Rollkür- Varför denna metod?

Sv: Rollkür- Varför denna metod?

Vid alla 3 begreppen jag tog upp (bakom hand, bakom lod och rollkur) har hästen sin näsa bakom lodplanet, så du har en poäng med vart bakbenen är!

Både vid ridning bakom lod och vid rollkur är bakbenen med, oftast ännu mer då till och med! När bakbenen inte är med och hästen inte har näsan i eller framför lod är den alltså bakomhand!

Det blev snurrigt va? Ska nog sova nu:p

du sa ju det:) ja om det med nosen i bringan.
Ja visst gör jag hehe... jg börjar väl bli sådär vråltrött nu:D somnar stående och skithungrig.. Då blir man sådär klurig:D

När du vill ha mer genomsläpplihghet, böjer du mycket åt sidorna då också eller hur får du fram genomsläppligheterna i hästens sidor?
Vad bra att det fungerade fint för dig.

Ok! Va intressant. Jag skulle också vilja diskutera med en domare.. det är ju trots allt dom som dömer hur hästara går, jag undrar vad domarna egentligen tycker.

Både vid ridning bakom lod och vid rollkur är bakbenen med, oftast ännu mer då till och med! När bakbenen inte är med och hästen inte har näsan i eller framför lod är den alltså bakomhand!
Okej, citerade bara vad h*n hade sagt. Tycker det är konstig, för dressyr dommare borde väl ha vetat det? :confused:

det kan jag tänka mig, om man är bra på engelska då eller nått annat språk.. så de skulle nog inte bli så roligt för mig:D

Vid alla 3 begreppen jag tog upp (bakom hand, bakom lod och rollkur) har hästen sin näsa bakom lodplanet, så du har en poäng med vart bakbenen är!

Det blev snurrigt va? Ska nog sova nu:p

men hallå där i natten

Nu är det ju faktistk bevisat att man inte får in bakbenen med HF....
eftersom länden sänks.

Här behövs uppdateringar hos både ryttare och domare vad det verkar...

Ok! Va intressant. Jag skulle också vilja diskutera med en domare.. det är ju trots allt dom som dömer hur hästara går, jag undrar vad domarna egentligen tycker.

Även domare tycker ju olika här......

Fast den domaren menade bakom hand och det är SÅ vanligt att folk blandar ihop bakom hand och bakom lod. MEN en dressyr domare dömmer sten hårt oavsett om den är bakomhand eller bakomlod! Så för dom blir det väl lite same, same but different liksom:p

:bow: Håller med om det du sagt i tråden.

TS: Följd Fredriks råd och kolla upp infon om Rollkur på länken. Där finns massor med info, som stämmer.

När du vill ha mer genomsläpplihghet, böjer du mycket åt sidorna då också eller hur får du fram genomsläppligheterna i hästens sidor?
Vad bra att det fungerade fint för dig.

Japp ordentligt böj i sidorna oftast med slapp yttertygel (dock timad slapphet) och ordentlig koll på ytterbak, annars blir den ju inte genomsläpplig där. Men jag vet dock inte om det är "riktig" hyperflexion som jag gör...

det kan jag tänka mig, om man är bra på engelska då eller nått annat språk.. så de skulle nog inte bli så roligt för mig:D
Så långt jag har kommit är till danmark. Så jätte svårt är det inte, var värre med alla danska ord t ex parade, changemang, traversade osv.
Men det fick man lära sig snabbt då vi åkte över varje torsdag morgon till danmark (jobbigt att vara i stallet 6:45 och komma hem 12).
Men guda roligt var det. :D:D:D:banana::banana:

Fast den domaren menade bakom hand och det är SÅ vanligt att folk blandar ihop bakom hand och bakom lod. MEN en dressyr domare dömmer sten hårt oavsett om den är bakomhand eller bakomlod! Så för dom blir det väl lite same, same but different liksom:p
Ursäkta att jag kliver in, det kan vara jag som har sagt fel. :crazy:

En utav bilderna ser ut som briar (bort färgad) men man kan tyda bläsen.

För den som inte orkar att läsa igenom hela tråden och har ingen super engelska.
Är det farligt att rida hästen i rollkür? För det är väldigt många top ryttare som gör.

Senast ändrad:

Vem har bevisat det?

Och jag säger ju att jag inte vet exakt hur det fungerar anatomiskt och att jag inte tror att det är sk. riktig rollkur jag rider. Men nog har jag ridit tillräckligt länge för att veta om jag har bakisarna med mig!

Så hallå i natten på dig själv du:p

De har gjorts ett jätteförsök där de undersökt hur halsen och huvudets position påverar i första hand ryggen och viktfördelningen.

Jag tror att initiativtagaren var Marie Rhodin, men handledare var Chris Johnston.
Det har har gjrots försök både på töm ( med Anders Eriksson) och under ryttare
De har nu också ett jätteprojekt på gång med vidare studier nere i Zurich. :d

Bla finansierat av Ulla håkansson :bow:

Det var meningen att de skulle få komma till tals på HFsymposiet men så blev det inte...

Natt Natt

En del av den gamla tråden bestod av precis det du vill få fram, försök att förstå vad det är och varför.

Det som de flesta man ser rider är ju rund o djup och man flexar i sidorna osv, men så extremt som nosen i bringan tror jag inte så många rider, där måste man nog verkligen veta vad man gör. Det är väldigt extremt, som sagt. Men frågan är om vi här även diskuterar rund och djup?

Jag har inte uppfattat just dessa delar som något syfte att samla alls utan att lösgöra/stretcha ut överlinjen. Men utan att dra in hästen dit, utan ryttaren helt enkelt lägger hästen där. Det är ju alltså bara en del av uppvärmningen för att få hästen lösgjord och smidig i kroppen.

Hästen är inte bakom hand, men väldigt bakom lod. Om den gick bakom hand skulle inte överlinjen komma med, vilket är syftet som jag förstår.

Anky har vidareutvecklat rund o djup till det extrema, som jag ser det.
Men rund och djup är ju inte så nytt det har hoppryttare ridit väldigt länge tex. Samt med flexandet i sidorna.

Jag vet inte hur plågsamt det är för en elithäst att ridas i extrem HF, man ska tänka på att de hästarna är väldigt välgymnastiserade och man kan inte jämföra vad en elitgymnast kan göra med sin kropp och vad vi vanliga stela klumpfötter kan. Det som är plågsamt för mej är det inte för elitgymnasten tex.

Därför bla ska man nog inte prova på sin lilla pålle och sen säga NÄ det går inte. Och särskilt inte för pållens skull. Jag vill inte bli nertryckt i spagat en dag bara sådär:crazy:

Om man har provat att rida rund o djup och förstått vad det går ut på så vet man att hästen kan inte tvingas dit utan den ska få med hela sin överlinje och därför är slita och dra nosen uteslutet, hästen ska kunna lägga sej där utan att ryttaren halar och drar.

Fredrik: Har du någon länk till forskningen du skriver om?

Det som de flesta man ser rider är ju rund o djup och man flexar i sidorna osv, men så extremt som nosen i bringan tror jag inte så många rider, där måste man nog verkligen veta vad man gör. Det är väldigt extremt, som sagt. Men frågan är om vi här även diskuterar rund och djup?

Du har nog alldeles rätt i att det är mer rund och djup vi pratar om än HF! Fast det har gått så långt nu att alla tror att riktigt djup och rund är HF!

Vad jag har hört av en av deltagarna i den studien är att rollkur fungerar och är bra MEN endast om ryttaren är bra.
Man måste kunna rida hästen rätt INNAN man börjar rollkura, den ska vara ett extra hjälpmedel för de på toppen som
jag förstår det.

Problemet är väl alla mindre kunniga som börjar dra i tyglar och där hästarna släpper rygg och bak.

Till viss del knapplån

Men den studien visade ju bara hur resten av hästen påverkades av av halsen och huvudets position. :confused:
Den slutsatsen du nämner är omöjlig att dra, så då undrar jag ju vem det var?

Dessutom att säga att rollkur - fungerar - jag det kan ju jag också hålla med om. Men vad fungerar den till?

Även om somliga tror att man kan diskutera sig fram till svaret på den frågan, så blir ju svaret bara en tolkning utifrån hur man ställer sig till den holländska ridningen - Dvs helt subjektivt och fullt av bias, och kommer inte ha någonting att göra med vetenskap - och därför helt sakna trovärdighet.

och detta oavsett vilken ståndpunkt man har. Observera

Jag tror inte vetenskapen enigt kommer att kunna svara på rollkursfrågan förrän man har fler pusselbitar. Dessuom går forskning till så att man gärna vill bli överbevisad om svaret ( därför upprepas försök många gånger) inan man offentligt säger sig ha hittat ett svar

Sedan vad innebär att kunna rida - Under en presskonferens nyligen fick Grundsmörjs frågan hur hon gör en hörnpassering . Hon suckade och sa - jag svänger.

De jag anser "kunna rida" fullkomligt swimmar av ett sådan uttalande. De svimmar också av hörnpasseringarna på dvd'n där hästen inte ens är böjd och går utåtställd i hörnen.

medan andra tycker hon är ett under av "kunna rida"

Med detta vill jag bara säga att vi all lägger olika innebörd i ordet - kunna rida. Att det liksom inte är en fix punkt att föra en dsikussion i kring

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 358
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 298
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 560
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 324
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur