Robust sällskapshund, terrier?

En airedaleterrier!!!
Jaktlust kan vara ett problem. Allt annat perfekt. Återkommer med mer info om du är intresserad. På mobil nu.

Jag säger som vanligt Västgötaspets. Robusta, orädda, med på allt men inte krävande. Nackdelen är väl att de fäller, två ggr om året sägs det, men jag tycker det verkar vara 6 mån åt gången... Kan bli skälliga om de är understimulerade.

Spetsar är jag lite tveksam till då jag bor i lägenhet med tunna väggar, vill inte ha en onödigt skällig hund :)

En airedaleterrier!!!
Jaktlust kan vara ett problem. Allt annat perfekt. Återkommer med mer info om du är intresserad. På mobil nu.
Jag tänkte också airdale, men jag har aldrig träffat någon. Det verkar vara roliga hundar, och fantastiskt vackra- men jag har aldrig riktigt förståt vad man ska ha dom till :o Du får jättegärna berätta mer om dom.

Jag tänkte också airdale, men jag har aldrig träffat någon. Det verkar vara roliga hundar, och fantastiskt vackra- men jag har aldrig riktigt förståt vad man ska ha dom till :o Du får jättegärna berätta mer om dom.

Det gör jag gärna! :)

Det är väldigt sportiga och robusta hundar som kan användas till det mesta. Sveriges första polishund (det var någon gång i början av seklet) var en airedale och i Europa är de fortfarande utpräglade bruks- och skyddshundar.

I Sverige är det en liten ras så det är inte konstigt att du inte träffat någon. Förra året registrerades 50 hundar.

Det avlas inte specifikt mot arbete eller sport utan de få airedales som syns i tävlingssammanhang har dedikerade ägare. Om man är beredd på att lägga ner mycket arbete och tid så är det otroligt belönande att arbeta med en airedale. För min del ger det mer glädje att lyckas när utmaningen är stor.
Min upplevelse är att de passar allra bäst till aktiviteter där de får använda nosen.

Det är en otroligt lättlärd och intilligent men samtidigt självständig och svårmotiverad hund. Orädda, vill hänga med på precis allt, entusiastiska och clownaktiga utan att vara flamsiga och hoppiga. De allra flesta som träffar min jycke blir faktsikt lite tagna av honom på något sätt.

Jaktinstinkt är ett problem. Att kunna ha en airedale lös kräver enormt mycket arbete.

Jag kan skriva en hel uppsats om den här fantastiska rasen. Men det är också viktigt att poängtera att det är en utmanande ras. En understimulerad airedale är INTE rolig att ha att göra med.

Schnauzer (och dvärgschnauzer) har jag kollat på men jag vill om möjligt slippa kamma och borsta och om trimning/klippning behövs så vill jag kunna göra det själv (med lite övning såklart) då det verkar svårt att hitta trimmare häromkring och jag vill inte behöva förlita mig på någon annan för att kunna sköta pälsen. Har förstått att det kan vara lite väl jobbigt för en ovan att själv trimma en schnauzer? Klippning är ju ett alternativ men känns synd att förstöra den sträva pälsens egenskaper.

Dom hundar jag haft och göra med och tagit hand om (mestadels sällskapshundar av olika raser) har alla varit lättsamma och lätta att ha lösa (noll viltintresse) men jag föredrar ändå att ha koll på min hund så jaktlust är inget större problem så länge det går att träna till en vettig inkallning och hunden går att bryta innan den sätter iväg efter nåt. Har hellre en hund som är lite självständig och envis än en som jämt ska svansa runt och vara nära. Den får ju dock inte ha inställningen "sköt du ditt så sköter jag mitt" utan ska vilja göra och lära med lite motivering.
Jag trimmade min dvärg själv. Gick en snabbkurs. Ska den inte ha utställningslook utan bara vanligt funktionellt vardagsunderhåll fixar man det själv.
Ullkammning och borsta igenom benhår gör jag en gång i veckan. Tar ca 15-20 min och jag passar på när vi ändå myser i soffan.

Borderterrier. Pälsen kan man lära sig rycka själv. Det ska inte vara så svårt. En frisk ras.
Om du inte ska tävla utan bara träna lite på hobbynivå kan eurasier passa. De ska ha låg jaktlust, men de kan jaga upp en ekorre i ett träd eller vilja springa efter en katt, men med träning kan du få den att inte sticka någonstans. Den är väldigt trogen sin ägare och avlades fram på 60-talet för att vara "den perfekta sällskapshunden". Lättskött päls, borsta nån gång i veckan. Den fäller mycket 2 ggr/år, men lättplockade tussar däremellan.
Borderterrier är en jaktras (även om få nyttjar den) och den "ska inte ha låg jaktlust".
Det är lika bakvänt som att sträva efter BC med låg vallust eller eftersträva låg jaktlust i andra jaktraser.
Vår uppfödare som även föder upp borderterrier anser att det är att förstöra rasen när man försöker tvätta bort rasens ursprung och jag är benägen att hålla med, oavsett ras.

När vi nu är inne på terrier ;) Jack Russell och borderterrier är utseendemässigt superfina enligt mig men så fort jag börjar kika närmare på dom så blir jag lite avskräckt. Vissa menar att dom är trevliga aktiva sällskapshundar som följer med lösa på ridturer och klarar av att snooza i sängen på lördagsmorgonen, medan andra verkar anse att det är jaktidioter som SKA aktiveras mycket, och då med grytträning och viltspår. Det finns väl olika linjer antar jag men är det möjligt att det är så spridda egenskaper i en och samma ras?
Inom borderterrier varierar jaktlusten väldigt. Finna allt från jaktidioter som jagar allt som rör sig till de som inte bryr sig alls. Jag upplever dem som relativt föriga och lättränade. Mina klarar av perioder utan större aktivitet men är alltid med om det händer nåt.

Borderterrier är en jaktras (även om få nyttjar den) och den "ska inte ha låg jaktlust".
Det är lika bakvänt som att sträva efter BC med låg vallust eller eftersträva låg jaktlust i andra jaktraser.
Vår uppfödare som även föder upp borderterrier anser att det är att förstöra rasen när man försöker tvätta bort rasens ursprung och jag är benägen att hålla med, oavsett ras.
Jag håller med . Det är trist med BT utan jaktlust men det finns.

Svarar du mig? Jag skrev att eurasier ska ha låg jaktlust. Tidigare stod det i resbeskrivningen att eurasier inte ska ha någon jaktlust alls, men jag tror det är ändrat. Borderterrier är inte att jämföra med eurasier.

Svarar du mig? Jag skrev att eurasier ska ha låg jaktlust. Tidigare stod det i resbeskrivningen att eurasier inte ska ha någon jaktlust alls, men jag tror det är ändrat. Borderterrier är inte att jämföra med eurasier.
Tänk vilken skillnad det blir när ett ord faller bort när man läser:D

Ja det är som all jämföra natt å dag!

Precis....det finns men inget seriösa uppfödare som värnar om rasen eftersträvar.
Några av de största uppfödarna har hundar som med nöd och näppe klarar ett anlagsprov i gryt. De tycker nog att de värnar om rasen. Jag håller inte med.
Som tur är så har trenden med större och större hundar vänt.

Precis....det finns men inget seriösa uppfödare som värnar om rasen eftersträvar.

Det är det jag är rädd för :crazy: Har varit så tveksam angående just borderterriers och JRT eftersom det verkar vara så spridda meningar om vad dom passar som. Förstår helt och hållet det där med att raser ska bevaras men jag har heller ingen erfarenhet av grytjakt så har som haft svårt att greppa hur deras jaktlust "funkar" om ni fattar vad jag menar.

Jag trimmade min dvärg själv. Gick en snabbkurs. Ska den inte ha utställningslook utan bara vanligt funktionellt vardagsunderhåll fixar man det själv.
Ullkammning och borsta igenom benhår gör jag en gång i veckan. Tar ca 15-20 min och jag passar på när vi ändå myser i soffan.

Hur lång tid tar trimningen och hur ofta krävs det för att hålla en normalpälsad hund i vardagsfrisyr?

Det är det jag är rädd för :crazy: Har varit så tveksam angående just borderterriers och JRT eftersom det verkar vara så spridda meningar om vad dom passar som. Förstår helt och hållet det där med att raser ska bevaras men jag har heller ingen erfarenhet av grytjakt så har som haft svårt att greppa hur deras jaktlust "funkar" om ni fattar vad jag menar.

Hur lång tid tar trimningen och hur ofta krävs det för att hålla en normalpälsad hund i vardagsfrisyr?
Har haft flera BT från jaktlinjer och bara en har varit total jaktidiot. De andra jagar och man får vara på sin vakt men de är inte helt omöjliga. Alla har ändå varit väldigt roliga att jobba med och gillar att träna ihop med mig.
De JRT jag har i min närhet har inte jagat nåt. De har mer aktat sig för mössen i stallet. :DDe har varit mer av soffpotatisar.

Har länge surfat runt här på bukefalos men först nu känner jag behov av att själv skapa en tråd. Jag behöver hjälp med val av hundras! :)

Söker efter en robust hund, storlek spelar mindre stor roll men mellan 30-60 cm skulle jag väl kunna tänka mig. Vill ha en hund som är orädd och robust och hänger med på allt utan att vara i "aktivitetsnivå brukshund". Ska gå att ha lös på vanliga skogspromenader och jag vill mest ha den som trogen promenadvän och träna lite trick, spår, sök, lydnad och så på hobbynivå. Det ska alltså inte vara en renodlad soffpotatis utan en hund som man kan gå på kurs med och faktiskt få ut något av det. Har fastnat lite för terrier (har dock ingen erfarenhet av dom) för att jag tycker dom flesta i den gruppen verkar vara rejäla, orädda hundar i behändig storlek och med vettig päls. När det gäller pälsvård är önskan alltså så lite pälsvård och fällning som bara är möjligt, och så får den gärna klara av ett par timmar i skogen utan att man misstar hunden för en smutsig hög av lingonris ;) Är tyvärr lite känslig för korthåriga hundar, dom får mina ögon att klia :(

En vanlig dag tänker jag mig en längre promenad på 1-2 timmar, lite vardagslydnad och tricks och annat som är lätt att träna på hemmaplan. På helgen är jag gärna ute i skogen och vill roa mig med sök och spår och lite sånt, samt som sagt gå nån kurs ibland :)

Så hit med rasförslag!
Vi har en Kromfohrländer och hade ungefär samma kravspec. Just vår grabb kan vara osäker i nya situationer men så fort han klarat av det går det super. Ingen ras man dominerar utan ber. I hans kull var det en riktigt tuff tik som de behöll själva så alla är ju inte som vår med nytt.

Jag delade upp det på två dagar för min onda rygg och nackes skull, men för en soa som mig med ullkammning, trimmning, klippning av benhår och skägg....3 tim.
I gengälld har han aldrig fällt ett hårstrå och jag lägger hellre den tiden på hunden än dammsugaren :angel:

Löwchen?

Känns som att jag går runt och rekommenderar den till alla som vill ha sällskapshund :angel::D

När jag hämtade min tik som 9 veckors valp så åkte hon först bil och sen buss och tåg i sthlm och sov sig igenom ungefär hela resan :D Vi bodde sen drygt 1 vecka inne i storstan där hon tog allt med en klackspark! Väldigt nyfiken och framåt. Otroligt lätt att ha och göra med och orkar mycket men kräver "inget" (mer än att få rasa av sig i skogen och leka, gärna med andra hundar ibland).
Hon har varit skottfast när vi tränat på klubben. Kan vara nyfiken vid första 1-2 skotten men återgår senare till lek eller att lukta om det skjuts mer. Likadant på nyår, nyfiken vid första smällarna men sen obrydd.

Hon är väldigt lätt att ha lös. Är som sagt nyfiken men håller sig till den egna flocken så jag har med lätthet även kunnat ha henne lös i sthlm. Stor leklust, kvick i benen, springer med lätthet med på cykelturer på 2 mil och drar även en del av turen, men mestadels är hon lös. Har inte heller behövt jobba så mycket på kontakt i olika miljöer. Hon är väldigt miljöfast och matte är oftast bäst. Så att träna överallt har aldrig varit något problem.

Socialt är hon väldigt enkel. Vem som helst kan hantera henne och hon funkar med alla hundar hon mött. Även tiktjuriga tikar har lekt med henne efter bara någon minut :p

Jag upplever henne som en rastypisk hund. Sen finns det säkerligen skillnader men inget man direkt behöver se upp med eller sätta sig in i linjer, vad jag vet. Någon får gärna rätta mig om jag har fel här.

Angående pälsvården så köpte jag en klippmaskin för drygt 2000 kr och klipper ner själv med 2-4 månaders mellanrum. Det tar då knappt 30-60 min och då klipper jag huvud för hand. Det är väl huvud och tassar som tar lite extra pill. I övrigt ingen pälsvård däremellan. Förutom någon dusch då och då om de blir väldigt skitiga.

Nackdelarna är väl att de såklart fryser lättare än hundar med dubbel päls och att man kan behöva träna på att lämna de själva lite mer, hört att viss separationsångest finns i rasen. Men tror inte att det är ett särskilt utbrett problem eller hopplösa fall. Men kan vara bra att tänka på. Det är hundar som vill vara med. Fördelen är väl att de är enkla att ha med sig och finner sig i alla möjliga situationer utan problem.

I lite halvlång päls
12932657_989004101185552_5074774561315432112_n.jpg

Övriga hundar tänker jag dv. schnauzer, schnauzer, kanske någon spets, bichon havanais? Finns ju egentligen massa hundar som passar in på bara de kriterierna. Kanske norfolk- och norwich terrier? De är ju lite mjukare terriers.

Fasen så långt det blev :angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 534
Senast: Acto
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 415
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 786
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 587
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3