Rollkür- Varför denna metod?

Sv: Rollkür- Varför denna metod?

Vad jag har hört av en av deltagarna i den studien är att rollkur fungerar och är bra MEN endast om ryttaren är bra.
Man måste kunna rida hästen rätt INNAN man börjar rollkura, den ska vara ett extra hjälpmedel för de på toppen som
jag förstår det.

Problemet är väl alla mindre kunniga som börjar dra i tyglar och där hästarna släpper rygg och bak.

Ja det tror jag också är väldigt viktigt och därför är det svårt för oss som inte är såna ryttare att bedöma hur bra/dåligt det är också.

1.Jag undrar varför man kom på att man skulle ta fram ett sånt ridsätt som rollkur eller är det bara ett utbildningsätt?
Rollkur sägs vara en uppvärmningsmetod, vad är syftet med att rida på två helt olika sätt på samma ridpass?

Vad jag hört så var det pga hästarna var väldigt heta och såg mkt spöken, så XX var tvungen att rida dom väldigt låga och runda för att dom skulle vara lugna...

2. Har rollkur alltid funnits utan att man satt ett namn på det eller vart går gränsen för när det blir rollkur?
Jag har sett flertalet hopp och dressyrryttare(olika nivåer även Grand Prix) rida hästen i en låg form bakom lod, är detta rollkur eller bara bakom hand? Detta har jag sett både på träning och tävling dck inte under den tiden de var inne på banan.

Enligt mig är det en jätteskillnad på bakom hand och bakom lod!! Och rollkur är det bara när man Medvetet drar in och ned nosen på ett extremt sätt. Det händer att min häst kruller ihop sig när han blir spänd och osäker, och det händer att jag rider honom djup och rund med lång tygel (och då kommer aningen bakom lod) men jag anser absolut inte att jag rider rollkur för det. :crazy:

3. Fungerar Rollkur?
Eller har rollkur inget med att flera av dess utövare ligger på topp och vissa vinner överlägset?
Vad är det man vill få fram, ev få bort?

Tydligen så gör det ju det? Men ingen metod jag vill använda eller tycker är bra. För mig är inte resultater det viktigaste, jag vill vara schysst mot min häst...

4. Vad tycker du om rollkur? positivt/ negativt?
Tävlar du i dressyr? och isåfall, eftersträvar du att komma till Grand Prix? Om detta är fallet skulle du rida rollkür för att komma dit?

Jag har aldrig provat så kan inte säga varken eller. Men jag tycker inte det verkar som någon bra metod, även om det ger resultat.

5. Arbetar hästen korrekt när den rids bakom hand?
Om ja, varför rids inte detta under tävling?
Om nej, varför rids detta på Grand prix nivå?

Som sagt, skillnad på bakom Lod och bakom Hand. En häst som går bakom hand jobbar aldrig rätt, Men en häst som går lite bakom lod kan jobba rätt förutsatt att ryggen är rundad och välvd och formen är låg. Hellre lite bakom lod och ryggen är med än hög hals och i lod med sänkt rygg!!

6. Varför accepteras inte rollkur av många?

Kan bara svara för mig själv men jag tror inte hästarna mår bra av det. Det är ett onaturligt sätt att röra sig på.

KL

vad är syftet med att rida på två helt olika sätt på samma ridpass?

Ett av de grundläggande kvittona på god ridning är ju att aldrig rida i en och samma konstanta form, utan när som helst kunna ändra och variera formen....

Senast ändrad:

KL

Ett av de grundläggande kvittona på god ridning är ju att aldrig rida i en och samma konstanta form, utan när som helst kunna ändra och variera formen....

PRECIS vad jag just hade tänkt skriva. :rofl:

Vem rider i samma form rakt igenom ett helt ridpass:confused: Det är väl just varierar man gör.

Även om somliga tror att man kan diskutera sig fram till svaret på den frågan, så blir ju svaret bara en tolkning utifrån hur man ställer sig till den holländska ridningen - Dvs helt subjektivt och fullt av bias, och kommer inte ha någonting att göra med vetenskap - och därför helt sakna trovärdighet.

Men det beror väl ändå på vad folk har för referensramar och kunskaper och erfarenheter, eller hur? Det där var lite väl häftig generalisering.:crazy:

Det behöver inte ha ett dugg med att göra hur man ställer sig till "holländsk ridning".

Det finns ju mycket i ridning som inte vetenskapen sagt så mycket om, men vi tänker och tycker ändå.

1. Även om somliga tror att man kan diskutera sig fram till svaret på den frågan, så blir ju svaret bara en tolkning utifrån hur man ställer sig till den holländska ridningen - Dvs helt subjektivt och fullt av bias, och kommer inte ha någonting att göra med vetenskap - och därför helt sakna trovärdighet.

2. De jag anser "kunna rida" fullkomligt swimmar av ett sådan uttalande. De svimmar också av hörnpasseringarna på dvd'n där hästen inte ens är böjd och går utåtställd i hörnen.

1. Vilken snäv åsikt! För det där är ju din åsikt! Tycker du har en liten tendens att skriva "Så här tycker jag och då är det så" Väldigt svårt att diskutera med!Alla åsikter som man besitter är ju just - subjectiva och för att skaffa sig en åsikt måste man ha bias! Menar du alltså att alla åsikter då är icke-trovärdiga? Och menar du att alla holländare använder sig av rollkur?

2. Skulle vara väldigt intressant att veta vilka du anser kunna rida! De flesta som verkligen kan rida och bevisar det är väldigt öppna för nya saker och icke-fördömande! Vilket där med inte säger attd e ställer sig positiva till ovannämnda!

Till viss del knapplån

Men den studien visade ju bara hur resten av hästen påverkades av av halsen och huvudets position. :confused:
Den slutsatsen du nämner är omöjlig att dra, så då undrar jag ju vem det var?

Dessutom att säga att rollkur - fungerar - jag det kan ju jag också hålla med om. Men vad fungerar den till?

Även om somliga tror att man kan diskutera sig fram till svaret på den frågan, så blir ju svaret bara en tolkning utifrån hur man ställer sig till den holländska ridningen - Dvs helt subjektivt och fullt av bias, och kommer inte ha någonting att göra med vetenskap - och därför helt sakna trovärdighet.

och detta oavsett vilken ståndpunkt man har. Observera

Jag tror inte vetenskapen enigt kommer att kunna svara på rollkursfrågan förrän man har fler pusselbitar. Dessuom går forskning till så att man gärna vill bli överbevisad om svaret ( därför upprepas försök många gånger) inan man offentligt säger sig ha hittat ett svar

Sedan vad innebär att kunna rida - Under en presskonferens nyligen fick Grundsmörjs frågan hur hon gör en hörnpassering . Hon suckade och sa - jag svänger.

De jag anser "kunna rida" fullkomligt swimmar av ett sådan uttalande. De svimmar också av hörnpasseringarna på dvd'n där hästen inte ens är böjd och går utåtställd i hörnen.

medan andra tycker hon är ett under av "kunna rida"

Med detta vill jag bara säga att vi all lägger olika innebörd i ordet - kunna rida. Att det liksom inte är en fix punkt att föra en dsikussion i kring
Ja du Susan, vad ska man säga om ditt inlägg? Finns inte så mycket annat än att det börjar rulla i gamla hjulspår igen....tråkigt.

Nu har du nog missförstått mig

1. Vilken snäv åsikt! För det där är ju din åsikt! Tycker du har en liten tendens att skriva "Så här tycker jag och då är det så" Väldigt svårt att diskutera med!Alla åsikter som man besitter är ju just - subjectiva och för att skaffa sig en åsikt måste man ha bias! Menar du alltså att alla åsikter då är icke-trovärdiga? Och menar du att alla holländare använder sig av rollkur?!

Ja det är min åsikt att vi inte här kan diskutera oss fram till en "sanning" om HF. Särskilt inte "varför" vissa kändisar gör det - det kan vi ju bara spekulera i.

Men att alla kan ha egna åsikter om saken är ju självklart, och även att prata om varför man själv gör det

2. Skulle vara väldigt intressant att veta vilka du anser kunna rida! De flesta som verkligen kan rida och bevisar det är väldigt öppna för nya saker och icke-fördömande! Vilket där med inte säger attd e ställer sig positiva till ovannämnda!

Igen så var jag noga med att detta med att "kunna rida" var väldigt subjektivt alla tycker inte lika - det har jag lämnat dörren öppen för.

Jag förstår inte hur du får ihop det med att inte fördömma och vara öppen för nya saker.

Det är inte jag som tycker att alla skall tycka lika.
Läs igen.

Senast ändrad av en moderator:

Detta med hörnpasseringen skall jag förklara...

I den klassiska ridningen så vänder man inte genom att dra i innertygeln - att dra i innertygeln är tabu = ajja baja.
(Läs gärna artiklarna om Ulla Salzgeber i nätupplagan av The horse magazine" så förstår du mera)

Därför blir det så att om någon erkänner att de vänder genom att dra i innertygeln så blir det som att svära i kyrkan, därför skulle de svimma...

Olika system helt enkelt :idea:

Som svar på din fråga....vad jag tycker

Ulla rider väl vädligt bra tycker jag
Isabell tycker jag också rider bra
Hubertus

m fl.

Ja det är min åsikt att vi inte här kan diskutera oss fram till en "sanning" om HF. Särskilt inte "varför" vissa kändisar gör det - det kan vi ju bara spekulera i.

Jag förstår inte hur du får ihop det med att inte fördömma och vara öppen för nya saker.

Nä, det är lite roligt att du säger just att vi inte kan diskutera oss fram till sanningen om HF, men en diskussion handlar inte om att komma fram till sanningen utan att man ska ventilera sin åsikter, bolla med varandra och inte att komma fram till den ENDA SANNINGEN. Allt är ju inte svart eller vitt, rätt eller fel.

Vad är det du inte får ihop med det? Där förstår jag bara inte vad du menar. Förklara vad det är du inte förstår så får vi se om jag kan svara!

Detta med hörnpasseringen skall jag förklara...

I den klassiska ridningen så vänder man inte genom att dra i innertygeln - att dra i innertygeln är tabu = ajja baja.
(Läs gärna artiklarna om Ulla Salzgeber i nätupplagan av The horse magazine" så förstår du mera)

Därför blir det så att om någon erkänner att de vänder genom att dra i innertygeln så blir det som att svära i kyrkan, därför skulle de svimma...

Olika system helt enkelt :idea:

Susan jag vågar påstå att det inte finns någon som rider som SYSTEM eller har det som ingår i deras "skola" att svänga genom att dra i innertygeln. Frau G sa väl , som svar på frågan hur hon rider en hörnpassering, att "hon svänger"? Var sa hon att hon drar i innertygeln för den skull? det där är ju din egen tolkning!

Senast ändrad:

Susan jag vågar påstå att det inte finns någon som rider som SYSTEM eller har det som ingår i deras "skola" att svänga genom att dra i innertygeln. Frau G sa väl , som svar på frågan hur hon rider en hörnpassering, att "hon svänger"? Var sa hon att hon drar i innertygeln för den skull? det där är ju din egen tolkning!

Precis, inte ens på min nivå skulle man rida genom hörn genom att dra i innertygeln:angel:

Håller helt med! Det ligger väl i betraktarens ögon då att när man svänger så drar man i innertygeln...

*kastar ig in i diskussionen mitt i har läst men ej deltagit tidigare * :angel:

hur gör du när du svänger? (inte enbart riktat till dej)

Hm, ska försöka svara på det! Tyckerd et är lite svårt att förklara hur jag gör, det sitter ju liksom i ryggmärgen:)

På en unghäst så använder jag alltid ledande tygeltag, vikt och ytterskänkel efterhand den förstår det!

På en äldre häst räcker det ju att man tänker sväng... Vad blir det då? Förmodligen ytterst små impulser med, vikt, hand och skänkel, så små att man inte ens tänker på det. Mest vikt skulle jag säga.

*kastar ig in i diskussionen mitt i har läst men ej deltagit tidigare * :angel:

hur gör du när du svänger? (inte enbart riktat till dej)

Svarar också. Måste tänka dock. Jag tror.....vänder: sitter till en aning i halvhalt, för fram innerhöften en aning och vrider nog kroppen en aningens aning, tror jag, för att visa.
Händerna har jämn kontakt idealt sett, vid behov vrider jag innerhanden lite lite så tummen pekar inåt en aning,(behövs ibland men normalt inte alls utan det är kroppen som visar vägen) Hörnpasseringar slarvar jag med och har alltid gjort:o Men samma som vända, ser till att ha hästen på ytter självklart också, och att sitta rakt över osv.

På utbildad häst, förstås. På ung häst tydligare vikthjälper, och ledande tygeltag.

Först och främst :bow: till det mesta du skrivit

KL

Effekten av att rollura är väl den Anky mfl eftersträvar. Att få en gummibandshäst. Hästar,och så gott som de flesta djur vill när de upplever starkt obehag ofta göra precis tvärtom när det är över.
Rollkur ska ju ridas i omgångar, man skapar obehaget= "drar ner/in" hals och huvud och håller fast den positionen medan man driver på ( om det behövs, hästar tappar normalt balansen i denna position vilket gör att de vill "hinna ifatt" med bakbenen som stretchas optimalt för att nå tyngdpunkten så de kan balansera upp sig)
Därefter "släpper" ryttaren. Effekten blir likt ett gummiband som stretchats som sedan "fjongar" iväg. Ungefär som när man själv bär något riktigt riktigt tungt ett tag och sedan släpper, man får en svävande känsla.

Formen på hästen bli då ofta optimal och steget förbättras avsevärt då tvärtomeffekten sätter in. Hästen "piggnar" till och får Salinero och Warum Nicht mfl effekten.

Först och främst :bow: till det mesta du skrivit

KL

Effekten av att rollura är väl den Anky mfl eftersträvar. Att få en gummibandshäst. Hästar,och så gott som de flesta djur vill när de upplever starkt obehag ofta göra precis tvärtom när det är över.
Rollkur ska ju ridas i omgångar, man skapar obehaget= "drar ner/in" hals och huvud och håller fast den positionen medan man driver på ( om det behövs, hästar tappar normalt balansen i denna position vilket gör att de vill "hinna ifatt" med bakbenen som stretchas optimalt för att nå tyngdpunkten så de kan balansera upp sig)
Därefter "släpper" ryttaren. Effekten blir likt ett gummiband som stretchats som sedan "fjongar" iväg. Ungefär som när man själv bär något riktigt riktigt tungt ett tag och sedan släpper, man får en svävande känsla.

Formen på hästen bli då ofta optimal och steget förbättras avsevärt då tvärtomeffekten sätter in. Hästen "piggnar" till och får Salinero och Warum Nicht mfl effekten.

Tror det där på allvar:eek: Du har nog missförstått en hel del, :crazy:

Ja, jag har ju själv ridit det för tränare. Det stod även länkat på den sidan fredrik visade, men hon har gjort om den sidan nu och jag hittar inte riktigt vart det är. Vad är det du ställer dig mot?

Inte heller så insatt, men rollkur/hyperflex är väl att man drar ihop hästen mkt bakom lod och även förböjer den i sidorna för att den ska värmas och mjukas upp.
jag gillar inte rollkur alls. jag rider i stort sett bara med sätet, och använder sällan tygeln. Speciellt inte till att få hästen att sänka huvudet/kröka på nacken...

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 416
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 566
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 325
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka