Robust sällskapshund, terrier?

Alltså din hund är ju bara för söt :love:
Jag har ju mest erfarenhet av sällskapsraser (och har träffat många bichoner) och dom är ju verkligen lättsamma hundar, men det är lite det jag är less på också :angel: Vill ha en hund som är lite mer självständig och "mer hund" (hittar inget bra ord för att beskriva vad jag letar efter).

Schnauzer (och dvärg) står på listan om jag kan förlika mig med pälsvården. Spets (och då västgöta och finsk lapphund som nån nämnde tidigare) ska jag också kolla närmre på. Norfolk och norwich är gudomligt söta och förmodligen precis vad jag letar efter men dom är så kortbenta :(

Hur tänker du när du menar "mer" hund? :)

Jag funderar på om inte många av norfolk och norwich är ganska feta och därmed ser mer kortbenta ut :angel:

Hur tänker du när du menar "mer" hund? :)

Jag funderar på om inte många av norfolk och norwich är ganska feta och därmed ser mer kortbenta ut :angel:

Menar att dom hundar av sällskapsras som jag haft att göra med är schysta på alla sätt och vis men saknar lite eget driv. Dom lyder snällt så länge inte soffan lockar mer just den dagen, då blir det mer en trött blick åt ens håll när man vill något ;) Fast jag har ju inte träffat alla raser och inte överdrivet många individer så det kan ju skilja sig mycket.

Vill tacka så mycket för all hjälp jag fått hittills :bow: ska fortsätta fundera över ras och kanske främst vad jag vill ha ut av hunden och hur mycket jobb jag är villig att lägga på den. Ni har gett mig lite att tänka på :)

Vad tror ni om en griffon som ett alternativ ur sällskapsgruppen? Har aldrig sett en sån i verkligheten men dom ser ju käcka ut. Duger dom till nånting? :D

Menar att dom hundar av sällskapsras som jag haft att göra med är schysta på alla sätt och vis men saknar lite eget driv. Dom lyder snällt så länge inte soffan lockar mer just den dagen, då blir det mer en trött blick åt ens håll när man vill något ;) Fast jag har ju inte träffat alla raser och inte överdrivet många individer så det kan ju skilja sig mycket.

Misstänkte nästan det var så du menade:)

Motorn är det inget fel på på min tik, och rasen beskrivs som en hund som INTE är en soffliggare utan vill hitta på saker så hon är nog inget undantag. Sen är hon ingen brukshund, men jag har änsålänge inte hittat så stora begränsningar i vad vi kan göra. Eller jo, det är givetvis inte som en brukshund som kan jobba, jobba, jobba hur länge som helst med mentala övningar (Satsar man på konkurrens i elit är det inte en hund för det, rent generellt iaf).

Men vi tränar ändå lydnad uppemot 1 h utan några som helst problem. Då räknar jag även in när hon får ligga plats när jag tränar andra hunden. Och att vi givetvis leker under träningen också. Kvick är hon också. Stor kamplust har hon, både den sociala och när hon tex drar.

En liten film på när vi tränar lite loss på kampleken:

Här hade vi varit ute i 3 timmar tror jag det var:

Alltså det är givetvis inte en brukshund. Dom MÅSTE inte jobba utan jag upplever att de är nöjda av vanliga långpromenader där de får springa av sig lösa och att få vara med sin familj/människa. Men samtidigt är det absolut inte en hund som tackar nej till en lång ridtur, cykeltur, vandringar, lydnadsträning osv.

Jag gillar att mentaliteten är sådan att om jag vill ta med henne någonstans kan jag bara göra det. Behöver inte vara orolig att hon ska nypa ett barn, eller går runt och moppsar sig mot andra hundar, vill en okänd hund vara ifred och inte hälsa går hon därifrån, hon svarar inte upp. Har mött hundar som gör utfall på släktmiddagar som måste sitta kopplade och behöver inte tänka på det, hon går inte fram. Och det sättet får även de flesta hundar att känna sig trygga och tycka om henne. Jag tycker det är en väldigt smidig sällskapsmentalitet på rasen :)

Finns även en löwchen som är uppflyttad till högre spår, om jag inte minns knasigt.

Nu babblar jag iväg igen :D

Du behöver såklart inte välja löwchen för att jag babblar långa noveller om dom :angel: men du ska inte välja bort rasen för att du är rädd för att hunden inte ska orka med träning på hobbynivå och ett aktivt liv ute :)

@kladdkaka har världens häftigaste petit brabancon hon kanske kan marknadsföra? :P
Håller för övrigt med @linnsan om att löwchen är otroligt trevliga hundar :)
Helt opartiskt så är han coolast i hela världen ;) nu har jag inte läst hela tråden med jag kan berätta lite om griffoner. Jag är en "brukshundsmänniska" egentligen men jag älskar min lilla råtta. Han är social, har gjort MH som en bra brukshund och är inte rädd för fan själv ;) spårar fint ( om det inte är för blött) snabbtänkt och lättlärd. Det är riktiga clowner och ganska frisk ras. Dom har inte samma problem med andningen som till exempel frallor. Om man jämför så ser man att griffonerna har mer "uppnäsa" än platt nos så det påverkar inte gommen på samma vis och jag har inte träffat någon med knipta näsborrar. Jag frågade min veterinär om det och han fick Väl godkänd på luftvägarna. Det finns säkert någon enstaka men andningsbesvär men jag har aldrig sett eller hört talas om någon. När det är kallt så vill han vara i rörelse och ha ett täcke på sig, men han älskar att vara ute och står i hundgård med schäfrarna ibland så det är ingen ömtålig hund.

Misstänkte nästan det var så du menade:)

Motorn är det inget fel på på min tik, och rasen beskrivs som en hund som INTE är en soffliggare utan vill hitta på saker så hon är nog inget undantag. Sen är hon ingen brukshund, men jag har änsålänge inte hittat så stora begränsningar i vad vi kan göra. Eller jo, det är givetvis inte som en brukshund som kan jobba, jobba, jobba hur länge som helst med mentala övningar (Satsar man på konkurrens i elit är det inte en hund för det, rent generellt iaf).

Men vi tränar ändå lydnad uppemot 1 h utan några som helst problem. Då räknar jag även in när hon får ligga plats när jag tränar andra hunden. Och att vi givetvis leker under träningen också. Kvick är hon också. Stor kamplust har hon, både den sociala och när hon tex drar.

En liten film på när vi tränar lite loss på kampleken:

Här hade vi varit ute i 3 timmar tror jag det var:

Alltså det är givetvis inte en brukshund. Dom MÅSTE inte jobba utan jag upplever att de är nöjda av vanliga långpromenader där de får springa av sig lösa och att få vara med sin familj/människa. Men samtidigt är det absolut inte en hund som tackar nej till en lång ridtur, cykeltur, vandringar, lydnadsträning osv.

Jag gillar att mentaliteten är sådan att om jag vill ta med henne någonstans kan jag bara göra det. Behöver inte vara orolig att hon ska nypa ett barn, eller går runt och moppsar sig mot andra hundar, vill en okänd hund vara ifred och inte hälsa går hon därifrån, hon svarar inte upp. Har mött hundar som gör utfall på släktmiddagar som måste sitta kopplade och behöver inte tänka på det, hon går inte fram. Och det sättet får även de flesta hundar att känna sig trygga och tycka om henne. Jag tycker det är en väldigt smidig sällskapsmentalitet på rasen :)

Finns även en löwchen som är uppflyttad till högre spår, om jag inte minns knasigt.

Nu babblar jag iväg igen :D

Du behöver såklart inte välja löwchen för att jag babblar långa noveller om dom :angel: men du ska inte välja bort rasen för att du är rädd för att hunden inte ska orka med träning på hobbynivå och ett aktivt liv ute :)

Du är riktigt duktig på marknadsföring måste jag säga ;) Jag ska absolut överväga om en sällskapsras kanske kan passa ändå, men i den rasgruppen finns det andra hundar som tilltalar mer än just löwchen, och då tänker jag faktiskt mest pälsmässigt. Men du har gett mig en ras att fundera på som jag inte kunnat tänka mig tidigare :)

Du är riktigt duktig på marknadsföring måste jag säga ;) Jag ska absolut överväga om en sällskapsras kanske kan passa ändå, men i den rasgruppen finns det andra hundar som tilltalar mer än just löwchen, och då tänker jag faktiskt mest pälsmässigt. Men du har gett mig en ras att fundera på som jag inte kunnat tänka mig tidigare :)

Hahaha :D

Ja hålls de nerklippta kan de behöva ett täcke när det är kallt eller ruskigt väder. Och hålls de inte nerklippta så behöver de borstas iaf 1-2 ggr per vecka i vuxen ålder.

Vad tror ni om en griffon som ett alternativ ur sällskapsgruppen? Har aldrig sett en sån i verkligheten men dom ser ju käcka ut. Duger dom till nånting? :D
Det är lite mer drag i petiterna även om det är samma ras. Dom jag känner älskar mat och går att lura i det mesta;) Lydnad, agility och spår är inga problem men vill man tävla på hög nivå i lydnad och spår så kan man göra det lättare för sig. Min spårar inte om det är för blött till exempel. Men han är alltid glad och väldigt framåt :)

Det är lite mer drag i petiterna även om det är samma ras. Dom jag känner älskar mat och går att lura i det mesta;) Lydnad, agility och spår är inga problem men vill man tävla på hög nivå i lydnad och spår så kan man göra det lättare för sig. Min spårar inte om det är för blött till exempel. Men han är alltid glad och väldigt framåt :)

Hur kommer det sig att det skiljer mellan dom? Har förstått att alla varianter kan förekomma i samma kull?
Är ju kanske inte riktigt rätt hundras för mig men dom ser bara så härliga ut :D

Hur kommer det sig att det skiljer mellan dom? Har förstått att alla varianter kan förekomma i samma kull?
Är ju kanske inte riktigt rätt hundras för mig men dom ser bara så härliga ut :D
Jag vet faktiskt inte. Det är ingen stor skillnad men dom som har erfarenhet av båda säger att petiterna är galnare ;)

Och jag tipsar som vanligt om pumi! En rolig och lagom stor vallhund. Har två, de är alltid lösa, både på promenader och hemma på gården. Treåringen tävlas i agility och är riktigt bra, den lilla är bara 6 månader, men en godmodig och kavat ung dam.

@Amandisen Jag förstår inte var man inte skulle vilja ha en spets. De är.. ljuvliga, på sitt eget sätt. :D

(Med stora variationer mellan raser och individer, att tillägga)

Vore det inte för pälsen så tror jag att du hade haft skitkul med en staffordshire bullterrier. Aktiva, glada, sociala hundar av behändig storlek. 36-41 cm och vikten ligger mellan 11-17 kg.
Finns staffar som tävlar med cert i lydnad, bruks och agility men de allra flesta har dom som sällskapshundar. Men det är en ras med potential om man vill arbeta med dom och dom hänger glatt med på allt man hittar på.
Skulle säga att jaktlusten är måttlig. Det finns individer med mer jaktlust, men de flesta staffar jag känner har inga problem att gå lös i skogen. Mina går lös så gott som överallt utan problem.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 534
Senast: Acto
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 415
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 786
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 587
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar