Sista ridlektionen i går. Är som vanligt jättedeppig i dag. Men det var en underbar lektion som jag kan leva på i sommar
För det första fick jag drömhästen, vilket bara det fick mig överlycklig trots att jag åkte dit med lite tungt hjärta. Eftersom han inte gick lektionen innan plockade jag med honom ut och satte mig på en stubbe så han kunde träna på att äta gräs. Mysigaste ljudet som finns när hästar betar!
Vi blev påhälsade av ett förvirrat rådjur, drömhästen blev lite nervös (knäppt, de ser ju rådjur hela tiden?) men fattade snabbt att det ju inte var något farligt.
Vi red ut en sväng och bort till en äng, där ridläraren hade ställt upp ett par pinnar och grejer som hinder
två olika galoppstuds serier, och ett hinder. Vi gjorde som ett fyrkantspår runt dem men själva hindret gick det inte riktigt att få fyrkantspår runt så det låg liksom utanför fyrkantspåret. Vi värmde upp med lite fri galopp runt på ängen och alltså... Perfekt värme, lukten av gräs, drömhästen som gick hur jäkla fint som helst, allt grönt, fågelkvittret. Hade lätt kunnat bara sitta där och galoppera volter, brassa på på raksträckor, och bara vara.
Men vi gick tillbaka till "fyrkantspåret" och skulle komma på ena galoppstudsen som var tre studs. Drömhästen var lite osäker och det var lite av en backe upp + studs så jag fick verkligen rama in honom för att hjälpa honom över. Första var okej men andra gången blev det nästan stopp. Jag hamnade nog lite fel och obalanserat och kunde inte fylla på med energi över studsen. Märkligt nog blir jag nästan modigare och mer ok med att hoppa när hästen behöver extra stöd. Min favorithäst i hoppning kommer alltid vara en liten fuxponny med så vansinnigt dåliga erfarenheter i bagaget att han var livrädd för bommar. Gissar att det blir så att jag måste tänka på allt annat så mycket att jag glömmer att oroa mig.
Sedan kombinerade vi trestudsen med hindret (som nog låg på ca 50cm, svårt att se i det långa gräset hur högt). Studsen låg lite till höger om hindret, med ca 5-6 galoppsprång mellan och innanför fyrkantspåret. Hindret var utanför fyrkantspåret
Så det gällde verkligen att vara övertydlig med hästen om att de skulle galoppera UTANFÖR fyrkanten och över ett hinder och sen tillbaka till fyrkanten. Första gången jag kom på det blev riktigt bra, vi studsade över studsen stadigt och med rätt antal galoppsprång mellan, och sedan styrde jag honom mot det där hindret utanför, han tvekade lite "Är du säker? fyrkanten är ju där borta?" men var relativt lättövertalad. Flög över hindret och landade i en trevlig galopp rakt fram några språng innan vi svängde tillbaka mot fyrkanten och saktade av
Andra gången gick inte lika bra. Det blev lite tveksamt mot studsen, och jag fick inte ihop honom särskilt bra. Han är ju störst av alla och när han inte är ihopriden blir det lååånga galoppsteg. Så det blev himla trångt där i studsen
Jag hamnade lite i obalans och när vi sen skulle till hindret försökte jag korta honom emellan men det blev mest pannkaka av det och vi hamnade på sidan av hindret, hoppade ganska slarvigt över och sedan landade vi i en ganska tvärt sväng åt höger och jag var bara allmänt obalanserad och redde inte riktigt ut situationen. Men över kom vi och drömhästen hade öronen rätt fram och kändes riktigt glad. Dessutom hade jag gjort en perfekt anridning innan så jag var ändå rätt nöjd, även om det grämer mig lite att jag inte fattar vad som egentligen blev fel andra gången.
Sedan red vi över den andra studs serien, som var 5 studs. Den gick ganska bra men jag hade behövt mer power framåt, då studsen började bra de första 3 men sen började han tveka litegrann. Andra gången över gick lite bättre.
Sedan travade vi till paddocken. Alltså drömhästen
De andra där framme (vi hade nog 5 framför och 4 bakom) fjantade sig och studsade och halvgalopperade eftersom vi kommit lite snett med en snäv sväng till täten. Inte drömhästen, han taggade till och studsade lite. Men jag behövde bara sitta till lite i sadeln och ta en pytteförhållning så släppte han de där framme och travade sedan lugnt och sansat i fin form hela vägen till paddocken. Vilket räddade tjejen bakom som red på en ponny som har en tendens att bli lite för glad ute och verkligen rusa iväg och bocka när hon ser att andra hästar sysslar med liknande grejer.
Hon typ "Jag hänger lite nära här bakom för hon kommer sticka annars"
I paddocken jobbade vi mycket med galoppen. Man fick rida barbacka eller utan stigbyglar om man ville. Jag hade fått så himla fin känsla i traven till paddocken så jag ville inte ta av sadeln, ville rida kvar på den där perfekta känslan. Allt var verkligen perfekt, ridbart, han lyssnade på minsta lilla ändring i viktfördelning från mig och jag behövde bara tänka 1,2,3... Galopp! Så fattade han en superfin bärig galopp. Galoppen behövde en liten aning stöd framåt då det blev lite gunghäst av galoppen annars, men så fort jag fick till det var det bara bra allting.
Jag avslutade med att rida "damsadel" bara för att det är kul. Lyckades trava i damsadel, och även fatta galopp
Galopperade typ fyra fem steg innan jag gled av. Drömhästen tvärstannade och typ
Han är ju inte van vid knasigheter och fattade inte varför jag satt knasigt på sidan så där,och till råga på allt TAPPADE han mig
Han fick massa klappar och en godis, så han fattade att det inte gjorde något.
Sedan betade vi en stund till innan vi gick upp mot stallet.
Där luktade det annorlunda och drömhästen tvärstannade och råstirrade in mot innersta delen av stallet. Gick dock att övertala honom att röra på fläsket och gå in i boxen eftersom det fanns mat där.
Det var en av våra ponnys som födde en stor hingst. Lite för stor tydligen, det kommer lätt att bli hästmått. Vi smög in två och två, 2 minuter åt gången och tittade på avstånd för att inte störa. Första fölet jag ser födas! Sedan hjälptes vi åt att städa iordning och fixa ny mysig halmbädd till mamma och föl.
Helt magisk ridlektion och efteråt