Jag blev också sugen på att sammanfatta 2019.
Sammanfattning: Vi har fått igång en tömkörningsgrupp på ridskolan och det är så kul och intressant att lära sig! Det blir en större helhet i både ridning och att verkligen få tid att se hur hästen rör sig. I ridningen var det kul för vi fick en ovalbana och den är jätterolig att rida på,, där har man chansen att jobba lite mer med gångarterna än i paddocken.
Bäst 2019: Att jag har utvecklats i tömkörningen, utmanat mig själv genom att ta privatlektioner i ridning på en annan häst än den jag rider normalt sett då jag har varit med om en ridolycka som gjort mig lite feg. Det bästa med min ridskola tycker jag är att man får hyra häst och att man får ha samma häst i ridskolan tills man känner sig klar med den. Det känner jag gör att man utvecklas på ett annat sätt. Sen är såklart min ridlärares alla roliga och varierande lektioner bra, min tömkörningslärare är kanonduktig och att de har bra hästar med hög kvalité som inte går så många pass var i veckan. Känns som att de tycker de är roligt att jobba.
Störst utvecklingspotential: I tömkörningen har jag stor utvecklingspotential för det har jag inte hållit på med så länge och där handlar det om att inte glappa med tömmarna, få hästen att gå framåt hela tiden och inte tappa fart och tramap under sig rätt, kunna göra bättre öppnor. Jag har börjat tömköra en häst som är lite tyngre i handen, har hittills haft hästar som varit lätta i handen. I ridningen är det att slappna av mer, få ner mina axlar och inte skjuta mig själv åt höger i sadeln. Jag är lite svagare på högersidan sen ridolyckan. Sen ska jag verkligen jobba för att rida på i bra tempo på ovalbanan men där kommer min rädsla in som en automatisk spärr i hjärnan vid vissa tillfällen.
Målsättning för 2020: I ridningen är det att bli mindre orolig när jag rider på ovalbanan, sitta rakare och inte skjuta ut mig till höger i sadeln, få ner axlarna. I tömkörningen är det att kunna trava på volt med hästen och ändå få den att trampa under sig rätt samtidigt.
Ska bli kul att titta tillbaka på detta i slutet av 2020 och se om man uppnått något av det.