Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Jag tar dig på allvar iallafall... men angående kriterierna av bedöming så får ju FEI ta tag i det OM dom vill se en förändring. Men som jag tidigare sagt så visar ju många upp samma okorrekthet som Anky och därför vinner hon eftersom hon är bättre på att rida kur och har fantastiskt timing till sin musik.

Men om man tittar på tex Hubertus Schmidts piruetter och övergångar piaff-passage på OS senast så ser man skillnaden på lätthet, den lätthet har Anky aldrig visat i sina piruetter och övergångar inte ens på Bonfire när dom vann OS. Hubertus gör det nästan helt på lösa tyglar, jag minns Eric Lette han var helt salig i sina kommentarer på tv.

Vad som gjorde att han kom utanför medaljplats (var han inte fyra eller femma)?? var ju dels att hans häst inte har lika bra kvalite i grundgångarterna och dels hans lite tråkiga musik i kuren

Senast ändrad:

* kl *

Jaha :confused: nu va det tydligen slut på det roliga :cry: va tyst det blev :mad:

I min mailinbox har det varjefall varit rekord....41 inkomna idag bara från denna tråd mina ej medräknade :D

Vad trevligt ni har härinne då!

som vanligt ligger en annan efter som satan i tråden, eftersom jag kilat omkring och gjort annat idag.

uppskattar dock den ngt distraherande från ämnet men dock ganska småroliga humorn de senaste sidorna. Sus med flera borde bjuda på den oftare - då blir det roligare. :D

själv är jag ju en xxx smurf som väntar på att PM efter påtryckningar från allas vår Fio, ska förkunna Ljuset över oss Alla med sin Sanning om HF :D (inget illa ment med smileyn utan bara skojar - ärligt)

Senast ändrad:

* kl *

Jaha :confused: nu va det tydligen slut på det roliga :cry: va tyst det blev :mad:

I min mailinbox har det varjefall varit rekord....41 inkomna idag bara från denna tråd mina ej medräknade :D

Ha ha du vi har annat att göra också.:o :o Ligger efter med allt.

Hinner inte mer fn. Får väl se om jag kan stänga dörren på jobbet imorgon:devil:

Mackan: Jag uppskattar också att man kan ha humor emellanåt. Man kan skoja om det mesta om man vill, det är helt ok för mej.:rofl:

Och ser fram mot PM:s svar:idea:

Nu har du fel igen :D

Det är konstaterat sedan länge att jag
A- inte kan rida - rider sämst på hela buke :D
B- Är djupt okunnig - så alla kan slappna av
Jag är bara en förvirrad stackare - förstår inte varför nån tar mig på allvar öht :D

Den här typen av inlägg förstår jag inte - om du inte bara vill att alla som sagt emot dej ska få dåligt samvete och försäkra dej att det inte allls är så:o

Men eftersom jag förfallit till liknande i irriterade ögonblick så kan vi väl enas om att inte göra det i fortsättningen:D

Jag gör ett försök att återvända till saken.

Jag säger fortfarande inte att du har fel i allt. Men man måste kunna säga emot varandra utan att hamna på varandras anti-listor:crazy:

Du antyder när jag säger emot att jag inte förstår och inte kan något om utbildningsstegen mm.:crazy: Därav min irritation.

Ibladn polariserar man i en diskussion för att få en disskussion. I alla fall jag. Jag kan skriva "tänk om..." Det är bara ett bidrag till diskussionen inte evig krigsförklaring mot det tex du säger.

Jag förstår vad du vill visa. Men filmerna var illa valda. Anser jag. Du kunde ha kanske ha valt bättre exempel. Som det nu är kallade du rätt dålig ridning för bra. Jag ville att du skulle motivera det och då skriver du att det gällde formen inte ridningen i sig:confused:

Men ang RK: jag har haft en del konkreta frågor som jag inte fått svar på. OM jag istället formulerar annorlunda för att komma vidare:

-Säg att du i ett ridpass bla lösgör genom att i korta sekvenser rida in hästen i djup o rund, du får hästen att välva runda nacken och komma upp med bröstryggen o ryggen, högst någon minut åt gången, sen återgå, som man gör när man tex stretchar en häst normalt.
Nu är det inte lätt att rida så på rätt sätt. Det handlar inte om att hala in nosen. Men OM man nu klarar det för att man är tex BRink eller nån annan, är det fortfarande fel att göra så då? Ur klassisk dressyrsynpunkt?
Alltså inte harva runt långa stunder i den formen, det tycker både jag och nog de felsta här verkar vansinnigt.

Det handlar inte om att samla på det sättet utan att lösgöra. Är det fortfarfande fel i dina ögon? Om du f ö rider hästen precis som du brukar?

- På vilket sätt vill du lösgöra lika effektivt istället i så fall?

- Vill du alls lösgöra hästen under ridpasset genom att rida på något särskilt sätt?

Det A gör på den bit av framridningen man ser på Krack C tycker ajg inte är upprörande. Men andra filmer ser värre ut. Jag förordar inte sånt!! Inte långa stunder tex för det borde skapa spänningar istället. I mina ögon. Oavsett att det ser otrevligt ut för hästen dessutom.

Jag har i stort sett bara (ännu) sett något att lära av det jag beskriver ovan. Tycker du (och andra) att den tanken också är helt förfärlig? Förutsatt att man är en mkt skicklig ryttare för annars klarar man det helt enkelt inte, så är det bara.

Men kanske finns mer att förstå som jag inte gör nu? Det är jag öppen för. Objektiva glasögon. Men plåga hästar kommer jag aldrig att göra. Jag har ridit alldeles för länge att inte fatta vad jag gör.:crazy:

Förstår du nu mina frågor? Och varför jag påstår att just den delen inte behöver kollidera med bra ridning.

Förstår någon annan då?

Senast ändrad av en moderator:

*räcker upp handen*
Jag upprepar mig när ingen annan kommenterade statisk form.

Jag försöker för närvarande att rida min ena i en lägre form hela tiden iom att den vill bli hög.
Den andra rider jag riktig låg i början o i slutet av passet.

En häst som man antingen sätter tryck i eller är på G. själv -blir gärna hög. Det behöver inte betyda att den är kort i halsen, utan blir lite för fri.

En tanke:-Undrar om det inte är mer skadligt med en för hög ihopdragen hals- tänker även på ryggmuskulaturens blodförsörjning o att det är själva nackkotorna som får mkt stryk av det, men även en stor påfrestning på nackligamentet.
Tänker på den hästen som jag har berättat om som nu inte går att rida överhuvudtaget o den är bara 9 år o har gått med en hög kort hals. Den bara ruskar på huvudet o är ovillig att gå om den inte får gå på helt lång tygel.

Menar att metoden kanske inte behöver vara så extrem- bita sig i bringan, men låg o bakom lod o då inte bara i korta sekvenser.

En tanke:-Undrar om det inte är mer skadligt med en för hög ihopdragen hals- tänker även på ryggmuskulaturens blodförsörjning o att det är själva nackkotorna som får mkt stryk av det, men även en stor påfrestning på nackligamentet.

Menar att metoden kanske inte behöver vara så extrem- bita sig i bringan, men låg o bakom lod o då inte bara i korta sekvenser.

Jo jag tror du har rätt i det. Hög nacke är sämre.
Kanske kan andra komma med synpunkter på det också nu:idea:

Hur extremt (bita i bringan) måste ju beror på hästens rörlighet, det gör man väl inte från start. Men det tycker jag borde bli för extremt i alla fall, mer än som ren kort stretch, i så fall.

Hur man sen kan gå längre stunder kan jag inte bedöma, dels beroende på vad som är mycket eller lite för varje häst, självklart, det viktiga är ju att inte tappa överlinjen då är det för mycket böjning för hästen och/eller ryttarens förmåga. OCh att inte gå i ytterlägen för länge som någon annan också skrev, då riskerar man ju slitage istället. Som jag tänker.

Jag tror absolut inte det JB gör är skadligt tex.

Jag tror inte heller att JB´s ridning är skadlig, eller så är jag bara luttrad vid det här laget :angel:

Hur det än är med stretch så stretchar vi aldrig längre än några sekunder, står någon och håller hästens ben i flera (några) minuter?? Att vara bakom lod och stretcha ett tag är för mig ok, men inte denna extrema HF variant. Om det räcker att stretcha ngr steg a la Brink är väl en sak, men flera minuter HF kan väl aldrig vara bra?

Däremot om jag jämför med dans (igen) så är mina egna erfarenheter att när jag var väldigt vig, så var det SKÖNT att få sträcka ut i det lite mer "extrema" ytterlägena, men det var också viktigt att jag hade MUSKLER för att kunna vara så vig... kroppen måste ju stabiliseras emot, så jag inte rasade ihop eller vad man nu ska säga.

Kanske det också är så för HF hästarna? De har under lång tid stretchats ned så de med lätthet kan gå så "rollade" och allt är så uttänjt att de också (liksom jag) tycker att det är skönt att få sträcka ut till den nivån!?

Så länge man har muskler tror jag inte att en "något" :smirk: extrem stretch (förstår någon vad jag menar??) är skadlig.

Jag tror inte heller att JB´s ridning är skadlig, eller så är jag bara luttrad vid det här laget :angel:

Hur det än är med stretch så stretchar vi aldrig längre än några sekunder, står någon och håller hästens ben i flera (några) minuter?? Att vara bakom lod och stretcha ett tag är för mig ok, men inte denna extrema HF variant. Om det räcker att stretcha ngr steg a la Brink är väl en sak, men flera minuter HF kan väl aldrig vara bra?

Däremot om jag jämför med dans (igen) så är mina egna erfarenheter att när jag var väldigt vig, så var det SKÖNT att få sträcka ut i det lite mer "extrema" ytterlägena, men det var också viktigt att jag hade MUSKLER för att kunna vara så vig... kroppen måste ju stabiliseras emot, så jag inte rasade ihop eller vad man nu ska säga.

Kanske det också är så för HF hästarna? De har under lång tid stretchats ned så de med lätthet kan gå så "rollade" och allt är så uttänjt att de också (liksom jag) tycker att det är skönt att få sträcka ut till den nivån!?

Så länge man har muskler tror jag inte att en "något" :smirk: extrem stretch (förstår någon vad jag menar??) är skadlig.

Jag förstår och håller med i allt du säger. Har också försökt säga detta med att stretcha korta stunder inte är skadligt även om det sker från hästryggen och inte backen. Hur naturligt ser vissa "normala" strechtmoment man gör efter ridingen ut?

Men jag tycker inte heller om det extrema alls, som håller på länge. Däremot som du säger att stretcha ut i korta stunder i ytterlägen kan vara skönt och uppmjukande. I RK stretchas hela överlinjen, varför skulle det inte kunna vara skönt, inom rimliga gränser?
Igen, ingen här vill ha extrema avarter som sliter.

.

-Säg att du i ett ridpass bla lösgör genom att i korta sekvenser rida in hästen i djup o rund, du får hästen att välva runda nacken och komma upp med bröstryggen o ryggen, högst någon minut åt gången, sen återgå, som man gör när man tex stretchar en häst normalt.
Nu är det inte lätt att rida så på rätt sätt. Det handlar inte om att hala in nosen. Men OM man nu klarar det för att man är tex BRink eller nån annan, är det fortfarande fel att göra så då? Ur klassisk dressyrsynpunkt?

Ur klassisk dressyrsynpunkt så Ja då är det fel. Ur klassisk dressyrsynpunkt är det alltid fel att medvetet rida hästen bakom lod som det blir automatiskt i rund och djup.

Ur klassisk dressyrsynpunkt skall man lägga ner halsen lägre men fortfarande kunna bibehålla hästen framför lod och att bibehålla hästen lösgjord och rund utan att hästen blir stark i nacken i det läget, det är så extremt svårt att jag tror att det är därför rund och djup uppfanns.

Det är ju Sjef Janssen själv som säger det. Han hade bara ridit i fyra år, och hans dotters häst funkade inte med de klassiska metoderna. Så han uppfann en egen. (Kanske inte helt ovanligt att det inte riktigt funkar för en nybörjare att rida en ung hingst...)

OK nej det förstås det är ju bakom lod, borde jag ha tänkt på.

Men om det sen ändå kan fungera lösgörande så behöver det ju inte vara skadligt i korta sekvenser för det, kan man tycka. Ungefär med samma motivering som malinsky skrev så bra.

Nej det är nog betydligt fler än nybörjare som inte klarar det, skulle jag tro.

S. kanske var baletthoppa tidigare:angel:
nä jag tror att han kunde utveckla metoden med en skicklig ryttare.

Varför har inte Malinsky avslöjat sina talanger tidigare:confused: :p

Varför har inte Malinsky avslöjat sina talanger tidigare:confused: :p

Tar dem lite pö om pö... först poppar jag ang S/M, nu hur vig jag var (en gång i världen)

Kanske det visar sig så småning om att jag egentligen heter... något annat :angel:

Jak pruukar paka miin eeeegen kaaaaka..

:rofl: :rofl: :rofl:

Nu är jag ju väldigt gammal, men på min tid fick vi lära oss att stretchen skulle vara i 21 sekunder (cirka...)
Hur fick ni göra i dansen? Har för mig att det var något med näringsförsörjningen till muskler eller ngt som stördes vid för lång stretch.

Nu har du fel igen :D

Det är konstaterat sedan länge att jag
A- inte kan rida - rider sämst på hela buke :D
B- Är djupt okunnig - så alla kan slappna av
Jag är bara en förvirrad stackare - förstår inte varför nån tar mig på allvar öht :D

Så illa är det väl ändå inte?

Du vet ju precis varför det varit lite stridigt ibland, eller hur?

Det har att göra med attitydproblem, hos fler än dig... Ähum :o :o jag kan nog räkna in mig själv i det gänget... :(

Men jag har lärt mig något på kuppen!! (Som jag bara kommer ihåg ibland)

IGNORERA
;) ;)

Ur klassisk dressyrsynpunkt skall man lägga ner halsen lägre men fortfarande kunna bibehålla hästen framför lod och att bibehålla hästen lösgjord och rund utan att hästen blir stark i nacken i det läget, det är så extremt svårt att jag tror att det är därför rund och djup uppfanns.

Tänk, det tror jag med!!

För fy vad svårt det är att lägga ner en häst och fortfarande ha näsan framför, eller i lod!!! :eek: :eek:

Jag har lätt för det på min ena, men jag undrar om det inte blir att den måste sänka halsens bas o ha upp nacken där- när jag provar på mig själv:angel:
Halsen ser väl ut som en svan i skelettet:confused:

Hmm!
Vi har inte diskuterar halsens muskler här:idea:
Om hästen har en redig underhals-är det inte bra att få mer muskler på mitten o ovansidan?

Den har ju stora långa muskelgrupper där- Varför ska inte den bli mjuk?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 384
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar