Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

*spinoff* funderingar

Spänningar finns och skapas hela tiden, även hos skogsmullen som trussar i skogen 2-3/ggr i veckan. Eller hos fömärren, eller hästen som inte gör något alls. Tom hos föl.

Spänning pga smärta/skada, träningsvärk, ensidig träning, psykisk press - orsakerna är många och ofta finns det flera.

Om det blir skador sedan, är ju till stor del beroende på hur man tar hand om dessa spänningar. Sköter man om dem, så att de inte blir kroniska utan mer ytliga och lätta att värma ur, massera bort etc. så kanske man kan sätta upprepade spänningar i samma områden utan att det blir följdskador...

Statisk, ensidig träning är ju inte bra men det vet ju alla.

ALLA hästar har skavanker. På grund av arv, ridning, eller annat.
Slitage blir det på djuren, likväl som hos oss människor. Av livet.

Vad ger vilka skador?

Mycket komplext.

*funderar vidare*

BRA ändå att diskussionen hålls vid liv, även om vi gör avstickare och diskuterar vad vi får diskutera och inte...

KL

Kan ingen ringa till P.M och fråga om han kan förklara varför HF gynnar resultaten? :idea: lite lättare att få svar kanske än att maila A och S.... P.M använder sig ju av metoden ganska flitigt.

Jag tycker det sätt som Briar reds i på filmen är mycket ändamålsenligt enligt min syn på saken.

Hästen ser fortfarande vart den är på väg, eftersom den kan titta framåt och inte ner i backen.

Men det känns som att han rider så väldigt sakta, men han säger ju att det är för att inte stressa honom och det tycker jag låter vettigt och helt rätt!

Alla vet ju att Briar har framåtbjudning.

KL

Kan ingen ringa till P.M och fråga om han kan förklara varför HF gynnar resultaten? :idea: lite lättare att få svar kanske än att maila A och S.... P.M använder sig ju av metoden ganska flitigt.

Tja jag kan fråga honom nästa helg, han kommer till oss på klubben då och har cliniq och träning i ett projekt vi har och jag är tvingad att vara med :p

Så då skall jag fråga honom, han är ju hos hos i 3 dagar så då har han nog tid att svara på lite frågor :devil:

Tja jag kan fråga honom nästa helg, han kommer till oss på klubben då och har cliniq och träning i ett projekt vi har och jag är tvingad att vara med :p

Så då skall jag fråga honom, han är ju hos hos i 3 dagar så då har han nog tid att svara på lite frågor :devil:

Ja - gör det!!!!
säg att debatten har 1186 inlägg i diskussionen på Bukefalos (du får väl uppdatera siffran innan du åker dit) och att diskussionen är ytterst komplex :angel: och att alla vill veta :D

Väntar med spänning - du är ju den ultimata kandidaten att fråga dessutom då du kan förklara ordentligt vad han ska svara på!

Jag skall sammanställa lite frågor, men tar tacksamt emot pm med förslag på frågor

KL

det känns som det haltar lite här.

Samtidigt som man säger att Ingen här gillar HF så måste man förstå att folk tar efter det som är bra i HF. :confused:

Det som jag tycker är naivt är att mena att det är så lätt som att fråga en person som rider på ett visst sätt - och tro sig få ett någorlunda vetenskapligt svar.

Dessutom kan ju frågan ställas ur ett flertal perspektiv.

Vad händer
Anatomiskt
Fysiologiskt
Psykologiskt (inlärning)
Etologiskt

jag tror inte någon enskild ryttare har kompetensen att svar på detta.

Bra då att så många kompetenser är engagerade i frågan.

Vissa svar finns men ämnet är så stort.

Jag håller med saigon att rent etiskt finns det bara en ståndpunkt.

Sedan är det ju så att vi kommer från olika "skolor". Man strävar efter helt olika saker i den Klassiska dressyren.

Det är ju utifrån de Klassiska principerna som HF kritiseras i den stora världen...

Sedan måste man ju hålla isär - vad är korrekt enligt de Klassiska principerna - och vad premieras på tävling - det är också något som diskuteras i den stora världen.

Sedan är det bra att hålla isär användare också :D

Senast ändrad:

Men fråga gärna ändå.
Skall du var sådär bukevass :devil: ?
Skall se om jag kan komma på någon fråga

Briar hade kunnat bli en ypperlig ft häst kan man se oxå :d

Ja, jä_lar vad han galopperar!! :banana: Tjo hoooo!!!

Måste tillägga att Det är härligt att se när Jan rider honom med så små hjälper, (i ridhuset) LYYYYYDIG häst!! :bump: :bump:

Nä Susan, jag tror inte heller att bara för att en person ger ett visst svar så är det den allsmäkiga sanningen. Om du trodde att jag trodde det så är det lite naivt.

Huruvida det är orelevant att få en motivering från en som utövar tekniken eller ej, får stå för dig. Själv tycker jag det är en stor chans till att få en motivering till tänket runt det hela, från någon som som sagt praktiserar, och rent objektivt borde det knappast ligga någon i fatet, oavsett vilken typ av svar det blir.

Nä Susan, jag tror inte heller att bara för att en person ger ett visst svar så är det den allsmäkiga sanningen.

Huruvida det är orelevant att få en motivering från en som utövar tekniken eller ej, får stå för dig. Själv tycker jag det är en stor chans till att få en motivering till tänket runt det hela, från någon som som sagt praktiserar, och rent objektivt borde det knappast ligga någon i fatet, oavsett vilken typ av svar det blir.

Håller med!
Det ska bli spännande att läsa vad han svarat så småningom! :)

Jag har verkligen ingen kunnskap när det gäller HF, så egentligen har jag ingen åsikt om det heller, förutom att det SER inte schysst ut.

Dessutom har jag funderat lite kring påståendet om att det inte är nyttigt att arbeta i ytterlägen, det låter riktigt, men det beror väl kanske på hur länge man befinner sig i ytterläget?

Men sen funderar jag även på varför man måste ut i ytterlägen?

Räcker det inte med den form som vi nu t ex såg Jan Brink rida Briar i?

Många förvirrade frågor blir det...:confused: :confused:

*KL*
Sorry Mackan, men jag har en fråga om de där kinesiska barnen som man drog paralleller till.

Var det inte så att de böjdes bakåt?
Inte ens jag som är en gammal käring har problem att böja mig framåt-nedåt, utan får fortfarande handflatorna i golvet med raka ben.

Tänk om vi skulle dra upp o bak hästens huvud a la tölt. Det torde vara illa för tornutskotten.

Tror att de flesta gymnaster får aktiv hjälp av tränarna, tänker oxå på konståkning med den där x. -piruetten, där de drar ena benet bakåt upp över huvudet.

svarade i inlägget efter...

Böja ryggen bakåt = svank = illa för tornutskotten

I många av mina tidigare inlägg i olika trådar har jag opponerat mig mot en form där ryggen/länden svankar. Och orsaken är oftast att hästen är bakom lod med nosen eller över hand/tygeln. Orsaken till att hästen går bakom lod eller över hand är oftast att den inte är framför skänkeln, utan man eftersträvar i de flesta fall en gång hos hästen som är bekväm (en sämre variant av en häst i balans). I o f s blir hästen bekväm(are) när den är samlad eller har ngt undertramp, men även ett lågt tempo med svankande och sviktande rygg kan göra en hästs rörelser mer bekväma.

Kanske ngt otydligt, men det är svårt att förklara exakt vad man menar utan att skriva en mindre avhandling.

Senast ändrad av en moderator:

KL KL KL
Efter över tusen inlägg, så börjar jag känna, att det hela mynnar ut i en ganska vanlig företeelse i livet - vi får inga tillräckliga svar...

När det inte finns tillräckligt med forskning, blir det annat än antaganden?

Hur förhåller man sig då det inte finns forskning att stöda sig på?

Hur ska man, som tex FL kunna "stjäla snyggt" från HF? Definiera gärna... Exakt vad är det som skulle kunna appliceras på din ridning?

Hur skadlig är "normal Dressyrridning"? Jfr Lickety´s resonemang.

Jag har inte kunskaper att bedöma RK/HF, men jag tycker att det ser otrevligt ut, men det tycker jag även om an massa andra sätt att rida. Det är svårt att hitta rätt i denna djungel...

Tror att vi måste gå lite mer till hos själva, när det finns statistik på hur gamla våra hästar blir i snitt- Var det 8 år?
Vad säger att den här metoden skulle leda till för tidig utslitning mer än våra hästar?

Min tränare som oxå rider för PM bl. a. rider inte alls HF.
Han kanske har andra kvalitéer oxå:idea:

Briar värms och avslutas i rund och djup iallafall, det har jag sett flera ggr.

http://www.colibri.tv/tullstorp/tullstorp.html

Kära nån... fast i o f s, om hästarna håller för denna totalt onaturliga form och fortfarande har lite luft i stegen trots att ryttaren sågar ner och in! hästens nos (istället för att rida fram den mot handen) när den vill söka sig lite framåt och uppåt med nosen, kan de ju vara värda att avla på... något att tänka på inför framtiden...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII