Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Om hästen har en redig underhals-är det inte bra att få mer muskler på mitten o ovansidan?

Men anledning till att den har underhals är väll att den går emot hand och inte arbetar lösgjort med överlinjen :confused:

Kan den överhuvudtaget sätta muskler på andra områden på hasen då ?

Vadå mjuk...du får vidareutveckla din frågeställning lite ;)

Klart den ska vara mjuk!

Jag har aldrig ridigt för någon som inte stått och sagt till mig, lägre, rundare, om och om igen....i åratal.

Min häst är en sådan du beskriver, han är lite byggd med underhals, (Hartung) men och har som sagt en del spänningar.

Jag skulle ändå vilja påstå, att han är hyfsat lösgjord, men spänner han sig, eller blir stressad, så kommer underhalsen fram, i det läget är jag inte tillräckligt skicklig att rida honom i en högform, utan han måste fram och ned, och rund, innan han slappnar av och ridas upp igen...

ungefär så....

malinsky, jag stretchar mina i ca 7 s.

Men hur många hästar är skapta som Biggles(ful hals)

Nej, den behöver inte gå emot handen.
Om man tittar på många dressyrhästar på lägre nivå, har de inga halsar alls.

Tänker på i vilka olika former som hästen använder mest den stora mittenmuskeln o den övre, där man kan se att den arbetar.

För både Lussan o K.elever har man fått böja halsen i sidled för att även den ska bli liksidig.

Jag skulle ändå vilja påstå, att han är hyfsat lösgjord, men spänner han sig, eller blir stressad, så kommer underhalsen fram, i det läget är jag inte tillräckligt skicklig att rida honom i en högform, utan han måste fram och ned, och rund, innan han slappnar av och ridas upp igen...

I min värld menar jag både psyk/fys lösgjordhet ;)

Men i ditt fall så handlar väll underhalsen om en viss typ av extriör och individens stress, egenheter..........

Det är svårt att generalisera....jag kanske skulle ha skrivit ett tillägg men det problem du beskriver och de faktum att AvG nu rider extremt framåt typ av häst så förstår man hur skicklig A är för visst är balansen svår.

Nu är jag ju väldigt gammal, men på min tid fick vi lära oss att stretchen skulle vara i 21 sekunder (cirka...)
Hur fick ni göra i dansen? Har för mig att det var något med näringsförsörjningen till muskler eller ngt som stördes vid för lång stretch.

Nja.. det var väl inga 21 sekunder.. man stretchade igen tills det tog "stopp" då tog man i lite till.. och höll.. gick tillbaka - slappnade av muskeln, stretchade tills det tog "stopp" och tröck på (med hjälp av kamrat, golv, vägg, armar... :D ) åsså tillbaka, osv, osv.. men i varje läge var det absolut inga minutrar, då hade jag nog kreverat, men att tänja liiiiite mer än man klarade av var ju ganska skönt, man blev så "lös och ledig" samtidigt som styrkan fanns där :D

men att tänja liiiiite mer än man klarade av var ju ganska skönt, man blev så "lös och ledig" samtidigt som styrkan fanns där :D

tror jag vältränade hästar gillar också, tycker om stretchningen efter jobbet:idea:

Men jag har lärt mej att man kan ta upp till en minut ett par tre gånger i alla fall eller 7-8 sek i ytterläge (men då många gånger istället), av massör för länge sen.(för häst alltså)
Vet inte alls om det stämmer.

Vet du... det blev lite "adrenalin" känsla också efter stretch, sådan stretch innan ett pass... Först uppvärmning och sedan stretch innan övningarna, det triggade igång.. tja, vet inte!!?

Ingen annan som varit med om liknande??

Nja.. det var väl inga 21 sekunder.. man stretchade igen tills det tog "stopp" då tog man i lite till.. och höll.. gick tillbaka - slappnade av muskeln, stretchade tills det tog "stopp" och tröck på (med hjälp av kamrat, golv, vägg, armar... :D ) åsså tillbaka, osv, osv.. men i varje läge var det absolut inga minutrar, då hade jag nog kreverat, men att tänja liiiiite mer än man klarade av var ju ganska skönt, man blev så "lös och ledig" samtidigt som styrkan fanns där :D
Även sk. "kinesisk variant":angel:

Vi fick även lära oss att inte stretcha på alltför varma muskler/ligament pga av risken för överflexibilitet (HF?)
Malinksi; jo det har jag varit med om; en sjudjävla tändning...

Även sk. "kinesisk variant":angel:

Typ, men det var ingen som satt och grinade - dittvingad av föräldrar, satsade på OS eller hade ont på ngt vis.

Kinesisk variant - väldigt mycket light!! Annars kan man ju inte gå vidare om man inte tänjer på gränserna!! :idea:

Vi fick även lära oss att inte stretcha på alltför varma muskler/ligament pga av risken för överflexibilitet (HF?)

Men du, vad är för varma? Det tar ju en stund av skritta av, klä av osv innan man stretchar.

Och här har ju du och malinsky löst det där med laddade hästar också:bow: :idea: bara så där.:idea:

har ingen egen erf.:o :o hmmm......inte ens provat knappt att springa eller gympa på många år, än mindre stretcha fram adrenalin:crazy: :o Men det låter logiskt, man sätter ju igång kroppen.

Typ, men det var ingen som satt och grinade - dittvingad av föräldrar, satsade på OS eller hade ont på ngt vis.

Kinesisk variant - väldigt mycket light!! Annars kan man ju inte gå vidare om man inte tänjer på gränserna!! :idea:

Jag såg en kinesisk variant från en gympaklubb norr om stan här, (en med många elitgymnaster) Det var ett tv-program där tränaren pressade ner ungarna som grät. FÖräldrarna hejade på. Det var nåt sånt där granskningsprogram tror jag för flera år sen.

En kompis som hållit på med gymnastik förr sa att det var så i hennes träningar också. Spagat lärde man sej med tränaren som pressade ner:crazy:

Men det är nog inte överallt så. Och det där med gränserna är sant och gäller mycket. "Vågar man inte ta nästa steg får man stå på ett ben hela livet" (kinesiskt ordspråk:idea: tror jag :confused: )

Senast ändrad av en moderator:

Låg form har vi ju pratat om att det utsöndrar "må bra" jox.. :angel: Kanske stretchen frigör en del andra ämnen?? Ibland efter bra uppvärmning och stretch (man ska vara rejält vältränad också) så kändes det som att inget var omöjligt och man kan sätta världsrekord (nästan) *och nu är jag inne på min period som friidrottare*

:rofl:

Låg form har vi ju pratat om att det utsöndrar "må bra" jox.. :angel: Kanske stretchen frigör en del andra ämnen?? Ibland efter bra uppvärmning och stretch (man ska vara rejält vältränad också) så kändes det som att inget var omöjligt och man kan sätta världsrekord (nästan) *och nu är jag inne på min period som friidrottare*

:rofl:

Ja, precis, det kom vi fram till:idea: Så varför inte? Varför skulle det inte fungera så för en vältränad häst:idea: Tur att vi har dej o cristobal till de delarna :bow: :D

Ja, tänkte samma sak, om ni (vältränade:o )säger att adrenalinet funkar så borde väl endorfinerna kunna göra det. Ska prova:idea:

Hm undrar hur man gör, går på alla fyra:confused: :rofl:

*skrattar* o med inböjt huvud o lyfter benen till en i ytterlläge med som när hanhunden kissar

Jag har läst lite sporadiskt i tråden till och från och försökt hänga med så gott det går. Men nu känner jag att jag behöver ha lite klargörande i en fråga som jag inte tycker mig ha sett svaret på. Nämligen exakt vad det är du tycker brister i den "vanliga" klassiska dressyren, som gör att du känner att det skulle bli hjälpt av RK/HF. Jag förstår att du tänker som så att under korta stunder och rätt förutsättningar samt inte så extremt så är det bra och lösgörande, men då måste det betyda att det är något av det lösgörande inom den vanliga ridningen som inte räcker till eller som borde bli bättre. Och nu undrar jag om du skulle kunna specifiera lite mer på vilket sätt HF kompleterar den brist som tydligen finns inom den vanliga dressyren. Och vilken denna "brist" är?

Hoppas att du förstår vad det är jag fiskar efter... :crazy: :p

Vet du... det blev lite "adrenalin" känsla också efter stretch, sådan stretch innan ett pass... Först uppvärmning och sedan stretch innan övningarna, det triggade igång.. tja, vet inte!!?

Ingen annan som varit med om liknande??

Stämmer bra det!
Och med varma muskler menas ju väl genomarbetade muskler. Alltså efter hård träning. Då ska man vänta 2-3h och sen stretcha mkt försiktigt eftersom musklerna då har hunnit kallna och "stelna" till lite.

Malinski: Känner också igen den känslan! Kändes som om nån daskat till musklerna och sagt "Vakna!"
Är en fd friidrottare och stretching och uppvärmning är ett väldigt viktigt moment även för friidrottare. Vi började och avslutade alla pass med lugn jogging och därefter stretching. I början av passet stretchade man mjukt i korta sekvenser och i slutet av passet blev det lite längre tid och man tänjde även lite på gränsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 384
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar