Robust sällskapshund, terrier?

Amandisen

Trådstartare
Har länge surfat runt här på bukefalos men först nu känner jag behov av att själv skapa en tråd. Jag behöver hjälp med val av hundras! :)

Söker efter en robust hund, storlek spelar mindre stor roll men mellan 30-60 cm skulle jag väl kunna tänka mig. Vill ha en hund som är orädd och robust och hänger med på allt utan att vara i "aktivitetsnivå brukshund". Ska gå att ha lös på vanliga skogspromenader och jag vill mest ha den som trogen promenadvän och träna lite trick, spår, sök, lydnad och så på hobbynivå. Det ska alltså inte vara en renodlad soffpotatis utan en hund som man kan gå på kurs med och faktiskt få ut något av det. Har fastnat lite för terrier (har dock ingen erfarenhet av dom) för att jag tycker dom flesta i den gruppen verkar vara rejäla, orädda hundar i behändig storlek och med vettig päls. När det gäller pälsvård är önskan alltså så lite pälsvård och fällning som bara är möjligt, och så får den gärna klara av ett par timmar i skogen utan att man misstar hunden för en smutsig hög av lingonris ;) Är tyvärr lite känslig för korthåriga hundar, dom får mina ögon att klia :(

En vanlig dag tänker jag mig en längre promenad på 1-2 timmar, lite vardagslydnad och tricks och annat som är lätt att träna på hemmaplan. På helgen är jag gärna ute i skogen och vill roa mig med sök och spår och lite sånt, samt som sagt gå nån kurs ibland :)

Så hit med rasförslag!

Terriers är ju ofta lite självständiga, envisa och inte de mest lättjobbade hundarna. Många av dem har även en dos jaktlust som kan göra dem lite knepigare att ha lösa. Men schnauzer eller någon spaniel eller retriever kanske?

Borderterrier. Pälsen kan man lära sig rycka själv. Det ska inte vara så svårt. En frisk ras.
Om du inte ska tävla utan bara träna lite på hobbynivå kan eurasier passa. De ska ha låg jaktlust, men de kan jaga upp en ekorre i ett träd eller vilja springa efter en katt, men med träning kan du få den att inte sticka någonstans. Den är väldigt trogen sin ägare och avlades fram på 60-talet för att vara "den perfekta sällskapshunden". Lättskött päls, borsta nån gång i veckan. Den fäller mycket 2 ggr/år, men lättplockade tussar däremellan.

Dvärgschnauzer? Vi har två stycken och dom hänger med på allt men ligger lika gärna i soffan med en och tittar på tv om man vill det :)
Pälsen bör ju trimmas men så är det ju med många raser. Plockas ner helt 3-4 gånger per år och underullskammning där emellan. Jag ska erkänna att jag klippt min ena vilket görs ungefär lika ofta men man slipper underullskammningen. Dock kan dom behöva täcke ibland...
Jag tränar och tävlar rallylydnad och agility mest men vi kör viltspår också men jag vet en hel del som tränar och tävlar annat också :D

Jag har en Jack Russell-terrier som passar in på din beskrivning. Han har bara varit hos mig i två veckor (omplacering) men hittills har vi en vardag som liknar den du nämner (långpromenad 1-2 timmar dagligen samt rastningsrundor och trickträning/vardagslydnad, planerar att testa på bl.a. agility längre fram).

Min hund är lugn inomhus, pigg ute och hänger med på allt. Russells är aktiva hundar men jag upplever det som att de flesta nöjer sig med ett aktivt sällskapsliv. Min är ganska lätt att trötta ut med mental aktivering, fysiskt orkar han i princip hur mycket som helst. Han är dock en riktig jaktidiot och man ska vara medveten om att många terriers har mycket jakt i sig - kan kräva mycket träning om man vill kunna ha dem lösa.

Som den terrier han är är min hyfsat envis (det finns dock de som är envisare :p) men tycker det är kul med träning, han är lättmotiverad med mat/godis och ger sig inte i första taget, även om han är rätt intensiv och har lätt till överslag. Han har förstås inte den där riktiga "will to please" eller följsamheten hos exempelvis en vallhund, men han är en otroligt rolig och glad hund som hänger med på allt med en aldrig sinande energi :D.

Min är strävhårig och det är det vanligaste hårlaget hos SKK-reggade JRT, vet inte hur det är med JRTC-russels. Pälsen trimmas (rycks), fäller inte och står emot regn bra. Min fryser i den temperatur som råder nu om han står still en längre stund, men han har heller inte jättemycket underull.

Utöver Jack Russelln tycker även jag att Border terrier skulle kunna passa, även Cairn (taggar @Lona här) och Irländsk terrier men jag överlämnar dessa till de som kan raserna bättre. Den stora förbehållningen med terriers är nog jaktlusten men även den varierar antagligen mycket mellan raser och linjer.

Senast ändrad:
Kika också på finsk lapphund, som har liknande egenskaper som eurasier, men är aktivare och kan vara skällig. Eurasier är inte skällig.
Samojed är ännu mer aktiv. Den kan passa en del allergiker. Liknande päls, men den kan ha högre jaktlust än de andra två spetsarna.

(Mellan-)schnauzer :) Har min första nu på 1,5 år. Otroligt nöjd med rasen och planerar att köpa en till nästa år :)

Schnauzer (och dvärgschnauzer) har jag kollat på men jag vill om möjligt slippa kamma och borsta och om trimning/klippning behövs så vill jag kunna göra det själv (med lite övning såklart) då det verkar svårt att hitta trimmare häromkring och jag vill inte behöva förlita mig på någon annan för att kunna sköta pälsen. Har förstått att det kan vara lite väl jobbigt för en ovan att själv trimma en schnauzer? Klippning är ju ett alternativ men känns synd att förstöra den sträva pälsens egenskaper.

Dom hundar jag haft och göra med och tagit hand om (mestadels sällskapshundar av olika raser) har alla varit lättsamma och lätta att ha lösa (noll viltintresse) men jag föredrar ändå att ha koll på min hund så jaktlust är inget större problem så länge det går att träna till en vettig inkallning och hunden går att bryta innan den sätter iväg efter nåt. Har hellre en hund som är lite självständig och envis än en som jämt ska svansa runt och vara nära. Den får ju dock inte ha inställningen "sköt du ditt så sköter jag mitt" utan ska vilja göra och lära med lite motivering.

Irish soft coated wheaten terrier tänkte jag på men jag vet inte riktigt om de passar för vad du vill ha hunden till :p Men vet att det finns olika hårlag/pälstyper inom rasen, så inte bara de där långhåriga man tänker på när man hör rasnamnet.

Irländsk terrier ska vara trevlig också, fick tips om den när jag var inne på att skaffa terrier. Den enda terrier jag har något att komma med vad gäller information är Bedlington terriern men den har ju en päls du inte efterfrågar även om de inte fäller så kräver de ju lite mer (typ snaggning och bad). Men eftersom de inte är 100% terrier i temperament så är de möjligen lite enklare att ha att göra med vad gäller att ha hunden lös. Fast de har kanske inte så mycket att komma med vad gäller träningsvilja :D

Irish softcoated wheaten terrier har jag kollat på, men backat tillbaka då det verkar som om mentaliteten varierar väldigt mycket inom rasen :crazy:

Irländsk terrier var superfin :love: men det verkar inte finnas typ en enda uppfödare i den här halvan av landet :(

Bedlington är jag inte så sugen på, dom tilltalar inte mig :)

När vi nu är inne på terrier ;) Jack Russell och borderterrier är utseendemässigt superfina enligt mig men så fort jag börjar kika närmare på dom så blir jag lite avskräckt. Vissa menar att dom är trevliga aktiva sällskapshundar som följer med lösa på ridturer och klarar av att snooza i sängen på lördagsmorgonen, medan andra verkar anse att det är jaktidioter som SKA aktiveras mycket, och då med grytträning och viltspår. Det finns väl olika linjer antar jag men är det möjligt att det är så spridda egenskaper i en och samma ras?

Det finns väl olika linjer antar jag men är det möjligt att det är så spridda egenskaper i en och samma ras?
Det kan vara otroligt spridda egenskaper i en ras beroende på avelsinriktning. Därför finns det utställnings- och arbetande varianter.
Även i raser där det inte finns en tydlig uppdelning är inriktningen olika avseende avel.

När vi nu är inne på terrier ;) Jack Russell och borderterrier är utseendemässigt superfina enligt mig men så fort jag börjar kika närmare på dom så blir jag lite avskräckt. Vissa menar att dom är trevliga aktiva sällskapshundar som följer med lösa på ridturer och klarar av att snooza i sängen på lördagsmorgonen, medan andra verkar anse att det är jaktidioter som SKA aktiveras mycket, och då med grytträning och viltspår. Det finns väl olika linjer antar jag men är det möjligt att det är så spridda egenskaper i en och samma ras?

Har bara lite erfarenhet av bekanta med borderterrier och det beror nog på från vilka linjer/kennlar de kommer. Mina svärföräldrar köpte borderterrier från en kennel som jagade mycket med sina hundar, men svärföräldrarna har fått ett dåligt exemplar ur den synpunkten ;) Hon kan springa efter djur i några meter och skälla lite, men sen kommer hon tillbaka igen.
I övrigt är min erfarenhet som hundtrimmare att folk är otroligt nöjda med sina borderterriers och jag tycker också att det är väldigt trevliga hundar. Utifrån vad du söker så skulle jag kika närmare på dem, det kanske finns lite kennlar du kan ta kontakt med och fråga vidare? :)

Jag har nog fått tag i den lugnare varianten (omplacering) av jrt :D Han avskyr kyla och regn och tar gärna sovmorgon varje dag. Vi har kört grytträning och även jagat i gryt med honom, men han har inte riktigt den skärpan och envisheten för jobbet... han kommer gärna upp igen efter en 15 min, medan bekantens hund kunde ligga nere i gryten i timmar om det ville sig:angel:. Två grävlingar har han fått skjutna för sig men det är allt. Min parson russell var det en jäkla mycket mer driv och jaktlust i, han sög tag i allt typ, en stor skillnad på jaktlusten.

Schnauzer (och dvärgschnauzer) har jag kollat på men jag vill om möjligt slippa kamma och borsta och om trimning/klippning behövs så vill jag kunna göra det själv (med lite övning såklart) då det verkar svårt att hitta trimmare häromkring och jag vill inte behöva förlita mig på någon annan för att kunna sköta pälsen. Har förstått att det kan vara lite väl jobbigt för en ovan att själv trimma en schnauzer? Klippning är ju ett alternativ men känns synd att förstöra den sträva pälsens egenskaper.

Dom hundar jag haft och göra med och tagit hand om (mestadels sällskapshundar av olika raser) har alla varit lättsamma och lätta att ha lösa (noll viltintresse) men jag föredrar ändå att ha koll på min hund så jaktlust är inget större problem så länge det går att träna till en vettig inkallning och hunden går att bryta innan den sätter iväg efter nåt. Har hellre en hund som är lite självständig och envis än en som jämt ska svansa runt och vara nära. Den får ju dock inte ha inställningen "sköt du ditt så sköter jag mitt" utan ska vilja göra och lära med lite motivering.
Jag är självlärd när det kommer till trimningen :p Fick hjälp första gången och har sedan skött det själv. Hade jag varit utställningintresserad hade jag fått ta hjälp oftare men det är jag inte så ;) Men visst, kamma underullen behövs ju, jag gör det för sällan men det betyder också att han fäller en del.

Tack till alla som svarar, perfekta lördagsunderhållningen det här :D

Så den allmänna uppfattningen här i tråden är alltså att borderterrier och jack russell är passande som aktiva sällskapshundar om dom är från rätt linjer och man är beredd att träna lite mer inkallning och offra lite mer köttbullar än med typ en vallhund? ;)

I så fall ska jag nog försöka kontakta några kennlar som föder upp border och jack russell och se om deras hundar passar mig. Det verkar ju vara populära raser så det finns ju många kennlar.
Schnauzer (och dvärgen) ska jag också fundera ett varv till på men om jag kan hitta en passande hund utan den pälsvården så vore det skönt.

Men fortsätt berätta om hundraser som ni tror kan passa :bump:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 534
Senast: Acto
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 415
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 786
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 587
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vegansk efterrätt?
  • Vad gör vi? Del CCVII