Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Känner mej inte särskilt dum och tänker inte läsa igenom 54 sidor där ni inte kommer en tum framåt. Varför får inte jag lägga mitt inlägg till debatten utan att bli bemött som en fjantig fjorton åring när vissa kan lägga klart lägre inlägg till debatten och bli höjd till skyarna. Om jag uppfattar saker och ting på ett sätt så har jag lika stor rätt att säga det som du eller någon annan.

Men som sagt jag står fast vid mina åsikter.. så är det synd om dej om du inte uppfattar det på samma sätt.. men som sagt. Alla blir salig på sin tro.

*KL*

Jag har följt diskussionen här länge nu och med stort intresse! Jag tillhör också skaran som vill veta mer om varför rollkur används och vilka effekter det kan ha. Jag vill dock tillägga att jag idag med nuvarande kunskap tar starkt avstånd från metoden, men vill ändå veta mer! Jag har heller inte några expertkunskaper på hästens anatomi, fysiologi eller mekanik.

Det jag har förstått är att rollkur främst används i ett lösgörande syfte och för att i viss mån stretcha hästen och för att göra hästen genomarbetad. Enligt en artikel i ridsport som i sin tur var ett referat från Global dressage forum, nr 23 -06, menar Sjef Janssen att man vid LDR får en bättre kontakt med hästen och att det används för att rida dominanta eller ofokuserade hästar. Ridningen sker i korta pass på 10-20 sekunder. Efter SJ:s tal demonstrerade AvG metoden och i artikeln står det så här: ”Anky värmde upp hingsten genom att hyperflexa honom till vänster och höger på rakt spår. Hon gjorde honom verkligen rund, munnen rörde nästan vid bröstet, i halt, trav och galopp om två till fyra minuter, innan hon släppte ut nosen igen eller gav honom en paus.”

2-4 minuter!!! Det är ju jättelänge!!! :eek:
Men nu till mina funderingar: Om nu syftet ska vara att göra hästen genomarbetad och lösgjord, varför används den bara på okoncentrerade eller dominanta hästar? Vad är det som lösgörs; nacken, halsen, ryggen…? Blir hästen mentalt ”lösgjord”? Kan en mentalt stressad häst betecknas som lösgjord, och blir hästarna stressade av RK? I artikels står det även att hästen, i rollkuren, enlig SJ rids med mycket aktiva bakben. Kan hästen arbeta genom kroppen och aktivera sina bakben på ett korrekt sätt i rk-form?

Oj, blev lite långt kanske...:o

Hingsten heter De niro - vem som rider vet jag inte - men undrar om det inte är samma som jag sett visa Danone II och som fick mig att bestämma vem jag skall betäcka med :D

*KL*

Jag har följt diskussionen här länge nu och med stort intresse! Jag tillhör också skaran som vill veta mer om varför rollkur används och vilka effekter det kan ha. Jag vill dock tillägga att jag idag med nuvarande kunskap tar starkt avstånd från metoden, men vill ändå veta mer! Jag har heller inte några expertkunskaper på hästens anatomi, fysiologi eller mekanik.

Det jag har förstått är att rollkur främst används i ett lösgörande syfte och för att i viss mån stretcha hästen och för att göra hästen genomarbetad. Enligt en artikel i ridsport som i sin tur var ett referat från Global dressage forum, nr 23 -06, menar Sjef Janssen att man vid LDR får en bättre kontakt med hästen och att det används för att rida dominanta eller ofokuserade hästar. Ridningen sker i korta pass på 10-20 sekunder. Efter SJ:s tal demonstrerade AvG metoden och i artikeln står det så här: ”Anky värmde upp hingsten genom att hyperflexa honom till vänster och höger på rakt spår. Hon gjorde honom verkligen rund, munnen rörde nästan vid bröstet, i halt, trav och galopp om två till fyra minuter, innan hon släppte ut nosen igen eller gav honom en paus.”

2-4 minuter!!! Det är ju jättelänge!!! :eek:
Men nu till mina funderingar: Om nu syftet ska vara att göra hästen genomarbetad och lösgjord, varför används den bara på okoncentrerade eller dominanta hästar? Vad är det som lösgörs; nacken, halsen, ryggen…? Blir hästen mentalt ”lösgjord”? Kan en mentalt stressad häst betecknas som lösgjord, och blir hästarna stressade av RK? I artikels står det även att hästen, i rollkuren, enlig SJ rids med mycket aktiva bakben. Kan hästen arbeta genom kroppen och aktivera sina bakben på ett korrekt sätt i rk-form?

Oj, blev lite långt kanske...:o

Många westernryttare använder sig av att förböja hästen med tanken att få hästen lösgjord och en del NH/Westernryttare använder sig av förböjning för att få hästen att känna obehag när den har tagit något eget initiativ. D v s en typ av passiviserande av hästen. Med största sannolikhet är RK likvärdigt i effekt sett i båda fallen.

Vad jag reagerar på i båda filmerna är de höga händerna!!! I sista filmen på slutet så tycker jag att han inte alls är så stilla som man kanske skulle kunna önska, utan rycker rätt bra!!

Om vi nu ska vara petiga :angel:

:D skitsnygga hästar och säkert väldigt bra ridet f.ö :bow:

Eh? Jag är både NH - och westernryttar (bland annat) så nu undrar jag hur mina ridmetoder liknar RK enligt dig?

Det jag inom NH jobbar med när det gäller lösgjordhet (både fysiskt och mentalt) är det som ibland kallas för baby-give och detta görs oftast på böjt spår om det är det du menar?

Men här pratar vi sträckt tygel som omedelbart ger efter när hästen ger efter - inget evigt hållande av huvud/hals i extremt böjd postion. När jag vill lära hästen att följa tygeln till höger eller vänster så sträcker jag höger eller vänster tygel och ger efter när hästen följer den. Den böjningen är minimal. För att få hästen att ge efter för båda tyglarna samtidigt så håller jag vid halt kvar tygeln tills att hästen ger för tyglarna, dvs mjuknar på bettet och en böjningen behöver inte ens vara en böjning.

Det du kanske tänker på är one-rein-stop? En säkerhetsbroms där man tränar in att stanna hästen från skritt, trav och galopp genom att korta ena tygeln så att bakbenen trampar över (motorn "tas ur bruk") och huvudet böjs åt sidan. När hästen stannar och ger efter i tyglens riktnign så ges omedelbar eftergift.

Obserera att i alla dessa övningar drivs inte hästen framåt mot bettet utan man väntar passivt för att hästen ska ge efter och därefter få eftergift.

Att vi passiviserar hästen är en j-la myt - antagligen har vi mer livfulla hästar än många andra för våra hästar FÅR ta egna initiativ utan att straffas eller hindras. Det är bara det att de bara är RÄTT inititativ som BELÖNAS men hästen är alltid fri att pröva andra alternativ.

Ur min synvinkel är RK rent djurplågeri för där belönas inte hästen när det gett efter - inte ens när mulen är i bringan och den inte KAN ge efter mer.... Så om syftet med den är att få mental lösgjordhet så har ryttaren gått över gränsen sen länge - här spelar det ingen roll vilka försök hästen gör - inget är rätt förrän ryttaren tycker att det är nog och ska in på tävlingsbanan - hästen har nått ett stadium av inlärd hjälplöshet - det spelar ingen roll vad den gör - inget den gör leder till att den slipper RK:n.

/Camilla

Jo

jag la ju inte in dem som exempel på perfekt ridet

Ock kommentrade inte heller Jans sätt att änvända vikten som hävstång i sina förhållningar

men det å sido

- ser du någon skillnad hur de rör sig

Det blir alltid fel att generelisera

- men läser man hästfynd så förekommer det en del helt horribla metoder; och man hymlar inte med det.

Om jag förststått det rätt finns det två olika stilar...... I western talar jag om nu, - med väldigt olika metoder.

jag är i ett ridhus där det rids Western - och det ser mer ut som rollkur faktiskt ...

Nu måste jag göra annat....

Senast ändrad:

Även här

Mycket trevligare ridning.

denna häst är också losgelassen
Har mycket trevligare skritt.
och är durchlässig - dvs trampar inte bara vatten/luft - utan jobbar genom hela kroppen

Don Romantic...
http://www.bluehors.dk/images/Don Romantic.mpg
Om vi nu tittar på själva uppvisningen så reds den inte i ngn samlad gångart alls- iom att den var ung här. Ej heller annat än rakt fram.
Sen var det betydligt mkt mer händer här- fast det var en man som red:idea:

att den har bra grundgångarter beror på genetik, men den kommer kanske inte att kunna samla skritten iom att den är FÖR stor.

Sen är det den ryttaren som rider sina hästar i utan ryggverksamhet som rider den numera;) Hästar kanske har individuella förutsättningar.:idea:

Senast ändrad:

Känner mej inte särskilt dum och tänker inte läsa igenom 54 sidor där ni inte kommer en tum framåt. Varför får inte jag lägga mitt inlägg till debatten utan att bli bemött som en fjantig fjorton åring när vissa kan lägga klart lägre inlägg till debatten och bli höjd till skyarna. Om jag uppfattar saker och ting på ett sätt så har jag lika stor rätt att säga det som du eller någon annan.

Men som sagt jag står fast vid mina åsikter.. så är det synd om dej om du inte uppfattar det på samma sätt.. men som sagt. Alla blir salig på sin tro.

Därför att dom senaste 54 sidorna handlar överhuvudtaget inte om vem som är bra eller inte så ditt inlägg blir ju bara lite väl töntigt i sammanhanget :smirk:

Du skrev ju bl a "mycket trevligare ridning" och då tycker jag nog att Ankys ridning såg trevligare ut på C än ryttaren i fimklippet jag svarade på.. (iom att han satt och röck i tygeln)

Jag trodde då att du även menade ryttaren, missuppfattade.. sorry :)

Ja, det är skillnad hur den rör sig, men jag har ju ingen aning om det är hästens "naturliga" rörelsemönster som är olika, eller om det är en produkt av annorlunda träning. Jag har ingen kunskap att bedöma sådant.. tyvärr. :o

Senast ändrad:

Hur ska man, som tex FL kunna "stjäla snyggt" från HF? Definiera gärna... Exakt vad är det som skulle kunna appliceras på din ridning?

Hur vore det om du och andra läser. Ser på flera ställen att jag förutsätts "stjäla delar" osv.

Jag har skrivit klart och tydligt att jag har förstått en del men inser direkt hur svårt det är och att det är inget jag klarar av och jag ska alltså låta bli. Det har jag sagt flera gånger nu.

Jag inbillar mej inte vara ensam om att ha förstått det så skrev däremot att det är naivt att tro att inte många elitryttare i världen har tagit efter delar eller t o m själva kommit på att rida så,om än kanske mest i stängda ridhus.:angel:

Kan vi hålla isär saker här, tack! FL rider inte rollkur:rofl: :rofl: :rofl: :eek:

Dessutom rider jag en ung häst och dessa ska det ju inte heller användas på så. Snälla alla, försök läsa vad man skriver:crazy:

Susan: har du berättat ännu hur metoden rids, som jag bad dej om, eftersom du tittat så många timmar så kunde du kanske beskriva - vad du är emot, mer exakt i detalj. Beskriv gärna själva ridsättet och vilka delar du tycker är mest skadligt av det hon gör.

Och Equiform:

Kära nån... fast i o f s, om hästarna håller för denna totalt onaturliga form och fortfarande har lite luft i stegen trots att ryttaren sågar ner och in! hästens nos (istället för att rida fram den mot handen) när den vill söka sig lite framåt och uppåt med nosen, kan de ju vara värda att avla på... något att tänka på inför framtiden...

Om du tror att Jan eller Anky för den delen kan SÅGA ner en häst till den formen så undrar jag om du själv rider öht:confused:

De rider hästen dit, utan motstånd och förstår man inte det eller hur, så kan man lätt hamna snett i diskussionen.

Oh! Ah! Wow!:) :) :)

Vem är det som rider, vad heter hingsten? !!!!!! (Är inte så insatt nu eftersom jag inte haft några betäckningsplaner på några år.)

Skulle vara intressant och troligen ganska muntert :angel: att få höra vad exakt som är så bra på den visade filmsnutten :D

Och varför får vi inte höra hur bakom lod den är.....:rofl:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 384
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar