E
Equiform
Sv: Rollkür hysteri!
Nej, men de rider nog ungefär likadant har jag för mig.
Peter Markne antar jag
Nej, men de rider nog ungefär likadant har jag för mig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Peter Markne antar jag
KL
Det här tycker jag är ett trevligare sätt att visa upp en hingst på
http://www.horse-flirt.de/video/mov1492.m1v
men det är ju bara lilla jag
*KL*
Jag har följt diskussionen här länge nu och med stort intresse! Jag tillhör också skaran som vill veta mer om varför rollkur används och vilka effekter det kan ha. Jag vill dock tillägga att jag idag med nuvarande kunskap tar starkt avstånd från metoden, men vill ändå veta mer! Jag har heller inte några expertkunskaper på hästens anatomi, fysiologi eller mekanik.
Det jag har förstått är att rollkur främst används i ett lösgörande syfte och för att i viss mån stretcha hästen och för att göra hästen genomarbetad. Enligt en artikel i ridsport som i sin tur var ett referat från Global dressage forum, nr 23 -06, menar Sjef Janssen att man vid LDR får en bättre kontakt med hästen och att det används för att rida dominanta eller ofokuserade hästar. Ridningen sker i korta pass på 10-20 sekunder. Efter SJ:s tal demonstrerade AvG metoden och i artikeln står det så här: ”Anky värmde upp hingsten genom att hyperflexa honom till vänster och höger på rakt spår. Hon gjorde honom verkligen rund, munnen rörde nästan vid bröstet, i halt, trav och galopp om två till fyra minuter, innan hon släppte ut nosen igen eller gav honom en paus.”
2-4 minuter!!! Det är ju jättelänge!!!
Men nu till mina funderingar: Om nu syftet ska vara att göra hästen genomarbetad och lösgjord, varför används den bara på okoncentrerade eller dominanta hästar? Vad är det som lösgörs; nacken, halsen, ryggen…? Blir hästen mentalt ”lösgjord”? Kan en mentalt stressad häst betecknas som lösgjord, och blir hästarna stressade av RK? I artikels står det även att hästen, i rollkuren, enlig SJ rids med mycket aktiva bakben. Kan hästen arbeta genom kroppen och aktivera sina bakben på ett korrekt sätt i rk-form?
Oj, blev lite långt kanske...
Om vi nu tittar på själva uppvisningen så reds den inte i ngn samlad gångart alls- iom att den var ung här. Ej heller annat än rakt fram.Även här
Mycket trevligare ridning.
denna häst är också losgelassen
Har mycket trevligare skritt.
och är durchlässig - dvs trampar inte bara vatten/luft - utan jobbar genom hela kroppen
Don Romantic...
http://www.bluehors.dk/images/Don Romantic.mpg
Känner mej inte särskilt dum och tänker inte läsa igenom 54 sidor där ni inte kommer en tum framåt. Varför får inte jag lägga mitt inlägg till debatten utan att bli bemött som en fjantig fjorton åring när vissa kan lägga klart lägre inlägg till debatten och bli höjd till skyarna. Om jag uppfattar saker och ting på ett sätt så har jag lika stor rätt att säga det som du eller någon annan.
Men som sagt jag står fast vid mina åsikter.. så är det synd om dej om du inte uppfattar det på samma sätt.. men som sagt. Alla blir salig på sin tro.
Hur ska man, som tex FL kunna "stjäla snyggt" från HF? Definiera gärna... Exakt vad är det som skulle kunna appliceras på din ridning?
Kära nån... fast i o f s, om hästarna håller för denna totalt onaturliga form och fortfarande har lite luft i stegen trots att ryttaren sågar ner och in! hästens nos (istället för att rida fram den mot handen) när den vill söka sig lite framåt och uppåt med nosen, kan de ju vara värda att avla på... något att tänka på inför framtiden...
KL
Det här tycker jag är ett trevligare sätt att visa upp en hingst på
http://www.horse-flirt.de/video/mov1492.m1v
men det är ju bara lilla jag
Oh! Ah! Wow!
Vem är det som rider, vad heter hingsten? !!!!!! (Är inte så insatt nu eftersom jag inte haft några betäckningsplaner på några år.)