Sv: Rollkür- Varför denna metod?
En del av den gamla tråden bestod av precis det du vill få fram, försök att förstå vad det är och varför.
Det som de flesta man ser rider är ju rund o djup och man flexar i sidorna osv, men så extremt som nosen i bringan tror jag inte så många rider, där måste man nog verkligen veta vad man gör. Det är väldigt extremt, som sagt. Men frågan är om vi här även diskuterar rund och djup?
Jag har inte uppfattat just dessa delar som något syfte att samla alls utan att lösgöra/stretcha ut överlinjen. Men utan att dra in hästen dit, utan ryttaren helt enkelt lägger hästen där. Det är ju alltså bara en del av uppvärmningen för att få hästen lösgjord och smidig i kroppen.
Hästen är inte bakom hand, men väldigt bakom lod. Om den gick bakom hand skulle inte överlinjen komma med, vilket är syftet som jag förstår.
Anky har vidareutvecklat rund o djup till det extrema, som jag ser det.
Men rund och djup är ju inte så nytt det har hoppryttare ridit väldigt länge tex. Samt med flexandet i sidorna.
Jag vet inte hur plågsamt det är för en elithäst att ridas i extrem HF, man ska tänka på att de hästarna är väldigt välgymnastiserade och man kan inte jämföra vad en elitgymnast kan göra med sin kropp och vad vi vanliga stela klumpfötter kan. Det som är plågsamt för mej är det inte för elitgymnasten tex.
Därför bla ska man nog inte prova på sin lilla pålle och sen säga NÄ det går inte. Och särskilt inte för pållens skull. Jag vill inte bli nertryckt i spagat en dag bara sådär
Om man har provat att rida rund o djup och förstått vad det går ut på så vet man att hästen kan inte tvingas dit utan den ska få med hela sin överlinje och därför är slita och dra nosen uteslutet, hästen ska kunna lägga sej där utan att ryttaren halar och drar.
Fredrik: Har du någon länk till forskningen du skriver om?