Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Jag har läst lite sporadiskt i tråden till och från och försökt hänga med så gott det går. Men nu känner jag att jag behöver ha lite klargörande i en fråga som jag inte tycker mig ha sett svaret på. Nämligen exakt vad det är du tycker brister i den "vanliga" klassiska dressyren, som gör att du känner att det skulle bli hjälpt av RK/HF. Jag förstår att du tänker som så att under korta stunder och rätt förutsättningar samt inte så extremt så är det bra och lösgörande, men då måste det betyda att det är något av det lösgörande inom den vanliga ridningen som inte räcker till eller som borde bli bättre. Och nu undrar jag om du skulle kunna specifiera lite mer på vilket sätt HF kompleterar den brist som tydligen finns inom den vanliga dressyren. Och vilken denna "brist" är?

Hoppas att du förstår vad det är jag fiskar efter... :crazy: :p

Vet du, jag är inte säker för jag kan ju inte metoden. MEn jag tror det skulle kunna vara ett komplement i vissa avgränsade delar, som sagt. Det blir en stretch i överlinjen som jag inte känner till andra sätt att göra lika effektivt.

MEN jag gissar. Jag är kanske i sjävla verket en av de få här som INTE provar i buskarna, :rofl: :rofl: (mer än känt efter lite i skritt ett par gånger :o för att fatta effekten) för jag rider en ung häst och enligt A o S ska det inte användas på unga hästar. Så jag är som sagt inte nån som rider rk, :rofl: :rofl:

F ö tycker jag inte jag saknar nåt, så att det är inte nödvändigt,
(som du frågar) jag är bara nyfiken på sånt jag inte känner till. Vill veta hur det fungerar.:idea: Sen blir det uppenbarligen ett himla liv om man andas intresse så....ja det får stå för dem som blir upprörda.

Jag tycker att hittar man något i ett system som verkar användbart och inte skadar hästen så. De flesta franmhåller vikten av stretch i stallet men andas man om att stretcha från ryggen på hästen:eek:

Så jag skämtar självklart lite här, och provcerar lite, men jag ser egentligen inget i det som jag inte klarar mej utan men är nyfiken. Och jag tror en del är mycket bra stretch för överlinjen, halsmusklerna, manken ryggen. Det tror jag. Även om det tycks betyda evig fördömelse här att antyda det ens.

Men gillar inte det extrema mer än nån annan skulle jag tro.

Jag kan bjuda på vissa saker och är gammal nog att ingte bry mej så mycket om vad andra kan tro, bara jag vet var jag har mej själv:p

Senast ändrad av en moderator:

=Novelette;7266262]Stämmer bra det!
Och med varma muskler menas ju väl genomarbetade muskler. Alltså efter hård träning.
Då ska man vänta 2-3h och sen stretcha mkt försiktigt eftersom musklerna då har hunnit kallna och "stelna" till lite
. Men det måste vara beroende av yttertemp oxå.
Tar det verkligen så lång tid att svalna:confused:
Man täcker ju sig själv o hästen direkt efter för att musklerna inte ska bli kalla för fort.

Malinski: Känner också igen den känslan! Kändes som om nån daskat till musklerna och sagt "Vakna!"
Är en fd friidrottare och stretching och uppvärmning är ett väldigt viktigt moment även för friidrottare. Vi började och avslutade alla pass med lugn jogging och därefter stretching. I början av passet stretchade man mjukt i korta sekvenser och i slutet av passet blev det lite längre tid och man tänjde även lite på gränsen.
[/QUOTE]Det är väl det som alla hoppgrensstjärnor gör innan nytt hopp-laddar!

Senast ändrad:

Jag har lätt för det på min ena, men jag undrar om det inte blir att den måste sänka halsens bas o ha upp nacken där- när jag provar på mig själv:angel:
Halsen ser väl ut som en svan i skelettet :confused:

:confused: Eeh nä alltså du talar ju om S-kurvan och när den ser ut som en svan så är halsen ihopdragen.

Blir det inte lite samma sak fast den ligger ner:angel: , men hur ser den ut i lång o låg med nacken "högst"

Nä den ser ut så här när det är fel ~ typ och så här när den är låg och nacken högst ) typ fast den ligger ner då :D Finns ju ill. bilder på sådant men jag vet inte var, SUS vet säkert.

Iallafall så är den uträtad med huvudet dinglandes

Okej. Tack. Då förstår jag lite mer hur du menar. :)

Själv tycker jag bara att det är bra att öppna upp sitt sinne och se saker och ting utifrån olika vinklar, och disskutera vad det är som gör att ett sätt funkar så bra (om man nu tycker det) att många vill ansluta sig till det. Som till exempel Centrerad Ridning, eller som i detta fallet, HF.
Sen behöver det ju inte betyda att man tycker något fattas i sin vanliga ridning, utan bara att man är nyfiken. Även om jag är mer inne på Saigons linje- att jag känner att detta är något som man "borde" ta avstånd från, så känns det ändå som att man i alla fall ska försöka se på det hela utifrån lite nya perspektiv då Anky trots allt vunnit väldigt mycket. Sedan kan man ju disskutera huruvida domarna dömer så som de ska eller inte, men det hör ju till en helt annan disskution. :p

Okej. Tack. Då förstår jag lite mer hur du menar. :)

Själv tycker jag bara att det är bra att öppna upp sitt sinne och se saker och ting utifrån olika vinklar, och disskutera vad det är som gör att ett sätt funkar så bra (om man nu tycker det) att många vill ansluta sig till det. Som till exempel Centrerad Ridning, eller som i detta fallet, HF.
Sen behöver det ju inte betyda att man tycker något fattas i sin vanliga ridning, utan bara att man är nyfiken. Även om jag är mer inne på Saigons linje- att jag känner att detta är något som man "borde" ta avstånd från, så känns det ändå som att man i alla fall ska försöka se på det hela utifrån lite nya perspektiv då Anky trots allt vunnit väldigt mycket. Sedan kan man ju disskutera huruvida domarna dömer så som de ska eller inte, men det hör ju till en helt annan disskution. :p

Ja absolut o CR har jag satt mej in i mer också efter alla år som jag inte läst Sally fast alla andra gjort det.:p

Hmm!
Vi har inte diskuterar halsens muskler här:idea:
Om hästen har en redig underhals-är det inte bra att få mer muskler på mitten o ovansidan?

Den har ju stora långa muskelgrupper där- Varför ska inte den bli mjuk?

Det finns nog mängder av bilder om man söker. Men oavsett hur skelettet är (kollar i boken ja, blir som fio sa, för bröstryggen kommer ju upp:idea: ) så ska ju musklerna utvecklas i den mittersta och övre delen, ja!
Och med välvningen stretchas just de musklerna vilket borde vara bra i rimlig omfattning och stimulera och lösgöra den delen av halsens muskler. Särskilt om hästen av naturen vill skjuta fram underhalsen och därmed korta musklerna i halsens överlinje istället.

Sus har ofta humor
Nästan varje dag faktiskt
- ibland missförstås det :angel:
och då heter det släng eller nåt :D

Ledsen har inte haft tid med detta - nu är jag tillbaka en stund

Men anledning till att den har underhals är väll att den går emot hand och inte arbetar lösgjort med överlinjen :confused:

Den muskeln som är stor på enhsät som har underhals är brachiocephalicius ( har jag övat på länge att säga :D - svårare att säga än stava faktiskt)

Det är egentligen ingen halsmuskel - utan en frambensmuskel.
Den består av två delar.

den ena sidböjer och roterar huvudet.
Den andra är med och lyfter farmbenet.

Det finns flera skäl till att denna muskle blri stor.
Ett har att göra med att hästen går på bogarna
Ett annat har att göra med att den går kort i nacken - muskelrna på ovansidan hindras jobba
och det tredje att den jobbar fel....

Hästen rörelsemuskerl skall jobba dynamiskt - det är det som är hela grejen med losgelassenheit.

Den som har lite blick för det där ser tydlig skillnad i 'mjukheten' på de länkar jag la ut

Losgelassenheit uppnås bara om halsen tänker framåt, med en kort nacke måste muskler jobba mer mothållande än dynamiskt
det ger massa = volym

Det vet alla kropspbyggare och använder sig av.

Senast ändrad:

[brackiocefalikus] säger vi typ :D
Fast latinet är dött så det spelar ju mindre roll om man, ehrm, pratar med lokal dialekt sas. :D

Senast ändrad:

Det finns flera skäl till att denna muskle blri stor.
Ett har att göra med att hästen går på bogarna
Ett annat har att göra med att den går kort i nacken - muskelrna på ovansidan hindras jobba
och det tredje att den jobbar fel.....

Jag väntade faktist på dig :p .... då var jag inte helt fel ute då.....bra med sus när argumenten tryter ;)

Misstänkte att du har stavat fel igen:idea:

*KL*hittade en jättefin sida om ALLA muskler o dess funktion.:banana:
Magen hade många fler än vad som sagts här.

Ska leta rätt på en lika bra sida om skelettet.:)

Knapplån!!!!!!!!!!

Jag tar ett par bilder jag redan har....

Blir det inte lite samma sak fast den ligger ner:angel: , men hur ser den ut i lång o låg med nacken "högst"

Vitsen med framåt nedåt är ju att länga hela överlinhjen.

Räta ut den nedre delen av svanhalsen så att hästen kan böra jobba dynamiskt med sina rörelsemuskler.

i det läget kan den också börja stabilisera sin ryggrad och ändra dess kurvatur = hållning

Funktionellform.jpg

Samling utifrån fysiologiska förutsättningar

Om man inte lyckas få igång sträckningen framåt = rätt kontat med bettet enligt den tyska utbidlninsskalan - så har man åstadkommit en FULKROK.:angel:
Ett bra sätt att inet få igång den är att rida med för kort tygel... elelr rund och djup - som; drar ihop svanhalsen som ett dragspel...

Istälellet för att räta ut svanhalsen - så överdriver man den :eek:
Attkommauppiformen.jpg

Dett är ett helt onatuligt läge - halsens muskelr kan inte längre jobba dynamiskt utan måsta jobba mothållande och halsen blir tjock!!!
HINGSTNACKE i kubik

Det som surras mycket om att komma upp i formen - handar bara om att lyfta huvudet = abslolut elevation
- istället för relative elavation jmfr ovan samt Müseler....
där hästen fortfarande har sträckningen framåt i halsen:angel:

Senast ändrad:

Måste du överdriva i ritningarna, tänker på korset o att hästen ser sur ut.
ser oxå att kotpelaren inte har samma närhet till ganaschen . Den borde hamna närmare.

*KL*hittade en jättefin sida om ALLA muskler o dess funktion.:banana:
Magen hade många fler än vad som sagts här.

Nu ska jag vara glädjedödare. :devil:
De flesta sidorna på nätet är mer eller mindre felaktiga - musklerna har plötsligt jättespännade funktioner! :D Som ofta emotsäger hur de faktiskt går och var de fäster in - som också kan vara helt uppåt väggarna. Jag ser en del av felen - men inte alla.

Därför måste vi studenter köpa dyyyra böcker. Annars hade vi ju kunnat googla på "hästens muskler + funktion" och sparat 1000-tals kronor! :idea:

Så, köp en bok! :bump:
Även mindre tunglästa böcker är fackgranskade.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 384
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar