Rollkür- Varför denna metod?

Sv: Rollkür- Varför denna metod?

Tror det där på allvar Du har nog missförstått en hel del,
Men var det där inlägget så konstigt o uppåt väggarna. Tycker Ms Scrabtree resonerar helt logiskt.

Var nyss på teorilektion och fick höra ungefär det här:

Hästarna upplever ett så tungt arbete i den låga runda formen att de "dansar" av den nyfunna lättheten då de plockas upp i normalläge igen. Arbetar lugnt i tävlingsammanhang då de förmodligen upplever tävlandet som en lek till skillnad mot de krävande passen i låg o rund form hemma o på uppvärmningen.
Då andra hästar känner kraven öka får HF-hästarna vila en stund och slipper tas igenom så tufft då de befinner sig i en programridning. Lite hårddraget, men varför inte..

M. Brachiiocephalicus förkortas i den låga formen för att i det djupa läget ändå komma upp med frambenen nog för att behålla rörelsen. Vid normalform behålls den känslan, muskelstatusen och ger ett väldigt högt effektfullt steg.

Bakdelen strävar framåt för att behålla balansen o tyngdpunkten och ger därför en stretchande effekt i överlinjen. På ett ungefär.

Alla hemska bilder kan väl heller inte ljuga, alla stänger som faller igenom tyder väl på att det krävs en hel del för att "lägga" hästarna där.

Måste hålla med Fredrik i det mesta och hela!
Även om hörnpasseringarna. Har reagerat på de konstiga vändningarna ibland med raka hästar o sladdande bakdelar. Det förklarade andra här som ett taktiskt drag inför en övning efter hörnpasseringen. men det känns som en krystad förklaring! Varför släppa något grundläggande?? :böjning efter spårets böjning och vändninga utifrån bakdelens kraft. Inte vändning TILL SYNES runt med framdelen först o motställd.

Vem stod för teorilektionen och var? Bara nyfiken.

Även om hörnpasseringarna. Har reagerat på de konstiga vändningarna ibland med raka hästar o sladdande bakdelar. Det förklarade andra här som ett taktiskt drag inför en övning efter hörnpasseringen. men det känns som en krystad förklaring! Varför släppa något grundläggande?? :böjning efter spårets böjning och vändninga utifrån bakdelens kraft. Inte vändning TILL SYNES runt med framdelen först o motställd.

Fast det där är inte typiskt just för HF hästarna. Vi har diskuterat i en annan tråd om just hörnpasseringarna på elit nivå.
Tycker det blir som vanligt i dessa diskussioner att någon har "hört" eller "läst" ngt, och vips så är det etablerade faktumet och sanningen, - för att inte säga hur man tar lite av vad man hört här, och lite av vad man hört där, och skapar sin egen sanning utifrån det. Buke proffs kunskapen :angel:
Frau G's uttalande på frågan hur hon gör en hörnpassering är ju rent och skärt feltolkat! Hon svarade med en suck på frågan därför att hon får frågor som om det hon gör är mirakel metoder och trix, och suckade över detta och att folk tror att det är ngt unikt med hur hon svänger tillochmed.... Jag har också läst den intervjun, och det som sades här i tråden att hon syftade på att hon svänger genom att dra i innertygeln är ju rent förtal och helt felaktigt!

sen har jag inget att invända mot att HF helt onekligen är en mkt drastisk metod och ridsätt och inget jag skulle ägna mig åt eller tycker verkar vara särskilt humant mot hästarna. Men på vilken nivå och HUR låter jag vara osagt. Det finns många saker vi gör med hästar som är mer eller mindre humant. FEI har även de utrett, och vad jag vet, lovat fortsätta utreda, och jag ser fram emot mera från deras håll även om det ju är en politisk fråga vid detta laget och därmed ganska känslig som jag uppfattat det, i deras kretsar och med elit ryttarna runt sig.

vad är det för kurs du varit på och fått ovan förklarat? källa och källans källa? (nyfiken)

Senast ändrad:

Instämmer helt och hållet. Jag tycker inte heller Rk som på filmerna i Susans länk är trevlig öht, och ägnar mej inte åt det elelr har önskemål om att kunna det heller. Men de "sanningar" folk här kastar ur sej grundas så uppenbart på ren okunskap ofta och vad man hört nån säga...Och framförallt att man ser det man vill se och vrider så uppenbart på uttalanden och hänvisar till det ena och det andra utan att ange källan ens.

Man måste kanske även som "bukeproffs" inse att det finns det man inte kan förstå inom ridining för man har själv miltals kvar till den nivån.

Jag har insett med åren att bara för att jag inte förstår något så måste det inte vara fel:angel: jag har tyckt och tänkt en massa om saker som duktigare ryttare sysslat med och sen en dag har jag insett vad de gör och varför och att mina åsikter grundades på okunskap.

Lusidor: Om du ännu inte, trots att du läst och skrivit här ett tag nu i liknande frågor, förstått att det inte handlar om att slita och dra in nosen utan om just ridning med sätet för att få dit hästen (tycka vad man vill om att rida den så djup som nosen i bringan, jag skulle inte göra det) så kan jag inte hjälpa dej att förstå. Du måste kanske inse att det finns ryttare som kommit längre än du här i världen och att det finns hästar som är mer välgymnastierade och kan göra saker som din inte kan.(Och det gäller oss alla andra här också) Det kallas ödmjukhet. Än en gång, min kropp skulle nog gå sönder om man plötsligt krävde det en elitgymnast klarar 50 gånger om dagen. Ni kan inte jämföra era hästar med Vm-hästar i dressyr:eek: Hur många har ens suttit på en sån här.......inte jag i alla fall.

Vi måste kunna debattera utan att de som vill försöka förstå idiotförklaras pga ren okunskap.

Senast ändrad av en moderator:

Men var det där inlägget så konstigt o uppåt väggarna. Tycker Ms Scrabtree resonerar helt logiskt.

Var nyss på teorilektion och fick höra ungefär det här:

Hästarna upplever ett så tungt arbete i den låga runda formen att de "dansar" av den nyfunna lättheten då de plockas upp i normalläge igen. Arbetar lugnt i tävlingsammanhang då de förmodligen upplever tävlandet som en lek till skillnad mot de krävande passen i låg o rund form hemma o på uppvärmningen.
Då andra hästar känner kraven öka får HF-hästarna vila en stund och slipper tas igenom så tufft då de befinner sig i en programridning. Lite hårddraget, men varför inte..

M. Brachiiocephalicus förkortas i den låga formen för att i det djupa läget ändå komma upp med frambenen nog för att behålla rörelsen. Vid normalform behålls den känslan, muskelstatusen och ger ett väldigt högt effektfullt steg.

Bakdelen strävar framåt för att behålla balansen o tyngdpunkten och ger därför en stretchande effekt i överlinjen. På ett ungefär.

Alla hemska bilder kan väl heller inte ljuga, alla stänger som faller igenom tyder väl på att det krävs en hel del för att "lägga" hästarna där.

Precis så jag menar, men du förklarade lite bättre;)

FEI har även de utrett, och vad jag vet, lovat fortsätta utreda, och jag ser fram emot mera från deras håll även om det ju är en politisk fråga vid detta laget och därmed ganska känslig som jag uppfattat det, i deras kretsar och med elit ryttarna runt sig.
Just, jättekänsligt. Hur kan man vara riktigt kritisk mot något som det riktiga toppskiktet ägnar sig åt öppet och med framgång. Kanske just för öppenheten framstår det lätt som helt ok. Gjorde man ngt man vet eller tror skadar hästen skulle man förmodligen skydda verksamheten. men om man tror på den välgörande effekten och visar det öppet, är det nog många som andas ut och sällar sig till skaran som beundrar och accepterar metoden.

Hur välgymnasticerad en häst än är så finns det väl gränser för vad som är humant. Det ser iaf ut som om en sådan arbetsställning går emot allt vad de står för som stolta flyktdjur...

Mer kontrollera och manipulera, än att rida sunt och uppbyggande för både psyke och kropp.

Nej, där har du fel, (bara som ett exempel) och den dagen du närmar dej att kunna lägga en häst lite djupare kommer du att förstå det. Det är inte så det fungerar på en stark bärig häst som är smidig i kroppen. Däremot på en som inte är allt detta. Men de går inte heller elitdressyr.

Om du inte ryckt något ur sitt sammanhang utan läst hela den "krystade" förklaringen hade du kanske förstått vad som stod egentligen? Vad jag minns stod det inte alls att det var rätt men tänkbara skäl till att rida så, läs igen, du kastar ur dej lösryckta påståenden som bara syftar till att stärka din linje att all elitdressyr är dålig ridning. Läs forumreglerna.

Nu vet iof inte jag vilka du riktar dig mot, men eftersom att du reagerade så starkt på mitt inlägg så antar jag att jag var en del av det. Måste säga att det är stor suck faktor på detta med att man skulle vara ett sk "bukeproffs " för att man har teorier som stämmer överens med ens egna erfarenheter. Jag kan mycket väl tänka mig att det finns rollkur utövare som rider väldigt annorlunda i låt jämföra med ex Anky (eftersom hon är mest omtalad). Den teorin jag tog upp (och som även Lusidor hade hört om samt finns bitvis förklarad i tidigare länk) är en av de större anledningarna till att rollkuren har blivit så himla debatterad, att hästen faktiskt utsätts för obehag.
Det var även därför jag valde att ta avstånd från det när jag blev ombedd att använda metoden på min häst. Detta innebär inte att jag eller någon annan har Ankys kunskaper eller heller en häst av värdlsklass att rida på. Man kan faktiskt förstå konceptet iaf.

Nej, där har du fel, (bara som ett exempel) och den dagen du närmar dej att kunna lägga en häst lite djupare kommer du att förstå det. Det är inte så det fungerar på en stark bärig häst som är smidig i kroppen. Däremot på en som inte är allt detta. Men de går inte heller elitdressyr.

Du kanske kan illustrera och förklara hur det faktiskt är då?

Just, jättekänsligt. Hur kan man vara riktigt kritisk mot något som det riktiga toppskiktet ägnar sig åt öppet och med framgång. Kanske just för öppenheten framstår det lätt som helt ok. Gjorde man ngt man vet eller tror skadar hästen skulle man förmodligen skydda verksamheten. men om man tror på den välgörande effekten och visar det öppet, är det nog många som andas ut och sällar sig till skaran som beundrar och accepterar metoden.

Känsligt för att det är toppryttare vi pratar om ja. Men inte så känsligt att det inte grandskas, tack vare tryck från omgivningen (Tyskland har tryckt på MYCKET hårt runt HF debatten ö.h.t)

så du har helt fel i dina antaganden du nu gör om FEI att de på ngt sätt skulle ta ställning och vara för en skadlig metod. De utreder frågan, och i första varvet kunde de inte hitta bevis att det var skadligt för hästen, men eftersom utredningen sträckte sig över en begränsad tid, så ansåg de att de behövde längre tid och därmed skall fortgå att utreda. Med andra ord så tycker jag FEI har tagit ett klokt beslut i det att de inte förhastat sig ang. slutsatser och helt enkelt säger att mer utvärdering behövs. Buke proffsen däremot bestämmer sig för att de läst en länk eller två på nätet.:angel:

Lägg inte dina antaganden med "nog" och "förmodligen" på detta. det är stor skillnad på att vara en känslig fråga och en politisk fråga, och att bryta mot själva grundstadgarna som man själv representerar! (FEIs grundregler för vad tävlingsdressyr skall vara för hästen, i samarbete under och med ryttare).

Senast ändrad:

att hästen faktiskt utsätts för obehag.

Hur vet du det, utom från vad du ser och tror från bilder? Källa.

Det var även därför jag valde att ta avstånd från det när jag blev ombedd att använda metoden på min häst. Detta innebär inte att jag eller någon annan har Ankys kunskaper eller heller en häst av värdlsklass att rida på. Man kan faktiskt förstå konceptet iaf.

Vilken nivå rider du på? Hur länge har du ridit? Vad rider du för häst?

Vem bad dej att använda den metoden på en häst:eek: :o

Hur vet du att det var det man bad dej göra? Vad sa personen till dej? Nu blir jag riktigt bekymrad:crazy:

Måste säga att det är stor suck faktor på detta med att man skulle vara ett sk "bukeproffs " för att man har teorier som stämmer överens med ens egna erfarenheter.

Suckfaktor blir det när man presenterar det som att såhär är det, när inte ens FEI eller veterinärkåren för den delen har tagit en ställning till frågan. Förstår heller inte hur du kan ha en egen erfarenhet ang. detta då du säger att du läst en länk på nätet, och sen inte velat rida hästen så, pga detta?

Hur vet du det, utom från vad du ser och tror från bilder? Källa.

Källan kan du kolla upp på de flesta nerskrivna debatter i olika tidninga kring ämnet, varför skulle metoden vara så omtalad och "hatad" om det inte vore för att man misstänker obehag hos hästen? Och än en gång, länken någon (fredik?) tog fram.

Jag har ju dessutom påbörjat metoden själv på min dåvarande egen häst under en kurs, men jag sa ifrån.

Obehaget kommer dels av att hästens synfält försämras extremt när den går så djupt och i den positionen ser den endast ryttaren (bakåt) och marken den går på.

Det andra obehaget är just prositionen, en van häst är säkerligen van och upplever det inte så hemskt. Men jag förstår att folk väljer andra metoder.

Vilken nivå rider du på? Hur länge har du ridit? Vad rider du för häst?
Jag rider på msv ungefär, eller har gjort. Jag har haft ett års uppehåll från ridningen utöver en lunk i skogen då och då på lånad häst. Jag har ridit i 14 år..( varför det skulle spela roll?!)
Min dåvarande häst var ett halvblod.

Vem bad dej att använda den metoden på en häst:eek: :o

Hur vet du att det var det man bad dej göra? Vad sa personen till dej? Nu blir jag riktigt bekymrad
Namn får man ju inte riktigt skriva ut här. Varför blir du så bekymrad?

Suckfaktor blir det när man presenterar det som att såhär är det, när inte ens FEI eller veterinärkåren för den delen har tagit en ställning till frågan. Förstår heller inte hur du kan ha en egen erfarenhet ang. detta då du säger att du läst en länk på nätet, och sen inte velat rida hästen så, pga detta?

Jag har inte presenterat det som "såhär är det". Jag har berättat utefter mina egna erfarenheter. Jag tror att man lätt läser "taggarna utåt" när någon plötsligt inte samtycker med det positiva i det hela. Å andra sidan har jag inte skrivit varken positivt eller negativt om metoden.

Sistnämnda har du nog läst slarvigt. Så du får läsa om det.

Då läser du lika illa som jag isåfall, om du påstår att jag är positiv till metoden och därför har taggarna utåt.

Men sakta i backarna!!
De här inläggen handlar inte ett dugg om att förklara elitdressyr som dålig!

Folk har ju vitt skilda åsikter om saker hela tiden här på Buke.
Varför skulle mina, tex Fredriks och kanske ms Scrabtree nu plötsligen vara de okunniga, och andra vara de som vet och med ödmjukhet ha förstått??

Tillåter inte forumreglerna att man har åsikter om fenomen inom ridningen? Likväl som dressyrrare länge varit på klassisk och idiotförklarat alla som använder stångbett osv. Även det ett fenomen som utövarna tycker fungerar för ett syfte. Trots att HFutövarna har framgång med sin metod kan de väl få tåla kritik och svara med begripliga argument.
Hur det än utförs och hur än resultatet är kan jag i dagsläget inte förstå hur en häst kan må bra i den formen. Har inte sett EN enda bild som visar HF som något harmoniskt och ok.

Det finns hur många bilder o filmer som helst som ger rysningar. Riktigt makabra bilder. Kan någon förespråkare inte länka till något som visar på skillnaden!?

Vi är många som är mkt intresserade av hästens fysik och förutsättningar för ridning. kan inte någon som har kunskaper om hästkroppen förklara hur den här ridningen fungerar mer i detalj, utan att säga det bara är så.

Placera med sitsen.. hrm.. http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE&mode=related&search=
Kolla in stången, händerna och armarna på A. Någon som tycker det ser harmoniskt och lätt ut?
Kan bara inte säga att jag imponeras av metoden och ödmjukt tänker att de borde kunna och att deras elitgymnaster till hästar klarar det. För det ser inte bra ut.

Ber intresserat om länkar till finare uppvisningar i "djup o rund" form!:)

Jag visste inte att "man vänder taggarna utåt" refererade till dig? Då hade jag väl skrivit du?

Precis!

De som anser sig kunna förklara metoden som används på Lusidors länk (Anky rider rollkur) får jättegärna göra det. Jag tycker att det ser väldigt ansträngt, tungt och obehagligt ut. MEN, däremot när hon "lättar" ser hästen väldigt frigjord och mjuk ut.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 357
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 294
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 560
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka