Ridning vid graviditet-vems val?

Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Men nu till frågan: hur gjorde ni? Hur resonerade ert barns far? Vems är valet om man ska hårddra det?
Alla tankar, ideér, funderingar är välkomna!

Jag är gravid nu. Tidigt i graviditeten. Jag resonerar som så att jag kommer rida hästar där jag är i stort sett säker på att inte ramla av. Ridningen är nämligen bara bra motion, men det är ramla av som kan vara farligt. Jag rider hästar där jag vet att risken för att ramla av är ungefär lika stor som risken att jag snubblar och ramlar på trottoaren. Det finns 4 hästar i min närhet nu som jag vet att jag kan rida med denna minimirisk. Jag tror dock jag kommer trappa ner längre fram i graviditeten när det är ännu större risker OM man skulle ramla på magen.

Min sambo har faktiskt inte sagt vare sig bu eller bä. Jag tror han litar på min förmåga att bedöma min kunskap och risken på en rimlig nivå.

Jag har aldrig träffat någon där ridningen lett till missfall, vilket jag antar att oron handlar om.

Nej, men jag vet kvinnor som har varit nära att stryka med i samband med ridning. Jag hade aldrig satt mig på min unghäst med ett barn i magen, tex. Ridning är en av de mest riskabla sporterna man kan hålla på med, så männens oro är faktiskt befogad, även om vi hästmänniskor förnekar vad vi utsätter oss för.

Oj, då hade jag tagit ett uppehåll omedelbart. Och ändå har du tänkt att rida till i maj?

/snurpe

Jag krävde för mkt av henne, därför stegrade hon. Så det går inte att anklaga henne för att vara dum, bara att hon är en piss-märr :devil:

Jag hade planerat att rida till typ augusti, men jag rider nog 1 månad till. Och då tänker jag inte rida lika hårt som jag gjort fram tills nu. Får se till att hålla lektioner för min medryttare istället.

Jag är gravid nu. ...

Min sambo har faktiskt inte sagt vare sig bu eller bä. Jag tror han litar på min förmåga att bedöma min kunskap och risken på en rimlig nivå.

Först och främst: grattis och lycka till med bebisen!

Din sambos linje gillar jag.

Det är märkligt att tänka sig att blivande fäder som inte rider vet så väl hur farligt det är att de kan ta sig rätten att utfärda förbud. Plus att jag personligen blir rejält irriterad om någon försöker förvandla mig till ett ömtåligt litet kvinnoväsen - att kärleksfullt skydda genom att begränsa min rörelsefrihet och sätta upp regler för mig.

Jag har fått slita lite för att ge hästeriet det utrymme jag vill ge det, och det ska ingen man ta ifrån mig, det står helt klart.

Jag tycker att det är den gravida kvinnans val och ansvar vad hon utsätter sig för och inte under sin graviditet. Hon har trots allt bestämmanderätten över sig själv, oavsett om hon väntar barn eller inte. Men det är också ganska rimligt och naturligt att den blivande pappan har åsikter om vilka risker hans blivande barn utsätts för. Men det är just åsikter - bestämmanderätten tycker jag att kvinnan har!

Om man håller på med hästar och ridning, och funderar på att skaffa barn, tycker jag det är vettigt av flera anledningar att diskutera igenom hur livet kommer att se ut både under graviditeten och efter att barnet är fött. Och i det sammanhanget är kanske ridning under graviditeten den minsta grejen.... Livet med bebis och häst, och livet med småbarn och häst tycker jag är viktigare att diskutera igenom ordentligt. För både hästar och småbarn tar tid, och för att hinna med båda, måste man nog ha en sambo/make som är införstådd med att man tänker fortsätta med hästarna.

Själv red jag till och med graviditetsvecka 34 (på en i mina ögon säker häst, som jag kände väl), och köpte min nuvarande häst (då oinriden unghäst) när min dotter var fyra månader.

Om vi är eniga om att förbud är dåligt så kan vi väl dundera på om det är ok att disktutera vilka risker vi utätter oss för. jag ser inget konstigt i det.

Först och främst: grattis och lycka till med bebisen!

Din sambos linje gillar jag.

Det är märkligt att tänka sig att blivande fäder som inte rider vet så väl hur farligt det är att de kan ta sig rätten att utfärda förbud. Plus att jag personligen blir rejält irriterad om någon försöker förvandla mig till ett ömtåligt litet kvinnoväsen - att kärleksfullt skydda genom att begränsa min rörelsefrihet och sätta upp regler för mig.

Jag har fått slita lite för att ge hästeriet det utrymme jag vill ge det, och det ska ingen man ta ifrån mig, det står helt klart.

Men det handlar inte om det! Vem har talat om att någon sätter förbud? Men hur hade du agerat om din man bar ditt barn och medvetet utsatte sig för fara? Ridning är rent statistiskt farligt, det är ingen snack om saken. Fallolyckor kan få tragiska slut även utan graviditet. Jag har själv brutit både armar och ben och undkommit med rena förskräckelsen flera gånger. Jag är numera jäkligt försiktig när jag umgås med hästar, av ren självbevarelsedrift. Och min man är så intelligent att han inser riskerna utan att själv rida. Men han skulle aldrig utfärda ett förbud, däremot hade han tydligt sagt vad han tyckte och så hade vi kommit fram till en kompromiss. Det tycker i a f jag är rimligt.

Jag tycker att det är den gravida kvinnans val och ansvar vad hon utsätter sig för och inte under sin graviditet. Hon har trots allt bestämmanderätten över sig själv, oavsett om hon väntar barn eller inte. Men det är också ganska rimligt och naturligt att den blivande pappan har åsikter om vilka risker hans blivande barn utsätts för. Men det är just åsikter - bestämmanderätten tycker jag att kvinnan har!

Det är väl ingen jämlik inställning, egentligen? Annars håller jag med dig om att frågorna efter graviditeten sannolikt är viktigare att vara överens om.

Det är väl ingen jämlik inställning, egentligen? Annars håller jag med dig om att frågorna efter graviditeten sannolikt är viktigare att vara överens om.
Nu är helt plötsligt individens rätt till 100% kontroll över beslut som rör det egna livet mycket viktigt.

Nej, det är möjligt att det inte är någon jämlik inställning. Graviditet är ju ingen särskilt jämlik företeelse, eller hur? Hade graviditeten varit jämlik skulle vi väl burit fostret halva tiden var eller nåt.... Och jag tycker att individens självbestämmanderätt är så pass viktig att det ÄR mamman som bestämmer så länge fostret finns i hennes kropp. Det gäller ju vid betydligt mer drastiska beslut som att göra abort eller inte, till exempel.... Däremot tycker jag att det är både intelligent och respektfullt att ändå diskutera med pappan och i möjligaste mån vara överens. Men bestämmanderätten över vad den blivande mamman utsätter sig för under graviditeten, den tycker jag att mamman har.

Men bestämmanderätten över vad den blivande mamman utsätter sig för under graviditeten, den tycker jag att mamman har.

Men det här gäller ju inte allvarliga frågor som abort, utan om man ska hålla på med sin hobby i nio månader extra eller inte. Då tycker jag som kvinna att det inte borde vara någon större uppoffring att avstå, om nu mannen är väldigt orolig. Det borde liksom inte vara något att slåss om. Jag för min del hade sannolikt lånat ut hästen, för jag tror ändå inte att jag skulle kunna träna den särskilt effektivt.

Jag har aldrig träffat någon där ridningen lett till missfall, vilket jag antar att oron handlar om.

Jag tycker att diskussionen handlar om hur mycket man får/bör begränsa varandra inom en relation sedan man fått barn. Trots allt är det så att jag är ansvarig för mitt föräldraskap och den andra föräldern för sitt. Givetvis pratar man med varandra, men sätter inte upp regler för varandra.

Får jag inte rida (cykla, åka bil, flyga??) som gravid, lutar jag åt att jag har hamnat i fel förhållande.

Du skrev det jag tänkte.:bow:

Nu är helt plötsligt individens rätt till 100% kontroll över beslut som rör det egna livet mycket viktigt.

Vadå helt plötsligt? För min del har jag alltid tyckt att det varit viktigt. Och ja, jag gör stor skillnad på om barnet är fött eller inte. Så länge fostret finns i mammans kropp anser jag att det är hon som bestämmer (och så är det ju rent juridiskt också), medan båda föräldrarna har lika stort ansvar för barnet då det är fött.

Vadå helt plötsligt? För min del har jag alltid tyckt att det varit viktigt. Och ja, jag gör stor skillnad på om barnet är fött eller inte. Så länge fostret finns i mammans kropp anser jag att det är hon som bestämmer (och så är det ju rent juridiskt också), medan båda föräldrarna har lika stort ansvar för barnet då det är fött.

Och om mannen hade burit barnet, hade du varit av samma åsikt då, måhända?

Men det här gäller ju inte allvarliga frågor som abort, utan om man ska hålla på med sin hobby i nio månader extra eller inte. Då tycker jag som kvinna att det inte borde vara någon större uppoffring att avstå, om nu mannen är väldigt orolig. Det borde liksom inte vara något att slåss om. Jag för min del hade sannolikt lånat ut hästen, för jag tror ändå inte att jag skulle kunna träna den särskilt effektivt.

Om man inte tycker att det är någon stor uppoffring, så är det ju inga problem, nej.... Men det där är ju rätt olika, vad man tycker är uppoffring och inte. Och rätt olika om man kan träna hästen effektivt eller inte också för den delen. Själv tävlade jag i sjunde månaden. Utan att maken var särskilt orolig, skall tilläggas!

Jag hade inga direkta invändningar mot min frus ridning.

Det jag vänder mig lite mot är att graviditeten enbart är kvinnans ansvar. Skall inte mannen få vara med på ett litet hörn också?

Om man inte tycker att det är någon stor uppoffring, så är det ju inga problem, nej.... Men det där är ju rätt olika, vad man tycker är uppoffring och inte. Och rätt olika om man kan träna hästen effektivt eller inte också för den delen. Själv tävlade jag i sjunde månaden. Utan att maken var särskilt orolig, skall tilläggas!

Det kan inte vara någon stor uppoffring för någon, om man inte har ridning som yrke. Hävdar man att det är det, är man väldigt egoistisk skulle jag vilja påstå, och saknar helt distans till det som faktiskt bara är ett fritidsintresse.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 637
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat