Misstänkte nästan det var så du menade
Motorn är det inget fel på på min tik, och rasen beskrivs som en hund som INTE är en soffliggare utan vill hitta på saker så hon är nog inget undantag. Sen är hon ingen brukshund, men jag har änsålänge inte hittat så stora begränsningar i vad vi kan göra. Eller jo, det är givetvis inte som en brukshund som kan jobba, jobba, jobba hur länge som helst med mentala övningar (Satsar man på konkurrens i elit är det inte en hund för det, rent generellt iaf).
Men vi tränar ändå lydnad uppemot 1 h utan några som helst problem. Då räknar jag även in när hon får ligga plats när jag tränar andra hunden. Och att vi givetvis leker under träningen också. Kvick är hon också. Stor kamplust har hon, både den sociala och när hon tex drar.
En liten film på när vi tränar lite loss på kampleken:
Här hade vi varit ute i 3 timmar tror jag det var:
Alltså det är givetvis inte en brukshund. Dom MÅSTE inte jobba utan jag upplever att de är nöjda av vanliga långpromenader där de får springa av sig lösa och att få vara med sin familj/människa. Men samtidigt är det absolut inte en hund som tackar nej till en lång ridtur, cykeltur, vandringar, lydnadsträning osv.
Jag gillar att mentaliteten är sådan att om jag vill ta med henne någonstans kan jag bara göra det. Behöver inte vara orolig att hon ska nypa ett barn, eller går runt och moppsar sig mot andra hundar, vill en okänd hund vara ifred och inte hälsa går hon därifrån, hon svarar inte upp. Har mött hundar som gör utfall på släktmiddagar som måste sitta kopplade och behöver inte tänka på det, hon går inte fram. Och det sättet får även de flesta hundar att känna sig trygga och tycka om henne. Jag tycker det är en väldigt smidig sällskapsmentalitet på rasen
Finns även en löwchen som är uppflyttad till högre spår, om jag inte minns knasigt.
Nu babblar jag iväg igen
Du behöver såklart inte välja löwchen för att jag babblar långa noveller om dom
men du ska inte välja bort rasen för att du är rädd för att hunden inte ska orka med träning på hobbynivå och ett aktivt liv ute