Sv: Rollkür hysteri!
KL
Jag har egentligen inte skrivit något varken för eller emot när det gäller skadligheten av HF. De undersökningar som behandlar HF visar ju inte entydiga resultat, så mycket kan man konstatera.
En viss andel av dressyrhästarna som tränas utan HF kan se rent förskräckliga ut när man obducerar dem, med "ihopväxta" kotor, skador på nackligament mm.
Ofta hittar man dessutom olika stelheter och rörelsestörningar även på fungerande hästar om man tittar tillräckligt noga, precis som vi själva dras med olika snedbelastningar och smärtminnen. Gränsdragningar...
Så, vad jag kommer fram till med detta resonemanget är; om man letar kommer man hitta skador på en viss andel av hästarna som rids i HF, liksom på hästar som tränas på andra sätt.
Sedan är det en gradfråga HUR skadligt det är, är det "bara" lika skadligt som vanlig ridning, eller är det värre...
Bara så vi får lite perspektiv på frågan om skadligheten...
Att bara titta på hur bra en utövares, tex Ankys, hästar hållit för träningsformen är inte hållbart, på samma vis som argumentet "min morfar har minsann rökt i 90 år och inte fått lungcancer" faller ganska platt i det stora hela.
Statikstik saknas, och det är nästan så man börjar gråta bara man tänker på alla parametrar som ska räknas in för att få fram fakta för hållbarheten på lång sikt. Foder, passens längd, underlaget, sadeln, ryttarens faktorer som skicklighet, tyngd, etc etc
Att man jämför humanidrott och hästträning väldigt intressant, och kan ju ibland ge en bra bild av olika effekter på kroppen. Beroende på vad man vill visa jämför man med olika idrottsgrenar
, för ingen motsvarar ju dressyr riktigt.
Men, spekulera bör man, så tråden är intressant att läsa och alla har egna vinklingar och tolkningar.
Fakta är ju resultaten på tävlingsbanorna, de kan man inte komma ifrån. Den psykologiska biten beror ju helt på HUR man använder en form, inte bara att man rider med nosen i det ena eller andra läget.