Äh jag har ju glömt skriva om måndagens lektion.
Fick en "stor" häst, skimmel. En valack med många egna idéer, väldigt mycket power och aning nerv. Han rids på hackamore.
Ännu en sån där "för fin för mig" häst som är vacker att titta på och gått mycket tävlingar framgångsrikt. Blev genast lite nervös haha.
Han var "stor" med stora rörelser. Sjukt vägvinnande gångarter och med rätt mycket luft i stegen.
Vi red ut i början och han kändes konstigt nog som en klippa? Av vad jag sett har han tittat mycket på saker och ibland skyggat något steg eller två för "farliga" saker men han gjorde inget sådant med mig. Jag brukar på något sätt få lite nerviga hästar att coola ner sig lite så det kändes bra.
Inne på banan körde vi lite blandat med icke-övningen vi gjort ett tag nu där vi får experimentera och rida självständigt, och en liten galoppövning där vi skulle rida innanför spåret på volten för att få till vägar, och rida hästarna korrekt på volt utan att ta hjälp av staketet.
Herr powerhäst var som ingen häst jag någonsin suttit på. Sjukt knepig. Jag har så klart suttit på hästar med power förut men han var liksom power+springig+inte framme för skänkeln+egna idéer+ vansinnigt stark och tung. Jag ville ju inte att han skulle bli mer springig och peta in mer power i honom för då blev det att han bara sprang och hängde i tygeln samtidigt som han trycker huvudet framåt. Samtidigt gick han inte fram och reagerade inte särskilt på skänkeln om jag ville öka skritten. Han lyssnade inte så bra på förhållningar heller.
Tyvärr experimenterade jag nog åt fel håll med honom. Jag gjorde mycket ökad skritt/ökad trav till kortad skritt och trav, mycket halter. Det gjorde mest att han laddades upp som ett duracellbatteri
och efter halva lektionen satt jag på en krutdurk. Han var så himla stark och hängig i tygeln så jag tror allvarligt att jag hade ca 15 kilo hästhuvud i händerna. Men! Min sits var upprätt ändå och vinkeln på armbågarna intakt - jättebra kvitto på att min sits utvecklats enormt och att jag har en stadig sits, blev bara att jag knep lite med knäna
Galoppövningen var inte det lättaste. Han är störst av alla och med den vägvinnande galoppen han har blev det svårt att inte krocka in i någon annans rumpa. Jag fick verkligen kämpa där och fick till slut ihop två rätt bra fattningar där han fattade kort galopp och vi kunde hålla den i ungefär ett varv.
Mot slutet hade jag ridit mig ur det där supertunga där han sprang och liksom... hängde ner huvudet och spjärnade neråt. Han var dock taggad till tusen då och jag fick göra tusen halvhalter på långsidorna för att han inte skulle zooma in i någon annan hästs rumpa.
Knepig häst! Men jag gillar utmaningar och jag tyckte verkligen inte illa om hästen alls. Jag har bara aldrig suttit på en sådan häst förut! Plus att jag inte ridit på hackamore på ett bra tag och det känns ju alltid lite annorlunda. Jag lärde mig att jag har utvecklat min sits massor
Om jag får samma nästa gång, kommer jag göra ett par saker annorlunda. Jag kommer nog jobba mer med skänkelvikningar, de brukar vara rätt bra för att prata med skänkel utan att hästen rusar fram när det är en sådan här typ av häst. Jag kommer förmodligen rida på aningen längre tyglar, tror det blev för kort och stumt och att det bidrog till att han kände att han ville hänga och spjärna emot med huvudet. Kommer även försöka vara lite mjukare med skänklingarna, aningen försiktigare framåt helt enkelt så att jag förvalta powern men jobba bort springet lite, och mer halter och halvhalter!