Ridning vid graviditet-vems val?

Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Där så håller jag med dig.
Man kan minska riskerna så mycket som möjligt genom att fostra hästarna till att uppföra sig.

Så du menar att min häst är ouppfostrad för hon rest sig 1 gång under de 8 månader jag haft henne? Och att hon är ouppfostrad som hoppar åt sidan när jag skrittar på lång tygel oförberädd?

Har du inget fullblod hemma som ena dagen är lungt som en filbunke och andra dagen har nerverna utanpå kroppen och är rädd för stenar?

Jag har efter ett vinteruppehåll försiktigt tagit upp ridningen på nytt efter att jag fick reda på att jag blivit gravid. Funderade ett tag på hur jag skulle göra, hade det framtida barnets far haft synpunkter så hade det mycket väl blivit så att jag avstått ridning under graviditeten. Den enda som haft oroande synpunkter är min mamma (som själv paradoxalt nog red till samma morgon!). Men än så länge känns det bra. Nu handlar det dock bara om lugn skogsridning på en äldre häst.

Längre fram kanske det blir tömkörning eller körning i stället om det blir rent fysiska problem med att rida eller känns otympligt. Men jag vill gärna hålla igång hästarna (och mig själv!) så länge det går!

Senast ändrad av en moderator:

Så du menar att min häst är ouppfostrad för hon rest sig 1 gång under de 8 månader jag haft henne? Och att hon är ouppfostrad som hoppar åt sidan när jag skrittar på lång tygel oförberädd?

Har du inget fullblod hemma som ena dagen är lungt som en filbunke och andra dagen har nerverna utanpå kroppen och är rädd för stenar?

Äsch, hon är inte dum, det finns inga dumma hästar. Men jag skulle nog hålla mig från henne om jag var på smällen!

Men jag har de senaste 3 veckorna ramlat av 2 gånger och senast igår stegrade min häst och slog över.

Jag har ramlat av 3 gånger på 20 år.
Och ingen gång av dessa så var jag gravid.
Och jag rider mycket samt rider in unghästar även hingstar.

Jag red massor till v36 under min första graviditet.
Sedan så orkade jag inte med min otympliga kropp på hästryggen.
Jag åkte även slalom i v16.

Med andra barnet så red jag fullt ut till v20.
Sedan så fick jag sammandragningar och var tvungen att hålla mig stilla.

Och det blev likadant med 3dje barnet även om jag då bara promenadred.

Vad gäller din häst, så är den inte lämplig för gravida och ovana.
Lägg ner eller rid en annan häst.
Det finns snälla hästar som tar hand om en.
Varför riskera hälsan på de fnattiga?

Ja.
Hon är ouppfostrad för hon tar inte hänsyn till dig och tar hand om dig.

Jag har sett goda tränare lösa sådana problem även på fullblod.
Så det är ingen ursäkt.

Min NH tränare jobbar som galopp-tränare och skulle aldrig acceptera ett sådant beteénde av sina fullblod.

Min sambo har inget emot att jag rider så jag håller fortfarande på, är i v 27 nu. Men är pappan till barnet väldigt orolig tycker jag att man ska respektera det också. Men inte genom att han sätter förbud! Man får helt enkelt kompromissa sig fram i sådana fall.

Och om mannen hade burit barnet, hade du varit av samma åsikt då, måhända?

Jag svarar för mig: ja, jag hade ansett att mannen hade mer bestämmande om det var han som bar barnet i sin kropp. Då är det HANS kropp och liv det handlar om. I kombination med barnet. Hur ska man kunna ha en lagstiftning där det blir "rättvist" om den andra parten (som inte bär barn) kan förbjuda den första att göra olika saker som den vill/önskar? Då blir det ju orättvist mot den gravida (kvinna eller man).

Hur man än gör så är graviditeten en orättvis situation. Kvinnan kan göra abort utan att mannen vill det. Om mannen fick veto skulle ju kvinnan tvingas bära ett barn utan att hon vill det. Och i de två orättvisa situationerna tycker jag nog att den som BÄR barnet är den som har den slutliga bestämmanderätten.

Den största risken är okunniga ryttare, helt klart. Som inte vet vad de håller på med. Folk som har varit med länge är ofta mer försiktiga. Det är fortfarande ett flyktdjur som kan falla i sken om något oväntat inträffar, familjehäst eller inte. Själv hade jag nog fortsatt rida min gammelhäst. MEN jag hade inte gjort det om min sambo grät varje gång av rädsla. Det handlar om att vara överens om vilka risker man är beredd att ta, menar jag.
Då är vi lika. Jag har ridit i närmare 30 år nu. Och har ridit denna häst sen hon var unghäst. Och känner henne MYCKET väl. Om sambon grät varje gång skulle jag också låta bli att rida. Inte för att det är farligt i sig med ridningen utan för att han mår så dåligt av det!

Ja.
Hon är ouppfostrad för hon tar inte hänsyn till dig och tar hand om dig.

Jag har sett goda tränare lösa sådana problem även på fullblod.
Så det är ingen ursäkt.

Min NH tränare jobbar som galopp-tränare och skulle aldrig acceptera ett sådant beteénde av sina fullblod.

När jag fick hem henne för 8 månader sen kunde jag inte ens rida från stallplanen eller rida först när vi red ut. Så visst går det framåt för oss och det är en stor anledning till att jag inte vill stanna här.

Hon är underbar att arbeta från marken och lyssnar på rösten, "whouu" betyder alltid halt och funkar från marken och i sadeln i alla gångarter.

Jag varierar ridningen med tömkörning.

Blir hon stirrigt när jag rider ut, så är det bara att sitta av och leda henne, då lungar hon ner sig.

Men om jag sitter på lång tygel och skrittar till hagen där vi alltid rider, och hon helt plötsligt hoppar åt sidan när jag är oförberädd kan jag verkligen inte skylla det på hästen, utan snarare mitt fel som sitter och sover för hon lunkar på lugnt och snällt.

Jag har nog ramlat av 2000ggr de senaste 10 åren :angel: Fast bara 3 gånger de senaste 6 åren.

Fast själv har jag åkt av 3 gånger på en månad nu,

Jag har ramlat av min häst en gång på de 3 år jag ridit henne. Och ... ramlat och ramlat.... det var nog mer så att jag halkade av pga ouppmärksamhet när hon skyggade till i traven på en snöig skogsstig.

Jag har ramlat av min häst en gång på de 3 år jag ridit henne. Och ... ramlat och ramlat.... det var nog mer så att jag halkade av pga ouppmärksamhet när hon skyggade till i traven på en snöig skogsstig.

Det är en yster unghäst... Och den andra är ännu värre, så honom får något proffs ta hand om! :D

Men då så ÄR hon ju ouppfostrad.
Du kommer säkert att få ordning på det med tiden.
Men under graviditeten är fel tid att jobba på det.
Det står för mycket på spel.

Jag har nog ramlat av 2000ggr de senaste 10 åren :angel: Fast bara 3 gånger de senaste 6 åren.

Det det facit så bör du nog göra ett uppehåll i din ridaktivitet under din graviditet.

Rida = okej.
Åka av = FÖRBJUDET!

Jag tycker att tjejen ska bestämma sådana saker själv om hon vill rida .röka eller vad som helst under graviditeten .Det är ju hennes kropp det är frågan om och där har killen inget att säga till om !

Jag tycker att tjejen ska bestämma sådana saker själv om hon vill rida .röka eller vad som helst under graviditeten .Det är ju hennes kropp det är frågan om och där har killen inget att säga till om !

Okej att röka och dricka? :eek:
Ja, då bryr man sig inte mycket.

Fast Petruska är säkert inte dum. Hon kan säkert själv bedöma risknivån på att rida när hon är gravid - och fatta beslut utifrån det.

Och framförallt är det svårt att tänka sig det geni till blivande barnafader som utan att veta något om hästar och ridning skulle kunna bedöma riskerna bättre än vi som själva rider!

I den här tråden ser man ju tydligt och klart att vi gör olika riskbedömningar beroende på vilken häst vi rider, och troligen i viss mån utifrån vilken ridsport vi utövar.

Men jag undrar på riktigt hur farligt det är att dratta av i mitten av graviditeten, tex. Jag har läst nånstans, tror jag, att bebisen i magen är mer skyddad tex vid trafikolyckor än mamman själv. Om det stämmer, borde det gälla även avramlingar.

Men jag undrar på riktigt hur farligt det är att dratta av i mitten av graviditeten, tex. Jag har läst nånstans, tror jag, att bebisen i magen är mer skyddad tex vid trafikolyckor än mamman själv. Om det stämmer, borde det gälla även avramlingar.

Well, min man är faktiskt den mest intelligenta människa jag har träffat... och honom lyssnar jag på, även om han inte rider själv. :bow:

Det är möjligt, men mår man inte bra som mamma drabbar det fostret. Åker man av och slår i en sten eller något annat kan det sluta jäkligt illa, även om barnet är skyddat. Hur skulle man känna sig som mamma rent psykiskt om något sådant inträffade? Gå och oroa sig i 6 månader för att man har orsakat barnet någon permanent skada? Skuldkänslor? Stress?

Jag tror dock inte alls att barnet är särskilt skyddat vid trafikolyckor, särskilt inte om krockkudden löses ut.

Jag rider fortfarande men vet inte alls när jag kommer sluta, är i v 19 nu. När jag står o går blir jag lätt trött i ländryggen även fast jag inte är stor än men när jag rider känner jag inget av det och det är så skönt!

Men nu rider jag inte varje dag i veckan eftersom min häst är en skadad kråka som inte håller för hur mkt som helst och jag har slutat rida andras hästar, jag brukar hjälpa till att rida "knäppisar". Min tossiga arab kan vara rätt vild (det har inte gått in i hennes skalle att hennes ben inte håller för konstant full fart..) men henne har jag koll på och hon gör inga luftsprång och jag känner mej väldigt säker med henne. Det som är obekvämt är att jag lätt blir kissnödig och det kan bli jobbigt när hon taktar o hetsar, men annars går det bra, än så länge klarar vi av våra små turer med både skritt, trav o lite lugn (hrmmm:angel: ) galopp.

Min sambo som inte är hästvan är lite orolig men litar nog på att jag vet vad jag gör. Jag fortsätter så länge det känns bra, men blir jag mkt tyngre så vill jag inte heller belasta min kuse för mkt så då kommer jag sluta av den anledningen. Bara jag får vara i stallet, tömköra, pyssla o promenera med min kära häst så är jag ganska nöjd:D Ridningen är inte det viktigaste men det är bra så länge det funkar.

Okej att röka och dricka? :eek:
Ja, då bryr man sig inte mycket.

Skerper sade ju inte att det var OK att röka och dricka - bara att det är mammans eget val om hon skall göra det eller ej. Sedan kan man givetvis ha åsikten, vilket jag har, att man inte bör röka och dricka som gravid, men det är ju faktiskt ändå mamman som bestämmer - oavsett vad du, jag, barnets pappa eller någon annan tycker....

Men jag undrar på riktigt hur farligt det är att dratta av i mitten av graviditeten, tex.

Det finns en liten risk att moderkakan lossnar eller börjar blöda.
Om den ligger så till i livmodern.
Och det är ett tillstånd som är livshotande för både mor och barn.

Men då så ÄR hon ju ouppfostrad.
Du kommer säkert att få ordning på det med tiden.
Men under graviditeten är fel tid att jobba på det.
Det står för mycket på spel.

Det det facit så bör du nog göra ett uppehåll i din ridaktivitet under din graviditet.

Rida = okej.
Åka av = FÖRBJUDET!

Av alla säkert 100 tals avsittningar jag gjort, har jag faktiskt aldrig skadat mig, jag red en otroligt bråkig och envis ponny som ridskolan hade som drog ner huvudet och svängde till så låg man där, och detta kunde väl hända upp emot 10 ggr på 1 timme.

Det känns fel att sluta nu. Hon är en svår häst och att låta ännu en till ryttare försöka sig på henne tror jag inte är bra, min medryttare är i samma fas som jag hade med henne i början, dvs man måste sitta av och leda henne förbi små stubbar osv. Fast medryttaren har det nog lite värre än mig eftersom hon inte hade någon kondis och styrka när jag började rida henne (hon har gått galopp, hamnat snett hos en ung tjej som skulle skola om henne till hopphäst, sen hos en som red barock och höll på med NH och efter det lånades hon ut 2 år till en kompis som tog föl på henne)

Och som sagt, ingen kan påverka någon om vad man ska och inte. Jag har bara haft en otrolig j*vla otur nu den senaste månaden.

Det kan bli bättre, det kan bli sämre. Men jag vill inte låna ut en "farlig" häst.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 638
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat