Rollkür hysteri!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rollkür hysteri!

Briar värms och avslutas i rund och djup iallafall, det har jag sett flera ggr.

finns en liten videosnutt här om hur han värms, lite modifierat såklart eftersom det är inför publik, alltså allt måste ju gå fortare.
Han kommer väl efter ca 6 minuter eller nått

http://www.colibri.tv/tullstorp/tullstorp.html

Briar värms och avslutas i rund och djup iallafall, det har jag sett flera ggr.

finns en liten videosnutt här om hur han värms, lite modifierat såklart eftersom det är inför publik, alltså allt måste ju gå fortare.
Han kommer väl efter ca 6 minuter eller nått

http://www.colibri.tv/tullstorp/tullstorp.html

Tack! Ja det var rund och djup.

Såvitt jag amatörmässigt kan bedöma gör anky samma fast med "vidareutveckling" bla mer extremt stretch, ( flexandet, i sitsen och sen även sina "kvickande" skänklar). Han har den inte lika djupt (på filmen i alla fall). Det som händer om vi enbart håller oss till detta med rund och djup är att bröstrygg o manke samt rygg kommer upp. Hästen stretchar ut nackmuskulaturen. Rent lösgörande, alltså.

Vad säger ni saigon mfl, är redan detta för mycket? Varför i så fall?

med risk för att få skäll för att jag är på fel sida igen...

Tycker detta är värt att upprepas:bow: :bow: :bow:

Problemet är inte att en ryttare vill lösgöra hästen, för det är ju A och O för att komma till samling. Problemet är att hästen när den är "FÖR lösgjord" (förenklat) inte använder hela sin överlinje (vilket kan leda till skador/slitage av olika slag beroende på vilket kroppsdel hästen belastar istället) i samlingen vilket gör att hästen faktiskt inte förflyttar tyngdpunkten bakåt, vilket i sin tur gör att hästen faktiskt inte är korrekt samlad. I och med sin skolning (se många av OS-ekipagen) är hästen lätt för hjälperna eftersom den har lärt sig det i o m eftergift som beröm o d. Det är den här alert-heten för hjälperna och hästarnas samarbetsvilja som domarna premierar, inte om formen/samlingen är korrekt eller inte.

Jag har sett så otroligt många hästar som egentligen har ont och som ändå är lätta för hjälperna och har öronen framåt, så detta fenomen är inget försvar för RK.

Det citatet blir inte mindre förvirrat för att du upprepar det.:crazy:

Det handlar om att lösgöra hästen (som även sägs i Briar-filmen) ca 10 minuter i början av ett ridpass.

Sen när blev det fel? :confused:

Varför skulle man försöka få hästen FÖR lösgjord? Vad är det?

Att samla den är inte samma sak. Vem har påstått att hästen samlas genom den ridningen?

Dessutom är du nog den enda som pratar om "sidor". Varför?

Jag tror inte lynchade hundar är arbetsvilliga och visar glädje

Lynchade hundrar trodde jag var döda :D
( menar du kuschade? - nu frågar jag bara för att jag faktiskt vill förstå, och kolla att jag inte missat något i debatten :) )

Kuvade hundar visar ofta upp underkastelsebeteende.

Det misstas ofta för glädje eller tillgivenhet

(utifall att denna tråd ligger på hund:angel:)

Nu måste jag retas med dig...

Vad är det som gör att det är inlägget som är förvirrat - och inte du :D

Nu har jag inte haft tid med er ett tag - men ser att man är snabb att döma ut....

Om man tittar på nicket Equiform - jag skulle tror att att människan har någon slags fysiologisk utbildning jag.

Lickety skrev ju att det onekligen SÅG ofysiologiskt ut....

som sagt så använder jag inte begrepept lösgöra.

men jag har redan tidigare beskrivit vad osmhänder om du överböjer.
med rotation osv - så jag förstår precis vad h*n menar

Det är inte nyttigt att jobba i ytterläge i lederna - det översträcker ligament och stimulerar benpålagringar

Angående känslor och det.

KL

Ingen här kan ju veta vad de andra haft för upplevelser i sadeln.

Ingen här har ju hunnit upplevt allt dessutom.

Tycker det verkar förmätet att här döma ut andras upplevelser - vem vet vem utav oss vem som har haft den bästa upplevelsen???

Dessutom att här beskriva den...

Näe.

Nu är det natten hos mig i allafall

Kram i kram :love:

Senast ändrad:

Men vill bara säga något om den upphöjda innerhanden och nyansera susans tal om att den skulle vara understödjande......

det var ju som sgat inte susans tal....
för susan använder ju inte understödjande....
:o

KnappLÅN

Bara kommentera den höjda innerhanden, skrev det i ursprungsinlägget men suddade - vill ju inte bli anklagad för att föreläsa :D

Det jag skulle skriva om Är kyras berömda verktygslåda....
Hon har ju en massa knep i lådan där för att få ryttaren att hamna i rätt possiton

Många tippar sina hästar i (särskilt höger) slutorna för att vikten kommer lite fel - för mycket innåt - att då höjja innerhanden har en väldigt fin inverkan på vikten.

Kyras elever gör det helt utan påverkan på halsen...

Det är en stor skillnad - de tippar inte hästen utåt - utan hamnar i rätt possiton i sin sits.

själv tycker jag hästens sätt att föra sig - avslöjar oerhört mycket om vad ryttaren gör....eller inte gör :o

Senast ändrad:

Nu måste jag retas med dig...

Vad är det som gör att det är inlägget som är förvirrat - och inte du :D

Nu har jag inte haft tid med er ett tag - men ser att man är snabb att döma ut....

Om man tittar på nicket Equiform - jag skulle tror att att människan har någon slags fysiologisk utbildning jag.

Lickety skrev ju att det onekligen SÅG ofysiologiskt ut....

som sagt så använder jag inte begrepept lösgöra.

men jag har redan tidigare beskrivit vad osmhänder om du överböjer.
med rotation osv - så jag förstår precis vad h*n menar

Det är inte nyttigt att jobba i ytterläge i lederna - det översträcker ligament och stimulerar benpålagringar

Jag har ingen aning om vad E har för utbildning, jag. Men förvirrat är en del E skriver i alla fall för mej, men som du säger det är kanske jag då. Mycket möjligt så här dags särskilt.

Lickety skrev mer än så om jag inte minns fel. Du kan väl titta efter:idea:

Att överböja hela tiden pratar väl ingen om här som ett mål?
Man måste läsa allt folk skriver, inte bara delar av det. Många inlägg blir det men läs gärna ikapp:idea:

Fast jag är dålig på det själv ibland:o

Ang gymnaster och vad som ser naturligt ut. Hur naturligt ser spagat eller split ut? Men gymnasterna tycker inte det är en stor sak. Som jag tycker.

Det gäller kanske även hästar på elitnivå, vad vet jag, men det kanske nån med fysiologisk utbildning kan berätta.:idea:

Och godnatt på dej själv jag ska också sova nu innan det blir mer förvirrat.

Jo glömde en sak.

Det finns en massa öppna dörrar i denna tråd som några envist går runt och försöker sparka in:crazy:
Man säger emot sånt som ingen påstått, bland annat. Vet inte vad det beror på. Men det gör mej rätt trött:crazy:

Ja tänk om alla var så behändiga och var precis som man ville hela tiden ::angel:

så konstiga en del är - inte all som mej :confused: :p

Nu har jag retats färdigt.

Att överböja hela tiden pratar väl ingen om här som ett mål?

Nej vad folk pratar här om är ointressant.

och faktsikt också vad A pratar om - mer intressant är hur länge det överböjs, och som sagt jag har sett hela videosarna i original.

så jag vet om det överböjs hela tiden eller inte på dom.
och jag har nog sett ganska mångatimamrs konstant överböjning vid det här laget.

Dörrarna får stå för dig...
själv retas jag mest

Senast ändrad:

Det där var ju rätt intressant faktiskt, tål att kluras på ett tag,
Tack.:)

Tänkte på hur ritten avslutades av speakern...

Nu har vi pumpat igång tillräckligt med Adrenalin för att få till det flashiga.

Också intresssant att jämföra hur hästarna på tex Klosterhof medingen presenteras.
Bla Hohenstein Karolinger. den där på C... Danone I och II De Niro Light & easy :d osv :D

Tyvärr har jag ingen länk

Senast ändrad:

KL

Jag har egentligen inte skrivit något varken för eller emot när det gäller skadligheten av HF. De undersökningar som behandlar HF visar ju inte entydiga resultat, så mycket kan man konstatera.

En viss andel av dressyrhästarna som tränas utan HF kan se rent förskräckliga ut när man obducerar dem, med "ihopväxta" kotor, skador på nackligament mm.

Ofta hittar man dessutom olika stelheter och rörelsestörningar även på fungerande hästar om man tittar tillräckligt noga, precis som vi själva dras med olika snedbelastningar och smärtminnen. Gränsdragningar...

Så, vad jag kommer fram till med detta resonemanget är; om man letar kommer man hitta skador på en viss andel av hästarna som rids i HF, liksom på hästar som tränas på andra sätt.

Sedan är det en gradfråga HUR skadligt det är, är det "bara" lika skadligt som vanlig ridning, eller är det värre... :crazy:
Bara så vi får lite perspektiv på frågan om skadligheten...

Att bara titta på hur bra en utövares, tex Ankys, hästar hållit för träningsformen är inte hållbart, på samma vis som argumentet "min morfar har minsann rökt i 90 år och inte fått lungcancer" faller ganska platt i det stora hela.

Statikstik saknas, och det är nästan så man börjar gråta bara man tänker på alla parametrar som ska räknas in för att få fram fakta för hållbarheten på lång sikt. Foder, passens längd, underlaget, sadeln, ryttarens faktorer som skicklighet, tyngd, etc etc

Att man jämför humanidrott och hästträning väldigt intressant, och kan ju ibland ge en bra bild av olika effekter på kroppen. Beroende på vad man vill visa jämför man med olika idrottsgrenar :p , för ingen motsvarar ju dressyr riktigt.

Men, spekulera bör man, så tråden är intressant att läsa och alla har egna vinklingar och tolkningar.

Fakta är ju resultaten på tävlingsbanorna, de kan man inte komma ifrån. Den psykologiska biten beror ju helt på HUR man använder en form, inte bara att man rider med nosen i det ena eller andra läget.

Tack för det objektiva o sakliga inlägget.

Det är svårt att diskutera med ngn som bara använder:D :D hela tiden.

Eftersom det finns statistik från förs. bolagen på hur länge våra hästar håller( var det 8 år i snitt?), så känns det lite orättvist att framhärda att just denna metod är skadligare än ngn annan.

Att det SER illa ut är en sak.

så konstiga en del är - inte all som mej :confused: :p

Det är väl tur det.

Nej vad folk pratar här om är ointressant.

Ja uppenbarligen.

och faktsikt också vad A pratar om - mer intressant är hur länge det överböjs, och som sagt jag har sett hela videosarna i original.

och jag har nog sett ganska mångatimamrs konstant överböjning vid det här laget.

Och hade det då inte hade varit så ointressant för dej vad folk här tycker så hade du kanske sett att ingen enda förespråkat någon extrem variant med tex konstant överböjning.

Vi har, några av oss, sett att det kan finnas DELAR i tänket att titta på vilket uppenbarligen fler i världen sett, vi är nog inte unika här. Ingen har förespråkat konstant böjning.

Vi har dessutom sagt att det inte håller att döma ut Anky som ryttare totalt för att man inte gillar konceptet. Särskilt om man inte ens vill veta vad det går ut på. Vi har sagt att hon faktiskt är en oerhört skicklig ryttare, säga vad man vill.

Vi har velat få fram att världen inte är svart-vit.

Om man då går in och argumenterar emot sånt som ingen påstått, kallar jag det att sparka in öppna dörrar. Du kan kalla det vad du vill, faktiskt.

Om du hade svarat på det som sagts i tråden (förutom alla fördömanden), då hade du bla svarat på:

KAN det finnas delar i hennes idé om lösgörande som är något att titta på, för en fruktansvärt känslig och skicklig ryttare, förutsatt att man inte gör det mer än i början av passet tex, som man arbetar lösgörande i början av ett pass? För det är frågan vi har diskuterat bla.

Om man tar djup och rund, SER du vad hon gör, (den omdiskuterade biten från framridningsfilmen), och är det helt igenom skadligt, tycker du, om hon gör det endast korta stunder, på framridningen.

Vi har försökt förstå vad hon gör. Hur uppfattar du, (konkret i detalj gärna, att hon gör? Du som sett så många timmar av det, vilket tex jag inte har) Ser fram emot beskrivning.

För att man ser en överböjd häst är det inte säkert att man har förstått hur det faktiskt går till. Vi har bara försökt förstå det. Ur olika vinklar. Sen kommer inlägg som handlar om hennes alla brister ev brottslighet hos hennes man mm och tvingar in folk i för eller mot. Vilket vi som bla malinsky skrev hade försökt undvika. =titta objektivt.:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Tack.:)

Tänkte på hur ritten avslutades av speakern...

Nu har vi pumpat igång tillräckligt med Adrenalin för att få till det flashiga.

Också intresssant att jämföra hur hästarna på tex Klosterhof medingen presenteras.
Bla Hohenstein Karolinger. den där på C... Danone I och II De Niro Light & easy :d osv :D

Tyvärr har jag ingen länk

Vet du vad jag tror?

Att om du tror att inte större delen av eliten mycket noga studerat och tagit till sig delar som passar dem av hennes koncept i sin träning (men kanske inte allltid inför publik) så är du nog naiv och väl idealistisk i din tro på dressyrvärlden oavsett land, men det är bara vad jag tror förstås.

Kyras elever gör det helt utan påverkan på halsen...

Det är en stor skillnad - de tippar inte hästen utåt - utan hamnar i rätt possiton i sin sits.
Å det vet du utom alla rimliga tvivel?

Varför är inte hästarna skadade hela tiden?
Tänk om du har fel angående skadeverkningarna-hemska tanke.

Jag vet inte om det är värre med en häst som tittar på allt o konstant går spänd i hela kroppen, men jag kan tro det.
vi har ju diskuterat spänning o anspänning.

Det är en sak att låta hästen "lossgelassen werden", men sen måste den få hjälp med att bli liksidig/ lösgjord/ rakriktad.
Ingen häst som tränas med styrketräning blir automatisk sådan. Det kan skifta ganska ofta vilken sida som är starkast f.n, som regel påverkar den även oliksidiga ryttaren mkt.
Bara en sdn sak som att man alltid leder hästarna på vä. sida skapar stelheter.

Tycker det verkar förmätet att här döma ut andras upplevelser - vem vet vem utav oss vem som har haft den bästa upplevelsen???

Kan du peka på vad du svarar på nu? var har bästa upplevelsen efterlysts?:confused: Missade nog det.

Är det skillnad på vem som rider på det sättet.
Man vill inte tro det om vederbörande.
Sen att han har ett ngt annorlunda sätt i övrigt.

Det var även här tramp utan krav på samling- vilket han hade en logisk förklaring på. Han har rik hästkännedom o erfarenhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Dressyr Hej! Har lite "problem" med min ena häst. Hon är av den typen som vill ha ytterst lite stöd och som lätt ramlar in bakom lod och...
2
Svar
24
· Visningar
7 473
Senast: Ottilia
·
Träning har en halvblods dam som är sjukt jobbig att få i form, har kämpat i flera år och först nu kan jag få henne i en någorlunda stabil form...
Svar
4
· Visningar
1 275
Senast: Mabuse
·
Ridning Nu släpper jag kanske en bomb här... jag vet vilka heta diskutioner det brukar vara kring detta... Men jag fattar inte... Hur ser en...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
17 956
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar