Ridning vid graviditet-vems val?

Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Ingen aning. Misstänker att den ligger ganska långt ner men den kan ju ha flyttat sig. Sen vet jag inte om all fakta man läser på nätet och i tidningar stämmer.

Läste att om moderkakan ligger "neråt" kan man få mindre blödningar i början av graviditeten, och det har jag haft och de är ofarliga.

Det sprattlar regält där inne i alla fall och den lille roar sig med att träcka kickboxning på blåsan ungefär vid 3 tiden varje natt och under dagtid testa hur mycket man kan trycka ihop min magsäck ungefär ;)

Misstänker att h*n ligger väldigt långt in då det knappt syns på mig jämfört med många andra lika "gamla" magar.

Och framförallt är det svårt att tänka sig det geni till blivande barnafader som utan att veta något om hästar och ridning skulle kunna bedöma riskerna bättre än vi som själva rider!

Det bör dessutom hänga ihop med en hel del annat. Har man ett gott och ömsesidigt förhållande med mycket kommunikation har jag svårt att tro att han plötsligt skulle börja försöka bestämma över en bara för att man blev gravid.

Det kan bli bättre, det kan bli sämre. Men jag vill inte låna ut en "farlig" häst.

Du kan absolut inte vara gravid och rida om du betraktar hästen som farlig! Betäck och ställ av henne ett år.

Verkligen.

Skerper sade ju inte att det var OK att röka och dricka - bara att det är mammans eget val om hon skall göra det eller ej. Sedan kan man givetvis ha åsikten, vilket jag har, att man inte bör röka och dricka som gravid, men det är ju faktiskt ändå mamman som bestämmer - oavsett vad du, jag, barnets pappa eller någon annan tycker....

Nej, vi har inte rätt i juridisk mening - vad jag vet. Men att medvetet utsätta en annan individ för fara borde egentligen vara olagligt. Är det olagligt att röka på krogen, borde det vara olagligt att göra det som gravid. Hur som helst, en sådan kvinna hade jag aldrig skaffat barn med.

Men nu till frågan: hur gjorde ni? Hur resonerade ert barns far? Vems är valet om man ska hårddra det?
Alla tankar, ideér, funderingar är välkomna!

Vi har gemensamt kommit fram till "alla" beslut. Även om jag bär barnet är ju pappan lika delaktig. Därför tycker jag att det är en självklarhet att man är överens. Med första barnet var sambon inte förtjust i att jag red till en början, men när vi pratat med barnmorskan och hon sagt sitt och vi diskuterat risker med allt man gör i vardagen ändrade han sig.
Då red jag fram till v.34 då satte foglossningen definitivt stopp. Red efter förmåga (jag skulle aldrig göra något där jag medvetet försätter barnet i fara), hoppade inte, satt inte och slappade på hellånga tyglar och det blev mest promenadridning på slutet.
Nu är jag i v.22 och tror inte jag kommer att kunna rida lika länge, men vi får se.

Och framförallt är det svårt att tänka sig det geni till blivande barnafader som utan att veta något om hästar och ridning skulle kunna bedöma riskerna bättre än vi som själva rider!

I den här tråden ser man ju tydligt och klart att vi gör olika riskbedömningar beroende på vilken häst vi rider, och troligen i viss mån utifrån vilken ridsport vi utövar.

Men jag undrar på riktigt hur farligt det är att dratta av i mitten av graviditeten, tex. Jag har läst nånstans, tror jag, att bebisen i magen är mer skyddad tex vid trafikolyckor än mamman själv. Om det stämmer, borde det gälla även avramlingar.

Jag kan meddela ett jag har ett bevis för att ett foster iaf klarat ev avramling utan större men än att barnet är en ganska vild typ och har alltid gillat fart och fläkt och hoppande i olika sporter.

Jag kan också meddela att jag roterade i luften när jag for framåt/åt sidan över halsen och landade på mina lungor, gissningsvis för att jag ville skydda magen. Om vi nu ska gå till personliga erfarenheter.

Fast man kan ju faktiskt fundera över varför vi människor, gravida och ogravida sätter oss i bilar som vi vet orsakar dödsolyckor. Vilket taskig riskbedömning liksom.

Senast ändrad:

Du kan absolut inte vara gravid och rida om du betraktar hästen som farlig! Betäck och ställ av henne ett år.

Verkligen.

Inte farlig mot mig, mot nya ryttare, hon testar till max och ger inte upp efter 1 pass. Farlig, tuff, envis, sto....Kalla henne vad som helst men hon är ungerbar :love:

Betäcka henne har jag faktiskt tänkt på redan när jag köpte henne, att det skulle bli bra med det + en bebis för mig samtidigt, men så blev jag gravid innan jag ens börjat fundera ut en hingst.

Och jag tänker inte bara ta en hingst för betäckandes skull, det har jag dessutom inte lagt undan pengar till.

Hon ska få komma igång och komma ut på tävlingsbanorna innan det blir en till betäckning för henne.

Hon ska få komma igång och komma ut på tävlingsbanorna innan det blir en till betäckning för henne.

Se då till att det blir med en annan ryttare. Du kommer ändå inte att kunna fara runt på tävlingar med ett nyfött barn. Ge upp, det är ingen idé, och har hästen gått omkull är hon inte att lita på, så enkelt är det. Kloka hästar vet var de har fötterna.

Jag kan meddela ett jag har ett bevis för att ett foster iaf klarat ev avramling utan större men än att barnet är en ganska vild typ och har alltid gillat fart och fläkt och hoppande i olika sporter.

Jag kan också meddela att jag roterade i luften när jag for framåt/åt sidan över halsen och landade på mina lungor, gissningsvis för att jag ville skydda magen. Om vi nu ska gå till personliga erfarenheter.

Det där lät 1000 ggr värre än mina avsittningar som gått i slowmotion och landat mjukt!

Men jag undrar på riktigt hur farligt det är att dratta av i mitten av graviditeten, tex. Jag har läst nånstans, tror jag, att bebisen i magen är mer skyddad tex vid trafikolyckor än mamman själv. Om det stämmer, borde det gälla även avramlingar.

Enligt min barnmorska är det precis som du också hört att barnet är väl skyddat i magen. Hon menade på att man ska falla riktigt illa för att det ska gå illa och det kan man enligt henne likgärna göra genom att trilla av en cykel, snubbla eller krocka med bilen. Sen kanske riskerna för att ramla av en häst illa är större än att ramla av en cykel lika våldsamt men det får man ju bedöma från fall till fall, dvs hur man rider, på vad man rider och om det är värt riskerna osv...

Se då till att det blir med en annan ryttare. Du kommer ändå inte att kunna fara runt på tävlingar med ett nyfött barn. Ge upp, det är ingen idé, och har hästen gått omkull är hon inte att lita på, så enkelt är det. Kloka hästar vet var de har fötterna.

Varför skulle jag inte klara av det :mad: För att jag ska vara hemma och mata och passa barnet hela tiden för jag är ett sånt ego som inte kan låta pappan till barnet vara hemma en lördag/söndag? :mad:

Hon har stegrat 1 gång och jag tror knappast att hon gör det igen. Jag tror knappst du var uppe och smög i skogen och såg hela ridpasset och själva omkullridningen :mad:

Hade hon vart så korkad, så skulle hon ha gjort det igen, eftersom jag satt upp och fortsatte där vi var innan vi la oss ner :mad:

Sen kanske riskerna för att ramla av en häst illa är större ...

pmm verkat ju inte utöva sporten ridning utan sporten "hästavramling".
och den sporten, hästavramling alltså, tror jag är en dålig idé när man är gravid.

Om man har otur och moderkakan ligger på framsidan av livmodern, så kan den bli skadad vid yttre våld och börja blöda.
En blödning som kan vara livshotande.

Så att ta reda på var moderkakan sitter kanske är en bra idé?

pmm verkat ju inte utöva sporten ridning utan sporten "hästavramling".
och den sporten, hästavramling alltså, tror jag är en dålig idé när man är gravid.

Om man har otur och moderkakan ligger på framsidan av livmodern, så kan den bli skadad vid yttre våld och börja blöda.
En blödning som kan vara livshotande.

Så att ta reda på var moderkakan sitter kanske är en bra idé?

Oj, jag har ramlat av henne 4 gånger av minst 168 ridpass, det är 0,02% :mad: 3 av gångerna är helt mitt fel, gång 1 och 3 satt jag och sov. Och gång 2 så landade jag ståendes på fötterna bredvid hästen.

Sen att jag krävde för mkt av henne, den gränsen vet man aldrig först man vet vart den är. Och som jag skrev, så satte jag såklart upp direkt och fortsatte där vi avslutade, då helt utan krångel. Så hon är inte korkad :mad:

Ul om en vecka, kan de kolla vart moderkakan sitter? Jag känner ju sparkar nu redan på framsidan av magen.

Visst är ridningen en farlig sport och det är en risk, men en risk tar man varje gång man kliver upp ur sängen på morgonen.
Vad riskerar jag inte på jobbet då? Hala golv, stora djur, vassa knivar osv. För ca 3 månader sen låg en arbetskamrat på sjukhus med hela armen uppskuren, mördarbakterier! Vart tror ni de kom ifrån? Jobbet!

Ni kan tycka jag är hur korkad som helst, men ni kan inte ändra vad jag känner och min kropp känner.

Och definitivt inte påstå att jag inte kommer kunna tävla våren-08:mad:

Senast ändrad:

Jag har ramlat av 3 gånger på 20 år.
Och ingen gång av dessa så var jag gravid.
Och jag rider mycket samt rider in unghästar även hingstar.
Jag har åkt av fler gånger än så och har säker inte ridit alls lika mycket heller. Det handlar nog en del om risktagande och adrenalinkickar.

faktum är att om jag vetat att min fru haft samma syn på risktagande vid ridning som jag själv hade jag nog varit för ett ridförbud under graviditeten. :angel:

Ul om en vecka, kan de kolla vart moderkakan sitter?
Ja det brukar de göra.
Du kan ju fråga extra noga.

Visst är ridningen en farlig sport och det är en risk,
Inte ridning i sig själv.
Utan avramling.

Låt bli att ramla av.
Det är allt.

Det går, jag praktiserar själv "avramlingsfri" ridning.
Det handlar bara om ordning och redan.
Du kanske skulle ta hjälp av den där Fullblodsexperten till nh tränare som jag känner?

Det är efter honom som jag inte ramlar av längre.

Det bör dessutom hänga ihop med en hel del annat. Har man ett gott och ömsesidigt förhållande med mycket kommunikation har jag svårt att tro att han plötsligt skulle börja försöka bestämma över en bara för att man blev gravid.

Där sa du nåt! Jag kan inte riktigt se mig i ett förhållande som är så bra att jag/vi bestämmer oss för barn, och sen skulle mannen börja styra mitt liv, i frågor som jag behärskar bättre än han. Har han bestämt sig för barn med mig, så skulle det innebära att han också har bestämt sig för att acceptera min vård av både foster och barn, vilket skulle vara ganska mycket diskuterat vid det laget. Annars vore det ju inte med mig han ville ha sin familj.

JD: Jag funderar också på det där. Folk som är rädda för allt möjligt och omöjligt - nästan aldrig undviker de bilkörning pga rädsla.

Min sambo rider själv, han har nog inte ens tanken att det inte skulle vara bra att rida för mig :angel:. Jag är i vecka sjutton och rider fortfarande. Håller på att grundutbilda två unghästar, men det är extremt snälla och fogliga hästar. Har dessutom väldigt god balans i sadeln- jag har inte trillat av sedan jag red ridskoleponnier för typ 20 år sedan ;). Planerar att rida så länge det bara går! Gärna tävla i maj och kanske juni. Skulle må dåligt av att inte rida, och hästarnas utbildning blir lidande. Men visst har jag ett visst säkerthetstänk numera. Känns lugnast att rida i sällskap med någon, och jag väljer bara välkända rundor i skogen som hästarna är trygga och lugna med. Undviker att gå emellan två hästar vid utfodring etc.

Jag kände inte alls att jag var förbjudande, nästan tvärtom. Jag kände delvis att jag förväntades tona ner risker med olika saker. Det var lite av min roll att vara bollplank med frågor som, är det farligt? kan jag äta det? osv.

Ul om en vecka, kan de kolla vart moderkakan sitter? Jag känner ju sparkar nu redan på framsidan av magen.

De kollar alltid moderkakan, det är en del av undersökningen.
Jag var på mitt ultraljud idag. Min moderkaka låg för lågt nere i livmodern, så jag måste komma tillbaka på ytterligare ett ultraljud längre fram :crazy:. Om moderkakan ligger långt nere kan den tydligen utgöra ett hinder vid förlossningen. Det är inte helt ovanligt att man ser blödningar efter ridning och samlag om den ligger lågt, sa barnmorskan. Men dom små blödningarna är inget att oroa sig för..

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 641
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat