansåg att tiden de fick till den första utredningen var för kort för att kunna presentera legitima slutsatser åt ENDERA hållet.
sen så är det ju inte accepterat att rida HF inne på en tävlingsarena. Det är väl en pågående debatt även om det ens ska tillåtas i framridnings rinken? Men det finns ju en komplexitet i detta, att hur, som tävlingsförbund, förbjuder man vad som pågår hemma hos folk på deras gårdsplan? Det tog väl en hel del år innan barrering på hinder blev förbjudet på allmän anläggning? vad folk gör hemma är en annan sak, och om ngnstans så är det väl DÄR som det politiska kommer in, att hur och när kan man lägga sig i sådant? den komplexiteten skiljer sig väl inte från annan hästhållning runt gemene man över huvud taget.
Återigen, du drar slutsatser som du saknar information för att dra.

Håller med om att hästarna är otroligt lösgjorda på de filmer jag sett. De svänger på hela kroppen sas. Med i de riktigt samlade delarna har det på de filmer jag kollat nyss fallit pladask.
Ingången till piaff hackar till, hästen dippar ner i den djupa fomer, ryttaren plockar upp snabbt, men har en häst på bogarna som triangulerar starkt och inte bär sig i rörelsen.

Personen som pratade om dressyr på den där teorin sa just det att hästarna verkar uppskatta tävlingsmomenten, kanske (!) pga att de vet att där blir man inte korrigerad, utan de tillåts gå vidare ur problemen lugnt i en normal form. (känner inte vikten av att nämna namn. Åsikter kan väl få framföras utan att ej närvarande personer ska kritiseras som ej trovärdiga)

Säger inte att det är så. Ville bara tillföra den tanken som inte var min egen, men inte lät så fel med tanke på hur extrem träningen ser ut.

Är "personen på teorin" expert i någon form? Jag är bara nyfiken på vilken "teori" det handlade om?

Beträffande hästar som trillar på bogarna i piaff och inte bär sig så finns det ett antal sådana bilder på AR-hästar också. Är dessa ridna i rollkur?

Nu känns det som att jag hamnat på ett sidospår här. Handlar diskussionen om att kjämföra AR med "modern" dressyr?

Ja, man vet aldrig vart en diskussion kan dra iväg....:smirk:

Jag tolkade det som att dessa piaff-brister skulle vara ett symptom på att hästen är riden i rollkur. Därav min jämförelse med diverse AR-ridna hästar som teoretiskt kan både "piff och puff", men som i praktiken uppvisar dessa brister. Detta kanske framför allt kunde vara intressant då AR-förespråkare ivrigt diskuterar "all dålig tävlingsridning". Tycker att många brister tillskrivs symptom på rollkur trots att även andra hästar, som bevisligen INTE är ridna i rollkur, uppvisar samma brister. Och, OBS, jag förespråkar INTE rollkur, men jag tycker att det finns alldeles för mycket antaganden och alldeles för lite fakta.

Okej, jag själv har nämligen uppfattat det som att ex Lusidor inte förespråkar rollkur men inte har ngt emot allmän tävlingsridning.
Det var därför jag blev lite förvirrad.

Beträffande hästar som trillar på bogarna i piaff och inte bär sig så finns det ett antal sådana bilder på AR-hästar också. Är dessa ridna i rollkur?
Det är väl självklart att det förekommer i alla sorters ridning. Att hästen saknar bärighet. det intressanta tyckte jag var att hästarna har så extrem rörlighet och spektakulära frambenssteg, men sämre bakbensaktivitet och inte orkar med de mer samlade rörelserna som piaffen.

En svag tanke om hur man prioriterar i dagens dressyrvärld. Hur lätt är det att få fram en häst med de ökade gångarterna och lyftet och svänget i passagen, och samtidigt behålla kvaliten i samlingen? Kanske det krävs så extrema metoder för att ha en rimlig chans i dagens tävlingsvärld. Vet inte. Bara funderar!

Hörde oxå att man (någon)forskat över hur mkt vikt som läggs över bakåt i en piaff. och kommit fram till ca 2%... och undersökningen gjordes på EN häst i GP. Typ världsettan eller liknande. Vet ej vem.
Med tanke på hur piafferna kan se ut även hos eliten så är jag inte förvånad och släpper alla tankar om såna undersökningar och sådan forsknings egentliga värde för andra dressyrintresserande.

Du kan det här med ord du!!
Det här är precis vad jag tycker och tänker också, och blir irriterad på i diskussionerna!!

Bukeproffsen som sätter sig över alla andra.

Om du inte ryckt något ur sitt sammanhang utan läst hela den "krystade" förklaringen hade du kanske förstått vad som stod egentligen? Vad jag minns stod det inte alls att det var rätt men tänkbara skäl till att rida så, läs igen, du kastar ur dej lösryckta påståenden som bara syftar till att stärka din linje att all elitdressyr är dålig ridning. Läs forumreglerna.

Jag vet att jag skrev något om att man kanske använder hörnet för att förbereda en diagonal rörelse, men det var ju bara mina funderingar över varför vissa hörnpasseringar blir som de blir.

Det var alltså ingen absolut sanning, utan en fundering, inget krystat alls. Jag förstår inte LUSIDOR vad hörpasseringarna har med tråden att göra? :confused::confused:

Jag tror inte det finns någon som "kan" förklara varför ryttarna upplever att det fungerar - har man lagt ner tid och pengar på att forska på varför det funkar öht? Det tror inte jag, inte som jag hört i alla fall? (Men jag prenumerar inte heller på alla veterinär- och etolog- eller ens hästtidningar).

Man kan inte tänka sig att ryttare på så hög nivå slarvar lite med "grundmomenten" för att koncentrera sig på piaffen som komma skall inom några meter? Det hade jag gjort om jag red så svåra övningar - är inte det rätt mänskligt?

Ärligt talat, hur många korrekta hörnpasseringar ser man öht, på hög eller låg nivå? Nog är de rätt lätträknade på tävlingar (och JAG hade absolut inte gjort det bättre - hemma på banan är det en sak, men på en tävling en annan)

*Knapplån*

Intressant att det finns kompetens nog att diskutera något som:
*Ingen sett i verkligheten
*Ingen utövat själv
*Ingen diskuterat med någon utövare

och ändå finns argumenten här...:devil:
Vad baserar man kunskapen för/emot på?
Enstaka bilder?
Artiklar?
Någon som hört att någon sett att någon gjort?:angel:

Alla teorier om att det nog är så att eftersom hästarna plågas och tuktas så mycket på träning så är de jätteglada att få tävla är inget annat än bullshit. Någons fantasi som skenat iväg.
Inklusive många andra antaganden här.

/Malin

Ja, man vet aldrig vart en diskussion kan dra iväg....:smirk:

Jag tolkade det som att dessa piaff-brister skulle vara ett symptom på att hästen är riden i rollkur. Därav min jämförelse med diverse AR-ridna hästar som teoretiskt kan både "piff och puff", men som i praktiken uppvisar dessa brister. Detta kanske framför allt kunde vara intressant då AR-förespråkare ivrigt diskuterar "all dålig tävlingsridning". Tycker att många brister tillskrivs symptom på rollkur trots att även andra hästar, som bevisligen INTE är ridna i rollkur, uppvisar samma brister. Och, OBS, jag förespråkar INTE rollkur, men jag tycker att det finns alldeles för mycket antaganden och alldeles för lite fakta.

Håller verkligen med om att det finns för lite fakta och för mycket antaganden.

Du kan det här med ord du!!
Det här är precis vad jag tycker och tänker också, och blir irriterad på i diskussionerna!!

Bukeproffsen som sätter sig över alla andra.

Men varför kan de som förespråkar metoden inte förklara varför bättre och illustrera hur det ska se ut? Iallafall jag känner tvärtom ,att de som förespråkar gärna gör det med viss arrogans och menar på att "äh, ni fattar ju ingenting" när de själva inte kan komma med en grundlig och vettig teori och/eller faktiskt förklaring på tex filmen Lusidor länkade till.

Alla teorier om att det nog är så att eftersom hästarna plågas och tuktas så mycket på träning så är de jätteglada att få tävla är inget annat än bullshit. Någons fantasi som skenat iväg.
Inklusive många andra antaganden här.

Framför allt är det väl ett ganska välillustrerat "förmänskligande" av hästen och hur de tänker och reagerar.

KL:

ang. slarviga hörnpasseringar så återigen undrar jag på vilket sätt dessa tillhör denna diskussionen och skulle vara ett resultat/kvitto på HF.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 357
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 294
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 560
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Spis eller spishäll?
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur