Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Tjaha

Då har du sedan säkert hittat semispinalis också då

Och då börjar det bli intresant

Semispinalis är en hållningsmuskel

Rent primärt så drar den nacken bakåt, men den har också en stabiliserande effekt på hela området runt manken vid stor ansträngning.

Vi människor använder den när vi föder barn - lyfter tungt, och idrottar - så gör också hästen:)

(jag kaninte visa den för photobucket underhåller)

kandaret (stången) kan - rätt använt påverka dess övre del och hindra hästen att gå över tygeln.

HF - och en för kort hals - för kraftig inverkan av stången blockerar hela den muskeln

Nu blev jag trött :D

Natti

Senast ändrad:

Jag kan ta en viss felmarginal eftersom jag är snål o inte längre tänker bli vet.:rofl:
(1) M. Semispinalis capitis

Den här muskeln höjer huvudet när musklerna arbetar bilateralt. När muskeln jobbar unilateralt böjer hästen huvudet och halsen i sidled. När hästen rör sig i en lägre form hjälper dessa muskler hästen att böja sin nacke och hals och förstås att hålla upp halsen och huvudet. I en högre form hjälper muskeln hästen att hitta en avslappnad och högre hållning av halsen. Den här muskeln ger hästen den där vackra välformade halsen, som kommer med utbildning.
de flesta dressyrhästar har ju stor sdn.
Skulle den bli större av att den 'är kort eller är det bakom lod?
Kanske inte så enkelt:crazy:

kommer ihåg när jag var hos Lussan så hade alla stoora halsar

Den här typen av inlägg förstår jag inte -
det kallas humor av vissa :)

-Säg att du i ett ridpass bla lösgör genom att i korta sekvenser rida in hästen i djup o rund, du får hästen att välva runda nacken och komma upp med bröstryggen o ryggen, högst någon minut åt gången, sen återgå, som man gör när man tex stretchar en häst normalt.
Nu är det inte lätt att rida så på rätt sätt. Det handlar inte om att hala in nosen. Men OM man nu klarar det för att man är tex BRink eller nån annan, är det fortfarande fel att göra så då? Ur klassisk dressyrsynpunkt?

Ja för begreppet "lösgör" finns inte på det sättet - vilket jag skrivit.

Sök på losgelassen. losgelassen är mitt andra namn - när folk hör ordet losgelassen tänker de på bukesusan :rofl: :rofl: :rofl:

(också humor)

En häst kan inte var losgelasssen i HF
av flera skäl.

Det dynamiska muskelarbetet per se är ju en.

En annan är ju att losgelassen hanldar om att få tillbaka ett naturligt rörelsemönster som hsäten hade inan rytatren kom upp
i detta ingår att svikta med knäna
Hästen kan iten svikta med knäna om den iten kan swinga med ryggen - och denkanite swinga med ryggen om man blockerar länden - vilekt man gör i djup och rund. Dessutom hindrar man den axiala rotationen - vilket är mitt tredje namn.

- På vilket sätt vill du lösgöra lika effektivt istället i så fall?

- Vill du alls lösgöra hästen under ridpasset genom att rida på något särskilt sätt?
Inom det tyska systemet lösGÖR man inte - man TILLÅTER hästen att gå obehindrad av rytatren

Omhsäten är hindrad av rytatren = icke losgelassen, blir den inte mindre hindrad för att man joxar med dess hals:devil:
Förstår du nu mina frågor? Och varför jag påstår att just den delen inte behöver kollidera med bra ridning.

Förstår någon annan då?

Sista meningen fattar jag inte.

Dina frågor blir som du märker fel ställda eftersom du inte är insatt i det Klassiska tyska systemet

Just sådant strunt står det på sidorna! Det är liksom inte lite fel, utan ibland helfel. :devil: Inte konstigt om folk tycker muskellära är snårigt.

Hur ska en muskel som går på ovansidan av halskotpelaren kunna böja halsen? (då måste den vara på andra sidan av halskotpelaren)

Samtidigt som den håller upp huvudet? (då är den tillbaka där den ska sitta = över halskotpelaren)

Semispinalis är den viktigaste huvud- och halssträckaren, och kan även böja halsen i sidled. Den kan hjälpa till med att fixera ryggen i sammarbete med andra rygg- och halsmuskler.

Edit: det i fetstil är sant.

Senast ändrad:

Jag tror att du hittat denna på en barocksida...
Teckningen är STULEN ur min anatomibok....

Denna muskel ger en vackrare över linje - men inte BULK = MASSA på samma sätt som tex splenius. = hingstnacke

Generell gäller för de flesta muskler att fästet dras mot sitt ursprung i detta fall - Nacken mot manken

Det är inte samling - möjligen barocksamling :D

Men nu är vi på Dressyr - så då skall halsen och nacken tänka framåt :D

fanken - jag som skall sova ZZZZZZZZZZZ

Senast ändrad:

kommer ihåg när jag var hos Lussan så hade alla stoora halsar

Just det och nackspärr lite nu och då :o :angel:

Splenius har samma funktion egentligen - hålla bak nacken
- kanske därför som man upplever att gramanen behövs:o
vojne vojne

Framför allt på hästar som inte tillåts gå durchlässiga - dvs arbeta genom kroppen så måste de hålla halsen stelt fixt för att inte få ajaj i munnen
= statiskt arbete - motsatsen till dynamiskt
Ger VOLYM

Om hästen inte följer handen - utan går kvar - jobbar nog splenius

:o :o :o

Senast ändrad:

Inom det tyska systemet lösGÖR man inte - man TILLÅTER hästen att gå obehindrad av rytatren
Var har du fått det ifrån:confused:
Det ena utesluter inte det andra.

klart att man lösgör den via rörelser, för att den ska kunna gå "losgelassen"
Det är en förskönad bild.

Enade vi stå - mot struntet !!!!

Nu börjar jag spåra ur .......

Sov gott :)

Är vi inne på attitydsfrågor som flash diplomatiskt kallar detta dumsmufs tjafs.
Är det då mig du kallar strunt ?
Ta du o tänk innan du skickar in sånna här inlägg :devil:

Sånt här får mig att se rött men det bästa man kan göra är väll att aldrig svara på något inlägg du skickar nånsin :mad:

Nej, hon svarade på mitt inlägg - där jag för en gångs skull inte var diplomatisk - utan kallar felaktiga anatomisidor för strunt! :D

Men LÄS MÄNNISKA

jag citerar Lickety

"Just sådan strunt står det på sidorna...."

Enade vi stå emot struntet på internet :)

Fortfarande humor

Just det och nackspärr lite nu och då :o :angel:

Splenius har samma funktion egentligen - hålla bak nacken
- kanske därför som man upplever att gramanen behövs:o
vojne vojne

Framför allt på hästar som inte tillåts gå durchlässiga - dvs arbeta genom kroppen så måste de hålla halsen stelt fixt för att inte få ajaj i munnen
= statiskt arbete - motsatsen till dynamiskt
Ger VOLYM

Om hästen inte följer handen - utan går kvar - jobbar nog splenius

:o :o :o
Men nu får du väl kamma till dig:mad:
Lussan om ngn rider sina hästar utan hög nacke o är mjuk o tillåter hästen att röra sig naturligt.
Det var faktiskt riktigt oförskämt- från en som inte tävlar alls.

Var har du fått det ifrån:confused:
Det ena utesluter inte det andra.

klart att man lösgör den via rörelser, för att den ska kunna gå "losgelassen"

nej du har fel :D
Detat är den stora skillnaden mellan det tyska och det tyska systemet.
Observera Takt och losgelssenheit kommer FÖRE kontakt.

Altså hittar man den kvalitetet utan att joxa :o :o :o

Jag är utbildad enligt det tyska systemet - Jag har fått det från tyska beridare - observera pluralis

Googla på Losgelassenheitbegreppet.

Även du avslöjar din okunnighet.;)

Detta "lösgörande" hindrar Losgelassenheit :angel:

Men LÄS MÄNNISKA

jag citerar Lickety

"Just sådan strunt står det på sidorna...."

Enade vi stå emot struntet på internet :)

Fortfarande humor

Men den humorn kan missuppfattas som den nu gjorde....eller är det jag som vinklar allt negativt ? Kunde du inte ha skrivit *struntet på internet * då istället....

Visst så har jag mens nu men undrar jö. Tror det är dags att sova :cry:

Det oförskämda kommer nog från Ridsport då som skriver att somliga hästar för kramplösande - mot just nackspärr.........på självaste SM

Senast ändrad:

Nej det kan jag inte för då föreläser jag - obs mera skoj - har inget med dig att göra.

Ett tips - det är många månader sedan jag blev upprörd här.
Jag slänger inte - men kan skoja för att lätta upp stämningen

Men nu får du väl kamma till dig:mad:
Lussan om ngn rider sina hästar utan hög nacke o är mjuk o tillåter hästen att röra sig naturligt.
Det var faktiskt riktigt oförskämt- från en som inte tävlar alls.

Ibland så förstår jag inte vad detta handlar om...vi kanske skulle ta sus på studieresa till Lussan- vore kul att slänga upp henne på nån utav de hästar med nackskott :rofl:

Ps Har varit på Hogsta ganska många gånger.

Så jag tar gärna en annan studieresa om jag får

du läser tydligen dåligt.
För att komma vidare krävs lösgjordhetsträning för att BIBEHÅLLA det.
Det handlar inte om jox.
för att kunna utföra rörelser så måste man ha kontakt, men det går bra att rida rakt fram.

hur långt har du kommit i din utbildning?
du har inte kommit vidare värst långt som jag förstår, då kan det var lite överkurs.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 384
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar