Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och framförallt är det svårt att tänka sig det geni till blivande barnafader som utan att veta något om hästar och ridning skulle kunna bedöma riskerna bättre än vi som själva rider!
Det kan bli bättre, det kan bli sämre. Men jag vill inte låna ut en "farlig" häst.
Skerper sade ju inte att det var OK att röka och dricka - bara att det är mammans eget val om hon skall göra det eller ej. Sedan kan man givetvis ha åsikten, vilket jag har, att man inte bör röka och dricka som gravid, men det är ju faktiskt ändå mamman som bestämmer - oavsett vad du, jag, barnets pappa eller någon annan tycker....
Men nu till frågan: hur gjorde ni? Hur resonerade ert barns far? Vems är valet om man ska hårddra det?
Alla tankar, ideér, funderingar är välkomna!
Och framförallt är det svårt att tänka sig det geni till blivande barnafader som utan att veta något om hästar och ridning skulle kunna bedöma riskerna bättre än vi som själva rider!
I den här tråden ser man ju tydligt och klart att vi gör olika riskbedömningar beroende på vilken häst vi rider, och troligen i viss mån utifrån vilken ridsport vi utövar.
Men jag undrar på riktigt hur farligt det är att dratta av i mitten av graviditeten, tex. Jag har läst nånstans, tror jag, att bebisen i magen är mer skyddad tex vid trafikolyckor än mamman själv. Om det stämmer, borde det gälla även avramlingar.
Du kan absolut inte vara gravid och rida om du betraktar hästen som farlig! Betäck och ställ av henne ett år.
Verkligen.
Hon ska få komma igång och komma ut på tävlingsbanorna innan det blir en till betäckning för henne.
Jag kan meddela ett jag har ett bevis för att ett foster iaf klarat ev avramling utan större men än att barnet är en ganska vild typ och har alltid gillat fart och fläkt och hoppande i olika sporter.
Jag kan också meddela att jag roterade i luften när jag for framåt/åt sidan över halsen och landade på mina lungor, gissningsvis för att jag ville skydda magen. Om vi nu ska gå till personliga erfarenheter.
Men jag undrar på riktigt hur farligt det är att dratta av i mitten av graviditeten, tex. Jag har läst nånstans, tror jag, att bebisen i magen är mer skyddad tex vid trafikolyckor än mamman själv. Om det stämmer, borde det gälla även avramlingar.
Se då till att det blir med en annan ryttare. Du kommer ändå inte att kunna fara runt på tävlingar med ett nyfött barn. Ge upp, det är ingen idé, och har hästen gått omkull är hon inte att lita på, så enkelt är det. Kloka hästar vet var de har fötterna.
Sen kanske riskerna för att ramla av en häst illa är större ...
pmm verkat ju inte utöva sporten ridning utan sporten "hästavramling".
och den sporten, hästavramling alltså, tror jag är en dålig idé när man är gravid.
Om man har otur och moderkakan ligger på framsidan av livmodern, så kan den bli skadad vid yttre våld och börja blöda.
En blödning som kan vara livshotande.
Så att ta reda på var moderkakan sitter kanske är en bra idé?
Jag har åkt av fler gånger än så och har säker inte ridit alls lika mycket heller. Det handlar nog en del om risktagande och adrenalinkickar.Jag har ramlat av 3 gånger på 20 år.
Och ingen gång av dessa så var jag gravid.
Och jag rider mycket samt rider in unghästar även hingstar.
Ja det brukar de göra.Ul om en vecka, kan de kolla vart moderkakan sitter?
Inte ridning i sig själv.Visst är ridningen en farlig sport och det är en risk,
Det bör dessutom hänga ihop med en hel del annat. Har man ett gott och ömsesidigt förhållande med mycket kommunikation har jag svårt att tro att han plötsligt skulle börja försöka bestämma över en bara för att man blev gravid.
Ul om en vecka, kan de kolla vart moderkakan sitter? Jag känner ju sparkar nu redan på framsidan av magen.