Ridning vid graviditet-vems val?

Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

I ena tråden ska männen uppmanas att ägna tid och engagemang åt sina barn, men i den här tråden ska de låta bli och överlåta besluten på mamman. Så fort barnet är ute är det 50/50 som gäller, men före dess: hands off.

I föräldraförsäkringsfallet handlar det, som jag ser det, om att eftersträva att associationen mor-barn löses upp, till förmån för associationen förälder-barn, samt om makt och möjligheter i samhället, om förebilder mm. Detta är grundligt argumenterat i tråden ur en mängd aspekter, och om du inte ser det, finns det inget jag kan göra åt det.

Och det gör det i det andra fallet också! Nämligen, den gravida kvinnan bör inte behandlas som, som Jane_Done uttrycker det, ett "heligt käril", vare sig av sig själv eller andra. Det handlar om att den gravida kvinnan inte blott är ägnad familjen (familjebildningen), det handlar om kvinnans svårighet att behålla något slags individualitet genom graviditet, amning och föräldraskap - en individualitet som inte enbart kan handla om att vara till för sin familj.

Dessutom, vilket du inte tycks ha sett, handlar även 50/50 delandet när barnet är fött i viss mån om det du kallar hands off - att överlämna ansvaret för barnet på den andra föräldern och gå till jobbet tex. Även om man är kvinna.

Din sista fråga är för grov och onyanserad för att jag ska vilja svara på den. Du finner svaret, skulle jag säga, i mina och Tomas inlägg ovan.

Men ändå.
En viss hänsyn till både bebisen i magen och den blivande pappan får man väl ta och visa.
Eller tycker du inte?

Jo. Självklart. Under förutsättning att det finns en vettig kommunikation. Vad som är en vettig kommunikation är ju svårt att ge exempel på, eftersom folk uttrycker sig väldigt olika. Är han jätteorolig kan han ju behöva lugnas för allas skull. (Tex kanske han inte har koll på hur pass ofta/sällan just jag brukar ramla av.)

Jo. Självklart. Under förutsättning att det finns en vettig kommunikation. Vad som är en vettig kommunikation är ju svårt att ge exempel på, eftersom folk uttrycker sig väldigt olika. Är han jätteorolig kan han ju behöva lugnas för allas skull. (Tex kanske han inte har koll på hur pass ofta/sällan just jag brukar ramla av.)
Det är alltid bra med fakta. Många män tror nog att en gravid kvinna är ömtåligare än hon i verkligheten är. Jag trodde det innan tex.

Och det gör det i det andra fallet också! Nämligen, den gravida kvinnan bör inte behandlas som, som Jane_Done uttrycker det, ett "heligt käril", vare sig av sig själv eller andra. Det handlar om att den gravida kvinnan inte blott är ägnad familjen (familjebildningen), det handlar om kvinnans svårighet att behålla något slags individualitet genom graviditet, amning och föräldraskap - en individualitet som inte enbart kan handla om att vara till för sin familj.

Steget från att ifrågasätta ridning på en osäker häst till att betrakta kvinnan som enkom ett "heligt käril" är för mig inte alls klart. Att individualiteten ställs åt sidan är inte alls märkligt, för du är ju inte ensam i din kropp som gravid. Är det ett så stor problem, för övrigt?

Jag tror inte män får särskilt mycket uppmuntran att stanna hemma om de redan under graviditeten får budskapet att det här är mammans business, dalta inte med mig. Hur ska de kunna knyta an till barnet om de inte inbjuds till det? Och då måste allmän oro vara en del av de känslor som även mannen har. Gravida kvinnor tillåts ju vara nojiga!

Dessutom tycker jag att du förutsätter något negativt hela tiden. Att du inte ska bli respekterad som kvinna som gravid, att mannen inte ska stödja hästintresset utan vill förbjuda det för att jävlas, osv. Why?

Senast ändrad av en moderator:

Det är alltid bra med fakta. Många män tror nog att en gravid kvinna är ömtåligare än hon i verkligheten är. Jag trodde det innan tex.

Det tror jag kvinnorna tror också. En av mina kollegor fick ett hysteriskt utbrott över att hon ätit godis som hon inte visste hela innehållet i...

Gravida kvinnor tillåts ju vara nojiga!

Blivande pappor måste också tillåtas vara nojjiga.
Man är väl liksom gravida tillsammans?
Min sambo var jättenojjig när jag väntade vår son.
Hans barn som han hade längtat efter hela livet var på väg.

Så det var bara att vara snäll och förstående från min sida.

Blivande pappor måste också tillåtas vara nojjiga.
Man är väl liksom gravida tillsammans?
Min sambo var jättenojjig när jag väntade vår son.
Hans barn som han hade längtat efter hela livet var på väg.
Så det var bara att vara snäll och förstående från min sida.

Javisst! Och nog har ni ett starkt och bra förhållande i dag? Tolerans och en vilja att förstå sin partner tycker jag själv är oerhört viktigt i en relation, kanske något av det viktigaste.

Gravida kvinnor tillåts ju vara nojiga!

Snarare uppmuntras att vara nojiga, skulle jag säga, vilket jag ser som en del av "heligt käril-problematiken".

Dessutom tycker jag att du förutsätter något negativt hela tiden. Att du inte ska bli respekterad som kvinna som gravid, att mannen inte ska stödja hästintresset utan vill förbjuda det för att jävlas, osv. Why?

Ånyo en av dina grova och onyanserade tolkningar, och dito frågor. Du presenterar, din vana trogen, en bild av vad jag har sagt, sedd genom din märkliga läsart, och ska sedan ha mig att försvara den bilden. Varför skulle jag?

*kl*

Jag red några gånger när jag var gravid nu sist. Men det var i en paddock och på min snälla häst. Däremot så skulel jag inte rida annars direkt, det här var bara några få gånger och mycket mycket korta pass pga att hon var otränad och jag ville testa och rida henne, för det mesta i skritt var det och jag har aldrig galopperat henne..... Jag vågade inte rida mer, ville inte ta den där risken alal pratar om. Och tyckte det var så onödigt när man faktiskt kan avstå ridningen om man itne har en säker häst och är säker själv.

Pojkvännen åsikt var att jag inte skulle rida. Eller... det sa han inte utan " händer det barnet något som är orsakat av RIDNIGEN tex att jag trillade av, så förlåter jag aldrig dig" Och jag förstår honom. För jag skulle inte förlåta honom om han utsätter Elin för risker för att han ska göra något som han tycker är roligt och egentligen kan avstå¨tills han itn har henne.....

Det handlar dock i mina ögon inte om förbud utan om respekt.

Senast ändrad:

I föräldraförsäkringsfallet handlar det, som jag ser det, om att eftersträva att associationen mor-barn löses upp, till förmån för associationen förälder-barn, samt om makt och möjligheter i samhället, om förebilder mm. Detta är grundligt argumenterat i tråden ur en mängd aspekter, och om du inte ser det, finns det inget jag kan göra åt det.

Dessutom, vilket du inte tycks ha sett, handlar även 50/50 delandet när barnet är fött i viss mån om det du kallar hands off - att överlämna ansvaret för barnet på den andra föräldern och gå till jobbet tex. Även om man är kvinna.

Din sista fråga är för grov och onyanserad för att jag ska vilja svara på den. Du finner svaret, skulle jag säga, i mina och Tomas inlägg ovan.

Ett fantastiskt bra inlägg!!!! :bow: :bow: :bow:
Jag håller med dig till 100%

*hugger en knapp*

Som trådskapare har jag följt era diskussioner med intresse! Sambon har också läst litegranna. Min tanke är att jag tror att det ger sig rätt så naturligt när man väljer att sluta rida. Om jag mår bra i min framtida graviditet så vill jag inte sluta rida från den dagen som jag testar positivt, det känns överdrivet.

Alla verkar rätt så överens om att det inte är själva ridandet i sig utan risken att ramla av som är ett big no.

Det vore intressant att diskutera detta med en läkare el barnmorska, från viken vecka kan man säga att risken är större att fostret kommer till skada? För att rida i början av graviditeten kan väl knappast anses som någon större risk?

Dessutom handlar det ju inte om att man som ridande gravid kvinna inte har intresse av att ens ofödda barn ska må så bra som möjligt vilket en del verkar tro.

Jag fortsätter följa era diskussioner med intresse...

Snarare uppmuntras att vara nojiga, skulle jag säga, vilket jag ser som en del av "heligt käril-problematiken".
Ånyo en av dina grova och onyanserade tolkningar, och dito frågor. Du presenterar, din vana trogen, en bild av vad jag har sagt, sedd genom din märkliga läsart, och ska sedan ha mig att försvara den bilden. Varför skulle jag?

Så att vara nojig under graviditeten är delvis samhällets fel? De barnexperter jag har talat med vittnar om en ökad medvetenhet hos dagens kvinnor, är det vad du vänder dig emot?

"Ibland misstänker jag en del män för att ta tillfället i akt och slå till mot ridningen just vid graviditet."

Hur ska det tolkas i så fall? Det du skriver andas i min märkliga (?) läsart skepsisim (eller bittra erfarenheter) kamouflerat i diplomati.

Sa han så? Det tycker jag låter okänsligt faktiskt.

Exakt så ja, men känslig när det gäller mig har han ju aldrig varit.....

Hade det varit tvärtom hade jag antagligen förlåtit honom, för så är jag, men visst hade jag kunnat vara sur och ledsen för att han riskerar vårt barn. Så på ett sätt förstår jag hans tanke bakom orden.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 967
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 645
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka