Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Är det så att du inte förstår :confused:

Se ovan svar till Novelette

Men varför skrev du då att ridningen var bättre? Vad tycker du själv om ridningen då? Jämfört med Jan och Anky?

Du kan väl inte jämföra formen:confused: Det var ju en ung häst på filmen. Vad ställer du den mot då?

Nähä.. ............

Tänk vad du vet

Jag hittade filemra på en uppdaterad site med reklamfilmer för hingstar

Helt OT men tycker det är ren :devil: fusk att man inte kan se om du är online eller ej............

Vilka har du mutat för att lyckas med detta :mad:

Men ser du ngn samling där?
Han skulle inte ridas på träns ej heller bli klappad för ett enstaka rätt byte.

Senast ändrad:

Helt OT men tycker det är ren :devil: fusk att man inte kan se om du är online eller ej............

Vilka har du mutat för att lyckas med detta :mad:

OT

Du kan gå in i kontrollpanelen och välja "redigera alternativ " och där finns "surfa osynlig":idea:

Inte?
Mitt förstahandsval är min favorithäst Cardento:love: men man vet ju aldrig.

axel: Men ska inte en längre utbildad häst vara högre i formen då?

Syfter på detta:
dadde1c.gif

Jag tycker att Krack C ser ut som första bilden men med kortare hals och benen något längre in.

Kl

Hej och hå - luden tå

Det är ju det här med bokstäver.....

Som jag skrev till Malinsly och tydligen måste påpeka igen....

Det är inte filmer inlagda på perfekt ridning - utan filmer på hästar som rör sig mer i enlighet med utbidlningskalan

Det skrev jag ju...... :angel:

Jag har långa tår, inte ludna, min längsta tå är 5 cm.

Nej, jag läste att det inte var perfekt ridning, men jag blev ändå förvånad, för även om den nu är utbildad enl utbskalan, så kärvar den lite väl i "truten".

Jag är förvånad över vilka filmsnuttar man lägger ut när man marknadsför sina hingstar.
Jag kan inte länka, men den filmen på Florencio, när han vann unghäst VM, den är "smaskig".:d

Vet du om han är utbildad enl skalan?

KL eller nåt.

Jag tycker att det verkar vara rätt uppenbart att man/somliga inte är så insatt i den tyska utbildningsskalan här :angel:

Sedan är det ju så att om man skall sätta sig in i ett helt annat system - så måste man ju ta av de gamla glasögonen - för att kunna prova ett par nya.

Om man sedan förkastar - så är det ju en sak - men om man inte en provar ett par nya så är det ju ingen vits.

Jag har redan förklarat det mesta ett par gånger redan.
Min pedagosiska era är över
- jag vill ju heller inte provocera nån med att föreläsa.... :o

Det är ju upp till var och en att se på filmerna utifrån sitt perspektiv.

Också tillåtet att tycka olika - eller???

Senast ändrad:

*spinoff* funderingar

Spänningar finns och skapas hela tiden, även hos skogsmullen som trussar i skogen 2-3/ggr i veckan. Eller hos fömärren, eller hästen som inte gör något alls. Tom hos föl.

Spänning pga smärta/skada, träningsvärk, ensidig träning, psykisk press - orsakerna är många och ofta finns det flera.

Om det blir skador sedan, är ju till stor del beroende på hur man tar hand om dessa spänningar. Sköter man om dem, så att de inte blir kroniska utan mer ytliga och lätta att värma ur, massera bort etc. så kanske man kan sätta upprepade spänningar i samma områden utan att det blir följdskador...

Statisk, ensidig träning är ju inte bra men det vet ju alla.

ALLA hästar har skavanker. På grund av arv, ridning, eller annat.
Slitage blir det på djuren, likväl som hos oss människor. Av livet.

Vad ger vilka skador?

Mycket komplext.

*funderar vidare*

BRA ändå att diskussionen hålls vid liv, även om vi gör avstickare och diskuterar vad vi får diskutera och inte...

Det var så många inlägg att jag missade ditt först. :o

Håller i alla fall med, det finns väldigt mycket i all ridning som kan ge en häst skador. OCh precis som Lickety skrev måste det vara otroligt svårt att mäta pga att man måste ta hänsyn till en massa saker runt omkring, för att få rättvisande svar.

Mängder av hästar döms ut, utan att RK:as, är vi lika upprörda över det?

Och om man RK:ar utan att klara av det och skadar hästen, hur ska det räknas? :crazy:

Samma som om man tror att man samlar kanske, medan man i själva verket sitter och trycker ner ryggen och bara kortar steget.:crazy:
Det måste vara lika illa ungefär. För hästen.

Ja, inget är enkelt här i världen, som sagt.

Senast ändrad av en moderator:

Der har ingenting med ngn utbildningsskala att göra, utan är en ren föreställning- show.
Här pratar vi om att ha massor i handen, fast man är stark i bålen som en hel karl.

Det man kan se är väl om en häst uppvisar de sex kvaliteterna, om den lyckas behålla dem genom utbildningen.

Grejjen i den tyska skalan är ju att om man tappar ngt tex losgelassenehit - så är ju det ett tecken på att utbidlningen inte har varit korrekt.
Sedan eftersom detta är buke - så måste man väl nämna att vissa dagar har man väl svårare än andra att hitta alla delar

Här har du en hel bunt florenicio och andra
-håll tillgodo :)

Det finns säkert många bättre exempel än de jag hittade som hastigast.

Crak C finns här också

http://www.pro-stallions.com/stallions/f.htm

Senast ändrad:

Inte?

Syfter på detta:
dadde1c.gif

Jag tycker att Krack C ser ut som första bilden men med kortare hals och benen något längre in.

Mums :d vilken underbar illustration på utbildningsskalan :love:

Ooppsss......vi kunde inget om den :o

Inte?

Syfter på detta:
dadde1c.gif

Den sista bilden som är en Levad kan vi utelämna.
Tycker du att formen på piaffbilden-bild D. är en bra form?

Det är skillnad på exteriör o utbilningsståndpunkt mellan Krack o D.R.. Den senare har en mkt lång hals o är alldeles för hög i nacken där, men ger för showen ett pampigt intryck.
Den är inte "losgelassen, utan hålls ganska hårt, för iom att den ska öka mer än vad den klarar där, så hindrar ryttaren den från att ramla isär-med sin hand.

Om man sedan förkastar - så är det ju en sak - men om man inte en provar ett par nya så är det ju ingen vits.

Men Sus, har du verkligen gett de däringa illrosa och ofysiologiska HF glasögonen nån ärlig chans? :D
De är ju nyare än de där gamla tråkiga tyska läsglasögonen, och modet verkar sprida sig! :D
*skojar*

Nej, men seriöst - det du skrev gäller ju åt båda hållen, både till och från den tyska utbilningsskalan. Som man bevisligen inte måste följa för att vara bäst i världen enligt FEIs bedömningskriterier...
Man blir lite kluven.

Senast ändrad:

Det man kan se är väl om en häst uppvisar de sex kvaliteterna, om den lyckas behålla dem genom utbildningen.

Grejjen i den tyska skalan är ju att om man tappar ngt tex losgelassenehit - så är ju det ett tecken på att utbidlningen inte har varit korrekt.
Sedan eftersom detta är buke - så måste man väl nämna att vissa dagar har man väl svårare än andra att hitta alla delar

Här har du en hel bunt florenicio och andra håll tillgodo

Crak C finns här också

http://www.pro-stallions.com/stallions/f.htm

Ja, den sidan har jag. Florencio är underbar.

Jag håller med om att om man tappar något, ex lösgjordheten, så måste man gå tillbaka. Utb har inte varit korrekt.

Det är hårt att inse.....suckar för egen del.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 384
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3