Jag håller ju på och vidareutbildar ett russ nu. Det är ett inkört russ på 5 år, och ägaren vill gärna att hennes barnbarn ska kunna rida russet sen. Hittills har de "ridit" lite då och då och då har det varit att sitta på barbacka i skritt, i lina.
Vi kör några intensiva pass med vila mellan. Målet är att lära in skänkel (svänga kan han ju redan, är så himla smidigt med redan inkörda hästar!) och påbörja lite skänkelvikning.
Skänkel har han absolut fattat nu, jag rider med så pyttesmå hjälper jag bara kan, och har ett spö att peta med när han inte förstår (han fattar ju pet på rumpan = fram, igen bra med inkörda hästar). Ägaren vill gärna att han utbildas så mycket mot centrerad ridning som möjligt.
Nu har jag ridit 4 gånger och han lyssnar fint på minsta lilla skänkel
Vi gjorde två steg skänkelvikning sist, och jag introducerade lite centrerad ridning. Jag har gått två år på ridskola med centrerad ridning, men är lite ringrostig.
Han är en riktigt härlig, glad, häst som inte stressar upp sig i onödan. Fattar han inte är det värsta han gör att plantera hovarna i marken och svänga runt lite med huvudet
Grymt lättlärd är han också! Så fort han fattar vad man ville kommer han ihåg det, speciellt om man tar på sig fåniga rösten och typ "jaaa, rätt! vad fiiiint du kundeee"
Nu har han vilat 3 dagar, och i dag ska rida 2 pass. På onsdag är "examen" för lille russet. Då blir det först lektion för tränare i centrerad ridning, och sen lektion för dressyrtränare.