Sv: Rollkür- Varför denna metod?
1.Jag undrar varför man kom på att man skulle ta fram ett sånt ridsätt som rollkur eller är det bara ett utbildningsätt?
Rollkur sägs vara en uppvärmningsmetod, vad är syftet med att rida på två helt olika sätt på samma ridpass?
Vad jag hört så var det pga hästarna var väldigt heta och såg mkt spöken, så XX var tvungen att rida dom väldigt låga och runda för att dom skulle vara lugna...
2. Har rollkur alltid funnits utan att man satt ett namn på det eller vart går gränsen för när det blir rollkur?
Jag har sett flertalet hopp och dressyrryttare(olika nivåer även Grand Prix) rida hästen i en låg form bakom lod, är detta rollkur eller bara bakom hand? Detta har jag sett både på träning och tävling dck inte under den tiden de var inne på banan.
Enligt mig är det en jätteskillnad på bakom hand och bakom lod!! Och rollkur är det bara när man Medvetet drar in och ned nosen på ett extremt sätt. Det händer att min häst kruller ihop sig när han blir spänd och osäker, och det händer att jag rider honom djup och rund med lång tygel (och då kommer aningen bakom lod) men jag anser absolut inte att jag rider rollkur för det.
3. Fungerar Rollkur?
Eller har rollkur inget med att flera av dess utövare ligger på topp och vissa vinner överlägset?
Vad är det man vill få fram, ev få bort?
Tydligen så gör det ju det? Men ingen metod jag vill använda eller tycker är bra. För mig är inte resultater det viktigaste, jag vill vara schysst mot min häst...
4. Vad tycker du om rollkur? positivt/ negativt?
Tävlar du i dressyr? och isåfall, eftersträvar du att komma till Grand Prix? Om detta är fallet skulle du rida rollkür för att komma dit?
Jag har aldrig provat så kan inte säga varken eller. Men jag tycker inte det verkar som någon bra metod, även om det ger resultat.
5. Arbetar hästen korrekt när den rids bakom hand?
Om ja, varför rids inte detta under tävling?
Om nej, varför rids detta på Grand prix nivå?
Som sagt, skillnad på bakom Lod och bakom Hand. En häst som går bakom hand jobbar aldrig rätt, Men en häst som går lite bakom lod kan jobba rätt förutsatt att ryggen är rundad och välvd och formen är låg. Hellre lite bakom lod och ryggen är med än hög hals och i lod med sänkt rygg!!
6. Varför accepteras inte rollkur av många?
Kan bara svara för mig själv men jag tror inte hästarna mår bra av det. Det är ett onaturligt sätt att röra sig på.