Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En jobbar kompis JRT byggde gryt i soffanAlla jack Russel jag känner har varit enkla att ha lösa. och de nöjer sig lätt med en två timmars aktivitet per dag.
Sen tycker jag terrier har lite tråkig stämpel.
De är inte så himla hemska som det sägs.
En jobbar kompis JRT byggde gryt i soffan
Hon var motions och träningsnörd och tränade massor på SBK med agility, rallylydnad osv, men det räckte tydligen inte. Heavy gav ordet soffhund en ny betydelse
En av mina barndomsvänner jagar aktivt gryt med sin 11-åriga JRT. jaktidiot. Saknar ett öra, är blid på ena ögat, sydd otalet gånger men dyker utan tvekan ner i gryt efter gryt hur mycket stryk han än får. Går absolut inte att ha lös!
Förra vintern försökte han på allvar döda två Laikor efter att ha öppnat ytterdörren. Den fighten höll på att bli hans sista, men hans självförtroende är orubbat.
Hunden är inte klok
HärligtEn jobbar kompis JRT byggde gryt i soffan
Hon var motions och träningsnörd och tränade massor på SBK med agility, rallylydnad osv, men det räckte tydligen inte. Heavy gav ordet soffhund en ny betydelse
En av mina barndomsvänner jagar aktivt gryt med sin 11-åriga JRT. jaktidiot. Saknar ett öra, är blid på ena ögat, sydd otalet gånger men dyker utan tvekan ner i gryt efter gryt hur mycket stryk han än får. Går absolut inte att ha lös!
Förra vintern försökte han på allvar döda två Laikor efter att ha öppnat ytterdörren. Den fighten höll på att bli hans sista, men hans självförtroende är orubbat.
Hunden är inte klok
En jobbar kompis JRT byggde gryt i soffan
Hunden är inte klok
Kompisen var här i somras med sin gamling. Han körde slut på 4 schäfrar och ett skägg ute på gräsmattanTerriers Vet inte om man ska typ älska eller hata dom ibland
Kompisen var här i somras med sin gamling. Han körde slut på 4 schäfrar och ett skägg ute på gräsmattan
De låg bara och flämtade medans han glatt tittade runt och typ "jaha...vad ska jag göra nu?"Hahahaha alla hem skulle ha en terrier som motionerar de andra hundarna
Löwchen?
Känns som att jag går runt och rekommenderar den till alla som vill ha sällskapshund
När jag hämtade min tik som 9 veckors valp så åkte hon först bil och sen buss och tåg i sthlm och sov sig igenom ungefär hela resan Vi bodde sen drygt 1 vecka inne i storstan där hon tog allt med en klackspark! Väldigt nyfiken och framåt. Otroligt lätt att ha och göra med och orkar mycket men kräver "inget" (mer än att få rasa av sig i skogen och leka, gärna med andra hundar ibland).
Hon har varit skottfast när vi tränat på klubben. Kan vara nyfiken vid första 1-2 skotten men återgår senare till lek eller att lukta om det skjuts mer. Likadant på nyår, nyfiken vid första smällarna men sen obrydd.
Hon är väldigt lätt att ha lös. Är som sagt nyfiken men håller sig till den egna flocken så jag har med lätthet även kunnat ha henne lös i sthlm. Stor leklust, kvick i benen, springer med lätthet med på cykelturer på 2 mil och drar även en del av turen, men mestadels är hon lös. Har inte heller behövt jobba så mycket på kontakt i olika miljöer. Hon är väldigt miljöfast och matte är oftast bäst. Så att träna överallt har aldrig varit något problem.
Socialt är hon väldigt enkel. Vem som helst kan hantera henne och hon funkar med alla hundar hon mött. Även tiktjuriga tikar har lekt med henne efter bara någon minut
Jag upplever henne som en rastypisk hund. Sen finns det säkerligen skillnader men inget man direkt behöver se upp med eller sätta sig in i linjer, vad jag vet. Någon får gärna rätta mig om jag har fel här.
Angående pälsvården så köpte jag en klippmaskin för drygt 2000 kr och klipper ner själv med 2-4 månaders mellanrum. Det tar då knappt 30-60 min och då klipper jag huvud för hand. Det är väl huvud och tassar som tar lite extra pill. I övrigt ingen pälsvård däremellan. Förutom någon dusch då och då om de blir väldigt skitiga.
Nackdelarna är väl att de såklart fryser lättare än hundar med dubbel päls och att man kan behöva träna på att lämna de själva lite mer, hört att viss separationsångest finns i rasen. Men tror inte att det är ett särskilt utbrett problem eller hopplösa fall. Men kan vara bra att tänka på. Det är hundar som vill vara med. Fördelen är väl att de är enkla att ha med sig och finner sig i alla möjliga situationer utan problem.
I lite halvlång päls
Övriga hundar tänker jag dv. schnauzer, schnauzer, kanske någon spets, bichon havanais? Finns ju egentligen massa hundar som passar in på bara de kriterierna. Kanske norfolk- och norwich terrier? De är ju lite mjukare terriers.
Fasen så långt det blev
Tycker att du ska titta på Lancashire heelern. Stämmer in på vad du säker och är en alldeles sanslöst rolig hund.Har länge surfat runt här på bukefalos men först nu känner jag behov av att själv skapa en tråd. Jag behöver hjälp med val av hundras!
Söker efter en robust hund, storlek spelar mindre stor roll men mellan 30-60 cm skulle jag väl kunna tänka mig. Vill ha en hund som är orädd och robust och hänger med på allt utan att vara i "aktivitetsnivå brukshund". Ska gå att ha lös på vanliga skogspromenader och jag vill mest ha den som trogen promenadvän och träna lite trick, spår, sök, lydnad och så på hobbynivå. Det ska alltså inte vara en renodlad soffpotatis utan en hund som man kan gå på kurs med och faktiskt få ut något av det. Har fastnat lite för terrier (har dock ingen erfarenhet av dom) för att jag tycker dom flesta i den gruppen verkar vara rejäla, orädda hundar i behändig storlek och med vettig päls. När det gäller pälsvård är önskan alltså så lite pälsvård och fällning som bara är möjligt, och så får den gärna klara av ett par timmar i skogen utan att man misstar hunden för en smutsig hög av lingonris Är tyvärr lite känslig för korthåriga hundar, dom får mina ögon att klia
En vanlig dag tänker jag mig en längre promenad på 1-2 timmar, lite vardagslydnad och tricks och annat som är lätt att träna på hemmaplan. På helgen är jag gärna ute i skogen och vill roa mig med sök och spår och lite sånt, samt som sagt gå nån kurs ibland
Så hit med rasförslag!
Tycker att du ska titta på Lancashire heelern. Stämmer in på vad du säker och är en alldeles sanslöst rolig hund.
Jag har en norfolkterrier. Skulle inte rekommendera rasen utifrån din trådstart med anledning av storlek och jaktlusten. Min hund kan vara lös i skogen, men då gäller det att ha järnkoll på honom hela tiden så i praktiken går han sällan lös.Alltså din hund är ju bara för söt
Jag har ju mest erfarenhet av sällskapsraser (och har träffat många bichoner) och dom är ju verkligen lättsamma hundar, men det är lite det jag är less på också Vill ha en hund som är lite mer självständig och "mer hund" (hittar inget bra ord för att beskriva vad jag letar efter).
Schnauzer (och dvärg) står på listan om jag kan förlika mig med pälsvården. Spets (och då västgöta och finsk lapphund som nån nämnde tidigare) ska jag också kolla närmre på. Norfolk och norwich är gudomligt söta och förmodligen precis vad jag letar efter men dom är så kortbenta
Har läst igenom den nya tråden om att avla bort egenskaper och fått mycket att tänka på. Den här "mellanmjölksaveln" låter ju sådär och jag fattar nu att det inte är realistisk att söka efter en terrier som inte är jaktidiot utan att tumma på dom andra egenskaperna. Så finns ju chansen att man ändå hittar en vettig uppfödare och råkar få en hund som inte är jaktgalen, men det är inget man kan räkna med. Så jag tror att det enklaste för mig är att sikta in mig på raser som inte är avlade för jakt, känns som att chansen att få en hund med hanterbar jaktlust ökar markant då
Så då är schnauzer (berätta mer om era hundar!) det som är närmast till hands antar jag, men vill gärna höra mer från folk med erfarenheter av spetsar också
visslar på @russinbulleHurdan päls har dom? Har inte sett någon i verkligheten men dom ser ju ganska korthåriga ut?
Heelern är korthårig, men har underull (finns vissa med dålig underull, men dom ska ha det). Lite individuellt hur pass frusna dom är, men mina klarar sig utan täcke ner till 12 minus om det bara låter bli att blåsa isvindar och dom är i rörelseHurdan päls har dom? Har inte sett någon i verkligheten men dom ser ju ganska korthåriga ut?
Heelern är korthårig, men har underull (finns vissa med dålig underull, men dom ska ha det). Lite individuellt hur pass frusna dom är, men mina klarar sig utan täcke ner till 12 minus om det bara låter bli att blåsa isvindar och dom är i rörelse
Min valp är än så länge småfrusen av sig, men han är bara 5 månader och har inte fått full päls än vad gäller ull - så han får ha lätt täcke på sig på morgnarna när han är som mest trött Min vuxna ena tik får som tjock bäverpäls på vintern, men är mer tunnpälsar på sommaren - den andra tiken ser mer lika året runt men klarar sig rätt bra ändå (hon får mer underull vintertid, men det syns inte så mycket på henne)..
Så mycket beror på vart man bor och vad dom är vana vid. Vet om flertalet heeler i norrland som klarar sig ner till 15-20 minus utan problem, medan dom längre ner i söder med fuktigare kyla fryser lättare
Fast dom är inte korta såsom t ex pincherpälsOkej, just att dom är korthåriga är inget problem utan det är jag som får kliande ögon av korthåriga hundar. Antar att dom korta pälsstråna yr omkring på ett annat sätt än andra hårlag och så sätter dom ju sig överallt.